Pavel se podle politologů u domácích témat stáhl z veřejného prostoru
Praha 3. března (ČTK) - Prezident Petr Pavel se podle některých politologů, které oslovila ČTK, po rozmáchlém startu během svého prvního roku ve funkci lehce stáhl z veřejného prostoru. Zatímco vnitropolitická témata příliš komentovat nechce, naopak vhodně mediálně zprostředkovaná je angažovanost hlavy státu v zahraniční politice, míní. Pavel se funkce ujal loni po inauguraci 9. března.
V prvních týdnech mandátu Pavel například pořádal každé pondělí tiskové konference, v nichž informoval o svém programu na následující dny. Posléze ale s pravidelnými mediálními výstupy přestal. Tiskové konference má při cestách po krajích, při zahraničních cestách, dříve také při zásadních vnitropolitických rozhodnutích, jako bylo podepsání předlohy o loňské snížené valorizaci penzí.
Pavel měl podle politologa Josefa Mlejnka rozmáchlý start, pak se ale jeho aktivity utlumily. "Obecně je ve veřejném prostoru přítomen méně, než avizoval, méně, než by odpovídalo přímo zvolenému prezidentu s rekordním počtem hlasů," míní.
Na vině jsou podle něj dva faktory. Pavel podle Mlejnka rychle narazil na limity svých pravomocí. Pochopil, že mu hrozí, že v lidech vyvolá očekávání, následně ale nedokáže prosadit své představy a může tak rychle ztratit body. "A pokud se snažil zapojit do politických hrátek mezi vládou a opozicí, často zůstal viset ve vzduchoprázdnu, s výtkami v médiích, že nic neprosadil, že je nemotorný apod.," poznamenal.
Prezidentovo mediální vystupování podle Mlejnka také ovlivnila skutečnost, že se dlouho hledala podoba a obsazení odboru komunikace Hradu. Ani nový formát s ředitelem odboru a dvěma tiskovými mluvčími nepovažuje politolog za příliš šťastný. "Spíše odráží rozpaky, odráží stálé hledání toho, jak by měla mediální prezentace prezidenta vůbec vypadat," dodal.
Miroslav Mareš naopak míní, že informovanost veřejnosti o aktivitách prezidenta je adekvátní. Briefing každý týden nemá za nutný, pokud nenastaly důležité události. Mediální pozornost Pavel podle politologa získává i díky aktivitám, které nejsou primárně politické a ukazují jej jako člověka se specifickými volnočasovými zájmy. Zmínil jízdy na motorce, běh či seskok padákem.
"Ve vysvětlování vnitropolitických kroků někdy komunikace vázla, což se ukázalo při novele zákona o důchodových změnách. Totéž platí pro objasnění personálních poměrů na Hradě. Naopak výrazná, jasná a vhodně mediálně zprostředkovaná je prezidentova angažovanost v zahraniční politice," dodal Mareš.
Pavel se podle Jana Kubáčka v domácích tématech a z moderace jejich řešení vytratil. Standardní formát briefingů mu podle politologa nevyhovuje. "Namísto toho vsadil na předtočená videa a politická vyjádření, v rámci nichž má své prohlášení plně pod kontrolou, nemusí ho doplňovat a upřesňovat. Navíc mu to umožňuje svá sdělení podávat dynamičtěji," uvedl.
Na běžných tiskových konferencích podle Kubáčka působil prezident otráveně. "Viditelně ho to nebavilo a ve svých sděleních se občas 'zamotal'," míní. Formát briefingů si podle něj Pavel ponechává pro témata, která jej těší a baví a cítí se v nich jistě - na bezpečnostní a zahraniční politiku. Část veřejnosti ale podle Kubáčka mrzí, že příliš nevystupuje k domácím tématům a problémům. "A akce typu 'skoky s padákem, jízdy na motorce či sjíždění divoké vody' to opravdu nenahradí ani nepřekryjí," dodal.
Po roce je i v komunikaci vidět typický vývoj spojený s nástupem do nové funkce a s postupným usazováním, míní politolog Stanislav Balík. Původní idealistické představy jsou podle něj konfrontovány s realitou, tým si zkoušel nové věci a vidí, které fungují a které ne. Stále je ale zřetelně vidět posun oproti předchůdci Miloši Zemanovi, veřejnost je o prezidentových aktivitách informována dostatečně, míní.
