Koudelka vystavuje v Uměleckoprůmyslovém museu cyklus Ruiny
Praha 3. prosince (ČTK) - Po Paříži a Římě se poslední dílo fotografa Josefa Koudelky Ruiny představí od středy 4. prosince do konce března příštího roku v pražském Uměleckoprůmyslovém museu. Fotografický soubor antických památek autor zachytil v letech 1991 až 2017 z více než dvou set míst v celém Středomoří. Světově proslulý fotograf z jihomoravských Boskovic dnes expozici představil v Praze.
"Můj čas je omezen, cítil jsem to celý život. Chvála pánubohu. Je mi teď 86 let, jak jsem málo inteligentní, rozuměl jsem tomu, že když jsem zdravý a cítím se dobře, musím dělat, co mě nejvíc zajímá. A co mě nejvíc zajímá, je fotografování," řekl Koudelka.
Při snímání antických ruin Koudelka navštívil dvacet zemí Evropy, Blízkého východu a severní Afriky. Například ve Francii, Itálii, Řecku, Turecku, Sýrii, Izraeli, Jordánsku, Egyptu či v Maroku a Alžírsku zkoumal, co dodnes přetrvalo z dob starověkého Řecka a římského impéria. Ukazuje, jak lidský důmysl, stavební um i výsledek otrocké práce dokázaly po dvě tisíciletí vzdorovat zubu času. A také současnou krajinu poznamenanou konflikty či průmyslem.
Monumentální panoramatické snímky mají černobílé provedení. "Ruiny završují v tvorbě Josefa Koudelky vztah člověka a kamene," řekl kurátor Tomáš Pospěch. Na snímcích nejsou přítomni turisté ani turistická infrastruktura jako stánky či oplocení.
Cyklus Ruiny je součástí souboru dvou a půl tisíc snímků, které autor střídavě žijící v Paříži a v Praze, věnoval Uměleckoprůmyslovému museu. Součástí daru byly i dřívější Koudelkovy fotografické cykly Invaze, Začátky, Experimenty, Divadlo, Cikáni, Exily, Panorama. "V této zemi jsem se narodil. Myslím, že je normální, aby co jsem udělal, zůstalo tady," řekl Koudelka. Další díla byla určena brněnské Moravské galerii a Národnímu muzeu.
Ucelenou výstavní podobu získaly Ruiny v roce 2020 na výstavě v pařížské národní knihovně a pozdější římské výstavě. K současné výstavě připravilo studio Najbrt katalog s názvem Ruiny, podílel se na ní kurátor výstavy Tomáš Pospěch a francouzský archeolog Alan Schnapp.
Jiným Koudelkovým nedávným počinem byly snímky betonové zdi mezi Izraelem a pásmem Gazy. Koudelka přitom řekl, že načas přestal pracovat po příchodu digitální fotografie. „Hlavně proto, že všichni začali fotografovat,“ uvedl Koudelka. „Vím, že se fotografie mění, a není to nic špatného. Naopak jsem rád,“ řekl Koudelka.
Výstavu Ruiny muzeum pořádá ve spolupráci s Josef Koudelka Foundation a světovou agenturou Magnum Photos. Potrvá do 30. března 2025, součástí je několik komentovaných prohlídek.
Koudelka po okupaci Československa v srpnu 1968, kterou neopakovatelně zachytil jako fotograf samouk, odešel do zahraničí na pozvání prestižní agentury Magnum Photos. Získal azyl v Británii, přestěhoval se do Paříže, v roce 1987 získal francouzské občanství. Do vlasti se mohl vrátit až po pádu komunistického režimu..
