Strojařina už dávno není špinavé řemeslo, míní mladý CNC frézař
Brno 23. listopadu (ČTK) - Strojařina už podle jednadvacetiletého Martina Češky dávno není špinavé řemeslo. Jde spíše o kombinaci kancelářské činnosti a obsluhy strojů za miliony korun. Češka to dnes řekl ČTK na prvním ročníku akce CzechSkills, která se konala na brněnském výstavišti. Mladý muž je studentem brněnského Vysokého učení technického, soutěžil v kategorii CNC frézování. Je držitelem tuzemského mistrovského titulu v tomto oboru za rok 2022.
"Strojařina jako taková je obor, který se asi nikdy nezastaví. Její vývoj. A já jsem člověk, kterého strašně baví se někam posouvat," uvedl Češka. Před VUT studoval na Střední škole technické a ekonomické Brno. "K soutěžení jsem se před dvěma lety dostal díky svému učiteli. Říkal mi, poslyš, Martine, pojď do toho. A já tu soutěž vyhrál. Byla to změna v mém životě, v kariéře, celkově mne to strašně posunulo," uvedl mladý muž. Doplnil, že díky soutěži si našel hned i práci ve firmě.
Za CNC frézováním vidí především komplexnost, kdy člověk není jen jednostranně zaměřený. CNC frézař je podle něj člověk, který musí být nějakým způsobem technicky zdatný, ale také manuálně zručný. "Vy dostanete výkres a z toho 2D výkresu, který máte na papíře, to musíte přenést do reálného výrobku. Musíte to namodelovat, naprogramovat, zvolit vhodné nástroje, technologii. A pak jdete k tomu stroji a fyzicky si to obrobíte," uvedl Češka.
Rád by si třeba takto složil vlastní 3D tiskárnu. "Mám v plánu si ji takto vyrobit. Nějaké komponenty si posháním, ale část z nich si můžu sám vyrobit na CNC stroji. Je to velká přidaná hodnota, kdy si nemusím něco shánět, ale jsem schopen si to naprogramovat a vyrobit sám," uvedl muž.
Mladým lidem, kteří teprve přemýšlí nad tím, že by se třeba strojařině někdy mohli věnovat, by doporučil, aby nad tím neváhali a šli do toho. "Já si představoval strojařinu jako špinavé řemeslo. Že člověk chodí z manuální práce strhaný, špinavý, v montérkách. Dneska už ty stroje a technologie jsou tak pokročilé, že je to spíše kombinace kancelářské činnosti a obsluhy moderních strojů za několik milionů. Úplně se to posunulo. Dnes je to o tom, že jste v čistotě a že si tu práci užíváte," řekl.
Jeho cílem je se přes české finále soutěže dostat do evropského. "Rád bych ale, aby se mi z toho nevytratila vášeň. Člověk může vydělávat dost peněz a tady se to dá, ale za mne je podstatnější ta vášeň, jako hnací motor," řekl Češka.
lip gcm
Procházkův kubistický olej Dáma s cigaretou se vydražil za 26,3 milionu Kč
Praha 23. listopadu (ČTK) - Kubistický obraz Antonína Procházky Dáma s cigaretou byl dnes v Praze vydražen za 26,288 milionu Kč včetně aukční přirážky. Je to autorův rekord v tuzemských aukcích, sdělil ČTK Miloš Svoboda z pořádající společnosti European Arts Investments. Vyvolávací cena oleje z roku 1922 činila devět milionů korun.
Na aukci v pražském Obecním domě dnes svedli zájemci o obraz zhruba čtvrt hodiny trvající bitvu. Zapojili se do ní dražitelé v sále i na telefonu.
Procházkův dosavadní aukční rekord pocházel z loňského dubna. Obraz nazvaný Kouzelnické zátiší byl tehdy vydražen za 14,63 milionu korun včetně přirážky.
Dáma s cigaretou představuje kouřící ženu, rozčleněnou do jednotlivých, vzájemně se překrývajících geometrizovaných plánů. "Obraz je téměř monochromní, Procházka jej vybudoval z odstínu zelení, které propojují interiér i šaty kuřačky, aby se hněď vyskytla jen v obličejové části, z níž jako výrazný detail vystupují červené rty," uvedl v odborném posudku k aukci Karel Srp.
Rok 1922, kdy dílo vzniklo, podle něj patřil v tvorbě Antonína Procházky k těm nejpřínosnějším. Rozvinul v něm kubistickou představivost, která z něj udělala jednoho z předních evropských malířů.
Malíř, grafik a ilustrátor Antonín Procházka (1882-1945) byl jedním z nejvýznamnějších a nejosobitějších malířů české moderny počátku 20. století. Proslul jako člen skupiny umělců Osma, kterou inspiroval expresionismus Edvarda Muncha. Poté vytvořil osobitou variantu kubismu, v níž experimentoval s malířskými technikami a přinášel do kubistické tvorby četné motivy z lidového a naivního umění.
Po roce 1925 přešel k vlastní verzi novoklasicismu. V Brně vytvořil ve 30. a 40. letech monumentální plátna s antickými a mytologickými náměty. Nejznámější je obraz Prometheus přinášející lidstvu oheň z roku 1939 pro aulu Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně.
dto gcm