SEZNAM
PANEL
XII.
prosinec
Kultura
PŘEHLED ZPRÁV - KULTURA
XII.
prosinec
Na Broumovsku vznikne katalog všech známých zvonů, je jich tam asi padesát
Hradec Králové 16. prosince (ČTK) - V Královéhradeckém kraji vznikne příští rok textový a audiovizuální katalog všech známých zvonů Broumovska a Police nad Metují a okolí v tištěné i on-line vícejazyčné podobě. Radní kraje dnes schválili financování česko-polského projektu Putování za hlasy zvonů Broumovska, řekl ČTK mluvčí hejtmanství Dan Lechmann. Jde asi o 50 zvonů, jež nejsou jen v památkově chráněných kostelích sdružených v Broumovské skupině kostelů, ale i ve zvonicích a dalších stavbách. Celkové náklady na pořízení databáze zvonů v české části projektu jsou vyčísleny na 607.200 korun, z toho evropská dotace by měla činit 485.800 korun a zbývajících 20 procent zaplatí kraj, tedy přes 121.450 korun. Kraj žádost o podporu projektu podal a v listopadu doporučil Euroregionální řídící výbor Fondu malých projektů v Euroregionu Glacensis projekt k financování. Čerpání dotace kraj očekává příští rok. Katalog zvonů tematicky, metodologicky i územně navazuje na pilotní projekt Mapování potenciálu cestovního ruchu v Královéhradeckém kraji a vyhodnocení projektu, který cílil na území správního obvodu obce s rozšířenou působností Broumov. "Katalog zahrne obce ve správním obvodu obce s rozšířenou působností Broumov a obce ve správním obvodu obce s pověřeným obecním úřadem Police nad Metují," uvedl Lechmann. Každý list katalogu pro jednotlivý zvon bude obsahovat hlavní parametry zvonu, jeho přesnou lokalizaci, stručnou historii a další zajímavosti. Nebude chybět fotodokumentace zvonu, objektu jeho umístění i lokality, a také audio záznam typického zvuku zvonu. "Cílem je rozšířit nabídku turistických cílů v oblasti, umožnit lepší rozložení aktivit cestovního ruchu v čase a prostoru a tím odlehčit turisticky přetíženým lokalitám. Zvony jsou i v odlehlejších obcích Broumovska," řekl ČTK Lechmann. Podle hejtmanství by projekt měl posílit sounáležitost místních obyvatel s historickým dědictvím kraje. Broumovsko je v bývalých Sudetech, které po druhé světové válce musela opustit většina německy hovořících původních obyvatel. "Projekt rozšíří nabídku turistických cílů pro návštěvníky z Polska a posílí celkové povědomí o historii kraje, která v mnohém spojuje českou i polskou stranu pohraničí. Zmapování zvonů na české straně by mělo být inspirací pro budoucí zrcadlový projekt v přilehlé části polského pohraničí," dodal Lechmann. V dotačním Programu Interreg je podmínkou uskutečnění projektu spolupráce s polským partnerem. Tím bude Evropské seskupení pro územní spolupráci NOVUM, které zajistí propagaci na polské straně. Broumovské kostely ze souboru nazvaného Broumovská skupina kostelů jsou národními kulturními památkami. Je jich 11 a tvoří provázaný architektonický soubor. Jejich autory jsou barokní stavitelé Kryštof Dientzenhofer a jeho syn Kilián Ignác Dientzenhofer. ku drArcheologové našli v trase dostavby Pražského okruhu sídliště staré 7000 let
Praha 16. prosince (ČTK) - V trase plánované dostavby Pražského okruhu poblíž středočeských Nupak odkryli odborníci z Archeologického ústavu Akademie věd ČR osm dlouhých sloupových staveb starých zhruba 7000 let. Prozkoumali také část vesnice z pozdní doby halštatské, tedy z 5. století před naším letopočtem. ČTK to sdělila Eliška Zvolánková z Akademie věd. Dnes začne stavba chybějící části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, úsek má být hotový v roce 2027. Archeologický průzkum bude pokračovat. Archeologové v katastru obcí Lipany, Kuří a Nupaky objevili četné nálezy od mladší doby kamenné až po vrcholný středověk. Nejstarší odkryté objekty zastupuje osm dlouhých sloupových staveb, které jsou předběžně datované do konce neolitu až počátku eneolitu, což je zhruba druhá polovina 6. tisíciletí před naším letopočtem. Na sídlišti se vyskytovaly i běžné skladovací jámy, některé z nich byly podle odborníků druhotně použité jako odpadní. "Četné kamenné sekerky nebo sekeromlaty, jejich polotovary, vývrtky ze sekeromlatů či nepovedené výrobky navíc dokládají přítomnost místní dílny na zpracování broušené kamenné industrie," uvedla vedoucí výzkumu tohoto úseku z Archeologického ústavu AV ČR Monika Psohlavcová. Archeologové také prozkoumali část vesnice z doby halštatské. V tomto období byly domy částečně zahloubené do země. Odborníci odkryli deset takzvaných polozemnic i množství dalších sídlištních jam, žlábků a pozůstatků nadzemních konstrukcí. Vedle hrubší kuchyňské keramiky našli i jemnější stolní keramické zboží. Každodenní život dokládají také drobné železné i bronzové nástroje nebo hliněné a skleněné korálky. Pozoruhodný je podle vědců nález ouška z kylixu - oblíbené nádoby k pití vína v adriatické oblasti, který společně se skleněnými korálky dokládá - zřejmě jen zprostředkovaný - kontakt zdejších obyvatel se Středomořím. Společně s nálezem bronzových koňských ozdob to dosvědčuje přítomnost výše společensky postaveného člena zdejší komunity, uvedla Psohlavcová. Za doklad kovozpracovatelské výroby považují archeologové fragmenty strusky, což je vedlejší produkt vznikající při tavbě kovů, nebo část keramické dyzny. "Dyzna byla součástí měchu použitého pro vhánění vzduchu do pyrotechnického zařízení tak, aby se zvýšila teplota. Nejčastěji právě při zpracování kovů," vysvětlila Psohlavcová. V další části zkoumaného úseku odborníci odkryli několik desítek jam nejčastěji kruhového průměru o rozměrech dva až pět metrů. Pocházejí ze 13. století a zřejmě souvisely s prospekcí či přímo těžbou zlata ve štěrkopískových terasách Pitkovického potoka. "Tato předběžná interpretace vychází z konzultace s našimi předními montánními archeology a geology, nahrává jí však i skutečnost, že se lokalita nachází zhruba 15 km vzdušnou čarou od Jílového u Prahy, které bylo historicky nejdůležitějším českým zlatým dolem, především pak pro 13. až 14. století," konstatovala Psohlavcová. Archeologové začali s průzkumem v trase výstavby letos v květnu. Od té doby prozkoumali více 9000 archeologických objektů. Připravovaná dálnice vede oblastí, kterou procházeli a osídlovali lidé už od pravěku. Pražský okruh, klíčová dopravní stavba v zemi, bude po svém dokončení měřit 83 kilometrů a propojí deset dálnic. Aktuálně je v provozu zhruba polovina jeho délky. abz rotNa poutní Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou měli svou mši i věřící z Tchaj-wanu
Žďár nad Sázavou 14. prosince (ČTK) - Poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou kromě věřících navštěvují milovníci památek a obdivovatelé díla architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichla. Někteří poutníci přijíždějí s knězem, který tam pro ně po domluvě také odslouží mši, mezi nimi už byli i Tchajwanci, řekl ČTK kastelán Ondřej Vobejda. Zelená hora, památka UNESCO, je pro turisty přístupná také v zimním období. "Přijíždí poměrně dost farností, které se domluví, mají vlastního kněze. Udělají si třeba výlet po památkách a jako vrchol cesty mají Zelenou horu, kde si odslouží mši svatou. Nebo jedou vyloženě sem," řekl kastelán. Mezi návštěvníky je poměrně hodně Slováků a Poláků, přijíždějí i Němci či Chorvaté. Stoupla rovněž návštěvnost dětských skupin díky tomu, že letos začaly programy pro školní děti. Letošní návštěvnost Zelené hory by se podle kastelána zatím dala víceméně srovnat s minulým rokem, kdy bylo zaznamenáno přes 40.000 lidí. Mnoho dalších se prošlo okolo kostela díky tomu, že se přes den otevírá ambit, který kostel obkružuje. "Ještě budou vánoční svátky, během nichž bude kostel otevřený," podotkl. Komentované prohlídky jsou na Zelené hoře v zimě ve stanovených časech v úterý a ve čtvrtek. O vánočních svátcích nebudou, ale lidé se tam mohou přijít podívat na velký betlém a na skleněné objekty Anny Martinkové inspirované Santiniho tvorbou. Mladá designérka je i autorkou jednoho z darů, které letos od premiéra Petra Fialy (ODS) dostal americký prezident Joe Biden. Výstava Sklo bude na Zelené hoře zahájená 21. prosince. Betlém vyřezávalo z lipového dřeva asi před deseti lety mnoho tamních dobrovolníků. O svátcích bude kostel otevřený od 26. do 31. prosince. Mše tam jsou každou sobotu, letošní poslední začne na Silvestra hodinu před půlnocí. Účastníci se pak na kopci mohou dívat na ohňostroje v okolí. Kastelán míní, že je Zelená hora dost v povědomí lidí, i vzhledem k tomu, že byla poslední roky často zmiňovaná v médiích, kvůli opravám i loňskému 300. výročí úmrtí Santiniho. Nynějších 30 let od zapsání památky na seznam UNESCO oslavilo město s předstihem už v srpnu. Vojtěch Dyk zpíval na pontonu na hladině Konventského rybníka pod Zelenou horou a po setmění byl na členitou fasádu zelenohorského chrámu promítaný videomapping. Kostel na Zelené hoře byl vysvěcený 27. září 1722. Rozkvět poutního místa přerušil požár v roce 1784. Tehdejší správa povolila opravy pod podmínkou, že kostel bude sloužit jako pohřební. Hřbitov byl zrušený v 90. letech minulého století v důsledku zapsání památky do seznamu UNESCO. Výbor pro světové dědictví UNESCO schválil zařazení kostela na tento prestižní seznam koncem roku 1994. O deset let později převzala správu Zelené hory od Národního památkového ústavu římskokatolická farnost. S pomocí dotací se postarala o opravy kostela i ambitu. vst gcmBakof Group, která navrhuje a dodává interiéry obchodů, kupuje konkurenta Boint