ani rot - sdílejte článek
Následuje: Republikány vedený podvýbor podpořil teorii, že koronavirus unikl z laboratoře
Washington 3. prosince (ČTK) - Republikány vedený podvýbor v americké Sněmovně reprezentantů, který se zabýval dopady pandemie covidu-19, v pondělí zveřejnil svou závěrečnou zprávu shrnující dvouleté vyšetřování. Koronavirus podle více než pětisetstránkového dokumentu "s největší pravděpodobností vznikl v laboratoři v čínském Wu-chanu". Zpráva v této souvislosti zmiňuje faktory, jako jsou biologické vlastnosti viru a onemocnění výzkumníků ve wuchanském virologickém institutu na podzim 2019. Zákonodárci zároveň vyjádřili přání, aby jejich zpráva pomohla Kongresu, vládě, ale i soukromému sektoru, připravit se na možné "budoucí pandemie a reagovat na ně". Informoval o tom server CNN. Většina amerických zpravodajských služeb dospěla k závěru, že koronavirus nebyl geneticky upraven, ale stále není zcela jasné, jak pandemie vznikla. Analýza amerických zpravodajských služeb zveřejněná v loňském roce uvádí, že je možný buď laboratorní, nebo přírodní původ. Americké ministerstvo energetiky loni vyhodnotilo, že má "nízkou důvěru" v teorii úniku koronaviru z laboratoře. Žádná americká federální agentura se nedomnívá, že virus, který způsobuje covid-19, byl vytvořen jako biologická zbraň. Ve zprávě podvýboru se uvádí, že kdyby existovaly důkazy o přirozeném původu viru, už by se objevily. Vědci zatím nenašli zvíře nakažené předkem viru, který vyvolal pandemii, ale takové pátrání není snadné. Trvalo například více než deset let, než se podařilo určit původ prvního ohniska SARS, a původ eboly je stále nejasný. Vědci ale i nadále shromažďují silné, ale ne přímé důkazy, které ukazují na přirozený původ pandemie, nejspíše na trhu s mořskými plody ve Wu-chanu. Podvýbor v nové zprávě rovněž vytýká Světové zdravotnické organizaci (WHO), že podle něj upřednostnila politické zájmy Komunistické strany Číny před svým posláním pomáhat lidem na celém světě a dokonce jí umožnila kontrolovat vyšetřování původu viru. (pokračování...)
Washington 3. prosince (ČTK) - Republikány vedený podvýbor v americké Sněmovně reprezentantů, který se zabýval dopady pandemie covidu-19, v pondělí zveřejnil svou závěrečnou zprávu shrnující dvouleté vyšetřování. Koronavirus podle více než pětisetstránkového dokumentu "s největší pravděpodobností vznikl v laboratoři v čínském Wu-chanu". Zpráva v této souvislosti zmiňuje faktory, jako jsou biologické vlastnosti viru a onemocnění výzkumníků ve wuchanském virologickém institutu na podzim 2019. Zákonodárci zároveň vyjádřili přání, aby jejich zpráva pomohla Kongresu, vládě, ale i soukromému sektoru, připravit se na možné "budoucí pandemie a reagovat na ně". Informoval o tom server CNN. Většina amerických zpravodajských služeb dospěla k závěru, že koronavirus nebyl geneticky upraven, ale stále není zcela jasné, jak pandemie vznikla. Analýza amerických zpravodajských služeb zveřejněná v loňském roce uvádí, že je možný buď laboratorní, nebo přírodní původ. Americké ministerstvo energetiky loni vyhodnotilo, že má "nízkou důvěru" v teorii úniku koronaviru z laboratoře. Žádná americká federální agentura se nedomnívá, že virus, který způsobuje covid-19, byl vytvořen jako biologická zbraň. Ve zprávě podvýboru se uvádí, že kdyby existovaly důkazy o přirozeném původu viru, už by se objevily. Vědci zatím nenašli zvíře nakažené předkem viru, který vyvolal pandemii, ale takové pátrání není snadné. Trvalo například více než deset let, než se podařilo určit původ prvního ohniska SARS, a původ eboly je stále nejasný. Vědci ale i nadále shromažďují silné, ale ne přímé důkazy, které ukazují na přirozený původ pandemie, nejspíše na trhu s mořskými plody ve Wu-chanu. Podvýbor v nové zprávě rovněž vytýká Světové zdravotnické organizaci (WHO), že podle něj upřednostnila politické zájmy Komunistické strany Číny před svým posláním pomáhat lidem na celém světě a dokonce jí umožnila kontrolovat vyšetřování původu viru. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Koudelka vystavuje v Uměleckoprůmyslovém museu cyklus Ruiny' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024120206956|512382. Vydána 03.12.2024 11:16:20. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Koudelka vystavuje v Uměleckoprůmyslovém museu cyklus Ruiny' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2024120206956|512382. Vydána 03.12.2024 11:16:20. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.