Zvonaři v Innsbrucku odlili památeční zvon #9801 určený pro Prahu
Innsbruck 11. června (zvláštní zpravodaj ČTK) - Zvonařští mistři z dílny Grassmayr v pátek v rakouském Innsbrucku odlili památeční zvon #9801, který bude v Praze na Rohanském ostrově připomínat osud zvonů odvezených za druhé světové války nacisty z Protektorátu Čechy a Morava do Německa. Samotnému odlití předcházela tříměsíční práce na vytvoření formy. Jak na místě ČTK řekl zvonař Johannes Grassmayr, za více než čtyři století je zvon pro Prahu pátým největším zvonem, který dílna odlila. Peníze na jeho vznik iniciátoři projektu ze spolku Sanctus Castulus vybírají ve veřejné sbírce.
Odlití předcházelo dlouhé zahřívání deseti tun slitiny, tvořené ze 78 procent bronzem a z 22 procent cínem, na teplotu přesahující 1000 stupňů Celsia. Poté ji zvonaři z tavící pece na několikrát přelili do velké nádoby a následovalo samotné odlití do formy uložené v zemi v takzvané licí jámě, aby vlivem obrovského tlaku nepraskla. Celý proces trval přes hodinu, samotné odlívání pak jen několik minut. Zahájení také předcházela modlitba, což je zvonařská tradice.
Zvon bude měřit 187 centimetrů a vážit 9801 kilogramů. Hmotnost byla stanovena na základě počtu zvonů zrekvírovaných za druhé světové války. Hlavním motivem výzdoby zvonu #9801 bude podle autorů jeho výtvarné podoby Kryštofa Čižinského a Jakuba Kamínka přerod starého a zničeného v nové. Plášť tak ozdobí fragmenty ze zvonů, které byly za války zničeny a jejichž kov byl využit ve zbrojařském průmyslu.
I zvonaři, kteří již odlili stovky zvonů, s ohledem na velikost zvonu #9801 cítili podle Grassmayra jistou nervozitu. "Na formě jsme pracovali tři měsíce a nyní v řádu minut vidíme, jestli jsme schopni zvon vylít správně, nebo ne," řekl. Dodal, že zvonaři jsou při odlévání schopni odhalit, zda je ve formě vše v pořádku, a to na základě zvuku a chování kovu. Obrovský tlak může i při nepatrném opomenutí v přípravě znamenat prasknutí či nadzvednutí formy a zničení mnohaměsíční práce.
Forma začala vznikat před několika měsíci. Zvonaři nejprve vyrobili dřevěnou šablonu, která stanovila profil a tón zvonu. Podle ní pak vykroužili z hlíny takzvaný falešný zvon s voskovým povrchem, na který výtvarníci červeným voskem vymodelovali budoucí reliéfy a nápisy. Následovalo pokrytí falešného zvonu jemnou hlínou a vypálení formy. Falešný zvon tím byl zničen, avšak vznikla forma se všemi reliéfy a nápisy.
Nyní bude podle Grassmayra zvon ve formě zhruba deset dní chladnout a následovat bude jeho vyjmutí. "Otevírání vždycky přináší napětí, jak bude zvon vypadat," uvedl s tím, že to platí dvojnásob u zvonu této velikosti. "Určitě budeme trochu nervózní," dodal s úsměvem. Poté, co bude nový zvon vyňat z formy, zvonaři zkontrolují kvalitu odlití a detaily všech dekorací, což potrvá asi dva týdny. Následovat budou zkoušky zvuku a celé dílo by mělo být dokončeno v polovině července.
Rakouský zvonař ocenil myšlenku, se kterou za ním spolek z Prahy přišel. "Fascinuje nás nápad vyrobit zvon připomínající zvony ztracené v době druhé světové války," řekl. Význam podobného projektu podle něj ještě posílil mezinárodní vývoj posledních měsíců. "Nikdo z nás nemohl tušit, že vypukne válka na Ukrajině. Tím získal tento zvon mnohem větší symboliku, než jakou měl několik měsíců zpátky," zakončil.
