Kjódó: V tokijské Asakuse vznikla prohlídka míst, která nikdy neexistovala
Tokio 11. května (ČTK/Kjódó) - Jedno rušné odpoledne v tokijské čtvrti Asakusa vede průvodce malou skupinku k pobočce oděvní značky Uniqlo. Z kapsy vytáhne diktafon. 'Dříve zde sídlila společnost Minato Šokuhin, která se proslavila zejména svojí ponzu zázvorovou omáčkou. Možná si vybavíte jejich znělku,' líčí a na diktafonu stiskne tlačítko 'přehrát'. Jakmile znělka dozní, 20letý mladík zavzpomíná, jak si melodii často pobrukovala jeho babička. 'Když byla mladá, bývala ta znělka velice populární.' Průvodce přitaká a prohlídka pokračuje dál, píše agentura Kjódó.
Jenže skupinová nostalgie po zkrachovalé značce dochucovadel je ve skutečnosti kolektivní lží. Společnost Minato Šokuhin nikdy neexistovala, její znělku vytvořil nadšený skladatel, který tvoří hudbu pro fiktivní kapely, a mladíkovy vzpomínky jsou holý nesmysl.
Šestnáctiletá skupina se v historické čtvrti Tokia účastní nečekaně úspěšné 'Uso no Cua' neboli 'Prohlídky lží', která sestává z dvoukilometrové trasy v jedné z nejnavštěvovanějších částí japonského hlavního města.
Prohlídka s texty, fotografiemi i videi vytvořenými umělou inteligencí účastníky ujišťuje, že k veškerým informacím, které zazní, můžou přistupovat jako 'ke lžím, které netřeba ověřovat'.
Průvodce a zakladatel prohlídky Šigenobu Macuzawa, bývalý organizátor komediálních stand-upových večerů, jako průvodce lže prakticky od začátku do konce.
Tři reportéři agentury Kjódó, kteří se prohlídky účastnili, si mimo jiné vyslechli falešný původ emotikonu stromu na androidových telefonech nebo tvrzení, že se na motokárách po silnicích Asakusy neprohánějí turisté, ale že na nich dorazili obyvatelé centrální prefektury Gifu, kteří do Tokia dojíždějí za prací.
Prohlídka ovšem nekončí jen nepravdami průvodce. Macuzawa do svých historek zapojil i místní obchodníky, a úspěšně tak vytvořil paralelní svět plný lží. Ti nejenže jeho falešná tvrzení podporují, ale někteří z nich nabízejí i produkty značek, které nikdy neexistovaly. Například začarované sušenky nebo plastové tašky z již zaniklé samoobsluhy. Prohlídka vyzývá i samotné účastníky, aby přispěli svými vymyšlenými příběhy. Kreativita může přerůst v soutěživost, například když se přítomní začnou předhánět v historkách o vzniku nejstarší japonské slovní hříčky.
Prohlídka se stala virální na sociálních sítích měsíce předtím, než se v březnu poprvé uskutečnila. Nejspíše nepřekvapí, že ji nejprve provázely spekulace, zda není podvrh sama o sobě. Macuzawa původně počítal, že prohlídku bude nabízet od března do května, nyní ale už několikrát doplňoval nová data až do konce srpna. Prvních šest týdnů se prohlídky zúčastnilo kolem 400 lidí.
Sóma Itó, 17letý cestovatel a bloger, se na prohlídku registroval, i když se obával, že by mohla být falešná. Řekl, že pravděpodobně nikdy nezapomene na 'pocit úlevy', když zjistil, že je akce opravdová. 'Většinou když cestuju, tak si jenom říkám, jak je něco krásné nebo zajímavé, ale tentokrát to bylo jiné. Teď jsem musel přemýšlet, co je pravda a co je lež,' popsal. 'Přimělo mě to zamyslet se na tím, že lhaní nemusí být vždycky špatné. Může nám pomoct pocítit spoustu různých emocí.'
Macuzawu zájem o prohlídku šokoval. Prozradil, že o nápadu původně jen z legrace mluvil s kamarádem. Předpokládal, že kdyby ho někdy zrealizoval, tak jen pro malou skupinu zájemců.
Jednačtyřicetiletý Macuzawa se svou ženou a dalšími nadšenci provozuje společnost Maniana Tours. V nabídce společnosti lze najít i prohlídky míst, která skutečně existují, ale i zde je háček; jedna z prohlídek například účastníkům hodinu a půl do nejbližších detailů přibližuje historii jednoho jediného místa, kupříkladu místního parku.
