Heslo Starobrno
SLOVNÍK
NAJÍT
stárnutí
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "stárnutí". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo stárnutí je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
NYT: Tvář Maggie Smithové nás může naučit, že stárnutí je privilegium
Londýn 13. října (ČTK/NYT) - Staré tváře, a zejména staré tváře žen, vidíme v médiích velmi málo. Existuje ale i pár výjimek, kdy se stáří oslavuje. V říjnu minulého roku zazářila britská herečka Maggie Smithová, která zemřela letos na konci září ve věku 89 let, v poutavé reklamní kampani luxusní značky Loewe. Fotograf Juergen Teller pořídil jedny z jejich posledních snímků. Napsal to list The New York Times. Význam těchto fotografií spočívá částečně v tom, že nám připomínají nedávnou smrt Smithové. Větší síla ale tkví ve způsobu, jakým k nám promlouvají; vypovídají toho hodně o životě a smrti, módě a času a o planetě vůbec. V nedávné době bylo možné v módních kampaních zaznamenat jistý nárůst starších žen. Sedmdesátiletá francouzská herečka Isabelle Huppertová občas pózuje pro značku Balenciaga, modelka a dietoložka Maye Musková (matka miliardáře Elona Muska) se před dvěma lety ve věku 74 let objevila v plavkách na obálce časopisu Sports Illustrated. Pro stejný magazín loni plavky předvedla i známá tvář amerických hobby pořadů Martha Stewartová, bylo jí 81. Jenže na těchto fotografiích vystupují starší ženy, částečně slavné díky své kráse, pořád jako klasické modelky - namalované, s perfektně učesanými vlasy, trochu vyzývavým držením těla a "modelkovským" výrazem v obličeji. Fotografie nás mají nechat žasnout nad tím, jak mladě tyto ženy vypadají. Takový způsob zobrazování starších žen nám ale říká, že pokročilý věk je něco, co můžeme oslavovat, pouze pokud jsme stárnutí nějak obelstili, zpomalili, zastavili. Stárnout musíte tak, že vypadáte pořád mladě. Fotky značky Loewe se Smithovou jsou jiné. Zaprvé, 88 není 70. Fotografie nepopírají, že Smithová už byla v požehnaném věku, protože dožít se takového věku je požehnáním, privilegiem. Teller vzdal fotkami úctu Smithové a jejímu věku. Diváka zaujmou svou strohostí, vyobrazují hereččinu tvář s hlubokými vráskami, bez make-upu a s výrazem člověka, který toho už mnoho zažil. Ačkoliv byla Smithová půvabná celý svůj život, neplatila nikdy za prvoplánovou krásku. Fyzická krása nebyla ve filmovém průmyslu jejím poznávacím znamením. Jako u většiny nejlepších herců a hereček byla její tvář zrcadlem emocí. Divákům nenabízela obličej, na který by se mohli jenom dívat, prostřednictvím její mimiky s ní mohli prožít pocity jejích postav. Ať už hrála slečnu Jean Brodieovou nebo hraběnku Violet Crawleyovou, sotva musela pozvednout obočí, aby vyjádřila znepokojení, opovržení či pobavení. Toto její umění se s věkem jenom prohlubovalo. Loewe je stará evropská značka, založena ve Španělsku v roce 1846. I ona jako ostatní podobné značky prezentují své "stáří" jako kvalitu, tradici, zkušenosti. Paradoxně o jejich modelkách a modelech to tak neplatí, ani o záplavě neustále nových kousků oblečení a doplňků, které tyto firmy nepřestávají chrlit. Vytvářejí tím posedlost mládím a novotou, a přispívají tak k ageismu. Ten se netýká jenom lidí, ale i naší planety. Módní průmysl patří k nejvíce znečišťujícím a my zapomínáme na to, že i životnost Země je omezená. Zestárlý krásný obličej Smithové nás vybízí zamyslet se nad těmito limity a ocenit každou životní etapu beze strachu a touhy zastavit čas. bat nim
NEAKTIVNÍ COOKIES
Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky
dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte
lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.