Studie: Díky výrobě v Třineckých železárnách získal stát za 14 let 54 miliard Kč
Ostrava 4. října (ČTK) - Skupina Moravia Steel (MS) odvedla v letech 2010-2023 státu na daních a odvodech téměř 28 miliard korun. Její klíčová firma Třinecké železárny (TŽ) se na tom podílela přibližně 65 procenty. Dalších odhadem 26 miliard korun za tu dobu odvedli na přímých a nepřímých daních zaměstnanci firem ve skupině. Díky výrobě v TŽ a skupině MS tak státní a místní rozpočty získaly za 14 let dohromady zhruba 54 miliard korun. Vyplývá to z výsledků studie, kterou zpracovala Ekonomická fakulta VŠB-Technické univerzity Ostrava a dnes ji představil člen Katedry ekonomie a jeden z autorů Aleš Lokaj.
Moravskoslezský kraj patří v Česku k nejprůmyslovějším regionům a TŽ jsou v něm jedním z největších zaměstnavatelů. Celá skupina MS zaměstnává zhruba 12.000 lidí. V některé z firem ve skupině je tak podle autorů studie zaměstnaný každý 50. pracující obyvatel kraje. V TŽ pracuje 7000 lidí, ale jejich fungování dalo vzniknout dalším 17.500 až 21.000 pracovních míst nejen v Moravskoslezském kraji.
"V podstatě jakákoliv velká firma, která zaměstnává lidi, na sebe váže další průmysl, váže maloobchody, váže velkoobchody, ale váže také kulturu, váže služby a tak dále. Tím, že ty peníze tady vznikají, zůstávají, i třeba průměrná mzda je mnohem vyšší než třeba průměr Moravskoslezského kraje, to znamená i to jsou zase nějaké přidané peníze, které vytvářejí další výrobky a další služby, které se na to vážou," řekl ČTK Lokaj.
Upozornil, že po krachu Liberty Ostrava zůstávají TŽ v Česku jedinou společností s uzavřeným cyklem výroby železa. "Výroba železa a oceli už bude pouze tam, nikde jinde. A je to velký problém pro, řekněme, určitou soběstačnost České republiky. V podstatě budeme závislí na dovozu ze zahraničí," uvedl Lokaj.
Ocelářství je podle Lokaje strategickým odvětvím a především v období geopolitických výkyvů není závislost na dovozu zejména z asijských zemí pro Evropu dobrá. Podobný problém se projevil v období pandemie covidu-19, kdy se velká část průmyslové výroby zastavila poté, co z Asie přestaly přicházet čipy, upozornil. "Je důležité, abychom v tom odvětví byli do jisté míry soběstační," řekl Lokaj.
V nedávném průzkumu 81 procent obyvatel Moravskoslezského kraje uvedlo, že stát by měl podpořit udržení ocelářského průmyslu v kraji. "Jestli chceme, abychom nebyli závislí na veškerém dovozu všech výrobků, tak musíme být schopni něco produkovat u nás. Průmysl je důležitý," dodal Lokaj.
vpl dvd - sdílejte článek
Následuje: Brusel má zelenou k zavedení cel na čínské elektromobily, proti nebylo dost zemí
Brusel/Peking/Praha 4. října (ČTK) - Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky. "Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU," uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů. Čína dnes podle státních médií vyzvala Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Čínská obchodní komora Evropskou unii kritizovala za prosazování protekcionistických opatření, uvedla agentura Reuters. Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent. Podle diplomatických zdrojů ČTK dnes pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel. (pokračování...)
Brusel/Peking/Praha 4. října (ČTK) - Evropská komise (EK) dostala zelenou k definitivnímu zavedení dodatečných cel na dovoz elektromobilů z Číny. Proti návrhu zavést cla se totiž dnes nepostavila dostatečná většina členských států Evropské unie. Výsledek hlasování EK zveřejnila v tiskové zprávě, s Čínou chce ale dál jednat. Odpůrci cel se obávají odvetných opatření Pekingu. Český ministr dopravy Martin Kupka řekl, že je nutné vyvarovat se případného vyvolání celní války s Čínou, která by v konečném důsledku ohrozila evropské automobilky. "Návrh Evropské komise na zavedení definitivních vyrovnávacích cel na dovoz bateriových elektrických vozidel (BEV) z Číny dnes získal potřebnou podporu členských států EU," uvedla komise. Dodala, že EU a Čína dál pracují na alternativním řešení sporu ohledně subvencování výroby elektromobilů. Čína dnes podle státních médií vyzvala Evropskou unii, aby zavedení dodatečných cel odložila, a zabránila tak eskalaci napětí ve vzájemném obchodě. Čínská obchodní komora Evropskou unii kritizovala za prosazování protekcionistických opatření, uvedla agentura Reuters. Komise jakožto exekutivní orgán EU se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje. Navrhovaná dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v EU činí deset procent. Podle diplomatických zdrojů ČTK dnes pro dodatečná cla hlasovalo deset členských států EU, včetně Francie a Itálie. Pět zemí bylo proti clům a 12 zemí se hlasování zdrželo. K zablokování cel by bylo zapotřebí, aby se proti nim vyslovila kvalifikovaná většina 15 členů EU s 65procentním podílem na počtu obyvatel. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Díky výrobě v Třineckých železárnách získal stát za 14 let 54 miliard Kč' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Hutnictví, zprac. kovů (hut) - Školství (sko) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024100404320|511679. Vydána 04.10.2024 14:51:19. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Díky výrobě v Třineckých železárnách získal stát za 14 let 54 miliard Kč' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Hutnictví, zprac. kovů (hut) - Školství (sko) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024100404320|511679. Vydána 04.10.2024 14:51:19. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.