Na otázku, čemu přisuzuje popularitu svého posledního nápadu, Macuzawa reagoval, že se na 'lež' dívá širší optikou.
'Když se nad tím zamyslíte, skoro všechny filmy a knihy jsou fikce, takže i ty by se daly označit za lži,' řekl. 'Většina věcí, které lidi upřímně baví, není skutečná. S prohlídkami je to stejné. Vždycky si uvědomím, že hranice mezi pravdou a lží není zdaleka tak jasná. Vezměte si třeba místní legendy. Možná jsou to všechno lži, ale jsou to příběhy, které jsme se spolu rozhodli sdílet,' vysvětlil.
Macuzawa také podle svých slov změnil pohled na to, jak lidé ke lžím přistupují. 'Když mluvím s lidmi, co na prohlídku přijdou, zjišťuju, že spoustu z nich lhát baví, jako kdyby to byl jejich koníček. Uvědomil jsem si, že pro plno lidí je lhaní první krok ke kreativitě,' řekl. 'Všichni v sobě máme kreativitu, všichni chceme něco vymýšlet, a to je myslím důvod pozitivních reakcí na tuhle prohlídku. Teď vím, že existují lidé, kteří zkrátka chtějí mít prostor, kde můžou říkat nepravdy.'
ele mka - sdílejte článek
Následuje: Index: Podílové fondy v dubnu ztrácely, ale od začátku roku vesměs vydělávají
Praha 11. května (ČTK) - Podílové fondy v dubnu spíše ztrácely, ale za čtyři letošní měsíce vesměs dále vydělávají. Akciové fondy do konce dubna vynesly 6,5 procenta, dluhopisové fondy 0,3 procenta a smíšené fondy 2,7 procenta. Vyplývá to z Partners indexu podílových fondů, který má ČTK k dispozici. Fondy byly převážně ve výrazném plusu i za rok 2023. Partners index akciových fondů klesl v dubnu o 2,6 procenta. Dluhopisové fondy rovněž klesaly, Partners index dluhopisových fondů byl minus 0,7 procenta. Smíšené fondy se snížily o 1,6 procenta. Ceny akcií v dubnu podobně jako dluhopisy ztratily mírně na hodnotě. MSCI index světových akcií v dubnu oslabil o 3,9 procenta. "Ceny akcií i dluhopisů zažily v dubnu určitou korekci po optimistickém prvním čtvrtletí. Hlavním důvodem pesimismu mezi investory byla rostoucí inflace v USA, která pohřbila naději na brzké uvolnění přísné měnové politiky. V ČR naopak investoři čekali na další snížení základní sazby, ale ani to nezabránilo nárůstu dlouhodobých výnosů, respektive poklesu cen dluhopisů," uvedl analytik Partners Martin Mašát. (pokračování...)
Praha 11. května (ČTK) - Podílové fondy v dubnu spíše ztrácely, ale za čtyři letošní měsíce vesměs dále vydělávají. Akciové fondy do konce dubna vynesly 6,5 procenta, dluhopisové fondy 0,3 procenta a smíšené fondy 2,7 procenta. Vyplývá to z Partners indexu podílových fondů, který má ČTK k dispozici. Fondy byly převážně ve výrazném plusu i za rok 2023. Partners index akciových fondů klesl v dubnu o 2,6 procenta. Dluhopisové fondy rovněž klesaly, Partners index dluhopisových fondů byl minus 0,7 procenta. Smíšené fondy se snížily o 1,6 procenta. Ceny akcií v dubnu podobně jako dluhopisy ztratily mírně na hodnotě. MSCI index světových akcií v dubnu oslabil o 3,9 procenta. "Ceny akcií i dluhopisů zažily v dubnu určitou korekci po optimistickém prvním čtvrtletí. Hlavním důvodem pesimismu mezi investory byla rostoucí inflace v USA, která pohřbila naději na brzké uvolnění přísné měnové politiky. V ČR naopak investoři čekali na další snížení základní sazby, ale ani to nezabránilo nárůstu dlouhodobých výnosů, respektive poklesu cen dluhopisů," uvedl analytik Partners Martin Mašát. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Kjódó: V tokijské Asakuse vznikla prohlídka míst, která nikdy neexistovala' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Kultura (kul) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2024050603230|509981. Vydána 11.05.2024 13:30:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Kjódó: V tokijské Asakuse vznikla prohlídka míst, která nikdy neexistovala' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix) - Kultura (kul) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2024050603230|509981. Vydána 11.05.2024 13:30:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.