Brno 13. prosince (ČTK) - Brněnská Bakof Group, která navrhuje a dodává interiéry obchodů, kupuje pražskou společnost Boint ze stejného oboru. Informoval o tom server Seznam Zprávy s odvoláním na zakladatele Bakof Group Dalibora Bártu. Uvedl také, že ač cenu transakce strany nezveřejňují, její hodnota je několik desítek milionů korun. "Spojení obou firem jsme chystali více než rok. Vzájemně se doplňujeme, máme stejné hodnoty a je to logický krok, jak poskytnout zákazníkům kompletní servis při rekonstrukci či výstavbě interiérů od A do Z," uvedl Bárta. Bakof Group byla založena v roce 2012 a zaměstnává čtyři desítky lidí. Navrhla a dodala interiéry kaváren, hotelů, automobilových salonů, ale také showroomy Smarty s herními prostory nebo pobočky Notino. Působí také v zahraničí. Podle výroční zprávy za rok 2023 vložené ve Sbírce listin zakončila společnost hospodaření s čistým obratem 230 milionů korun a čistým ziskem 17,7 milionu korun. S pražskou společností Boint, která se zabývá suchou výstavbou a tvorbou interiérů obchodů, Bakof Group v minulosti mnohokrát spolupracovala. Zakladatel Boint Jiří Čížek ve firmě zůstane jako poradce a vedoucí obchodního oddělení. "Po setkání se zástupci z Bakof Group a několika rozhovorech s Daliborem jsem měl jasno, máme podobné vize i cíle. Rozhodnutí předat vedení firmy do jeho rukou bylo správným krokem, který umožní společnosti pokračovat v růstu a rozvoji," uvedl Čížek. Boint založená v roce 2002 má pobočky na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku a Polsku, všechny se zabývají tvorbou interiérů. V účetní uzávěrce za rok 2022 ve Sbírce listin uvádí čistý obrat 207 milionů korun a zisk po zdanění 8,5 milionu korun. ska kšVýstava v Plzni komplexně ukazuje vývoj českého porcelánu od 18. století dosud
Plzeň 12. prosince (ČTK) - Komplexní vývoj českého porcelánu od jeho počátků do současnosti představuje ode dneška výstava v Západočeském muzeu v Plzni. Je první, která přehled k českém porcelánu v takové šíři podává, řekl dnes ČTK spoluautor výstavy Jan Mergl z Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Na expozici pracoval s manželkou Lenkou Merglovou Pánkovou, jež zastupuje Západočeské muzeum. Právě jeho sbírky porcelánu zatím neměli návštěvníci možnost v tak široce sestavené kolekci zatím vidět, řekli autoři. Výstava Český (figurální) porcelán tří století potrvá do 27. dubna 2025. "Začínáme pověstným koflíkem z klášterecké porcelánky z roku 1794, což je nejstarší porcelán vyrobený na českém území," řekla Merglová. Přes dobu empíru, biedermeieru, historismu a secese, návštěvníci uvidí český porcelán z období funkcionalismu, éry světové výstavy Expo v Bruselu, z doby socialistické velkoprodukce až po současné autorské návrhy. Výstava končí porcelánovou sochou Alegorie covidu z roku 2021. "Je tady soustředěno, dá se říci, to nejzajímavější, co se v českých porcelánkách vyrábělo od konce 19. století do současnosti. Je to přehledová výstava a trochu bez ješitnosti se chlubíme tím, že je to první výstava v historii, která přehled k českém porcelánu takto podává," dodal Mergl. Počin v Plzni završuje trilogii výstav o českém porcelánu. První byla loni výstava v Selbu v Německu věnovaná české produkci 19. století, následovala výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Plzeňská výstava klade důraz na figurální tvorbu. "A návštěvníci uvidí, co všechno se ve figurálním porcelánu v Čechách odehrálo. Začalo to svatým Janem Nepomuckým v roce 1829, kdy bylo sté výročí jeho svatořečení, a následná šíře figurálních motivů byla nezměrná. V té porcelánové figuře se odehrává naprosto celý kulturní svět a zahrnuje i neuvěřitelnou šíři humorných motivů," řekla Merglová. Vyráběly se figurky světců, zdobené figurky podobné francouzské produkci, figurky politiků a politického dění i ozvěny kultury. Návštěvníci tak vedle svatého Jana Nepomuckého uvidí Papagena z Mozartovy Kouzelné flétny, karikaturu skladatele Josepha Haydna, medvěda zubařem, motivy z manželského i mimomanželského života, témata z literatury, porcelánové oživené květy podle francouzského kreslíře Grandvilla i figurky zvířat. Podle Merglové bylo v období první republiky, považované za jeden z vrcholů české porcelánové produkce, v okolí Karlových Varů přes sto provozoven vyrábějících porcelán. Český porcelán na rozdíl od panovníky podporovaných porcelánek v Míšni či Vídni začal od začátku jako podnikatelský projekt. Firmy se tudíž musely snažit o návratnost investic a zisk. Na přelomu 19. a 20. století šlo na export 70 až 80 procent produkce, řekla Merglová. Český porcelán mířil do jižní Evropy, Ameriky i na východ. lap drJ&T Banka předává díla laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého Národní galerii
Praha 11. prosince (ČTK) - JT Banka předává svou soukromou sbírku současného umění Magnus Art Národní galerii Praha (NGP). Sbírka zahrnuje soubor děl 28 laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, která se od roku 1990 každoročně uděluje mladým českým umělcům. Od příštího roku umělecká díla od autorů a autorek jako Jiří Černický, Lukáš Rittstein, Eva Koťátková, Martin Kohout či Kateřina Šedá galerie postupně představí veřejnosti ve Veletržním paláci. Podle znaleckého posudku činí aktuální hodnota sbírky 17,86 milionu korun. ČTK o tom za JT Banku informovala Monika Veselá. Sbírka Magnus Art mapuje více než 30 let českého současného umění. Vznikala postupně od roku 2014, přičemž vodítkem nových akvizic byla právě Cena Jindřicha Chalupeckého. Ta každoročně oceňuje mladé umělce a umělkyně za inovativní přístup k tvorbě. "Firemní mecenášství v oblasti umění u nás není běžné. Své sbírky obvykle věnují galeriím spíše jednotlivci než firmy. Už od počátku se s námi pojí jakési pionýrství, a tak věříme, že i tentokrát inspirujeme další soukromé společnosti, aby nás následovaly. Je to jeden z dalších způsobů, jak může soukromý sektor podpořit tuzemskou kulturu," uvedl Štěpán Ašer, generální ředitel JT Banky. Podle generální ředitelky NGP Alicje Knastové jsou díla ze sbírky Magnus Art jsou důležitým doplněním umění posledních 30 let, které dosud ve fondu NGP chybí nejvíce. "Některé z těchto nově převzatých prací budou veřejnosti představeny ve Veletržním paláci na podzim roku 2025, kdy rozšíří sbírkovou expozici 1939–2021: Konec černobílé doby. Od září téhož roku se uskuteční ve Veletržním paláci i výstava děl aktuálních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého," sdělila Knastová. JT Banka vybudovala vlastní sbírku současného umění složenou z děl 28 laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého od roku 1990 do roku 2018. Obsahuje více než 30 děl nebo sérií, na kterých představuje vývoj mladého porevolučního umění. Michal Novotný, ředitel Sbírky umění po roce 1945 v NGP, uvedl, že sbírka je uzavřeným celkem, na kterém lze velmi dobře ilustrovat proměny českého umění v letech 1990 až 2018. "Výstava laureátů a Cena Jindřicha Chalupeckého byla a je určujícím prvkem pro diskuse o povaze současného umění v Čechách. Soubor zároveň doplňuje i několik zásadních autorů, jako jsou například David Černý nebo Tomáš Vaněk, kteří prozatím ve sbírkách NGP vůbec zastoupeni nebyli," sdělil Novotný. Cena Jindřicha Chalupeckého vznikla v roce 1990 z iniciativy Václava Havla, Jiřího Koláře a Theodora Pištěka a nese jméno významného českého teoretika a kritika výtvarného umění. Je určena mladým umělcům, kteří působí v České republice a současně přinášejí inovativní přístupy a přispívají k rozvoji současného umění. Cena taktéž připomíná Chalupeckého celoživotní snahu podporovat nekonformní umění v Česku a zachovat kontinuitu s evropskou výtvarnou kulturou. jir ptdArcheologové objevili v čínské lokalitě San-sing-tuej 3000 let staré hedvábí
