Hornické muzeum v Rudolfově bude bohatší o vyřezávanou sochu permoníka
Rudolfov (Českobudějovicko) 8. června (ČTK) - Hornické muzeu Rudolfov bude bohatší o sochu permoníka, který je symbolem horníků. Asi metrovou sochu vytvořil řezbář Petr Čtveráček. Představil ji při dnešních Hornických slavnostech, které se v kdysi významném horním městě konaly popětadvacáté. Později bude vystavený ve venkovní expozici muzea, ČTK to za organizátory Hornických slavností řekla Hana Kuboušková.
Program slavností připomněl vrcholné období, které město díky těžbě stříbra zažívalo v době renesance. Dopolední zahájení slavností obstaral pěvecký sbor místní základní školy a tanec permoníků. Před polednem se městem vydal kostýmovaný průvod, ve kterém kráčelo okolo 200 lidí. Zapojily se i hornické spolky z jiných měst. V průvodu nechyběla postava císaře Rudolfa II. a jeho přítelkyně Kateřiny Stradové. Po průchodu asi dvoukilometrové trasy přivítala průvod u sochy svatého Jana Nepomuckého na hrázi Královského rybníka skupina dětských permoníků.
"Držíme ducha renesance, proto jsme i kostýmovaní z té doby," řekla Kuboušková. Program začal kolem poledne, a to včetně renesanční muziky, rytířských a šermířských soubojů nebo renesančních tanců, dodala. Návštěvnost odhadla na 800 až 1000 lidí.
Právní konstituování Rudolfova, dříve nazývaného Hory Budějovské, završil Rudolf II. v roce 1585. Tehdy stříbrné doly u Českých Budějovic, takzvané Velké Hory, povýšil na svobodné město, kterému propůjčil své jméno (Rudolfstadt). Těžba stříbra v této lokalitě je písemně doložena ze 14. století. Ve své době se Rudolfov zařadil vedle Jáchymova a Kutné Hory k nejvýznamnějším kutištím v Čechách. Dnes má asi 2600 obyvatel.
Organizátorem slavností je Společnost přátel Rudolfova.
vkr ptd - sdílejte článek
Následuje: DPA: Stane se letos z vydry nové trendové zvíře místo jednorožce?
Berlín 8. června (ČTK/DPA) - Byl jednou jeden jednorožec. Ne, vlastně jich bylo spousta. Jednorožci jako plyšáci, jako motivy na polštářcích, taškách, tričkách, dortech. Prakticky na všem, co se dá koupit. Ale horečka vyvolaná tímto bájným živočichem zákazníky už přešla. Tak co přijde teď? Možná se příštím trendovým zvířetem stane vydra, domnívá se agentura DPA. Přinejmenším se objevuje tam, kde doposud kralovali jednorožci a ještě dříve jiná zvířata: v obchodech s dárky, doplňky, dekorativními předměty a dalšími 'nezbytnostmi'. Na internetových tržištích s ručně vyráběným zbožím se prodávají čepice, jinde zase vykrajovátka na cukroví, trička s vydrami. Jeden z řetězců drogerií nabízí limitovanou sérii 'vydřích' výrobků. A v Berlíně, kde se rodí mnoho novinek, jež se v Německu rozšíří, jistá síť zmrzlináren láká zákazníky na vydru a v berlínské zoo je nově vydří ostrov. Ale stačí to? Nebo je novým trendem přeci jen panda, mýval nebo veverka, která si nějaké fanoušky najde vždy? Na tuto otázku nedokážou jednoznačně odpovědět ani odborníci. Jednou z nich je analytička Gabriela Kaiserová, která vytváří pro firmy prognózy, které motivy a produkty by lidi v nejbližší době mohly nejvíce oslovit. Designéři a nákupčí tak dostávají informace o tom, co by šlo zákazníkům v obchodech nabízet. Ale kdy se z obyčejného zvířete stává trendové zvíře? 'To je dobrá otázka,' říká Kaiserová, 'Z definice vyplývá, že něco se trendem stává tehdy, když se s tím setkáváme častěji - tedy u různých velkých výrobců a v různých zemích,' podotýká. Dodává, že se někdy stává, že je z něčeho trend jen v Německu, ale 'to je vzácné'. Ohledně toho, co je trendem, mohou napovědět i sociální sítě. Kaiserová ale upozorňuje, že lidé by se neměli nechat zmást vlastními 'bublinami', protože to, co někomu přijde roztomilé a skvělé, se mu pak objevuje častěji. 'Je to jako s videi s kočkami: na instagramu spadnete do kočičí bubliny, protože se podíváte na dvě videa a pak vám algoritmus navrhuje další a další,' říká. Na vydru má Kaiserová jasný názor: to, že se někde objevuje, může, ale nemusí znamenat, že z ní bude nové trendové zvíře. 'Já to tak každopádně nevidím,' říká k šancím vydry stát se novým jednorožcem. (pokračování...)
