BBC News: Jak bombové hrozby poškozují leteckou dopravu v Indii
Dillí 24. října (ČTK/BBC News) - Dramatický a bezprecedentní nárůst falešných bombových výhrůžek namířených proti indickým leteckým společnostem způsobuje chaos v letových řádech, odklon letadel a rozsáhlé narušení leteckého provozu. Kdo a proč má na indické aerolinky spadeno? Na tuto otázku se snaží najít odpověď zpravodajský server BBC News.
Videa na sociálních sítích zachytila cestující zahalené do vlněných dek, jak vystupují z letadla společnosti Air India do mrazivého vzduchu v Iqaluitu, odlehlém kanadském městě. Právě tam byl 15. října odkloněn letoun Boeing 777 s 211 cestujícími, který původně mířil z Bombaje do Chicaga.
"Od pěti ráno jsme s 200 cestujícími uvízli na letišti... Nemáme tušení, co se děje a co máme dělat dál," napsal na sociální síti jeden z cestujících Harit Sachdeva. Pochválil "laskavý letištní personál" a tvrdil, že společnost Air India nedělá dost pro informování cestujících.
Sachdevův příspěvek vystihl frustraci a úzkost cestujících, kteří se ocitli v neznámé, vzdálené destinaci. O několik hodin později ukončilo jejich trápení letadlo kanadských vzdušných sil, které uvízlé cestující přepravilo do Chicaga. Společnost Air India potvrdila, že let byl odkloněn do Iqaluitu kvůli "bezpečnostní hrozbě zveřejněné na internetu".
Ta hrozba byla falešná - stejně jako desítky podobných, které byly letos namířeny proti indickým leteckým společnostem. Jen za jeden říjnový týden se objevilo nejméně 90 výhrůžek, které vedly k odklonům, rušení a zpoždění letů. V červnu dostalo 41 letišť během jediného dne e-mailem falešné hrozby bombovým útokem, což vedlo ke zvýšení bezpečnostních opatření.
Pro srovnání, v letech 2014 až 2017 zaznamenaly úřady na indických letištích 120 falešných bombových poplachů, přičemž téměř polovina se týkala největších letišť v Dillí a Bombaji. Podobné hrozby tedy nejsou ničím novým ani nezvyklým, ale jejich letošní nárůst je bezprecedentní. Co se tedy děje?
Podle odborníků jsou falešné hrozby bombovým útokem na letecké společnosti často spojeny se snahou způsobit škody nebo upoutat pozornost. Roli mohou hrát i psychické problémy, může jít o pokus narušit provoz, anebo o zvrácený žert.
V roce 2018 narušila letecký provoz v Indonésii vlna podobných "žertů" o údajných bombách na palubě letadel. A viníky mohou být i samotní pasažéři: v loňském roce se frustrovaný cestující pokusil zdržet let společnosti SpiceJet tím, že ohlásil falešný bombový poplach poté, co zmeškal odbavení na letišti v indickém Biháru.
Důsledkem těchto falešných zpráv je narůstající chaos na jednom z nejrychleji rostoucích leteckých trhů na světě. Podle ministerstva civilního letectví loni v Indii letělo na vnitrostátních linkách více než 150 milionů cestujících. Každý den v zemi přilétá a odlétá více než 3000 spojů z více než 150 letišť, včetně 33 mezinárodních.
Indické letecké společnosti 14. října přepravily 484.263 cestujících, což je v této zemi rekordní počet za jediný den. Podle Roba Morrise z poradenské společnosti Cirium má Indie v provozu zhruba 700 komerčních dopravních letadel a čeká na vyřízení objednávek na dalších 1700 letounů. "Díky tomu je Indie v současnosti nejrychleji rostoucím trhem s komerčními letadly," řekl Morris.
Bombový poplach má pro leteckou společnost nezanedbatelné následky. Pokud je letadlo ve vzduchu, musí zamířit na nejbližší letiště - jako zmíněný let společnosti Air India, který musel být odkloněn do Kanady, anebo let společnosti Vistara z Bombaje do Frankfurtu, který byl v září odkloněn do Turecka. Některé bombové poplachy zahrnují nasazení stíhaček, které musí ohrožená letadla doprovodit, jako se to stalo minulý týden s letem Air India na Heathrow nad Norfolkem a s letem Air India Express do Singapuru.
Po přistání na zemi cestující vystoupí z letadla a všechna zavazadla, náklad a catering projdou důkladnou prohlídkou. To může trvat i několik hodin a často se stává, že stejná posádka nemůže pokračovat v letu z důvodu omezení pracovní doby. V takovém případě musí být zajištěna náhradní posádka, což prodlužuje zpoždění.
"To vše má významné dopady na náklady a leteckou síť. Každý odkloněný nebo zpožděný let přináší značné náklady, protože letadla odstavená kvůli bombovému poplachu na letišti se stávají ztrátovými aktivy. Zpoždění vedou ke zrušení letů a letové řády jsou narušené," řekl Sidharát Kapúr, nezávislý odborník na letectví.
Dramatický nárůst bombových výhrůžek na sociálních sítích z anonymních účtů komplikuje snahy o identifikaci pachatelů. Motivy zůstávají nejasné, stejně jako to, zda výhrůžky pocházejí od jediného člověka, od skupiny, anebo jde o napodobování.
Indické úřady tento měsíc zatkly sedmnáctiletého záškoláka, který si vytvořil účet na sociálních sítích, aby mohl zveřejňovat podobné hrozby. Jeho motivace zůstává nejasná, ale předpokládá se, že se zaměřil na čtyři lety včetně tří mezinárodních, což vedlo ke dvěma zpožděním, jednomu odklonu a jednomu zrušení.
Vyšetřovatelé prověřující IP adresy mají podezření, že některé falešné bombové hrozby mohly pocházet z Londýna a Německa. Je zřejmé, že vypátrání autorů podobných hrozeb představuje značný problém - a stejně problematické může být i jejich stíhání a odsouzení.
dk ank - sdílejte článek
Následuje: Reuters: Neriskujte válku s Ruskem, varuje před volbami v Gruzii mocný miliardář
Tbilisi 23. října (ČTK/Reuters) - Zachránce Gruzie, ruská loutka, filantrop, oligarcha. Takto i mnoha dalšími přízvisky bývá označován Bidzina Ivanišvili. Miliardář, nejbohatší člověk v Gruzii a zakladatel vládnoucí strany, bývá zřídkakdy vídán na veřejnosti a v poslední době téměř výlučně za neprůstřelným sklem. Jeho přítomnost se však vznáší jako velký strašák nad touto malou evropskou zemí vklíněnou mezi Rusko a Západ a nad volbami, které by mohly utvářet její osud, píše agentura Reuters. Ivanišvili shlíží dolů na centrum Tbilisi z mohutného sídla z oceli a skla na skále, které se vypíná 60 metrů nad metropolí a patří k němu i přistávací plocha pro vrtulníky. Oddává se exotickým vášním, jako je chov žraloků a zeber nebo sbírání vzácných stromů. Mnoho přátel i nepřátel považuje 68letého muže za nejmocnějšího člověka v Gruzii nebo za šedou eminenci, ačkoli už více než deset let nezastává žádnou veřejnou funkci. Sobotní volby prezentuje jako existenční boj, který má zabránit tomu, aby "Strana globální války" na Západě zatáhla Gruzii do zničujícího konfliktu s bývalým vládcem Ruskem, jak se to podle něj stalo s Ukrajinou. "Gruzii a Ukrajině nebylo dovoleno vstoupit do NATO a byly ponechány venku," řekl při vzácném veřejném vystoupení na provládním mítinku v Tbilisi 29. dubna. "Všechna taková rozhodnutí dělá Strana globální války, která má rozhodující vliv na NATO a Evropskou unii a Gruzii a Ukrajinu vnímá jen jako potravu pro děla," řekl dále Ivanišvili. Zatímco většina ze 3,7 milionu obyvatel Gruzie by se ráda přiblížila Západu vstupem do EU a NATO a většinou nedůvěřuje Rusku, průzkumy veřejného mínění ukazují, že Ivanišviliho poselství rezonuje mezi mnohými z těch, kteří se chtějí vyhnout osudu Ukrajiny za každou cenu. Ještě v čerstvé paměti je válka z roku 2008 s Ruskem o Moskvou podporované separatistické regiony Jižní Osetie a Abcházie, která trvala pět dní a skončila porážkou Gruzie. Dům Olega Mačavarianiho stojí jen necelých deset kilometrů od Jižní Osetie. Pětasedmdesátiletý státní úředník na penzi se obává opakování historie, pokud by se k moci dostala zarytě prozápadní a protiruská opozice. "Myslím, že první, co se stane, bude, že budeme vtaženi do války," obává se důchodce. Ivanišviliho strana Gruzínský sen směřuje k tomu, aby se ve volbách stala nejpopulárnější stranou v zemi, naznačují průzkumy, ačkoli pravděpodobně celonárodně oslabí oproti roku 2020, kdy získala těsnou většinu v parlamentu. Spojenci v nejvyšších patrech moci o Ivanišvilim hovoří téměř v mesianistických pojmech. Když lidé ztratili navždy téměř veškerou naději, objevil se muž, který jim ji vrátil," řekl bývalý dvojnásobný premiér Irakli Garibašvili k Ivanišvilimu prvnímu volebnímu vítězství z roku 2012, po němž byl rok premiérem. Garibašvili byl mezi řadou představitelů, kteří pěli chválu na čestného předsedu strany Ivanišviliho v projevech na zářijovém shromáždění, kdy je - na rozdíl od magnáta - nechránilo neprůstřelné sklo. (pokračování...)
