Indický kmen usiluje o navrácení lebek svých předků z Británie
Londýn 20. listopadu (ČTK) - Nágové, kmen ze severovýchodní Indie, usilují o to, aby se lebky jejich předků vrátily z Británie zpátky do země, uvedla stanice BBC. Jejich snahu oživil případ lebky s rohy z 19. století patřící jejich předkům, která se objevila v katalogu jednoho britského aukčního domu. Mnozí z nich to považovali za urážku svých předků a za pokračování koloniální politiky. Britové kosterní ostatky dostávali formou daru, směnným obchodem nebo je odváželi bez vědomí místních lidí.
Nejde už jen o předměty, které někdo může vlastnit nebo se jich zbavit. Nepředstavují ani zdroj příjmů od turistů, ani exponáty na výstavě, která prezentuje kulturu Nágů jako necivilizovanou. Staly se z nich předměty, které vyvolávají emoce a politické debaty...
Britský obchod se starožitnostmi The Swan at Tetsworth nabízel lebku v aukci jako součást sbírky "pro zvědavé sběratele". Nabízel ji za cenu 3500 liber (okolo 106.000 Kč). Ve sbírce mimo jiné figurovaly i scvrklé hlavy původních jihoamerických obyvatel Chívarů nebo lebky ze západoafrické etnické skupiny Ekojů.
"Bylo pro mě šokující vidět, že lidé i ve 21. století draží lidské ostatky našich předků," řekla Ellen Konyaková, která lebku na seznamu objevila. Ona sama je členkou nadace Fórum Nágů pro usmíření (NFR), jež usiluje o navrácení ostatků lidí z tohoto kmene zpátky do vlasti. V Británii se v současné době nachází až 50.000 předmětů patřící kdysi tomuto etniku.
Lidé zabývající se kulturou Nágů začali proti prodeji lebky okamžitě protestovat. Neiphiu Rio, šéf státu Nágáland, jednoho z domovů tohoto etnika, napsal dopis indickému ministru zahraničí Subrahmanjamu Džajšankarovi, ve kterém označil tuto obchodní transakci za dehumanizující a za pokračování koloniálního násilí vůči indickému lidu.
V reakci na to se aukční dům rozhodl lebku z katalogu stáhnout.
V poslední letech je možné pozorovat, že přístup veřejnosti a odborníků ke shromažďování lidských ostatků z jiných kultur a jejich následné vystavování se mění, podotýká BBC. Řada muzeí je také začala vracet na původní místa.
"Nejde už jen o předměty, které někdo může vlastnit nebo se jich zbavit. Nepředstavují ani zdroj příjmů od turistů, ani exponáty na výstavě, která prezentuje kulturu Nágů jako necivilizovanou. Staly se z nich předměty, které vyvolávají emoce a politické debaty," uvedl odborník na tuto kulturu Alok Kumar Kanungo.
bat nim - sdílejte článek
Následuje: The Observer: Švédům kvůli virálnímu trendu docházejí sladkosti
Stockholm 20. listopadu (ČTK/The Observer) - Švédové milují sladkosti. Takže když letos americká odbornice na marketing na TikToku rozpoutala mánii po švédských bonbónech, cítili hrdost, že se důležitá část národní kultury dočkala světového uznání. Ano, Dánové sice dali světu lék na hubnutí Ozempic, ale Švédové mají své lördagsgodis – sobotní sladkosti - kdy rodiny spořádají za jediný večer víc než kilo lepkavých laskomin, napsal server The Observer. Ale pak tuto hrdost vystřídalo podráždění - to když dodávky některých švédských sladkostí na podzim vyschly kvůli vysoké poptávce ve Spojených státech, Jižní Koreji a Skandinávii. Do hry totiž vstoupil další faktor v podobě jiné, neméně důležité švédské tradice: šestitýdenní letní dovolená. "Tenhle trend začal sílit už na jaře, ale my bohužel neměli dostatek zásob, než přišlo léto," řekl Niclas Arnelin, řekl ředitel společnosti Orkla, která vyrábí sladkosti Bubs, jichž se nyní nedostává. "Během léta musíme ze zákona dát lidem v továrně dovolenou a taky zavíráme kvůli údržbě. V létě jsme prodali všechno, co jsme předtím vyrobili. A pak