Peking 10. prosince (ČTK) - Čínští archeologové objevili 3000 let staré hedvábí v lokalitě San-sing-tuej v jihozápadní provincii S'-čchuan, napsal list South China Morning Post (SCMP). Vědci tak mají přímé důkazy, že tato látka z výměšků housenky bource morušového měla kulturní a náboženský význam pro civilizaci království Šu z doby bronzové. Hedvábí se podle vědců používalo k rituálům, při kterých mělo dojít ke spojení mezi zemí a nebem. "Přítomnost zbytků hedvábí, které jsme našli v obětních jámách v San-sing-tuej (...) poskytuje archeologické důkazy o Hedvábné stezce, která vedla jihozápadní částí starověké Číny," stojí ve studii, kterou publikoval tým z Čínského národního muzea hedvábí a ze Sečuánského výzkumného centra kulturních památek a archeologie. Hedvábí napomohlo k vytvoření Hedvábné stezky, která propojovala Čínu se Západem a skrze kterou si lidé ve starověku vyměňovali zboží a vědomosti. San-sing-tuej, centrum starověkého království Šu, mělo dlouhou tradici pěstování bource morušového a hedvábnictví. Pro ekonomiku království bylo nepostradatelné. "Jde o první objev hedvábí v San-sing-tueji, který nám nabízí pohled na to, jak starověcí lidé vyjadřovali svou víru a kulturní identitu," uzavírají své závěry vědci ve studii. Lokalita San-sing-tuej je tak nyní klíčová pro pochopení silné role hedvábí při utváření raných civilizací, píše server Archaeology News. bat nimMiliardář z Bruselu beletristickou formou přibližuje fungování institucí EU
Praha 10. prosince (ČTK) - Kniha Miliardář z Bruselu od bývalého bruselského zpravodaje ČTK Petra Kupce beletristickou formou přibližuje fungování institucí EU. Autor v humorném příběhu přibližuje čtenářům smysl Evropské unie a základní pravidla jejího fungování. Knihu dnes v Praze pokřtila bývalá místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. "Když mi Petr Kupec řekl, že tohle napsal, tak jsem zavyla nadšením. Protože poučných knih a suchopárných esejí je vydána strašná spousta, ale to, že třeba i v Bruselu se dějí příběhy a že se tam děje něco, co by mohlo zajímat normálního občana, je docela vzácnost. Takže tahle knížka by mohla udělat průlom v pochopení lidí, že v Bruselu nejsou jenom cvoci, kteří je zatěžují, ale že se tam třeba děje něco užitečného," řekla ČTK Jourová. V příběhu Miliardář z Bruselu dostane úředník Evropské komise nápad, jak vyřešit problém malého povědomí lidí o tom, co vlastně Evropské unii je a její nevalné polularity. Získá pro něj podporu komise a vyhlásí vědomostní soutěž o miliardu eur. Do bruselského finále se probojuje pět lidí - česká důchodkyně Marie, šampionka AZ-kvízu, maďarský příjemce eurodotací Gábor napojený na premiéra Viktora Orbána, ambiciózní belgický potomek syrských uprchlíků Adnan, stárnoucí švédský homosexuál Karsten a krásná španělská milovnice EU Pilar. Problém je v tom, že peníze na hru musí jít z unijního rozpočtu a nikdo neví, jestli se během schůzky hlav členských států konané paralelně s finálem soutěže k tomu podaří přesvědčit všechny včetně hlavního kritika EU Orbána. "Chtěl jsem pustit do evropských institucí obyčejné lidi, aby dělali čtenářům průvodce a ukázali, že kromě vysmívaných a proklínaných byrokratických výmyslů má pro nás spoustu užitečných věcí. A že to do Bruselu třeba z takového Bruntálu, odkud pochází odvážná důchodkyně a stěžejní postava knihy, není vůbec daleko," řekl ČTK Kupec. "Beletristickou formu jsem knize dal proto, že ačkoli letos slavíme 20 let členství v EU, nikdo tady nic podobného ještě nezkusil. Chci lidem přinést informace o EU zabalené do lehkého a čtivého příběhu. Aby od knížky neutekli, než se dozví, kdo vyhraje miliardu a co s ní udělá," dodal. Petr Kupec v ČTK působí od roku 2012, v Bruselu žil a pracoval v letech 2019 až 2023. "Po čtyřech letech jsem odjížděl s poznáním, že se tam sice podivným typům a nesmyslně svazujícím omezením nevyhnete, ale když se dobře díváte a trochu zapátráte, většinou nějaký smysl objevíte. Že je pro nás EU důležitější, než si myslíme. I když to politici ani úředníci neumějí prodat," konstatoval. Více informací o knize se nachází na stránkách www.miliardar.eu. Dílo vyšlo s podporou ČTK Connect, která poskytuje řadu mediálních služeb. jir jptOlomoucká Telegraph Gallery otevřela 4. cyklus Signál ze sbírek Roberta Runtáka
Olomouc 10. prosince (ČTK) - Díla Milana Knížáka, Adrieny Šimotové či umělců skupiny Tvrdohlaví zaplnily prostory olomoucké Telegraph Gallery. Staly se součástí čtvrtého výstavního cyklu Signál, který je tentokrát věnován tvorbě čtyř desítek autorů z let 1979 až 1991. Díla jsou výběrem z uměleckých sbírek Roberta Runtáka, zakladatele platformy umění a kreativity Telegraph. Podle zástupců galerie je výstava Signál IV: Osmdesátky výpovědí o neoficiálním proudu 80. let. Generaci tehdy nastupujících výtvarných umělců a umělkyň konfrontují s jejich mentory, sdělila ČTK za galerii Michaela Sikorová. "Z dnešního pohledu se jeví jako jedinečné, že tato výstava, komponovaná z exponátů z jediné soukromé sbírky, nenabízí jen subjektivní pohled sběratele, ale současně může fungovat jako komplexnější vhled do české výtvarné scény osmdesátých let," uvedla kurátorka Pavla Kosař, která výstavu připravila spolu s Miroslavem Jiřelem. "Může se zdát, že osmdesátky byly na povrchu hodně neviditelné, v oficiálním zorném poli se toho dělo velmi málo. O to více se toho ale dělo pod povrchem, v rámci soukromých akcí či v prostředí rukodělně vytvářených životních stylů," uvedl Jiřel. To nejzajímavější ze soudobé umělecké scény té doby se podle kurátorů odehrávalo mimo oficiální dohled hodnoticích komisí, které měly být garantem dodržování ideové a umělecké hodnoty. Výstava prezentuje generaci umělců a umělkyň 80. let v konfrontaci s jejich mentory, kteří působili mimo oficiální instituce. Za zavřenými dveřmi ateliérů nahrazovali chybějící debatu na uměleckých školách. "Vzniklo nezaměnitelné vizuálně dlouhé desetiletí. Čas, ve kterém se střetly jazyky, přístupy, pojetí a osobnosti, které nesly myšlenku a vizuální kulturu z poměrně dávné minulosti do tohoto zmíněného času," upozornil Jan Kudrna, kurátor sbírky Roberta Runtáka. Výstava Signál IV: Osmdesátky představuje umělce a umělkyně aktivní v 80. letech ve dvou hlavních generačních liniích. Generace pomyslných mentorů tvořící už v předchozích dekádách je na výstavě zastoupena jmény jako Milan Knížák, Adriena Šimotová, Aleš Veselý, Alena Kučerová či Jiří Načeradský. Tehdy nastupující uměleckou generaci přiblíží díla spojená se skupinou Tvrdohlaví, k níž se hlásili například Jiří David a Jaroslav Róna, ale i dalších spřízněných autorů a solitérů, jako jsou Václav Stratil, Vladimír Kokolia, Jiří Kovanda, Tomáš Císařovský či Marian Palla, doplnili zástupci galerie. Díla 38 umělců a umělkyň jsou v olomoucké Telegraph Gallery k vidění do 20. března 2025. Alena Horáková kšOrganizace usilující o svět bez jaderných zbraní převzala Nobelovu cenu za mír
Oslo/Stockholm 10. prosince (ČTK) - Nobelovou cenou za mír pro japonskou organizaci sdružující přeživší jaderných útoků na města Hirošima a Nagasaki dnes začalo slavnostní předávání letošních Nobelových cen. Tři spolupředsedové organizace Nihon Hidankjó převzali ocenění při oficiálním předání na radnici v norském Oslu. Norský Nobelův výbor, který ocenění uděluje, jméno letošních laureátů oznámil 11. října. Ceremoniál předání Nobelových cen se každoročně koná 10. prosince, v den výročí úmrtí zakladatele tohoto ocenění Alfreda Nobela. Dvaadevadesátiletý Terumi Tanaka při ceremoniálu přednesl jménem organizace Nihon Hidankjó tradiční řeč před zhruba tisícovkou hostů, mezi nimiž byl i norský královský pár a korunní princ s princeznou. Tradiční vítězova přednáška je dostupná na webových stránkách organizace. "Jaderné zbraně a lidstvo nemohou koexistovat," řekl dnes Tanaka na tiskové konferenci v norském hlavním městě. "Lidstvo by mohlo zaniknout ještě předtím, než se projeví ničivý účinek klimatické změny," dodal. "Důvodem, proč tuto cenu dostáváme právě teď, je situace ve světě," řekl při slavnostním převzetí ceny Tanaka. Organizace Nihon Hidankjó vychází ze svědectví lidí, kteří přežili bombardování Hirošimy a Nagasaki a neúnavně usiluje o to, aby se planeta zbavila těchto zbraní hromadného ničení. Tanakovi bylo 13 let, když atomová