Zlatovna Zlato Zprávy Ekonomika

AP: Olympiáda byla pro Paříž úspěchem, pro některé podniky ale pohromou

 Francie turistika hospodářství olympijské
Ilustrační fotografie. zdroj:istock.com
Paříž 15. září (ČTK/AP) - Pařížští podnikatelé a manažeři hotelů si představovali léto, jaké ještě nezažili: v době olympijských a paralympijských her zaplaví francouzskou metropoli miliony turistů a přinesou regionu obrovské zisky. Po skončení her však mnoho z nich tvrdí, že zažili jedno z nejhorších letních období vůbec, zejména kvůli bezpečnostním omezením v okolí olympijských sportovišť v centru města. Napsala to agentura AP. Tom Denaive, který provozuje klenotnictví mezi Louvrem a náměstím Svornosti, kde se konalo několik závodů, nicméně uvedl, že se toto období nedá označit jinak než jako dramatické. V polovině června se uzavřela nejbližší stanice metra a týden před slavnostním zahájením také ulice Rivoli, hlavní pěší zóna a obchodní tepna. "Byla to mrtvá ulice," říká Denaive. "Připadalo mi, jako bychom se vrátili do dob covidu-19," dodává. Pokles návštěvnosti zaznamenali dokonce i v muzeu Louvre. Dva týdny před zahajovacím ceremoniálem o 45 procent a v době konání olympijských her pak o 22 procent ve srovnání se stejným obdobím loni. Zklamání bylo cítit i na ulici Saint-Honoré, kde se nachází nejprestižnější pařížské hotely a obchody s haute couture, tedy vysokou krejčovinou. Vedoucí prodejny francouzské značky luxusních svíček Diptyque Marina Orlandová říká, že meziročně tržby v srpnu klesly o 29 procent. "O olympiádě se říkalo, že bude z hlediska výnosů neuvěřitelná... Někteří z nás nejeli na dovolenou a museli jsme předělat směny tak, abychom zde všichni mohli v den D být," dodává s tím, že obchod byl povětšinou prázdný. Do Paříže ale naopak přijelo mnoho turistů. Podle údajů vlády zveřejněných minulý týden dorazilo v době olympijských her přibližně 1,7 milionu zahraničních turistů, což bylo o 13 procent více než loni, a 1,4 milionů Francouzů, což bylo proti minulému roku nárůst o 26 procent. Kromě nich přilákaly olympijské hry další miliony lidí, kteří do metropole přijeli na jeden den. "Myslím, že se naší zemi ta sázka vyplatila," řekla minulý týden na tiskové konferenci francouzská ministryně cestovního ruchu Olivia Grégoireová. Nakupování ale podle majitelů a manažerů obchodů nebylo hlavním zájmem turistů. "Přišli sem kvůli sportu," říká Orlandová. S tím souhlasí i Denaive, podle kterého návštěvníci "utratí tolik peněz za hotely, letenky a jízdenky, (...) že jim pak moc na nákupy nezbyde". I kdyby se turisté do obchodů a restaurací chtěli dostat, mnoho z nich by s tím mělo problém, protože se Paříž rozhodla olympiádu uspořádat v centru města místo toho, aby vybudovala sportoviště mimo něj. Na jejich ochranu bylo nasazeno 45.000 policistů a 10.000 vojáků společně s posilami z více než 40 zemí. Většina Pařížanů a návštěvníků bezpečnostní opatření uvítala, ovšem nikoli kovové zábrany postavené na obou březích Seiny, které komplikovaly průchod městem. Pro Patricka Aboukrata, jenž zastupuje 190 majitelů obchodů a restaurací v pařížské čtvrti Marais, byla olympiáda "více než katastrofální". Od poloviny června do konce července se podle něj tržby v této oblasti propadly v průměru o 35 až 40 procent. Jakožto majitel obchodu s módou říká, že nečekaně špatné období co se prodeje týče zažil hlavně konfekční průmysl, proto se stejně jako mnozí další nakonec rozhodl obchody zavřít.
Klíčová slova - Francie - turistika - hospodářství - olympijské -
"Nestálo to za to a ti v okolí, kteří nechali obchody otevřené, mi říkali, že tam měli prázdno," dodává Aboukrat. Na ostrově Île de la Cité, kde stojí katedrála Notre-Dame, přišla většina obchodníků o 40 až 50 procent obratu. Po většinu olympiády byla zvláště tato oblast obtížně přístupná, protože ji obehnaly bezpečnostní zátarasy. Úředníci tvrdí, že omezení byla nutná, aby se zajistilo bezpečí všech. Ministryně Grégoireová ale řeči o případných ztrátách zlehčovala s tím, že "často narážíme na lidi, kteří si stěžují". Vláda přesto 14. června oznámila, že založí komisi, jež se bude zabývat žádostmi o finanční kompenzace od těch, kteří tvrdí, že se nacházeli v oblastech omezených zátarasy. Žádosti začne posuzovat příští rok v lednu. dud spr - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'AP: Olympiáda byla pro Paříž úspěchem, pro některé podniky ale pohromou' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Makroekonomika (mak) - Sport (spo). ID zprávy: T2024091103963|511462. Vydána 15.09.2024 8:53:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

AP: Olympiáda byla pro Paříž úspěchem, pro některé podniky ale pohromou


MF: Počet nových smluv o stavebním spoření v pololetí vzrostl o 4,1 pct.
BBC: Čtyři země, které se nebojí turistů a naopak je aktivně lákají
Ve Francii zemřela Věra Kunderová, vdova po spisovateli Milanu Kunderovi
Na Valči se návštěvníci mohou všemi smysly ponořit do baroka
Věž kostela v Žandově bude mít po desetiletích provizoria znovu barokní střechu

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.