Umístění zvonu na Rohanském ostrově je předběžně plánováno na rok 2024, předtím bude dílo dočasně na pontonu na Vltavě. S umístěním zvonu na Rohanském ostrově budou podle dřívějšího vyjádření náměstka pražského primátora Petra Hlaváčka počítat i projektanti, kteří budou navrhovat budoucí podobu Rohanského a Libeňského ostrova.
psc ank - sdílejte článek
Následuje: Galerie v Českém Krumlově slavnostně zahájila výstavy malíře Andreje Bělocvětova
Český Krumlov 12. června (ČTK) - Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově dnes slavnostně zahájilo výstavy letošní sezony. K vidění je i na 200 děl malíře Andreje Bělocvětova. Na přípravě výstavy se vedle galerie podílel i výtvarník Vladimír Franz, který se s Bělocvětovem přátelil, řekla ředitelka galerie Hana Jirmusová Lazarowitz. "Vladimír Franz je jediný, který se ještě s Bělocvětovem znal. Pomáhal mu v životě. Když se s ním seznámil, Bělocvětov už nechtěl nikam chodit. Franz ho snesl na zádech ze čtvrtého patra, posadil ho do svého trabantu a vzal ho do přírody," řekla ČTK ředitelka galerie. Francova pomoc i opora, kterou měl malíř ve své ženě Magdě, podle ní umožnila ještě celé jedno Bělocvětovo výtvarné obdobní po roce 1989. Pochází z něho mimo jiné cyklus Ptáci. Na rozdíl od realistickém malby svých počátků se později Bělocvětov vyjadřoval spíš pomocí abstrakce, šifer. Součástí výstavy je ukázka malířovy tvorby z 40. a 50. let 20. století, což je klasicistní tvorba včetně portrétů, na kterých zachytil i svého přítele a mecenáše Josefa Sudka nebo svoji matku. V dílech z 60. let se odráží to, že před tím potkal svoji velkou životní lásku Magdu Bernardovou. "To znamená nové nápady, exploze barev, zkoušení nových možností, experimenty. To jsou 60. a 70. léta, je to skutečně mimořádné a překrásné," řekla ředitelka. Následoval útlum jeho tvorby a nové vzepětí v 90. letech, krátce před smrtí. Příprava výstavy byla podle Jirmusové Lazarowitz náročná. Bělocvětov jako chudý tvůrce používal nekvalitní materiály jako podklady svých obrazů, maloval také olejovými barvami na papír, což je pro budoucí uchování složité a bude nezbytný zásah restaurátorů. (pokračování...)
Český Krumlov 12. června (ČTK) - Egon Schiele Art Centrum v Českém Krumlově dnes slavnostně zahájilo výstavy letošní sezony. K vidění je i na 200 děl malíře Andreje Bělocvětova. Na přípravě výstavy se vedle galerie podílel i výtvarník Vladimír Franz, který se s Bělocvětovem přátelil, řekla ředitelka galerie Hana Jirmusová Lazarowitz. "Vladimír Franz je jediný, který se ještě s Bělocvětovem znal. Pomáhal mu v životě. Když se s ním seznámil, Bělocvětov už nechtěl nikam chodit. Franz ho snesl na zádech ze čtvrtého patra, posadil ho do svého trabantu a vzal ho do přírody," řekla ČTK ředitelka galerie. Francova pomoc i opora, kterou měl malíř ve své ženě Magdě, podle ní umožnila ještě celé jedno Bělocvětovo výtvarné obdobní po roce 1989. Pochází z něho mimo jiné cyklus Ptáci. Na rozdíl od realistickém malby svých počátků se později Bělocvětov vyjadřoval spíš pomocí abstrakce, šifer. Součástí výstavy je ukázka malířovy tvorby z 40. a 50. let 20. století, což je klasicistní tvorba včetně portrétů, na kterých zachytil i svého přítele a mecenáše Josefa Sudka nebo svoji matku. V dílech z 60. let se odráží to, že před tím potkal svoji velkou životní lásku Magdu Bernardovou. "To znamená nové nápady, exploze barev, zkoušení nových možností, experimenty. To jsou 60. a 70. léta, je to skutečně mimořádné a překrásné," řekla ředitelka. Následoval útlum jeho tvorby a nové vzepětí v 90. letech, krátce před smrtí. Příprava výstavy byla podle Jirmusové Lazarowitz náročná. Bělocvětov jako chudý tvůrce používal nekvalitní materiály jako podklady svých obrazů, maloval také olejovými barvami na papír, což je pro budoucí uchování složité a bude nezbytný zásah restaurátorů. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zvonaři v Innsbrucku odlili památeční zvon #9801 určený pro Prahu' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Magazínový servis (mag) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2022061302179|503069. Vydána 13.06.2022 9:30:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zvonaři v Innsbrucku odlili památeční zvon #9801 určený pro Prahu' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Magazínový servis (mag) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2022061302179|503069. Vydána 13.06.2022 9:30:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.