bomba svržená na Nagasaki, kde žil, zabila pět členů jeho rodiny. Dnes podle agentury AFP Tanaka vyjádřil znepokojení nad obnovením jaderné hrozby a vyzval ruského prezidenta Vladimira Putina, aby ji přestal rozdmýchávat v souvislosti s konfliktem na Ukrajině. "Nemyslím si, že prezident Putin skutečně chápe, co jaderné zbraně pro člověka znamenají, jaký typ zbraně to je," řekl. "Myslím, že o tom ani nepřemýšlel," dodal. "Jaderné zbraně by již nikdy neměly být znovu použity," řekl k rozhodnutí ocenit snahu Nihon Hidankjó předseda Nobelova výboru Jörgen Watne Frydnes. Oceněná organizace k tomuto cíli podle něho přispívá zásadní měrou. Podle Frydnese má být cena poctou všem přeživším, kteří se "navzdory fyzickému utrpení a bolestným vzpomínkám rozhodli využít svou draze zaplacenou zkušenost k živení naděje a mírových snah". Japonský premiér Šigeru Išiba označil výběr laureáta za "extrémně významný". Udělení Nobelovy ceny za mír organizaci usilující o svět bez jaderných zbraní je symbol a reakce na aktuální dění ve světě, řekl dříve ČTK expert na jaderné zbraně Vlastislav Bříza z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Cenu za mír na rozdíl od vědeckých cen nepředává Královská švédská akademie věd ve Stockholmu, nýbrž pětičlenný Nobelův výbor složený z norských politiků a dalších osobností. Svou volbu japonské organizace učinil v době, kdy války dál sužují obyvatele několika světadílů. Laureáta 105. ročníku ceny vybíral v tajném hlasování pětičlenný výbor složený z norských politiků a dalších osobností. Volil z 286 navržených kandidátů, mezi nimiž byly politické osobnosti jako ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, humanitární organizace nebo také úřad OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA) či Mezinárodní soudní dvůr. Loni ocenění dostala tehdy vězněná íránská aktivistka Narges Mohammadíová za svůj boj za práva Íránek. V 16:00 SELČ na Nobelovu cenu za mír naváže v koncertní síni ve švédském Stockholmu slavnostní předávání dalších Nobelových cen, při němž všichni ostatní laureáti přeberou prestižní Nobelovy medaile z rukou švédského krále Carla XVI. Gustafa, informují agentury. Každý laureát obdrží kromě zlaté medaile a diplomu také finanční odměnu, jejíž výše se liší v závislosti na ročním výnosu Nobelova fondu. V roce 2024 je výše odměny přibližně 11 milionů švédských korun (cca 25 milionů českých korun). Pokud je cena udělena více lidem za jeden objev, o částku se musejí podělit. Můžou být ale maximálně tři. cht mkaV Aténách objevili při pokládání plynového potrubí antickou sochu
Atény 9. prosince (ČTK) - Antickou mramorovou sochu mladého muže nalezli pracovníci při výkopových pracích v centru Atén u úpatí Akropole. Socha se pod zemí nacházela v jámě obložené cihlami a byla ve vzpřímené poloze. Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na prohlášení řeckého ministerstva kultury. Socha nahého muže se podobá starověkému vypodobňování řeckého posla bohů Herma a pravděpodobně zdobila městský dům zámožného Atéňana v době, kdy Řecko patřilo pod římskou říši, uvedlo ministerstvo kultury ve svém prohlášení. Socha je podle ministerstva v "docela dobrém stavu", ačkoliv jí chybí hlava a má prasklinu v oblasti trupu, která vznikla zřejmě už v antice. Její přesné stáří není zatím známé, avšak ministerstvo uvedlo, že by mohlo jít o kopii originálu z pátého století před naším letopočtem. Sochu objevili pracovníci při pokládání plynového potrubí na spojnici dvou moderních ulic jižně od samotné Akropole, jen pár stovek metrů od římského Odeonu Héróda Attika. Oblast, kde byla socha nalezena, byla zastavěna mezi prvním a pátým stoletím našeho letopočtu velkými, honosnými domy zdobenými mozaikovými podlahami a uměleckými díly, kde bydlely bohatší vrstvy obyvatelstva. Ministerstvo neuvádí, kdy dělníci přesně sochu objevili. V prohlášení informovalo, že socha je nyní v rukou konzervátorů. bat nimV Paříži byla slavnostně otevřena opravená katedrála Notre-Dame
Paříž 7. prosince (ČTK) - V Paříži byla dnes večer slavnostně otevřena opravená katedrála Notre-Dame, kterou před více než pěti lety poničil požár. Na akci dorazila řada světových lídrů, včetně nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Dveře katedrály se otevřely poté, co na ně pařížský arcibiskup Laurent Ulrich symbolicky třikrát udeřil berlou. Dlouhý potlesk pak zazněl po skončení zahajovacího filmu, který vzdal hold lidem, kteří se na obnově památky podíleli. Po hudebním vystoupení promluvil francouzský prezident Emmanuel Macron, který vyjádřil vděk francouzského národa těm, kteří gotický skvost zachránili a rekonstruovali. "Dnes můžeme společně sdílet radost a hrdost," prohlásil Macron. Slavnostního otevření katedrály se zúčastnilo kolem 1500 hostů, včetně ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského, který před zahájením akce absolvoval třístranné rozhovory s Macronem a Trumpem a jehož po příchodu do katedrály přítomní přivítali potleskem. Na slavnostní otevření dorazila také například první dáma Spojených států Jill Bidenová. Nechyběli ani bývalí francouzští prezidenti François Hollande a Nicolas Sarkozy či britský princ William. Mezi hosty byl rovněž americký miliardář a Trumpův blízký spolupracovník Elon Musk. Papež František se slavnostního otevření katedrály nezúčastnil. V poselství, které bylo přečteno, nicméně dnešek označil za radostný den a vyzval, aby vstup do katedrály zůstal bezplatný. Katedrálu Notre-Dame zachvátily plameny večer 15. dubna 2019. Oheň se rozšířil v krovu a pohltil rozsáhlé části katedrály považované za jedno z nejlepších děl francouzské gotické architektury. Požár podle BBC hasilo na 600 lidí asi 15 hodin. Většinu uměleckých a liturgických předmětů se podařilo zachránit. Požár památky ze seznamu UNESCO, kterou proslavil i román Victora Huga Zvoník u Matky Boží, vyvolal po celém světě vlnu solidarity. Do měsíce přislíbili jednotlivci i organizace na její rekonstrukci téměř miliardu eur (asi 25 miliard Kč). Několik sbírek a benefičních koncertů se uskutečnilo také v Česku. Příčina požáru dosud nebyla zcela objasněna, oheň mohla způsobit závada v elektroinstalaci či nedopalek cigarety. Na centrální věžičce se tehdy dlouhodobě prováděly restaurátorské práce. Podle vyšetřovatelů chrám nikdo nezapálil úmyslně. Katedrála Notre-Dame, známá také jako Chrám Matky Boží, patří k symbolům Paříže a před požárem ji navštěvovalo na 13 milionů lidí ročně. Nyní se očekává, že by památku mohlo ročně navštívit i 15 milionů lidí. Vstup je zatím zdarma, ale vedou se debaty, zda by neměl být zpoplatněn. Základní kámen Notre-Dame slavnostně položili na ostrově Île de la Cité na řece Seině na jaře roku 1163 a stavba byla dokončena v roce 1345. Pro veřejnost se katedrála otevře v neděli. pmh mkaEgyptolog Havás plánuje do roku 2025 odhalit dva nálezy z Chufuovy pyramidy
Praha 7. prosince (ČTK) - Egyptolog Zahí Havás před koncem roku 2025 odhalí dva nové nálezy z Chufuovy pyramidy, největší pyramidy v Egyptě. Více informací k nálezům sdělovat nechtěl, bude se ale podle něj jednat o zásadní objevy. Přední světový egyptolog a bývalý generální tajemník Nejvyšší rady pro památky Egypta to dnes řekl na přednášce v Praze při příležitosti obnovené světové premiéry výstavy Tutanchamon - jeho hrobka a poklady. "Jeden nález je veliký jako dvě dodávky," přiblížil Havás nové objevy, které plánuje představit prostřednictvím živého vysílání. Zároveň prozradil, že za měsíc nebo dva by experti díky dalším výzkumům mohli být blíže odhalení skutečného důvodu smrti mladého faraona Tutanchamona, podle něj je pravděpodobné, že nebyl zavražděn, ale mohl zemřít na infekci. K dalším objevům podle Haváse významně přispívají roboti, v současnosti ve spolupráci s britským týmem vyvíjí robota se speciálními schopnostmi, který má zkoumat Velkou pyramidu v Gíze. Výhoda robota je, že dokáže zpřístupnit dosud neprozkoumané oblasti, řekl egyptolog. Havás je bývalý generální tajemník Nejvyšší rady pro památky Egypta a jako egyptolog se podílel na výzkumu mnoha významných archeologických památek, například hrobky faraona Tutanchamona. Jeho činnost zahrnuje rovněž návrat egyptských artefaktů do země původu, v současnosti mimo jiné sbírá podpisy k navrácení Busty královny Nefertiti, která se aktuálně nachází v německém muzeu. Havásovy znalosti přilákaly na dnešní přednášku o vykopávkách v Údolí králů a pokroku při určování příbuzenských svazků 18. dynastie faraonů stovky návštěvníků, většina si po skončení přednášky vystála dlouhou frontu, aby si odnesli Havásovu podepsanou knihu nebo společnou fotografii. Egyptologa mnoho lidí přirovnává k filmové postavě Indiana Jonese, stejně jako hrdina dobrodružných filmů se i Havás bojí hadů a jen málokdy ho lze vidět bez typického klobouku. Obnovená výstava o Tutanchamonovi vedle tisíce artefaktů a šperků lidem přibližuje kulturní a náboženský odkaz mladého faraona, nově je rozšířena o virtuální realitu. Česká expozice je navíc obohacena o originály z egyptologických sbírek Národního muzea. Lidé ji mohou navštívit každý den od 09:00 do 19:00, o víkendech od 09:30 na výstavišti v Letňanech. V Česku se koná počtvrté, dříve byla dvakrát v Brně a jednou v Praze. Trvat bude šest měsíců. trp ptdNáměšťská výstava nabízí kovové plastiky i abstraktní obrazy několika tvůrců
