10 $ 2018
První vertikálně–vertikální bankovka Kanady Nominace na bankovku roku 2018
V listopadu 2018 (19. 11. 2018) vydala kanadská centrální banka (Bank of Canada/Banque du Canada) polymerovou bankovku o nominální hodnotě 10 kanadských dolarů (ISO kód CAD; CAD$; $). Jedná se, co do kolorizace, o shodnou bankovku, která byla emitována v roce 2017 (Pick#112a) a s kterou má také shodnou velikost (152 x 70 mm). Bankovka, jako první v historii Kanady má vertikálně – vertikální poziční uspořádání.
Při oficiálním uvedení do oběhu byla přítomna sestra (Vanda Robson) Violy Desmondové (1914–1965), jejíž portrét je nosným motivem na aversu bankovky. Pokud jde o revers, ten zobrazuje budovu Kanadského muzea lidských práv ve Winnipegu (Canadian Museum of Human Rights). Bankovka je vybavena na rozdíl od Pick#112a dvěma transparentními okny, z nichž jedno ze strany reversu obsahuje polygram. Toto okno má podobu kanadského javorového listu.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2019.
Dobrodružství poznání První medaile Cypriána Karáska ze Lvovic
Medailérství je specifický výtvarný obor nejen po formální stránce.
Také obsah klade na umělce činné v téhle specializaci zvláštní nároky. Většinou se s tím setkají už v soutěžích na pamětní mince. Jsou zde znenadání přinuceni seznámit se s historickým pozadím vypsaného soutěžního tématu, o kterém do té doby často nevěděli nic. Pokud by do dobových reálií nepronikli, ukázalo by se to na výsledku. Ražbu totiž dostanou do rukou nejen lidé stejně nepoučení, ale také odborníci a ti bývají přísnými kritiky.
Vytvořit medaili s Karlem IV., T. G. Masarykem, anebo třeba s budovou Národního divadla, je obtížné vzhledem k množství dosavadních realizací na stejné téma. V takovém případě musí autor hledat nějaký neobvyklý nový přístup, ať už formální nebo obsahový, anebo rezignovat a přidržet se osvědčeného. Opačná situace nastane, když je umělec konfrontován s tématem málo nebo zcela neznámým. Ocitá se tak v situaci, které horolezci říkají prvovýstup. Jak už přirovnání naznačuje, je to situace zajímavá a případně dramatická. Měl jsem nedávno takovou možnost, když mě Pražská mincovna vyzvala k práci na portrétní oboustranné medaili věnované Cypriánu Karáskovi ze Lvovic (1514–1574). Přiznávám, že jsem do té doby o tomto českém renesančním hvězdáři, kterého například oceňoval i Tycho Brahe, nikdy neslyšel. Což byla samozřejmě moje chyba, kterou ale se mnou sdílí, jak se obávám, většina mých krajanů. Zase jednou jde o případ, kdy významná česká osobnost je víc známa a oceňována za hranicemi, než doma. Zároveň jsem si uvědomil, že mám udělat nejspíš jeho vůbec první medaili, pokud ovšem už v Německu nějakou nemají. To všechno dohromady představovalo dostatečně silnou motivaci.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2014.
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU