Za hudbu v obchodech se budou podle svazu nadále platit autorské poplatky
Praha 7. prosince 2022 (ČTK) - Ochranný svaz autorský (OSA) upozorňuje na to, že majitelé obchodů, kadeřnictví, hotelů, restaurací a dalších provozoven budou muset i poté, co vstoupí v platnost novela autorského zákona, hradit autorské poplatky za pouštění hudby. Tato povinnost podle novely neplatí jen v případě, že má majitel provozovny hudbu puštěnou v zázemí a není slyšet do prostoru se zákazníky. ČTK o tom za Ochranný svaz autorský (OSA) dnes informovala Kateřina Růžičková. Přijetí novely počátkem prosince umožnil Senát tím, že ji neschválil, nezamítl ani nijak neupravil. Beze změny tak putoval k podpisu prezidenta republiky.
"Novela bohužel zavádí do autorského zákona neurčité pojmy, které mohou vést k chybné interpretaci. Výjimka z poplatku se v žádném případě nevztahuje na prostory hotelů nebo restaurací, do nichž mají přístup hosté. Nová legislativa pouze upřesňuje, že povinnost hradit poplatky neplatí v situaci, kdy má majitel obchodu nebo kadeřnictví rádio umístěné ve svém zázemí a hudba není slyšet do prostoru se zákazníky. V těchto případech jsme však ani dříve žádné poplatky nikdy nevybírali," uvedl předseda představenstva OSA Roman Strejček.
Podle svazu tak jedinou výjimkou v hrazení autorského poplatku za pouštěnou hudbu bude nahodilá produkce pro úzký okruh lidí, která bude zároveň nezávislá na přání příjemců a bude nevýdělečné povahy. Podle ministra kultury Martina Baxy (ODS) se přitom všechna tato kritéria musí splnit najednou. "Ve výsledku se tedy pozměňovací návrh dotýká omezeného počtu provozoven či spíše konkrétních situací, protože prakticky téměř v každém případě rozhlasový nebo televizní přístroj puštěný v provozovně je tam takto umístěn nikoliv nahodile, ale naopak pro zpříjemnění prostředí a zkvalitnění nabízené služby. Tímto nepřímo přispívá k většímu zisku," citovala OSA Baxovo říjnové vyjádření ve Sněmovně.
Úloha hudby v podnikání a povinnost platit autorské odměny za její pouštění v obchodech čelí podle zástupců OSA zpochybňování s každou novelou autorského zákona. "Chápeme tíživou situaci živnostníků způsobenou nejprve covidem a nyní energetickou krizí. Nelze ji však řešit na úkor jiných živnostníků – tedy autorů a umělců, kteří jsou ve stejné situaci," podotkl Strejček.
Díky novele autorského zákona v podobě, jejíž přijetí umožnil Senát, vydavatelé zřejmě získají silnější pozici vůči poskytovatelům informačních služeb na internetu při sjednávání poplatků za využívání článků. Proti přijetí novely byla například společnost Google, která je provozovatelem nejužívanějšího internetového vyhledávače. Podle mluvčí společnosti Alžběty Houzarové novela v přijaté podobě představuje "tak nepřiměřené finanční a provozní riziko", že Google přestane v Česku zobrazovat náhledy zpravodajského obsahu a uzavře program News Showcase. Ministr Baxa to už dříve označil za obchodní rozhodnutí Googlu, nikoli za změnu vynucenou novelou.
Kritici novely neprosadili ani zrušení postihu za nadměrné blokování uživatelů internetu.
