Nová výstava v Praze ukáže i díla z Louvru, která nikdy nebyla vystavena
Praha 16. května (ČTK) - Přes 200 grafik, kreseb, maleb i šperků představí nová výstava Národní galerie Praha (NGP) zaměřená na umění grafiky manýrismu, na níž galerie spolupracovala s francouzským muzeem Louvre. Proměny uměleckého stylu, který se vyznačuje bohatou fantazií a zálibou v symbolech a skrytých významech, představí díla z uměleckých center 16. století, Itálie, Nizozemska, Německa, Česka i Francie. Dnes o tom informovali zástupci Národní galerie Praha.
Díky spolupráci s Louvrem bude v Česku poprvé k vidění originální kresba Michelangela nebo grafické práce mistrů ryteckého umění, jakými byli Parmigianino, Schiavone nebo Jacques Callot. Ve Valdštejnské jízdárně se výstava s názvem 'Od Michelangela po Callota. Umění grafiky manýrismu' otevře v pátek, zájemci ji budou moct navštívit do 11. srpna.
Díky spolupráci s grafickou sbírkou muzea Louvre, které pro expozici zapůjčilo asi 50 děl, výstava nabídne umění ze vzácné kolekce, kterou muzeu věnoval sběratel umění Edmond de Rothschild. Součástí expozice budou grafické reprodukce Raffaela, Jana Brueghela, Hanse von Aachen či Bartholomea Sprangera. 'Moc mě těší, že návštěvníkům nabízíme zcela unikátní příležitost prohlédnout si kresbu Michelangela Buonarrotiho. Žádné jeho dílo nebylo dosud v České republice vystaveno,' uvedla generální ředitelka NGP Alicja Knastová. Michelangelova kresba Studie pro zmrtvýchvstání Krista je dílo z let 1532-1533, renesanční umělec v něm vyhotovil atletické tělo rudkou, hnědou křídou.
Podle zástupců galerie jde o ojedinělý výstavní projekt i proto, že některá díla nebyla ještě nikdy veřejně vystavena. 'České publikum poměrně dobře zná umění na dvoře Rudolfa II., ale výstavní projekt zaměřený na grafiku v takových souvislostech se ještě nekonal ani jinde v Evropě,' uvedla kurátorka výstavy Alena Volrábová. Podle kurátorky byla grafika tehdy poměrně mladé médium a spolu s knihtiskem měla srovnatelnou roli jako dnes internet. 'Dříve museli lidé za uměním mnohdy cestovat dlouhé vzdálenosti, skrze grafiku přišlo ale tehdy umění za nimi,' dodala.
Výstava nabízí devět kapitol, které chronologicky postupují od grafik děl Michelangela až po 'zlatý věk' grafiky v první polovině 17. století. Grafika je umělecký obor, který není tak často hlavním předmětem výstav, uvedla kurátorka výstavy Blanka Kubíková. Název výstavy Kubíková vysvětlila tím, že právě v tvorbě Michelangela, Raffaela a da Vinciho lze pozorovat zárodky manýrismu. 'Oni svým neustálým zkoumáním a touhou překročit to, co bylo ve vrcholné renesanci, dali podnět pro další generace. Manýrismus se od renesance odlišuje tím, že se umělci nesnaží zobrazit to, co vidí, ale vytvořit specifické výtvarné dílo, které tu imitaci přírody překročí,' uvedla.
Také předměty uměleckých řemesel jsou na výstavě k vidění, kromě šperků jsou to například ozdobné mísy či džbány. Raritou je i původní rytecká deska pod jednou z grafik. Desky se totiž u většiny grafik nedochovaly, uvedla Volrábová. Kromě muzea Louvre si NGP zapůjčila díla z dalších světových i českých institucí.
Spolupráce Národní galerie Praha s muzeem Louvre bude pokračovat v příštím roce. Na jaře 2025 se ve francouzském muzeu uskuteční výstava české sbírky grafik, která se zaměří na objevování přírody na dvoře Rudolfa II.