Náměšť nad Oslavou (Třebíčsko) 7. prosince (ČTK) - Kovové plastiky i abstraktní obrazy mohou lidé vidět na vánoční výstavě, která dnes začala v Galerii 12 v Náměšti nad Oslavou. Nabízí srovnání stylu kovářského mistra Pavla Tasovského a jeho syna Pavla Tasovského mladšího. Výtvory doplňují abstraktní obrazy Prokopa Veselého. Výstava bude přístupná do konce února příštího roku. "S otcem jsme společně vystavovali mnohokrát, s Prokopem je to poprvé. Ale znám ho dlouhou dobu stejně jako jeho obrazy," řekl ČTK čtyřicetiletý Tasovský mladší, který v roce 2003 absolvoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově, obor umělecký kovář. Od roku 2009 působí v dílně svého otce. Ve volné tvorbě pracuje často z nerezovou ocelí. Plastiky pojímá ve výtvarné zkratce, dominuje jim minimalismus, což ho odlišuje od výraznějšího tvarosloví, které uplatňuje jeho otec. "Snažím se ty věci zjednodušovat a zároveň je udělat dokonale řemeslně a dokonale je zpracovat," řekl Tasovský mladší. Lesklé plochy jeho ocelových objektů se na výstavě snoubí s velkoformátovými obrazy Prokopa Veselého, které mají chladné nazelenalé, namodralé či šedé tóny. Vytvořené jsou technikou akrylu na plátně a spojují je motivy zjednodušených tvarů ptáků či lodí. "Je to taková moje infantilní hravost a trochu duševní léčba, od které se nedokážu odpoutat," řekl Veselý. Na plátnech se snaží zachytit moře, které ho fascinuje. Větší část jeho umělecké tvorby ale zaujímá keramika, kterou tvoří ve své dílně v Kunštátu. V Náměšti nad Oslavou se mohou lidé s jeho tvorbou opakovaně potkávat v dílnách, které jsou součástí letního festivalu Folkové prázdniny. Pavel Tasovský starší se narodil v roce 1960 v Brně. Je absolventem Školy uměleckých řemesel v Praze. Později se specializoval jako muzejní konzervátor se specializací na kov a dřevo. Do roku 1989 pracoval v kovářské dílně Uměleckých řemesel v Brně, pak v Náměšti nad Oslavou založil vlastní kovářskou dílnu. Svoji práci prezentoval na mnoha výstavách, jeho dílo je zastoupeno v českých i zahraničních galeriích a mnohokrát byl oceněn i na mezinárodním sympoziu uměleckých kovářů Hefaiston. Jako lektor oboru kovářství působil tři roky v Bruselu. Na výstavě jsou k vidění jeho práce z posledních let. vkr ptdČeské centrum v New Yorku chce propojit českou kulturu s americkou veřejností
New York 7. prosince (zvláštní zpravodaj ČTK) - Kulturní manažerka a kurátorka Tereza Porybná, která nově vede České centrum v New Yorku, chce propojit českou kulturu s americkou veřejností. Program pod jejím vedením bude co nejvíce mezioborový a mezigenerační, zaměří se skrz umělecké formáty i na současné společenské otázky, zejména v oblasti životního prostředí, mentálního zdraví a lidských práv. Porybná to řekla v rozhovoru s ČTK. Ve funkci Porybná vystřídala Miroslava Konvalinu, jenž České centrum v New Yorku vedl od roku 2019 do letošního jara. "Ve svém projektu jsem se opírala o to, co už České centrum dělá pro místní krajanskou i americkou komunitu. Následující čtyři roky se chci sérií výstav, performancemi a podobnými aktivitami soustředit na propojování výtvarného umění, environmentální problematiky a mentálního zdraví," uvedla Porybná. V České národní budově, sídle Českého centra a Generálního konzulátu České republiky v New Yorku, se v rámci Českého týden v New Yorku koná filmový festival, který v pátek nabídl americkou premiéru filmu Smetana režiséra Marka Najbrta. Dnes jsou na programu dva filmové snímky o šéfdirigentech, kteří přivedli Českou filharmonii zpět mezi elitní světové orchestry - Jiří Bělohlávek: Když já tak rád diriguju... a dokument Semjon Byčkov. Festival 8. prosince zakončí dokumentární film O čo ide Idě o zájezdu hráčů České filharmonie do romských osad na východním Slovensku a jejich spolupráci s Idou Kelarovou, souborem Čhavorenge a místními dětmi. Až do konce roku lze navštívit také fotografickou výstavu Štěpánky Stein a Vendy Mlejnské s názvem Allegro Forte: Tváře české hudby. České centrum New York na začátku ledna uvede film Viktora Tauše Amerikánka a s ním spojenou inscenaci Snowflakes. Na jaře bude na programu spolupracovat s newyorským New Museum, v létě pak připravuje spolu s pražskou UMPRUM výstavu studentů a nedávných absolventů Katedry volného umění, kterou doprovodí performance a hostiny ve veřejném prostoru. Na podzim svou novou tvorbu během akce New York Fashion Week představí designér Jan Černý, a ve spolupráci s Collectible Design zde uvedou nejmladší generaci českých designérů a designérek pracujících se sklem. "V tak složitém prostředí, jaké představuje multikulturní New York, je potřebovat pracovat s příběhem, který přitáhne další zájem. Například chceme od ledna naše aktivity rozšířit o výtvarnou výuku pro malé děti v angličtině, aby lidé z okolí měli důvod k nám zajít," sdělila Porybná, která v období od 2013 do 2019 působila jako ředitelka Českého centra v Londýně. Česká centra, příspěvková organizace Ministerstva zahraničních věcí ČR, jsou stěžejním nástrojem veřejné diplomacie zahraniční politiky Česka. Jakožto kulturní institut jsou členem sítě zahraničních evropských kulturních institutů EUNIC. Prezentují Česko v široké škále kulturních a společenských oblastí. Zapojují se do mezinárodních projektů a slouží jako platforma pro rozvoj mezinárodního kulturního dialogu. V současnosti existuje v zahraničí 28 poboček na čtyřech kontinentech. Jejich generální ředitelkou je Jitka Pánek Jurková. Česká centra ukončí ke konci roku svoji činnost v Athénách a Rotterdamu. V letošním roce zahájilo činnost České centrum v Tchaj-peji na Tchaj-wanu a Česká centra převzala správu nad Českým domem v Bělehradě. Roman Jireš mkaNa rosickém zámku vystavují přes 200 betlémů, dnes návštěvníky provázel sběratel
Rosice (Brněnsko) 7. prosince (ČTK) - Přes 200 betlémů dnes viděli návštěvníci rosického zámku na Brněnsku, kteří přišli na první den výstavy. Dopoledne měli výjimečnou příležitost jít na komentovanou prohlídku se sběratelem Zdeňkem Jílkem z Tišnova, jehož exponáty tvoří zhruba polovinu výstavy. Expozice bude otevřena do 30. prosince. Za unikát označuje Jílek betlém velký 3,5 krát 3,5 metru, který vytvořil Ladislav Zápařka z Herálce na Havlíčkobrodsku, egyptolog a keramik. "Součástí je 135 figurek, které jsou zdobené plátky zlata a platiny a jsou v něm i postavičky z Blízkého východu. Aby nezabral na zámku tolik místa, tak je tu vystavený jen ze dvou třetin," vysvětlil Jílek. Jeho sbírka čítá zhruba 250 betlémů, přičemž v Rosicích jich je nyní téměř 100, další jsou nyní vystaveny například ve vilách v Tišnově. Kastelán Ludvík Vaverka vybral na výstavu takové, aby reprezentovaly sbírku i použité materiály. Jílek získal první betlém v roce 2007, když viděl řezbáře Lubomíra Janouška při práci v Telči. "Objednali jsme si od něj jeden, na Vánoce ho pokřtili a za dva roky už jsme jich měli 50 a vystavovali jsme je v Tišnově v Jamborově domě," vzpomínal Jílek. Loni byly betlémy k vidění v Letohrádku Mitrovských v Brně a příští rok by měly být v Betlémské kapli v Praze. Ve sbírce se soustřeďuje na tři typy. "Nesbírám papírové, které mi nepřijdou atraktivní. Nejraději mám dřevěné, přičemž nejcennější je od Petra Novotného z Vendolí na Svitavsku. Figurky jsou podle historických předloh a jeho práce má živost. Pak je tu mechanický betlém, který je sice trochu naivní, ale díky tomu, že se hýbe a vydává zvuky, je atraktivní pro děti," popsal Jílek. Další typem ve sbírce jsou keramické betlémy a posledním jsou tzv. krušnohorské. Jejich figurky jsou často polychromované, jsou umísťované do pyramid či do kolotočů, různě se točí a hrají. "Součástí jsou postavy - louskáčky. Cvakají zuby a louskají ořechy," doplnil Jílek. I když už si vzhledem k věku říkal, že začne betlémy spíš prodávat, stále se mu naopak sbírka rozrůstá. "Některé jsem si nechal vyrobit na zakázku, nebo je kupoval na Aukru. A když k němu sednu a vidím nějaký hezký, tak ho koupím zase," řekl Jílek. Většinu má uskladněnou v rodinném domě, malá část je v rodinné galerii, kterou ukazuje přátelům. Na rosickém zámku je také 24 betlémů od přerovského sběratele Stanislava Dostála nebo také betlém vyřezaný přímo pro zámek od volyňského řezbáře Jaroslava Frencla. Poprvé je vystavený také venkovní betlém, který lidé najdou na nádvoří. mei rotPražský filharmonický sbor nadchnul newyorské publikum písněmi o bohu a přírodě
