1995 - 200 Sk 100. výročí narození Mikuláše Galandy Proof
průměr | 34 mm | |
hmotnost | 20 g | |
ryzost | 750/1000 Ag, 250/1000 Cu | |
hrana | hladká, s vlysem | „MIKULÁŠ GALANDA - MALIAR A GRAFIK“ |
provedení Proof - 1500 ks provedení b.k. - 25000 ks | ||
objednávkový kód | KSSK65P |
VYPRODÁNO
VYPRODÁNO
VYPRODÁNO
VYPRODÁNO
průměr | 34 mm | |
hmotnost | 20 g | |
ryzost | 750/1000 Ag, 250/1000 Cu | |
hrana | hladká, s vlysem | „MIKULÁŠ GALANDA - MALIAR A GRAFIK“ |
provedení Proof - 1500 ks provedení b.k. - 25000 ks | ||
objednávkový kód | KSSK65P |
Mikuláš
Galanda
Pamětní stříbrná mince ke 100. výročí narození Mikuláše Galandy
Malíř, grafik a ilustrátor, který se zasloužil o pozdvihnutí úrovně meziválečné knižní grafiky. Narodil se 4.5.1895 v Turčianských Tepliciach, zemřel 5.6.1938 v Bratislavě.
Studoval na Vysoké
škole výtvarných umění v Budapešti. Ve studiu pokračoval na uměleckoprůmyslové
škole v Praze u V.H. Brunnera, později přestoupil na pražskou
akademii, kterou absolvoval v roce 1927. Od roku 1930 pedagogicky působil
na Škole uměleckých řemesel v Bratislavě.
Jeho počáteční
tvorba se vyznačuje silným sociálním výrazem v duchu německých
expresionistů. Avantgardní charakter Galandovy tvorby vyplýval ze snahy o překonání
existujících tendencí ve slovenském malířství. V grafickém cyklu
Láska ve městě analyzoval a výtvarně transportoval problém města jako
nového sociálního činitele. Celou svojí tvorbou usiloval o novou
formulaci slovenské moderny. Galanda sledoval originální program: ve snaze
o moderní výtvarný výraz opíral se víc než jiní slovenští malíři o
výdobytky evropského malířského vývoje, které taktéž uplatňoval i ve
tvorbě tématicky doma zakotvené.
Na nově založené Škole uměleckých řemesel v Bratislavě, která byla tehdy oporou funkcionalistických a modernizačních snah spojení umění se životem a střediskem teoretické a metodické aktivity na Slovensku, se snažil o povznesení slovenského výtvarného projevu do polohy evropských výtvarných relací bez ztráty, právě naopak, se zdůrazněním slovenského specifika.
Vydával
společně s Ľ. Fullem Soukromé listy Fullyho a Galandy (1832),
ojedinělý umělecký manifest ve slovenském prostředí.
Inklinoval ke
expresionistickému a kubistickému proudu a na tomto základě budoval svůj
malířský projev, myšlenkově zaměřený na domácí obsahovost, pevně
srostený se slovenským krajem (V krčme, Smutní zbojníci, Na horách,
Drevorubači, Senníky, Sediaci matka, Gajdoš atd.)