Tbilisi 23. října (ČTK/Reuters) - Zachránce Gruzie, ruská loutka, filantrop, oligarcha. Takto i mnoha dalšími přízvisky bývá označován Bidzina Ivanišvili. Miliardář, nejbohatší člověk v Gruzii a zakladatel vládnoucí strany, bývá zřídkakdy vídán na veřejnosti a v poslední době téměř výlučně za neprůstřelným sklem. Jeho přítomnost se však vznáší jako velký strašák nad touto malou evropskou zemí vklíněnou mezi Rusko a Západ a nad volbami, které by mohly utvářet její osud, píše agentura Reuters. Ivanišvili shlíží dolů na centrum Tbilisi z mohutného sídla z oceli a skla na skále, které se vypíná 60 metrů nad metropolí a patří k němu i přistávací plocha pro vrtulníky. Oddává se exotickým vášním, jako je chov žraloků a zeber nebo sbírání vzácných stromů. Mnoho přátel i nepřátel považuje 68letého muže za nejmocnějšího člověka v Gruzii nebo za šedou eminenci, ačkoli už více než deset let nezastává žádnou veřejnou funkci. Sobotní volby prezentuje jako existenční boj, který má zabránit tomu, aby "Strana globální války" na Západě zatáhla Gruzii do zničujícího konfliktu s bývalým vládcem Ruskem, jak se to podle něj stalo s Ukrajinou. "Gruzii a Ukrajině nebylo dovoleno vstoupit do NATO a byly ponechány venku," řekl při vzácném veřejném vystoupení na provládním mítinku v Tbilisi 29. dubna. "Všechna taková rozhodnutí dělá Strana globální války, která má rozhodující vliv na NATO a Evropskou unii a Gruzii a Ukrajinu vnímá jen jako potravu pro děla," řekl dále Ivanišvili. Zatímco většina ze 3,7 milionu obyvatel Gruzie by se ráda přiblížila Západu vstupem do EU a NATO a většinou nedůvěřuje Rusku, průzkumy veřejného mínění ukazují, že Ivanišviliho poselství rezonuje mezi mnohými z těch, kteří se chtějí vyhnout osudu Ukrajiny za každou cenu. Ještě v čerstvé paměti je válka z roku 2008 s Ruskem o Moskvou podporované separatistické regiony Jižní Osetie a Abcházie, která trvala pět dní a skončila porážkou Gruzie. Dům Olega Mačavarianiho stojí jen necelých deset kilometrů od Jižní Osetie. Pětasedmdesátiletý státní úředník na penzi se obává opakování historie, pokud by se k moci dostala zarytě prozápadní a protiruská opozice. "Myslím, že první, co se stane, bude, že budeme vtaženi do války," obává se důchodce. Ivanišviliho strana Gruzínský sen směřuje k tomu, aby se ve volbách stala nejpopulárnější stranou v zemi, naznačují průzkumy, ačkoli pravděpodobně celonárodně oslabí oproti roku 2020, kdy získala těsnou většinu v parlamentu. Spojenci v nejvyšších patrech moci o Ivanišvilim hovoří téměř v mesianistických pojmech. Když lidé ztratili navždy téměř veškerou naději, objevil se muž, který jim ji vrátil," řekl bývalý dvojnásobný premiér Irakli Garibašvili k Ivanišvilimu prvnímu volebnímu vítězství z roku 2012, po němž byl rok premiérem. Garibašvili byl mezi řadou představitelů, kteří pěli chválu na čestného předsedu strany Ivanišviliho v projevech na zářijovém shromáždění, kdy je - na rozdíl od magnáta - nechránilo neprůstřelné sklo. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'BBC News: Jak bombové hrozby poškozují leteckou dopravu v Indii' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Kriminalita a právo (zak) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024102103128|511927. Vydána 24.10.2024 5:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'BBC News: Jak bombové hrozby poškozují leteckou dopravu v Indii' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Kriminalita a právo (zak) - Doprava (dpr). ID zprávy: T2024102103128|511927. Vydána 24.10.2024 5:35:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.