New York 7. prosince (zvláštní zpravodaj ČTK) - Dlouhotrvající potlesk vyprovodil skladbu Testamentum od Jana Nováka, kterou Pražský filharmonický sbor (PFS) zakončil v pátek své samostatné vystoupení v newyorské Carnegie Hall. Uznalé publikum si vytleskalo i přídavek. Nejstarší profesionální smíšený pěvecký sbor v Česku pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka nabídl program s texty inspirovanými liturgickým pozadím i prostým vyznáním přírodě. Koncert byl součástí Českého týdne v New Yorku, v rámci kterého PFS koncertem pod širým nebem 4. prosince zpěvem koled a spirituálů zaujal davy na rušné obchodní křižovatce Times Square. "Když chcete udělat průřez českou sborovou tvorbou, myšleno a capella nebo s komorním doprovodem, a má-li to mít nějakou logiku, věděl jsem, že tam musí být Dvořák, Janáček, Martinů a pak že tam chci prorvat něco, co by za normálních okolností neprošlo. Což je Petr Eben a Jan Novák. A to se povedlo. Je docela těžké najít v české hudbě nějakou koncovku v takovém programu, aby to byla hodnotná skladba, která zdvihne lidi ze sedadel a všechny to bavilo. A ten Novák to je," řekl ČTK k programu Vasilek. Koncert zahájil PFS skladbou Pražské Te Deum 1989, pro smíšený sbor, dvě trubky, dva trombony, tympány a bicí, kterou Eben komponoval na přelomu roku 1989 a 1990 jako přímou reakci na tehdejší politické události. První uvedení se uskutečnilo 20. dubna 1990 v Praze, v předvečer návštěvy papeže Jana Pavla II. na koncertě pořádaném Arcibiskupstvím pražským a Společností pro duchovní hudbu v chrámu svatého Mikuláše na Malé Straně. Následovala Kantáta Otčenáš Leoše Janáčka, která vznikla jako doprovodná hudba k živým obrazům podle osmidílného cyklu Ojcze nasz polského malíře Józefa Męciny-Krzesze. Za řízení Janáčka byl Otčenáš pro sólový tenor, smíšený sbor, klavír a harmonium proveden scénicky v brněnském Divadle na Veveří 15. června 1901. O pět let později Janáček skladbu přepracoval pro koncertní provedení. Pětidílné dílo zdůrazňuje obsahovou náplň modlitby. Po přestávce program otevřelo dílo Antonína Dvořáka pro smíšený sbor a cappella nazvané V přírodě. Básně ze sbírky Vítězslava Hálka zvolené ke zhudebnění svědčí o souznění básníka a autora ve vztahu k přírodě. Cyklus vznikl roku 1882. Souborně byl poprvé proveden 17. listopadu 1889 na koncertě ve prospěch Penzijního spolku členů sboru a orchestru Národního divadla v Praze na Žofíně. Pro smíšený sbor byla napsána také skladba Čtyři písně o Marii, jejíž textové podklady autor Bohuslav Martinů vybral ze sbírky Františka Sušila. Premiéru Čtyř písní o Marii v provedení vinohradského Hlaholu 12. dubna 1935 řídil Karel Šejna. Posledním bodem programu bylo Testamentum pro sólové hlasy, smíšený sbor a čtyři lesní rohy, které na báseň německého básníka novodobé latiny Josefa Eberleho zhudebnil Jan Novák roku 1966. Struktura textu se odvolává na Závěť (Le Testament) francouzského básníka Françoise Villona a je vyrovnáním se všemi stránkami života – radostnými a bolestnými. Se sbormistrem Vasilkem zaznělo Testamentum 24. května 2014 na festivalu Pražské jaro se sborem Martinů Voices. PFS založil v roce 1935 sbormistr Jan Kühn. Nejvyšší ocenění sbírá za interpretaci oratorního a kantátového repertoáru, který uvádí spolu s nejslavnějšími světovými orchestry. Na domácí půdě pravidelně spolupracuje s Českou filharmonií a orchestrem Prague Philharmonia. Jako rezidenční sbor operního festivalu v rakouském Bregenzu se věnuje také opeře. Pravidelně pořádá vlastní sborové koncerty, jejichž dramaturgie je zaměřena především na náročná a méně známá díla sborového repertoáru, a věnuje se vzdělávacím projektům. Roman Jireš mkaU znovuotevření Notre-Dame budou Trump, Zelenkyj či princ William
Paříž 6. prosince (ČTK) - Sobotní slavnosti při příležitosti znovuotevření zrekonstruované pařížské katedrály Notre-Dame po požáru z roku 2019 se kromě francouzského hostitele, prezidenta Emmanuela Macrona, a zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa zúčastní i ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, informovala dnes agentura AFP. Dalšími slavnostními hosty budou například prezidenti Německa, Itálie či Polska nebo také britský princ William. Podle AFP je očekávána zhruba čtyřicítka šéfů států a vlád. Macron přijme v sobotu před znovuotevřením Notre-Dame v Elysejském paláci Trumpa a po něm i Zelenského, uvedl Elysejský palác. O společném setkání všech tří lídrů ani o případných rozhovorech jen mezi Trumpem a Zelenským, které by byly jejich prvním setkáním od amerických listopadových voleb, se francouzský prezidentský palác ve svém prohlášení nezmiňuje. Už dříve ale AFP s odvoláním na svůj diplomatický zdroj napsala, že Zelenskyj návštěvy Paříže využije k setkání s Trumpem a možná i s dalšími představiteli. Svou účast na slavnosti u příležitosti znovuotevření nejslavnější pařížské katedrály v sobotu večer potvrdili například německý prezident Frank-Walter Steinmeier, italský prezident Sergio Mattarella či prezidenti Polska Andrzej Duda, Chorvatska Zoran Milanović, Bulharska Rumen Radev, Estonska Alar Karis, Finska Alexander Stubb či Litvy Gitanas Nauséda a také gruzínská prezidentka Salomé Zurabišviliová nebo kosovská prezidentka Vjosa Osmaniová. Slavnosti se zúčastní například také šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Mezi korunovanými hlavami, které jsou v nově zrekonstruované památce očekávány, jsou belgický královský pár král Philippe s chotí Mathildou či králové Maroka a Jordánska Muhammad VI. a Abdulláh II. Dorazit má i monacký kníže Albert II. a Kensingtonský palác dnes potvrdil, že Británii bude zastupovat následník trůnu princ William. Ze světových vládních představitelů budou slavnosti ve francouzské metropoli přítomni předseda nizozemské vlády Dick Schoof, arménský premiér Nikol Pašinjan nebo srbský ministerský předseda Miloš Vučević. Podle AFP do Paříže míří také několik představitelů afrických zemí, například prezident Konžské republiky Denis Sassou Nguesso nebo prezident Konga Félix Tshisekedi, Gabonu Brice Oligui Nguema a Toga Faure Gnassingbé. Trump už před několika dny svou účast potvrdil na své sociální síti Truth Social. Půjde o jeho první zahraniční cestu od zvolení americkým prezidentem na počátku listopadu, uvedla agentura DPA. Dosluhujícího prezidenta Joea Bidena bude zastupovat první dáma USA Jill Bidenová. Česká republika podle informací ČTK nebude mít v Paříži politické zastoupení. Slavnosti se ale zúčastní arcibiskup Dominik Duka, sdělil ČTK mluvčí pražského arcibiskupství Jiří Prinz. O zastoupení Duku požádal arcibiskup Graubner jako předseda České biskupské konference, protože se nemůže zúčastnit. "Stojí za to připomenout, že katolická církev v Česku přispěla na rekonstrukci částkou 1,8 milionu korun. Milion darovala litoměřická diecéze pod vedením biskupa Jana Baxanta a zbytek pocházel ze sbírek dalších diecézí a jednotlivců," uvedl Duka. Více než 500.000 korun se sešlo například i ve sbírce na obnovu katedrály, kterou iniciovaly Národní technické muzeum a Česká filharmonie. Chybět na sobotní slavnosti bude papež František, během ceremonie ale bude přečteno jeho poselství, uvedl Elysejský palác. Přesné důvody pro papežovu absenci nejsou známé. Podle DPA se objevují dohady, že rozhodnutí souvisí s Vatikánem kritizovaným inscenováním sexuálních menšin při zahajovacím ceremoniálu letních olympijských her v Paříži. Slavnostní znovuotevření katedrály Notre-Dame začne v sobotu v 19:00 na prostranství před více než 800 let starým gotickým symbolem Paříže. Macron pak s pozvanými hosty vstoupí do katedrály, v níž mši povede pařížský arcibiskup Laurent Ulrich. Ve 21:00 by měl začít velký koncert s hvězdami populární i klasické hudby, jako jsou klavírista Lang Lang, tenorista Benjamin Bernheim nebo zpěvačka Angélique Kidjoová. Na bezpečnost slavnosti, která se bude konat s vyloučením veřejnosti, bude dohlížet na 6000 policistů. cht nim mkaHerečka Čvančarová a režisér Marhoul zarecitovali v New Yorku anglicky Máj