jir ktp snm
- sdílejte článek
Následuje: Muzeum připravilo velkou výstavu historických plakátů z let 1890 až 1938
Praha 7. prosince (ČTK) - Téměř tři stovky plakátů z let 1890 až 1938 představuje výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Jmenuje se Řeč plakátu, řekla dnes novinářům její kurátorka Lucie Vlčková. Ve třech tematických blocích nazvaných Umění, Reklama a Ideologie podle ní nechybí díla světových tvůrců, jako je Henri de Toulouse-Lautrec i domácích výtvarníků Vojtěcha Preissiga, Františka Zelenky či Viléma Rottera. Výstava začne ve čtvrtek a potrvá do 9. dubna. Řeč plakátu představuje výběr z více než třicetitisícové sbírky muzea, která patří mezi nejstarší evropské sbírky plakátů, uvedla Vlčková. Výběr podle ní doplňuje 50 dalších exponátů, jako jsou dobové umělecké časopisy a knihy. Plakát podle kurátorky v různé míře propojuje estetiku vysokého umění s obrazovými schématy popkultury. Třebaže byl již v době svého masivního rozmachu na konci 19. století vnímán jako umělecké dílo, jeho existenci vždy podmiňuje i komerční účel, uvedla. Plakát nevzniká bez objednávky a jeho podobu ovlivňuje mnoho mimouměleckých zřetelů od požadavků a vkusu zadavatele, marketingových strategií až po cílové publikum, řekla. Vlčková dnes připomněla, že v době, kdy polygrafie neměla takové možnosti jako dnes, bylo důležité i umístění plakátu tak, aby jeho barvy dlouho vydržely. Pokud měl být v Praze třeba v Karlíně nebo Holešovicích, počítalo se s tím, že se vlivem koncentrací zplodin z továren barevně brzy změní, uvedla. Většina plakátů neměla umělecké ambice, ale zlomek těch nejlepších reprezentuje vývoj grafického designu coby artefakty umělecké, historické a kulturní hodnoty, které jsou předmětem zájmu sběratelství i bádání. (pokračování...)
Praha 7. prosince (ČTK) - Téměř tři stovky plakátů z let 1890 až 1938 představuje výstava v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Jmenuje se Řeč plakátu, řekla dnes novinářům její kurátorka Lucie Vlčková. Ve třech tematických blocích nazvaných Umění, Reklama a Ideologie podle ní nechybí díla světových tvůrců, jako je Henri de Toulouse-Lautrec i domácích výtvarníků Vojtěcha Preissiga, Františka Zelenky či Viléma Rottera. Výstava začne ve čtvrtek a potrvá do 9. dubna. Řeč plakátu představuje výběr z více než třicetitisícové sbírky muzea, která patří mezi nejstarší evropské sbírky plakátů, uvedla Vlčková. Výběr podle ní doplňuje 50 dalších exponátů, jako jsou dobové umělecké časopisy a knihy. Plakát podle kurátorky v různé míře propojuje estetiku vysokého umění s obrazovými schématy popkultury. Třebaže byl již v době svého masivního rozmachu na konci 19. století vnímán jako umělecké dílo, jeho existenci vždy podmiňuje i komerční účel, uvedla. Plakát nevzniká bez objednávky a jeho podobu ovlivňuje mnoho mimouměleckých zřetelů od požadavků a vkusu zadavatele, marketingových strategií až po cílové publikum, řekla. Vlčková dnes připomněla, že v době, kdy polygrafie neměla takové možnosti jako dnes, bylo důležité i umístění plakátu tak, aby jeho barvy dlouho vydržely. Pokud měl být v Praze třeba v Karlíně nebo Holešovicích, počítalo se s tím, že se vlivem koncentrací zplodin z továren barevně brzy změní, uvedla. Většina plakátů neměla umělecké ambice, ale zlomek těch nejlepších reprezentuje vývoj grafického designu coby artefakty umělecké, historické a kulturní hodnoty, které jsou předmětem zájmu sběratelství i bádání. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Za hudbu v obchodech se budou podle svazu nadále platit autorské poplatky' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Obchod (obo) - Služby (slz) - Cestovní ruch (tur) - Kriminalita a právo (zak). ID zprávy: T2022120703758|504504. Vydána 07.12.2022 14:15:36. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Za hudbu v obchodech se budou podle svazu nadále platit autorské poplatky' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Obchod (obo) - Služby (slz) - Cestovní ruch (tur) - Kriminalita a právo (zak). ID zprávy: T2022120703758|504504. Vydána 07.12.2022 14:15:36. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.