Berlín 8. června (ČTK/DPA) - Byl jednou jeden jednorožec. Ne, vlastně jich bylo spousta. Jednorožci jako plyšáci, jako motivy na polštářcích, taškách, tričkách, dortech. Prakticky na všem, co se dá koupit. Ale horečka vyvolaná tímto bájným živočichem zákazníky už přešla. Tak co přijde teď? Možná se příštím trendovým zvířetem stane vydra, domnívá se agentura DPA. Přinejmenším se objevuje tam, kde doposud kralovali jednorožci a ještě dříve jiná zvířata: v obchodech s dárky, doplňky, dekorativními předměty a dalšími 'nezbytnostmi'. Na internetových tržištích s ručně vyráběným zbožím se prodávají čepice, jinde zase vykrajovátka na cukroví, trička s vydrami. Jeden z řetězců drogerií nabízí limitovanou sérii 'vydřích' výrobků. A v Berlíně, kde se rodí mnoho novinek, jež se v Německu rozšíří, jistá síť zmrzlináren láká zákazníky na vydru a v berlínské zoo je nově vydří ostrov. Ale stačí to? Nebo je novým trendem přeci jen panda, mýval nebo veverka, která si nějaké fanoušky najde vždy? Na tuto otázku nedokážou jednoznačně odpovědět ani odborníci. Jednou z nich je analytička Gabriela Kaiserová, která vytváří pro firmy prognózy, které motivy a produkty by lidi v nejbližší době mohly nejvíce oslovit. Designéři a nákupčí tak dostávají informace o tom, co by šlo zákazníkům v obchodech nabízet. Ale kdy se z obyčejného zvířete stává trendové zvíře? 'To je dobrá otázka,' říká Kaiserová, 'Z definice vyplývá, že něco se trendem stává tehdy, když se s tím setkáváme častěji - tedy u různých velkých výrobců a v různých zemích,' podotýká. Dodává, že se někdy stává, že je z něčeho trend jen v Německu, ale 'to je vzácné'. Ohledně toho, co je trendem, mohou napovědět i sociální sítě. Kaiserová ale upozorňuje, že lidé by se neměli nechat zmást vlastními 'bublinami', protože to, co někomu přijde roztomilé a skvělé, se mu pak objevuje častěji. 'Je to jako s videi s kočkami: na instagramu spadnete do kočičí bubliny, protože se podíváte na dvě videa a pak vám algoritmus navrhuje další a další,' říká. Na vydru má Kaiserová jasný názor: to, že se někde objevuje, může, ale nemusí znamenat, že z ní bude nové trendové zvíře. 'Já to tak každopádně nevidím,' říká k šancím vydry stát se novým jednorožcem. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Hornické muzeum v Rudolfově bude bohatší o vyřezávanou sochu permoníka' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024060801926|510305. Vydána 08.06.2024 15:14:16. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Hornické muzeum v Rudolfově bude bohatší o vyřezávanou sochu permoníka' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024060801926|510305. Vydána 08.06.2024 15:14:16. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.