vid rot - sdílejte článek
Následuje: NYT: Rudá šokuje - nový portrét krále Karla III. se topí v symbolismu
New York/Londýn 16. května (ČTK/The New York Times) - Královské portréty zpravidla bývají poměrně usedlé a předvídatelné záležitosti. Plné symbolismu, jistě, ale spíše symbolů tradice a establishmentu, státu, úřadu, pompy a vládnoucího rodu. Právě proto nový oficiální portrét britského krále Karla III. od malíře Joanthana Yeoa, první od královy korunovace, vzbudil tolik kontroverze. Kritiku díla zveřejnil na svém webu americký deník The New York Times (NYT). Plátno v nadživotní velikosti vyobrazuje krále stojícího v uniformě velšské gardy s rukou na jílci meče, s mírným úsměvem ve tváři a motýlem poletujícím těsně nad jeho pravým ramenem. Královu postavu obklopuje záplava rudé, která částečně vytváří dojem, že se panovníkova tvář vznáší. Motýl je očividně klíčovým znakem pro čtení díla - Yeo řekl stanici BBC, že představuje Karlovu proměnu z prince ve vládce a jeho dlouhotrvající lásku k životnímu prostředí - primární barva malby si však říká o další interpretaci. 'Já v tom vidím poselství, že monarchie je v plamenech, nebo že se král smaží v pekle,' poznamenal jeden z komentujících na instagramovém profilu královské rodiny, když byl obraz odhalen. 'Vypadá to, jako by se koupal v krvi,' zní další komentář. Někdo jiný zase nadnesl myšlenku 'koloniálního krveprolití', objevila se také přirovnání k ďáblu a někdo dokonce zmínil 'tamponovou aféru' (neblaze proslulý přepis telefonického rozhovoru, který v roce 1993 odhalil intimní vztah mezi tehdy ještě princem Karlem a Camillou Parkerovou Bowlesovou, když byli oba sezdaní s jinými partnery, pozn. ČTK). Ukázalo se, že červená je provokativní barvou téměř pro každého, především s ohledem na poněkud metafyzickou snahu, kterou je vyobrazování monarchy - reprezentace někoho, kdo reprezentuje, určená budoucím generacím. Yeo v rozhovoru s BBC poznamenal, že když král obraz viděl poprvé, byl 'nejdřív trochu překvapený tou silnou barvou', což může být mírně řečeno. (pokračování...)
New York/Londýn 16. května (ČTK/The New York Times) - Královské portréty zpravidla bývají poměrně usedlé a předvídatelné záležitosti. Plné symbolismu, jistě, ale spíše symbolů tradice a establishmentu, státu, úřadu, pompy a vládnoucího rodu. Právě proto nový oficiální portrét britského krále Karla III. od malíře Joanthana Yeoa, první od královy korunovace, vzbudil tolik kontroverze. Kritiku díla zveřejnil na svém webu americký deník The New York Times (NYT). Plátno v nadživotní velikosti vyobrazuje krále stojícího v uniformě velšské gardy s rukou na jílci meče, s mírným úsměvem ve tváři a motýlem poletujícím těsně nad jeho pravým ramenem. Královu postavu obklopuje záplava rudé, která částečně vytváří dojem, že se panovníkova tvář vznáší. Motýl je očividně klíčovým znakem pro čtení díla - Yeo řekl stanici BBC, že představuje Karlovu proměnu z prince ve vládce a jeho dlouhotrvající lásku k životnímu prostředí - primární barva malby si však říká o další interpretaci. 'Já v tom vidím poselství, že monarchie je v plamenech, nebo že se král smaží v pekle,' poznamenal jeden z komentujících na instagramovém profilu královské rodiny, když byl obraz odhalen. 'Vypadá to, jako by se koupal v krvi,' zní další komentář. Někdo jiný zase nadnesl myšlenku 'koloniálního krveprolití', objevila se také přirovnání k ďáblu a někdo dokonce zmínil 'tamponovou aféru' (neblaze proslulý přepis telefonického rozhovoru, který v roce 1993 odhalil intimní vztah mezi tehdy ještě princem Karlem a Camillou Parkerovou Bowlesovou, když byli oba sezdaní s jinými partnery, pozn. ČTK). Ukázalo se, že červená je provokativní barvou téměř pro každého, především s ohledem na poněkud metafyzickou snahu, kterou je vyobrazování monarchy - reprezentace někoho, kdo reprezentuje, určená budoucím generacím. Yeo v rozhovoru s BBC poznamenal, že když král obraz viděl poprvé, byl 'nejdřív trochu překvapený tou silnou barvou', což může být mírně řečeno. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Nová výstava v Praze ukáže i díla z Louvru, která nikdy nebyla vystavena' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024051602688|510049. Vydána 16.05.2024 14:03:52. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Nová výstava v Praze ukáže i díla z Louvru, která nikdy nebyla vystavena' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024051602688|510049. Vydána 16.05.2024 14:03:52. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.