Britská aukční síň stáhla z dražby štít ukořistěný v 19. století v Etiopii
Londýn 1. března (ČTK) - Britská aukční síň stáhla z dražby štít ukořistěný v 19. století na expedici v Etiopii. Proti prodeji zbraně protestovaly úřady země původu. Informuje o tom agentura AFP.
"Po pečlivém zvážení jsme se rozhodli stáhnout tuto položku z aukce (...) a předali jsme záležitost našemu prodejci k přezkoumání," sdělila společnost Anderson Garland agentuře AFP. Zda krok přímo souvisí se žádostí etiopských úřadů, ale nepotvrdila.
Požadavků na navrácení uměleckých děl a starožitností, které západní muzea a sběratelé získali během koloniální éry, přibývá.
Dotyčný štít "ve tvaru kopule" pochází z 19. století. Podle popisu na internetových stránkách aukčního domu nese nápis "Magdala 13. dubna 1868".
V tento den se uskutečnila bitva u Magdaly. Pevnost, ve které se skrýval habešský císař Tewodros II., obléhalo 13.000 britských vojáků vedených lordem Robertem Napierem. Výprava skončila britským vítězstvím a císařovou sebevraždou. Podle Anderson Garland vedla k uloupení "mnoha místních artefaktů", které byly převezeny do Spojeného království.
Etiopská vláda dlouhodobě požadovala navrácení těchto předmětů a protestovala proti prodeji štítu. V prohlášení vláda uvítala "moudré" rozhodnutí aukční síně a současného majitele štítu stáhnout jej z aukce a "zahájit jednání o jeho navrácení". Dodala, že to "představuje další krok vpřed v misi (vlády) chránit a repatriovat uloupený etiopský kulturní majetek".
Do Etiopie se už loni v září vrátilo několik předmětů z této výpravy. A to včetně pramene vlasů syna císaře Tewodrose II., prince Alamajehu, který se do Británie dostal v pouhých sedmi letech jako sirotek, ve věku 19 let tu zemřel a je pohřben na hradě Windsor.
vjn mka - sdílejte článek
Následuje: BBC: Stále více mužů dostává od žen zásnubní prsteny
Londýn 1. března (ČTK/BBC) - Zásnubní prsteny pro muže jsou běžnou praxí v několika zemích včetně Chile, Švédska a Brazílie, kde šperk tradičně slouží i jako snubní prsten. Ve většině západního světa je ale dostávají pouze ženy. To se však mění, píše BBC. Kvůli nedostatku zásnubních prstenů pro muže někteří z nich podle newyorského klenotnictví Eternate místo toho nosí tradiční snubní prsteny. Nyní ale firmy všech velikostí začínají poptávku chápat a představují kolekce zásnubních prstenů speciálně pro muže. Společnost Eternate uvedla na trh svou vlastní řadu v lednu. Kromě toho mnoho významných značek působících na světových trzích - včetně Tiffany a Brilliant Earth - představilo návrhy zaměřené na muže, často širší kroužky s diskrétněji umístěnými diamanty než jejich ženské protějšky. Stejně jako prsteny pro ženy se mohou pohybovat v řádech tisíců dolarů. Poptávka po pánských zásnubních prstenech byla ještě před sedmi lety téměř nulová, uvádí výkonný ředitel londýnského internetového prodejce diamantů 77 Diamonds Tobias Kormind. Dnes odhaduje, že tvoří jednu ze třiceti objednávek na zakázku od mužů, kteří hledají prsteny s diamanty nebo drahými kameny. 'Stále to není hlavní produkt,' říká, 'ale rozhodně se zdá, že roste'. Odborníci z řad prodejců šperků tvrdí, že gayové byli jedni z prvních zákazníků, kteří vyhledávali zásnubní prsteny pro muže. 'Homosexuální páry se skutečně snažily definovat své vlastní zásnuby a svatby a najít způsob, jak vyjádřit svůj závazek jeden druhému,' říká Joshua Sherman, ředitel marketingu společnosti Grown Brilliance, která se zaměřuje na laboratorně pěstované diamanty. Tento trend se však rozšířil. Některé velmi známé celebrity, včetně Eda Sheerana, Ryana Reynoldse, Brooklyna Beckhama a Michaela Bublého, se rozhodly označit své vlastní zásnuby prstenem a někdy je po svatbě nosí spolu s prstenem snubním. Částečně spolu s prudce rostoucím trhem s inkluzivní a genderově neutrální módou si šperky obecně oblíbilo více mužů. Ve společnosti Eternate podle jejího prohlášení v roce 2021 tvořily pánské šperky 7,2 procenta veškerého prodeje. (pokračování...)
Londýn 1. března (ČTK/BBC) - Zásnubní prsteny pro muže jsou běžnou praxí v několika zemích včetně Chile, Švédska a Brazílie, kde šperk tradičně slouží i jako snubní prsten. Ve většině západního světa je ale dostávají pouze ženy. To se však mění, píše BBC. Kvůli nedostatku zásnubních prstenů pro muže někteří z nich podle newyorského klenotnictví Eternate místo toho nosí tradiční snubní prsteny. Nyní ale firmy všech velikostí začínají poptávku chápat a představují kolekce zásnubních prstenů speciálně pro muže. Společnost Eternate uvedla na trh svou vlastní řadu v lednu. Kromě toho mnoho významných značek působících na světových trzích - včetně Tiffany a Brilliant Earth - představilo návrhy zaměřené na muže, často širší kroužky s diskrétněji umístěnými diamanty než jejich ženské protějšky. Stejně jako prsteny pro ženy se mohou pohybovat v řádech tisíců dolarů. Poptávka po pánských zásnubních prstenech byla ještě před sedmi lety téměř nulová, uvádí výkonný ředitel londýnského internetového prodejce diamantů 77 Diamonds Tobias Kormind. Dnes odhaduje, že tvoří jednu ze třiceti objednávek na zakázku od mužů, kteří hledají prsteny s diamanty nebo drahými kameny. 'Stále to není hlavní produkt,' říká, 'ale rozhodně se zdá, že roste'. Odborníci z řad prodejců šperků tvrdí, že gayové byli jedni z prvních zákazníků, kteří vyhledávali zásnubní prsteny pro muže. 'Homosexuální páry se skutečně snažily definovat své vlastní zásnuby a svatby a najít způsob, jak vyjádřit svůj závazek jeden druhému,' říká Joshua Sherman, ředitel marketingu společnosti Grown Brilliance, která se zaměřuje na laboratorně pěstované diamanty. Tento trend se však rozšířil. Některé velmi známé celebrity, včetně Eda Sheerana, Ryana Reynoldse, Brooklyna Beckhama a Michaela Bublého, se rozhodly označit své vlastní zásnuby prstenem a někdy je po svatbě nosí spolu s prstenem snubním. Částečně spolu s prudce rostoucím trhem s inkluzivní a genderově neutrální módou si šperky obecně oblíbilo více mužů. Ve společnosti Eternate podle jejího prohlášení v roce 2021 tvořily pánské šperky 7,2 procenta veškerého prodeje. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Britská aukční síň stáhla z dražby štít ukořistěný v 19. století v Etiopii' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024022904671|509117. Vydána 01.03.2024 6:09:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Britská aukční síň stáhla z dražby štít ukořistěný v 19. století v Etiopii' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024022904671|509117. Vydána 01.03.2024 6:09:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.