New York 6. prosince (zvláštní zpravodaj ČTK) - Herečka Jitka Čvančarová a režisér Václav Marhoul zarecitovali na hudebně-literárním pásmu v České národní budově v New Yorku v angličtině vybrané pasáže z básnického díla Máj od Karla Hynka Máchy. Akce v sídle Českého centra a Generálního konzulátu České republiky byla součástí Českého týdne v New Yorku. Recitátory doprovodilo smyčcové kvarteto složené ze členů České filharmonie, která tento týden absolvovala tři koncerty ve slavné Carnegie Hall. V komorním prostředí sálu České národní budovy se sešla přibližně stovka posluchačů, mezi nimi také český prezident Petr Pavel. Večer Marhoul věnoval anglickému herci Julianu Sandsovi, který hrál v jeho filmu Nabarvené ptáče a loni v lednu tragicky zahynul v bouři při horolezecké túře v Kalifornii. "Julian Sands hraje v Nabarveném ptáčeti postavu Garbose, což je vlastně ten nejvíce negativní aktér, ale ve skutečnosti byl Julian neuvěřitelně citlivý a empatický člověk. Na verandě hotelu v Českém Krumlově mi po večerech předčítal verše jednoho z nejlepších anglických romantických básníků 19. století Johna Keatse. Přiznávám, že jsem mu absolutně nerozuměl, ale zaujala mě ta melodičnost jeho projevu. Zpráva, že zahynul v horách, nás strašlivě zasáhla, tak jsme se velmi rychle domluvili na tom, že mu večer věnujeme," řekl ČTK Marhoul. Máj je lyrickoepická skladba vydaná roku 1836. Bývá považována za vrcholné dílo českého literárního romantismu. Mácha v této skladbě zcela vybočil z obrozeneckého programu 1. poloviny 19. století a pojal ji jako osobní zpověď rozervaného romantického člověka plného nejistot a otázek po smyslu života. "Studiem Máje jsme se k tomuto dílu dostali hlouběji. Až jsem se trošku zastyděla, jak málo jsem se mu kdy věnovala. Protože ta báseň je geniální. Myslím, že o Máji se s Václavem (Marhoulem) budeme ještě dost dlouho bavit, protože až teď jsme zjistili, kolik vrstev ta báseň opravdu má," uvedla Čvančarová, která v Marhoulově Nabarveném ptáčeti oceněném devíti Českými lvy za rok 2019 ztvárnila roli bláznivé Ludmily. Podle Marhoula má Máj nevýhodu v tom, že je vnímán jako povinná četba a báseň je tak složitá a tragická, že člověk objeví její krásu ve chvíli, kdy ji začne zevrubně zkoumat. "Druhá věc je angličtina. Já jsem zjistil, že existuje šest překladů, ale ten problém překladu je v jambickém verši, v melodičnosti, důrazu na jiné slabiky nebo v jiném frázování, takže jsme se s tím strašně trápili a jsme rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo. Protože jsem snad v životě neměl takovou trému jako před tímto vystoupením, manžety na smokingu mi musel zapínat zvukař," dodal Marhoul. Recitace Máje byla součástí doprovodného programu Českého týdne v New Yorku. Koncerty v Carnegie Hall dále na konci týdne doplní v České národní budově filmový festival, který nabídne americkou premiéru nového životopisného snímku Smetana, dokumenty o Jiřím Bělohlávkovi, Semjonu Byčkovovi a projektu Čhavorenge Idy Kelarové. Až do konce roku lze navštívit také fotografickou výstavu Štěpánky Stein a Vendy Mlejnské s názvem Allegro Forte: Tváře české hudby. Roman Jireš mkaČeši se počtvrté mohou podívat na Tutanchamonův sarkofág a jeho poklady
Praha 6. prosince (ČTK) - Starověký sarkofág nebo artefakty včetně zlaté posmrtné masky si mohou lidé od soboty prohlédnout na pražské výstavě Tutanchamon - jeho hrobka a poklady. Obnovená světová premiéra je nově rozšířena o virtuální realitu. Česká expozice je navíc obohacena o originály z egyptologických sbírek Národního muzea. Expozice je otevřena každý den od 09:00 do 19:00, o víkendech od 09:30 na výstavišti v Letňanech. V Česku se koná počtvrté, dříve byla dvakrát v Brně a jednou v Praze. Trvat bude šest měsíců. Výstava vedle tisíce artefaktů a šperků lidem přibližuje kulturní a náboženský odkaz mladého faraona. V samostatné galerii mohou návštěvníci vidět starověkou egyptskou rakev a další exponáty staré přes 3000 let. Tato část expozice zároveň upozorňuje na úspěchy českých archeologů, kteří přispěli k poznání dávné egyptské civilizace. "Je to výjimečná výstava, protože je to replika, kopie jedna ku jedné hrobky Tutanchamona," řekl dnes na představení egyptolog Zahí Havás Výstavu připravil mezinárodní tým vědců, archeologů a umělců. Atmosféru umocňují imerzivní prvky a rozšířená realita, které návštěvníkům umožní téměř doslova vstoupit do starověké hrobky. "Výstavu vidím poněkolikáté a můžu říct, že je vhodná pro všechny věkové kategorie, jak pro malé děti, tak i studenty nebo starší lidi. Byl jsem na ní dva roky zpět v Brně a nyní lze říct, že je naplno v Praze," řekl egyptolog Miroslav Bárta. Bárta také uvedl, že mnoho lidí neví, že hrobka byla krátce po Tutanchamonově smrti dvakrát vykradena. "Zmizelo 90 procent artefaktů, můžeme se tedy domnívat, jaký objev pokladů původně hrobka obsahovala," dodal. Tutanchamon je znám také jako mladý faraon, vládl starověkému Egyptu přibližně v letech 1333 až 1323 před naším letopočtem. Na trůn nastoupil ve velmi mladém věku, pravděpodobně kolem osmi nebo devíti let, a zemřel, když mu bylo 18 nebo 19 let. Přestože jeho vláda nebyla dlouhá ani významná, jeho jméno se stalo nesmrtelným díky objevu jeho téměř neporušené hrobky v Údolí králů archeologem Howardem Carterem v roce 1922. Tutanchamonova hrobka byla plná nevyčíslitelného bohatství, včetně zlaté posmrtné masky, která se stala symbolem staroegyptské kultury. Jeho vláda a předčasná smrt jsou dodnes zahaleny mnoha otázkami. Některé z nich se týkají jeho zdraví, rodinného původu a příčin jeho úmrtí. Hawass uvedl, že za měsíc by mohli díky dalším výzkumům být blíže odhalení skutečného důvodu smrti mladého faraona. puz snmByčkov a Česká filharmonie jako první obdrží Cenu Americké Dvořákovy společnosti
New York 5. prosince (zvláštní zpravodaj ČTK) - Na dnešním koncertu v newyorské Carnegie Hall převezmou Česká filharmonie a její šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov Cenu Americké Dvořákovy společnosti (Dvorak American Heritage Association - DAHA). Společnost, jejímž posláním je připomínat, oslavovat a dále zkoumat mimořádný přínos skladatele Antonína Dvořáka s důrazem na jeho působení ve Spojených státech, ocení filharmoniky a jejich šéfdirigenta za mimořádný přínos české hudbě, informovala Susan Lucaková, prezidentka DAHA. Cena Dvořákovy společnosti v podobě křišťálové plakety je určena významným hudebníkům a uměleckým institucím. Letos bude v Roce české hudby udělena poprvé. Nebude udělována každoročně, ale pouze při významných příležitostech. "Dvořák si zasluhuje, aby byl tady uctíván, protože pro americkou hudbu udělal mnoho. Průměrný Američan Dvořáka nezná, proto se v New Yorku snažíme propagovat jeho život a dílo. Někdy mám té práce nad hlavu a chtěla bych ji přenechat někomu jinému, ale když máme koncerty, tak mě Dvořákova hudba vždy zahřeje na srdci," řekla ČTK prezidentka a spoluzakladatelka DAHA Lucaková. "Cítím s ním spřízněnost v tom smyslu, že Dvořák stejně jako já přišel do Ameriky a toužil po domově. Jsem v Americe šťastná, ale když jedu do Prahy, tak cítím, že do Čech patřím, i když jsem tady pětapadesát let," dodala. Skladatel Dvořák ve Spojených státech působil v letech 1892 až 896 jako ředitel Národní konzervatoře hudby v New Yorku, rovněž tamní Filharmonická společnost jej jmenovala svým čestným členem. V americkém prostředí a od svých žáků získal Dvořák řadu inspirací pro vlastní tvorbu. Jeho takzvané americké období pro něj znamenalo tvůrčí vrchol, právě zde napsal slavnou Novosvětskou symfonii. DAHA byla založena v roce 1990 v New Yorku. Podnětem k jejímu vzniku byla snaha o záchrana domu, ve kterém Dvořák bydlel během svého pobytu v New Yorku na 17. ulici a kde složil mistrovská díla včetně Novosvětské symfonie, Amerického kvarteta, Biblických písní a dalších. Kampaň proti developerům na záchranu jeho domu ale nebyla úspěšná, přestože ji podporoval mimo jiné světově proslulý violoncellista Yo Yo Ma. Na místě Dvořákova domu dnes stojí nemocnice. Dvořákova společnost alespoň dosáhla přejmenování ulice, kde dům kdysi stával, na Dvorak Place. V nedalekém parku na dolním Manhattanu pak byla v roce 1997 odhalena socha Dvořáka vytvořená chorvatským umělcem Ivanem Mestrovičem, kterou DAHA věnovala Newyorská filharmonie. Ve svém sídle v České národní budově v New Yorku pořádá DAHA řadu koncertů, přednášek a vzdělávacích programů. Středobodem těchto aktivit je Dvořákova místnost, výstavní a studijní prostor, který uchovává skladatelův americký odkaz. V místnosti se například nachází mramorová krbová římsa zachráněná z původního Dvořákova domu nebo pamětní deska, kterou na dům připevnil bývalý starosta Fiorello La Guardia v roce 1941 u příležitosti stých Dvořákových narozenin. Roman Jireš mkaUNESCO zapsalo na seznam nehmotného dědictví mimo jiné naivní umění z Kovačic
