Analýza: Objem vydaných firemních dluhopisů v květnu stoupl na 11 miliard Kč
Praha 26. července 2023 (ČTK) - Objem vydaných podnikových dluhopisů dosáhl v květnu téměř 11 miliard korun a znovu výrazně vzrostl. V dubnu vydaly firmy dluhopisy za osm miliard korun. Průměrný výnos dluhopisů podruhé v řadě mírně klesl, prodloužila se naopak doba splatnosti emisí. Vyplývá to z údajů portálu Dluhopisomat.cz, který srovnává všechny dluhopisy v ČR.
Vážený průměr výnosů, ovlivněný zvlášť velkými emisemi, se mírně snížil z 8,2 procenta v dubnu na 8,1 procenta v květnu...
V prvním čtvrtletí roku se podle nich měsíční objem emisí dluhopisů pohyboval mezi 2,6 až 3,6 miliardy Kč. Na nadlimitní emise s objemem více než 25 milionů Kč připadalo od začátku roku 53 procent vydaných emisí, na podlimitní emise do 25 milionů Kč pak 47 procent emisí. "Uvedená čísla potvrzují, že pro řadu firem jsou dluhopisy důležitým zdrojem peněz a přes mírný pokles výnosů zůstávají zajímavé i pro investory," řekl hlavní ekonom skupiny Comfort Finance Group Vladimír Pikora.
Necelá polovina dluhopisů vydaných od začátku letošního roku nabízí podle údajů investorům výnos v rozmezí osm až deset procent. Ve čtvrtině emisí se úrok pohybuje mezi pěti až osmi procenty a v pětině případů nabízejí emitenti výnos nad deset procent. "Vážený průměr výnosů, ovlivněný zvlášť velkými emisemi, se mírně snížil z 8,2 procenta v dubnu na 8,1 procenta v květnu," uvedl Pikora. Odráží se v tom podle něj očekávaní trhu, že růst úrokových sazeb skončil a úroky budou klesat. Řada investorů chce ovšem stávajících úroků využít a uzamknout si je i pro další období, dodal.
Prodloužila se naopak průměrná doba splatnosti emisí, která překročila v květnu čtyři roky a dosáhla 4,2 roku. Ještě v lednu přitom činila 3,6 roku a v dubnu 3,9 roku. "Firmy investují do delších projektů. Z čistě výnosového hlediska a s přihlédnutím k vývoji finančních trhů lze přitom předpokládat, že v příštím roce by pro ně získávání finančních prostředků mělo být levnější," upozornil Pikora.
Dluhopisomat je dluhopisové tržiště. Poskytuje služby emitentům vydávajícím dluhopisy a investory informuje o bezpečnějších emisích. Je součástí investiční skupiny CFG, která na českém finančním trhu působí přes deset let.
fd rdo - sdílejte článek
Následuje: Průzkum KB: Přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně
Praha 26. července (ČTK) - Přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, stejně tomu bylo i na přelomu roku. Lidé stále více využívají placení chytrými telefony. Vyplývá to z červencového průzkumu, který dnes novinářům prezentovali zástupci značky KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky. Pokud prodejce karty neakceptuje a kupující u sebe nemá dostatečnou hotovost, se podle průzkumu v 57 procentech případů obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci. O pár měsíců dříve by odešlo 48 procent zákazníků a naopak 52 procent by bylo ještě ochotno při odmítnutí platby kartou vyhledat nejbližší bankomat, vybrat si hotovost a vrátit se. Dnes by to udělalo už jen 40 procent z nich. Pětina dotázaných uvedla, že u sebe hotovost už běžně vůbec nenosí, a pokud ano, tak jen pár stokorun, v průměru 300 až 800 Kč. Obecně mají Češi u sebe čím dál tím méně peněz. V rozmezí od 800 do 2000 Kč mělo loni u sebe 30 procent respondentů, letos 28 procent. Naopak o dva procentní body stoupl počet těch, kteří disponují hotovostí menší než 300 Kč. Oblíbenost platebních karet významně dohání platba chytrým telefonem. "Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných deset bodů se zvýšila frekvence placení smartphonem," uvedla generální ředitelka KB SmartPay Jitka Palatová. Zatímco loni uvádělo jako nejčastější platbu mobilem 22 procent zákazníků, aktuálně je to 32 procent. Platby chytrými hodinkami zatím se čtyřmi procenty zůstávají v pozadí. S nástupem věkové skupiny nad 20 let se podle ní očekává, že i jejich podíl bude stoupat. Rychlost provedení transakce, dokonalý přehled o provedených platbách on-line a možnost získat zpět část peněz za provedený nákup, to jsou i nadále tři největší výhody bezhotovostních plateb, které podle KB SmartPay vzešly z průzkumu. (pokračování...)
Praha 26. července (ČTK) - Přes dvě třetiny Čechů platí nyní výhradně bezhotovostně, stejně tomu bylo i na přelomu roku. Lidé stále více využívají placení chytrými telefony. Vyplývá to z červencového průzkumu, který dnes novinářům prezentovali zástupci značky KB SmartPay, dceřiné společnosti Komerční banky. Pokud prodejce karty neakceptuje a kupující u sebe nemá dostatečnou hotovost, se podle průzkumu v 57 procentech případů obchod neuskuteční a zákazník odchází ke konkurenci. O pár měsíců dříve by odešlo 48 procent zákazníků a naopak 52 procent by bylo ještě ochotno při odmítnutí platby kartou vyhledat nejbližší bankomat, vybrat si hotovost a vrátit se. Dnes by to udělalo už jen 40 procent z nich. Pětina dotázaných uvedla, že u sebe hotovost už běžně vůbec nenosí, a pokud ano, tak jen pár stokorun, v průměru 300 až 800 Kč. Obecně mají Češi u sebe čím dál tím méně peněz. V rozmezí od 800 do 2000 Kč mělo loni u sebe 30 procent respondentů, letos 28 procent. Naopak o dva procentní body stoupl počet těch, kteří disponují hotovostí menší než 300 Kč. Oblíbenost platebních karet významně dohání platba chytrým telefonem. "Zřejmě hlavně mezi mladou generací vítězí filozofie, že telefon mám u sebe pořád, tak proč riskovat, že kartu ztratím. Takže přestože klasická platební karta zůstává číslem jedna v bezhotovostních platbách, o plných deset bodů se zvýšila frekvence placení smartphonem," uvedla generální ředitelka KB SmartPay Jitka Palatová. Zatímco loni uvádělo jako nejčastější platbu mobilem 22 procent zákazníků, aktuálně je to 32 procent. Platby chytrými hodinkami zatím se čtyřmi procenty zůstávají v pozadí. S nástupem věkové skupiny nad 20 let se podle ní očekává, že i jejich podíl bude stoupat. Rychlost provedení transakce, dokonalý přehled o provedených platbách on-line a možnost získat zpět část peněz za provedený nákup, to jsou i nadále tři největší výhody bezhotovostních plateb, které podle KB SmartPay vzešly z průzkumu. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Objem vydaných firemních dluhopisů v květnu stoupl na 11 miliard Kč' je zařazena do kategorií Finance (fin). ID zprávy: T2023072603655|506502. Vydána 26.07.2023 12:20:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Objem vydaných firemních dluhopisů v květnu stoupl na 11 miliard Kč' je zařazena do kategorií Finance (fin). ID zprávy: T2023072603655|506502. Vydána 26.07.2023 12:20:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.