Analýza: Aktivní podpora zdraví zaměstnanců může přinést státu 75 mld Kč
Praha 15. června (ČTK) - Aktivní podpora zdraví zaměstnanců by mohla veřejným financím přinést navíc 75 miliard korun a firmám zisk vyšší o 60 miliard korun. Vyplývá to z analýzy dopadů pracovnělékařských služeb pro Academy of Healthcare Management (AHCM). Každý den čerpá nemocenskou v průměru 266.000 lidí. Ministerstvo zdravotnictví (MZd) připravuje novelu, která firmám umožní si péči o zdraví zaměstnanců odečíst z daní.
"Novela výrazně podpoří investice firem do zdraví zaměstnanců. Mimo jiné navrhuje rozšířit definici pracovnělékařských služeb i o programy podpory zdraví," uvedl v tiskové zprávě ke konferenci AHCM vrchní ředitel sekce ochrany veřejného zdraví ministerstva zdravotnictví Matyáš Fošum. "To v praxi bude znamenat, že firmy se opět budou moci dát tyto investice do péče o zdraví svých zaměstnanců do daňového základu," sdělil.
Třetina lidí nechodí na preventivní prohlídky ke svému praktickému lékaři. "Zaměstnavatelé mají velké možnosti, jak motivovat vlastní zaměstnance různými formami, aby na ty prohlídky třeba přímo ve firmě nebo v blízkém okolí pravidelně chodili," uvedl předseda správní rady AHCM Oldřich Šubrt.
Při plošném zavedením programu podpory zdraví v českých firmách by se do práce mohlo vrátit asi 32.000 lidí. Předejít by se podle dostupných dat dalo až třetině pracovních neschopností. Může jít o preventivní kroky, jako je očkování proti chřipce, ale také o péči fyzioterapeuta nebo psychologa.
Z analýzy a zahraničních zkušeností podle hlavního analytika AHCM Oldřicha Šubrta mladšího vyplývá, že pokud má firma vlastní program podpory zdraví pro své zaměstnance, může být dvakrát až třikrát efektivnější. "Během pěti let se jí investice do zdraví svých zaměstnanců zhodnotí o 230 procent," vysvětlil.
Jako příklad uvedl firmu působící ve zpracovatelském průmyslu s 1000 zaměstnanců. Díky programu podpory zdraví podle něj může snížit nemocnost o 16 procent, což ročně přinese firmě skoro pět milionů korun a státu 10,5 milionu korun. "Právě snížení nemocnosti zaměstnanců o 16 procent by vrátilo do práce 32.000 zaměstnanců denně a stimulovalo by ekonomiku k nárůstu HDP o 0,64 procenta. Prodloužení naděje dožití ve zdraví by pak stimulovalo HDP k dalšímu růstu o 1,8 procenta," doplnil.
Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) byla v roce 2022 průměrná doba pracovní neschopnosti 26,3 dne, nahlášeno jich bylo téměř 3500. Nejčastější příčinou jsou nemoci dýchací soustavy, asi 11 procent tvoří nemoci pohybové a kosterní soustavy, zhruba dvě procenta nemoci srdeční a duševní.
van ptd
Analýza: Fotbalové Euro pomůže zejména evropským aerolinkám, hotelům a pivovarům
Praha 14. června (ČTK) - Fotbalové mistrovství Evropy, které se ode dneška koná po dobu jednoho měsíce v Německu, pomůže zejména zvýšit tržby evropských aerolinek, hotelů, pivovarů a výrobců sportovního oblečení. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla společnost XTB.
'Sportovní události mají obrovský dopad jak na ekonomiku, tak na společenský život. Miliony fanoušků z celého světa sledují zápasy svých týmů a tentokrát zaplní ulice Německa, aby povzbudili své národní týmy,' řekl ČTK analytik XTB Jiří Tyleček.
Vysoký podíl na německém trhu mají podle něj zejména letecké společnost Lufthansa a Ryanair, které čekají v příštích měsících výrazný nárůst příjmů. Ryanair dokonce obdržel žádost fanoušků z Velké Británie o přidání nových tras a dalších letů, aby se mohli účastnit zápasů svého týmu. Při poslední sportovní události, která se konala v Německu, tedy mistrovství světa ve fotbale v roce 2006, dosáhly obě firmy během šesti následujících měsíců po této události zhodnocení téměř 50 procent, doplnil Tyleček.
Také hotelové řetězce podle něj očekávají, že v létě dosáhnou rekordních čísel. Nejvyšší podíl na německém trhu podle počtu pokojů mají Accor a Marriott. Francouzská společnost Accor před 18 lety rostla o 40 procent, severoamerický Mariott o více než 30 procent během šesti měsíců, které následovaly po mistrovství světa ve fotbale v roce 2006. Airbnb, založená o několik let později, může být další z žádaných alternativ při hledání ubytování, podotkl analytik.
Obdobný trend vidí i v případě pivovarnické společnosti Anheuser-Busch InBev, která je nejvýše kótovanou společností v tomto odvětví v Německu s dlouhou pivovarnickou tradicí. Belgická společnost vykázala v měsících následujících po mistrovství světa ve fotbale třetinový růst zisku. To může být katalyzátorem růstu odvětví, které v posledních letech vykazovalo spíše nižší tržby, poznamenal.
Většina fotbalových hvězd bude na letošním Euru nosit sportovní oblečení značek jako Nike, Adidas nebo Puma, které po skočení sportovních událostí vždy zaznamenávají významné zisky. Mezi nimi vyzdvihl Tyleček německou nadnárodní společnost Adidas, která v 30 dnech skončení Eura 2016 a světových pohárů v letech 2018 a 2022 zaznamenala zhodnocení v průměru o 17 procent.
fd ktp