Asunción 5. prosince (ČTK) - Mezivládní výbor pro ochranu nehmotného kulturního dědictví UNESCO, který zasedá tento týden v hlavním paraguayském hlavním městě Asunciónu, rozhodl, že seznam nehmotného kulturního dědictví se rozšíří mimo jiné o japonský nápoj saké, palestinské olivové mýdlo, umění pařížských pokrývačů a ornamentalistů nebo o naivní umění Slováků žijících v Srbsku. Výbor celkem uznal 45 kulturních postupů a výrobků z celého světa, informovala agentura AP. "Japonci považují saké za božský dar a nápoj nesmí chybět při žádné společenské a kulturní události,“ řekl agentuře AP Takehiro Kano, japonský velvyslanec při UNESCO, který rozhodnutí organizace uvítal. Dodal, že saké představuje téměř tisíciletou tradici. Japonští diplomaté rovněž doufají, že zařazení nápoje na seznam UNESCO zvýší jeho popularitu u mladých Japonců, kteří spíše preferují dovážené víno nebo domácí pivo a whisky. Tisíce kilometrů od Japonska a necelých devět hodin jízdy autem z Prahy se v srbském městě Kovačici nachází další nově uznané světové nehmotné dědictví - naivní umění slovenské menšiny v Srbsku. Téměř před sto lety tu započali dva slovenští sedláci tradici naivních malířů, kterou je městečko proslulé. "Jde o prostředek, jakým Slováci předávají své kulturního dědictví a historii v Srbsku," uvedlo UNESCO ve svém prohlášení. "Naivní umění se v Kovačici zrodilo v roce 1939, kdy začali malovat Martin Paluška a Jan Sokol,“ řekla agentuře AP Ana Zolnajová Barcaová, vedoucí Galerie naivního umění v městečku. Paluška a Sokol zpočátku malovali výjevy, které viděli na pohlednicích, například benátské gondoly nebo divoká zvířata. Jejich styl zrál časem, kdy se nechávali stále častěji inspirovat vlastním okolím než motivy ze vzdálených krajin, vysvětlila Zolnajová Barcaová. Galerie naivního umění, jež funguje od roku 1955, dnes uchovává díla téměř 50 uznávaných umělců a ročně ji navštíví přibližně 20.000 návštěvníků. Mezi její nejznámější umělce patří Zuzana Chalupová, která často malovala děti a jejíž díla se objevila na milionech pohlednic UNICEF. Další kovačický umělec, Martin Jonas, zobrazoval zemědělce s nadměrně velkýma rukama a nohama, ale malými hlavami. Chtěl tím vyjádřit jejich pracovitý život. Rozhodnutí UNESCO zapsat naivní malby z Kovačice na seznam nehmotného dědictví potvrzuje "podporu kulturní rozmanitosti" země, uvedla srbská vláda. Organizace UNESCO v minulosti uznala za nehmotné kulturní dědictví například umění neapolských pizzařů, brazilské bojové umění capoeira nebo španělský tanec flamenco. České republice se podařilo zapsat na seznam deset položek, mimo jiné loutkářství (2016), výrobu vánočních ozdob ze skleněných foukaných perliček z Poniklé (2020) nebo ruční výrobu skla a bižuterie z Jablonce nad Nisou (2023). V příštím roce bude Česká republika usilovat o zapsání českého amatérského divadla. bat ankAV ČR: Archeologické objevy přibližují důkazy o pravěkém osídlení v Ománu
Praha 5. prosince (ČTK) - Archeologové mají nové poznatky o středopaleolitickém osídlení v oblasti Hukf ve středním Ománu. V oblasti našli kamenné artefakty charakteristické pro dané období. Vytvořili je pravděpodobně lidé, kteří oblast obývali v období poslední doby meziledové, tedy asi před 130.000 až 80.000 lety. Jejich objev rozšiřuje již známé záznamy o pravěkém osídlení v tomto regionu. Informoval o tom pražský Archeologický ústav Akademie věd ČR (AV ČR) v tiskové zprávě. Nové poznatky publikoval vědecký časopis Antiquity. Oblast ve středním Ománu měli archeologové již poměrně dobře zdokumentovanou, jednalo se však o období pozdního paleolitu a neolitu, tedy do období zhruba před 12.000 až 5000 lety. Artefakty ze středopaleolitického osídlení objevili experti ve středním Ománu úplně poprvé. Jelikož se tyto oblasti nacházejí v poušti, není možné určit jejich stáří obvyklými způsoby. Věk se proto odhadoval podle toho, jak se podobají nálezům z jiných míst. Mezinárodní tým vědců při určování stáří nálezů neporovnával jen podobnosti s jinými vzdálenými místy, ale také zkoumal, jak moc jsou artefakty na povrchu opotřebované. Různá úroveň mechanického i chemického zvětrání totiž naznačuje, že některé artefakty byly vystaveny vnějším přírodním vlivům déle než jiné. Většina zkoumaných artefaktů ze středního paleolitu v Ománu má podle odborníků více podobností s nálezy ze Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů, než s jinými místy v Ománu. To naznačuje, že tento region mohl být kulturně a geograficky oddělený, ale v období vlhčího klimatu do něj mohli občas přicházet lidé z jiných oblastí. Tuto teorii vědci musí ověřit dalším výzkumem. Nové poznatky pomáhají lépe porozumět prvním migracím moderního člověka z Afriky a jeho přizpůsobení se klimatickým změnám na Arabském poloostrově. "Výzkum připomíná, že je chybou si tyto migrační vlny představovat jako jednoduché šipky na mapách. Jednalo se zjevně o mnohem komplexnější proces adaptací, kulturních a geografických separací a znovu setkání," uvedl hlavní autor studie Dominik Chlachula z Archeologického ústavu AV ČR v Brně. Výzkum vedla Univerzita La Trobe z australského Melbourne ve spolupráci s dalšími institucemi, mezi kterými byl i Archeologický ústav AV ČR. puz rdoLhotákův Velký terč se vydražil za 7,44 milionu korun, což je jeho aukční rekord
Praha 4. prosince (ČTK) - Obraz Velký terč od Kamila Lhotáka se dnes v Praze vydražil za 7,44 milionu Kč, což je autorův rekord v tuzemských aukcích. Za víc než 4,8 milionu korun se prodal obraz Svatá Máří Magdalena od barokního mistra Petra Brandla. Nejvyšší dosaženou sumu za své dílo v tuzemských dražbách má po dnešku také sochař Otakar Švec, který byl mimo jiné autorem monumentálního Stalinova pomníku na pražské Letné. O výsledcích aukce v Arthouse Hejtmánek dnes ČTK za tento aukční dům informovala Jana Bryndová. Ceny jsou včetně aukční přirážky. Lhoták měl svůj obraz Velký terč z roku 1966 pověšený ve svém bytě a na sklonku jeho života v roce 1989 dílo získal kreslíř a karikaturista Ivan Steiger, který ho měl ve sbírce dalších 35 let. Dílo je nejrozměrnějším autorovým obrazem s motivem terče, který se nenachází ve státních galeriích, upozornil znalec Lhotákova díla Libor Štefek. Vyvolávací cena obrazu Velký terč dnes byla 3,5 milionu korun. Výsledná suma překonala dosavadní Lhotákův rekord z tuzemských aukcí z prosince 2018, kdy se za 7,08 milionu korun prodal jeho téměř tři metry dlouhý návrh dětského leporela Šťastně dojeď, dlouhý vláčku z roku 1954. Brandlova Svatá Máří Magdalena se dnes začínala dražit také na 3,5 milionu korun. Dílo z roku 1695 pochází ze sbírky rodiny podnikatelů a šlechticů Bartoňů z Dobenína. Bylo součástí jejich zámecké sbírky v Novém Městě nad Metují. Aukční dům Hejtmánek malbu před dnešní dražbou nechal očistit a opatřil ji dobovým rámem pořízeným v Itálii. Odlitek první české futuristické sochy z roku 1924 s názvem Motocyklista, někdy také Sluneční paprsek, se prodal za 1,36 milionu korun, což je Švecův aukční rekord v Česku. Vyvolávací cena byla 750.000 Kč. Socha má na délku víc než dva metry a odlitků v tomto rozměru existuje podle Bryndové zřejmě jen několik. Zhruba 2,5 milionu korun zaplatil v dnešní aukci kupec za obraz Vánek od malíře Jana Preislera z konce 90. let 19. století. U něj dražba začínala na 1,5 milionu korun. Výsledky dnešní aukce jsou na webu. Jeden z nejoriginálnějších českých výtvarných umělců Lhoták byl jako malíř samouk. Patřil k zakladatelům spolku výtvarníků Skupina 42, kteří se v tvorbě soustředili na město a vztah člověka a průmyslové civilizace. Osobitě poetickou malbou zachytil Lhoták počátky automobilismu a motorismu vůbec, letectví a především svět balonů a vzducholodí. Svými obrázky doprovodil více než stovku knih, po druhé světové válce se jeho práce dostaly i na výstavy do zahraničí. Zemřel v říjnu 1990 ve věku 78 let. dvd mha
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.