Obraz Reného Magritta se v New Yorku prodal za rekordních 121 milionů USD
New York 20. listopadu (ČTK) - Obraz L'empire des lumieres (Říše světel) belgického surrealisty Reného Magritta se v aukční síni Christie's v New Yorku prodal za více než 121 milionů dolarů (asi 2,9 miliardy Kč), což je autorův aukční rekord. Magritte (1898-1967) patří k největším postavám belgického i evropského moderního umění, proslul zejména zdánlivě "nesmyslnými" obrazy plnými humoru, neotřelými výtvarnými nápady a pointami.
Po úterní aukci se Magritte zařadil do nevelké skupiny umělců, jejichž díla se prodala za více než 100 milionů dolarů a k nimž se řadí takoví velikáni jako Leonardo da Vinci, Gustav Klimt, Amedeo Modigliani, Andy Warhol, Jean-Michel Basquiat, Francis Bacon a Pablo Picasso, poznamenal deník The New York Times (NYT). Žádný žijící umělec své dílo za takto vysokou částku dosud nevydražil, připomněl list.
Magrittův obraz se po deseti minutách v aukční síni v Rockefellerově centru na Manhattanu prodal za 121,160.000 dolarů, včetně provize a poplatků. Očekávalo se přitom, že se prodá zhruba za 95 milionů dolarů.
Dílo z roku 1954 je součástí 17dílné série stejnojmenných obrazů belgického malíře, která zachycuje hru světla a stínů. Vyobrazen je na něm paradox: dům na noční ulici s pouličním světlem, nad nímž je denní bleděmodrá obloha s bílými mraky. Nejznámější obraz ze série je k vidění v muzeu Peggy Guggenheimové v Benátkách.
Majitelkou nyní vydraženého obrazu byla Mica Ertegunová, interiérová designérka, která emigrovala z komunistického Rumunska a usadila se ve Spojených státech, kde se stala vlivnou osobností uměleckého světa. Ertegunová, která byla manželkou zakladatele vydavatelství Atlantic Records Ahmeta Erteguna, jenž navázal spolupráci se začínající rockovou kapelu Led Zeppelin, zemřela loni ve věku 97 let.
Dosavadní rekord za Magrittovo dílo prodané v aukci pocházel z roku 2022, kdy se za 79 milionů dolarů v Londýně prodal jiný obraz ze série Říše světel.
Magrittova díla zachycují každodenní předměty ve značně neobvyklých kombinacích, přičemž zkoumají hranici mezi realitou a iluzí. Jeho záliba v buřinkách, které jsou pro jeho obrazy charakteristické, byla možná inspirována profesí jeho rodičů: otec Léopold byl krejčí a matka Régina kloboučnice, která se utopila v řece, když bylo Magrittovi třináct let. Magritta a jeho sourozence poté vychovávala babička.
ngl ank
Moravská galerie získala v Brně depozitář, který nebude jen "věznicí" pro umění
Brno 20. listopadu (ČTK) - Depozitář, který nebude jen "věznicí" pro umění, postavila Moravská galerie v Brně. Moderní objekt plný obrazů, užitého umění či nábytku plánuje od příštího roku otevřít pro veřejnost, a to pro začátek jednou týdně a také při různých mimořádných příležitostech. ČTK to řekl ředitel galerie Jan Press.
Depozitář stojí v Řečkovicích na okraji Brna. Galerie do něj investovala více než 200 milionů korun z evropských fondů a státního rozpočtu, nyní dává dohromady finance na provoz.
V někdejším vojenském areálu v Řečkovicích už galerie v roce 2008 postavila depozitář "starého typu", který zatím zpřístupnit nelze. Press o něm hovoří jako o "věznici a nemocnici" pro umělecká díla. Nová budova v těsném sousedství je však pojatá jiným způsobem. Projekt počítal se zázemím pro návštěvníky, kteří tak mohou nahlédnout pod pokličku galerijního provozu.
Normálně totiž lidé ve stálých expozicích a dočasných výstavách vidí odhadem deset procent činnosti galerie, uvedl Press. Otevřený depozitář jim ukáže zbytek.
"Při návštěvě uvidí, jak se o umělecká díla staráme, jaké byly v různých obdobích priority při sbírání uměleckých děl, jak připravujeme exponáty na výpůjčky, jak se digitalizují sbírkové předměty," popsal Press.
Menší otevřený depozitář skla, keramiky a porcelánu má Moravská galerie už z dřívějška v Uměleckoprůmyslovém muzeu. V Řečkovicích teď získala prostor pro nábytek, hračky, orientální umění nebo sbírku kovů, třeba hodin a cínového náčiní. Vše je vyskládáno v prosklených skříních. Samostatná místnost s výsuvnými sítěmi slouží pro uložení obrazů ze sbírky moderního a současného umění.
Do depozitáře by v budoucnu mohly chodit například školní výpravy, galerie uvažuje také o komentovaných prohlídkách nebo akcích pro odborníky, zaměřených třeba na konkrétní umělecká období a směry.
Jan Tomandl hj