nám bonbóny došly," dodal. Poté bylo nutné nastavit výrobu sladkostí Bubs v mnohem užším sortimentu a zredukovat počet druhů sladkostí, aby bylo možné zvýšit produkci. Na výrobu různých cukrovinek je pokaždé potřeba stroje přenastavit, takže zaměřit se na pouhé tři řady umožnilo uspokojit poptávku. Byť jen tak tak. Šílenství kolem švédských sladkostí začalo, když Marygrace Gravesová, newyorská marketingová odbornice, natočila svou návštěvu ve švédském obchodě se sladkostmi v Brooklynu jménem BonBon. Namíchala si tam vlastní směsku cukrovinek, což je zábava, kterou podle Arnelina většina Američanů nezná. O několik milionů zobrazení později stojí nyní před BonBonem fronty a Američané přijali za svůj nový termín "bonbónový salát". V Británii začala nová firma - Skandy - nabízet týdenní dodávky sladkostí. Ve Švédsku se dodávají výrobky Bubs jen do místních obchodů v rámci politiky "Švédové mají přednost" a místní obyvatelé se návštěvníků ptají, jestli si doma nemohou pořídit bonbóny vlastní. (pokračování...)
Stockholm 20. listopadu (ČTK/The Observer) - Švédové milují sladkosti. Takže když letos americká odbornice na marketing na TikToku rozpoutala mánii po švédských bonbónech, cítili hrdost, že se důležitá část národní kultury dočkala světového uznání. Ano, Dánové sice dali světu lék na hubnutí Ozempic, ale Švédové mají své lördagsgodis – sobotní sladkosti - kdy rodiny spořádají za jediný večer víc než kilo lepkavých laskomin, napsal server The Observer. Ale pak tuto hrdost vystřídalo podráždění - to když dodávky některých švédských sladkostí na podzim vyschly kvůli vysoké poptávce ve Spojených státech, Jižní Koreji a Skandinávii. Do hry totiž vstoupil další faktor v podobě jiné, neméně důležité švédské tradice: šestitýdenní letní dovolená. "Tenhle trend začal sílit už na jaře, ale my bohužel neměli dostatek zásob, než přišlo léto," řekl Niclas Arnelin, řekl ředitel společnosti Orkla, která vyrábí sladkosti Bubs, jichž se nyní nedostává. "Během léta musíme ze zákona dát lidem v továrně dovolenou a taky zavíráme kvůli údržbě. V létě jsme prodali všechno, co jsme předtím vyrobili. A pak nám bonbóny došly," dodal. Poté bylo nutné nastavit výrobu sladkostí Bubs v mnohem užším sortimentu a zredukovat počet druhů sladkostí, aby bylo možné zvýšit produkci. Na výrobu různých cukrovinek je pokaždé potřeba stroje přenastavit, takže zaměřit se na pouhé tři řady umožnilo uspokojit poptávku. Byť jen tak tak. Šílenství kolem švédských sladkostí začalo, když Marygrace Gravesová, newyorská marketingová odbornice, natočila svou návštěvu ve švédském obchodě se sladkostmi v Brooklynu jménem BonBon. Namíchala si tam vlastní směsku cukrovinek, což je zábava, kterou podle Arnelina většina Američanů nezná. O několik milionů zobrazení později stojí nyní před BonBonem fronty a Američané přijali za svůj nový termín "bonbónový salát". V Británii začala nová firma - Skandy - nabízet týdenní dodávky sladkostí. Ve Švédsku se dodávají výrobky Bubs jen do místních obchodů v rámci politiky "Švédové mají přednost" a místní obyvatelé se návštěvníků ptají, jestli si doma nemohou pořídit bonbóny vlastní. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Indický kmen usiluje o navrácení lebek svých předků z Británie' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024111902431|512220. Vydána 20.11.2024 5:50:29. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Indický kmen usiluje o navrácení lebek svých předků z Británie' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Kultura (kul). ID zprávy: T2024111902431|512220. Vydána 20.11.2024 5:50:29. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.