"Za jedinou zvláštnost poslední doby považuji sveřepé mlčení kolem prezidentovy dovolené – je to v kontrastu s informováním o jiných jeho aktivitách, včetně soukromých," dodal Balík. Prezidentská kancelář před několika týdny neinformovala o dovolené hlavy státu. Podle serveru Lidovky.cz ji Pavel strávil ve Španělsku.
opm rot - sdílejte článek
Následuje: AFP: Upalovat literární ikony 20. století, nová móda, která mnohé naštve
Paříž 3. března (ČTK/AFP) - Mezi francouzskými nakladateli se objevila nová móda: vydávat knihy, které jsou založené na hanění či obrazném upalování literárních ikon 20. století. Na pultech knihkupectví se tak objevilo Oublier Camus (Zapomenout na Camuse), Se méfier de Kafka (Pozor na Kafku), Althusser assassin (Vrah Althusser) a Achever Sartre (Dorazit Sartra), všímá si agentura AFP. "Tohle je ta doba: už žádné nuance nebo dolaďování. Vážení vydavatelé, teď tady máte recept," napsala novinářka Julie Clariniová v úvodníku časopisu L'Obs na začátku února. Kritizovala zejména knihu, o které se mluvilo nejvíc. Dílo od profesora univerzity v Severní Karolíně v USA Olivera Gloaga o francouzském spisovateli Albertu Camusovi vyšlo v září v nakladatelství La Fabrique. "Zapomenout na Camuse, zachránit Sartra aneb jak ze starého udělat staré," píše Clariniová. Při rozhodování mezi kvalitou děl nositele Nobelovy ceny za literaturu a začínajícího esejisty měli kritici velmi rychle jasno. Zastali se památky Alberta Camuse, francouzské národní ikony, nejklasičtějšího z klasiků. "Tento zmateně vystavěný esej uvěznil Camuse v pasti politického a z kontextu systematicky vytrženého čtení," napsal například deník Le Monde, který patřil k těm nejvlídnějším. KRITIKA IDOLŮ Útok na idoly v podobě zavedených autorů je velmi náročná výzva, míní profesor literatury na Štrasburské univerzitě Luc Fraisse."Existuje riziko, že ten, kdo se do kritiky pustí, je mnohem horší než ti, které kritizuje. A navíc bude ten poslední, kdo si to uvědomí," řekl Fraisse. Média strhala i knihu o spisovateli Franzi Kafkovi od francouzského filozofa Geoffroye de Lagasnerieho, která vyšla v lednu v nakladatelství Flammarion. Server zaměřený na kulturní zpravodajství Transfuge o knize napsal, že z ní čiší "evidentní nenávist k literatuře". Už loni v srpnu vyšla v Kanadě kniha vědce Francise Dupuis-Dériho, která odsuzuje shovívavost, která byla projevena vůči francouzskému filozofovi Louisi Althusserovi poté, co v roce 1980 zabil svou manželku Hélene Rytmannovou. (pokračování...)
Paříž 3. března (ČTK/AFP) - Mezi francouzskými nakladateli se objevila nová móda: vydávat knihy, které jsou založené na hanění či obrazném upalování literárních ikon 20. století. Na pultech knihkupectví se tak objevilo Oublier Camus (Zapomenout na Camuse), Se méfier de Kafka (Pozor na Kafku), Althusser assassin (Vrah Althusser) a Achever Sartre (Dorazit Sartra), všímá si agentura AFP. "Tohle je ta doba: už žádné nuance nebo dolaďování. Vážení vydavatelé, teď tady máte recept," napsala novinářka Julie Clariniová v úvodníku časopisu L'Obs na začátku února. Kritizovala zejména knihu, o které se mluvilo nejvíc. Dílo od profesora univerzity v Severní Karolíně v USA Olivera Gloaga o francouzském spisovateli Albertu Camusovi vyšlo v září v nakladatelství La Fabrique. "Zapomenout na Camuse, zachránit Sartra aneb jak ze starého udělat staré," píše Clariniová. Při rozhodování mezi kvalitou děl nositele Nobelovy ceny za literaturu a začínajícího esejisty měli kritici velmi rychle jasno. Zastali se památky Alberta Camuse, francouzské národní ikony, nejklasičtějšího z klasiků. "Tento zmateně vystavěný esej uvěznil Camuse v pasti politického a z kontextu systematicky vytrženého čtení," napsal například deník Le Monde, který patřil k těm nejvlídnějším. KRITIKA IDOLŮ Útok na idoly v podobě zavedených autorů je velmi náročná výzva, míní profesor literatury na Štrasburské univerzitě Luc Fraisse."Existuje riziko, že ten, kdo se do kritiky pustí, je mnohem horší než ti, které kritizuje. A navíc bude ten poslední, kdo si to uvědomí," řekl Fraisse. Média strhala i knihu o spisovateli Franzi Kafkovi od francouzského filozofa Geoffroye de Lagasnerieho, která vyšla v lednu v nakladatelství Flammarion. Server zaměřený na kulturní zpravodajství Transfuge o knize napsal, že z ní čiší "evidentní nenávist k literatuře". Už loni v srpnu vyšla v Kanadě kniha vědce Francise Dupuis-Dériho, která odsuzuje shovívavost, která byla projevena vůči francouzskému filozofovi Louisi Althusserovi poté, co v roce 1980 zabil svou manželku Hélene Rytmannovou. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Pavel se podle politologů u domácích témat stáhl z veřejného prostoru' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Média a reklama (med). ID zprávy: T2024030202453|509147. Vydána 03.03.2024 7:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Pavel se podle politologů u domácích témat stáhl z veřejného prostoru' je zařazena do kategorií Parlamenty a vlády (for) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Média a reklama (med). ID zprávy: T2024030202453|509147. Vydána 03.03.2024 7:20:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.