Generace Z v zoufalství ze svých ekonomických vyhlídek utrácí za luxus
New York 3. února (ČTK) - Generace Z v zoufalství ze svých ekonomických vyhlídek utrácí za luxusní předměty, jako je třeba vintage kabelka od francouzské značky Chanel. Lidé narození od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2010 nevěří, že si někdy budou moct koupit dům, pořídit děti nebo spořit na důchod. Takové drobné radosti jim alespoň přinášejí okamžité uspokojení, píše agentura Bloomberg.
Na čem vlastně záleží, říkala si 24letá Nia Hollandová, když utratila 2500 dolarů (asi 58.000 Kč) za vintage kabelku Chanel, a vyčerpala tak své úspory. Na postgraduálním studiu si přivydělávala trochu peněz výzkumem. Věděla, že by své peníze mohla utratit lépe, ušetřit je nebo investovat. Koupě luxusní kabelky z jehněčí kůže s 24karátovým řetízkem jí ale zlepšila náladu.
"Ekonomika nestojí za nic, globální oteplování, neustálé politické a sociální nepokoje na celém světě," říká Hollandová, kterou rodina finančně podporuje na doktorátu z pedagogiky a psychologie na Michiganské univerzitě. "Je prostě jednodušší utrácet peníze za věci, které vám přinesou okamžité uspokojení," dodává mladá žena.
Když se lidé ocitnou v ekonomicky nejisté situaci, obvykle začnou omezovat výdaje. Mladší generace ale stále častěji dělají pravý opak, protože si myslí, že jejich finanční budoucnost je odsouzena k zániku, ať se děje, co se děje. Dosažení velkých finančních cílů jim totiž komplikují vyšší dluhy za studentské půjčky, vyšší životní náklady a změny na trhu práce.
"Je to způsob, jak se s tou situací vyrovnat - i když ne ten nejzdravější," říká Courtney Alevová, finanční poradkyně ze společnosti Credit Karma.
Tento fatalistický přístup k utrácení ale není zdaleka nový. Profesor ekonomie Stephen Wu z Hamilton College ve státě New York publikoval v roce 2004 výzkum, kde uvádí, že ti, kteří mají pocit, že v jejich finančním úspěchu hrají významnou roli štěstí a další vnější faktory, méně často spoří.
Ekonom tvrdí, že pocity fatalismu a protichůdné výdajové návyky se v posledních letech staly běžnějšími, zejména po pandemii a velké recesi. Tehdy si lidé začali uvědomovat, že "velkou část svých úspěchů a neúspěchů nemohou ovlivnit", říká Wu.
To je i případ 26letého Adriana Siegy, který nedávno utratil poslední úspory, aby si koupil napodobeninu kabelky Burberry, která se objevila v populárním seriálu HBO Boj o moc.
Siega se v roce 2019 přestěhoval z Filipín do New Yorku s cílem dostat se na vysokou školu, najít si práci a koupit si dům. Postupem času však cítil, že se mu sny o vlastním bydlení vzdalují. I když doufá, že letos konečně nastoupí na vysokou školu, stále žije u své matky, která ho finančně podporuje.
"Před třiceti lety stál byt v Elmhurstu 90.000 dolarů a teď je to 400.000 dolarů za jednu místnost; to je šílené," říká Siega, který pracuje jako asistent osobní péče. Zatím se tedy soustředí na to, co "momentálně potřebuje" - jako jsou přípravky na péči o pleť, námořnický kabát a padělaná kabelka Hermes 35cm Birkin Gold Togo za 1088 dolarů.
Podle 27leté Marii Melchorové, která vytváří obsah zaměřený na finanční vzdělávání pro generaci Z na sociální síti TikTok, se nákladné nákupy mohou jevit jako chyba. Pokud se však člověk vzdal snu o životě na předměstí s dětmi, nemusí to být nutně pravda. V příspěvku na tiktoku s více než 1,8 milionu zhlédnutí říká absolventka Yaleovy univerzity, že když se starší lidé ptají, jak si mladí lidé mohou dovolit věci, které si oni sami nikdy nekoupí, je to podle ní proto, že si prostě nic jiného dovolit nemohou.
vjn jrm - sdílejte článek
Následuje: CNN: Krabi čínští působí v evropských řekách spoušť, vědci zřejmě mají řešení
Brusel 3. února (ČTK/CNN) - Krabi říční nebo také krabi čínští (Eriocheir sinensis) jsou hroziví. Jejich tmavě hnědé tělo může dorůst až do velikosti osmi centimetrů a s nataženými klepety mají rozpětí zhruba o velikosti talíře. Tito tvorové, kteří jsou zařazeni mezi 100 nejhorších invazních cizích druhů na světě, jsou téměř nezničitelní: živí se téměř vším, dokáží přežít na souši, ve sladké i slané vodě a rychle se reprodukují - samice kladou 250.000 až jeden milion vajíček na jedno tření. Vědci po celé Evropě hledají způsoby, jak populaci tohoto kraba snížit, a tím ochránit původní ekosystémy, které tento invazní druh ničí, napsal server CNN. V Evropě byli tito krabi poprvé spatřeni před více než sto lety v řece poblíž německých Brém. Je pravděpodobné, že z rodné Asie se sem dostali lodním transportem. Od té doby jejich populace na celém kontinentu prudce vzrostly. V současné době se vyskytují v 18 z 27 členských států Evropské unie a jsou zařazeni na seznam invazních nepůvodních druhů, které vzbuzují obavy. Dokument uvádí, že negativní dopady těchto živočichů zahrnují narušení vodního potravního řetězce, přenos račího moru a zvýšení eroze hrází a břehů. Zatím nejúspěšnější strategií je past vyvinutá Antverpskou univerzitou a belgickou Agenturou pro životní prostředí ve Flandrech. Podle Jonase Schoelyncka, profesora vodní ekologie na Antverpské univerzitě, byly od roku 2018 v zemi nainstalovány tři takové pasti, které zachytily odhadem tři miliony krabů. Napříč řekou je instalován kovový kanál, do kterého krabi padají, když se pohybují podél koryta řeky. Protože nemohou vyplavat jako jiné vodní druhy, jsou nuceni plazit se trubkami vedoucími ke klecím na obou březích, kde jsou shromážděni a zlikvidováni. Další past stejné konstrukce byla loni instalována v Británii a skupina je plánuje v příštích letech rozmístit na dalších místech v Belgii, Německu, Francii a Švédsku. Pasti se zaměří na oblasti, kterými projde velké množství krabů. Na podzim dospělí jedinci migrují ze sladkých vod do moře, kde vypouštějí vajíčka, a na jaře mladí krabi putují z moře po řekách. (pokračování...)
Brusel 3. února (ČTK/CNN) - Krabi říční nebo také krabi čínští (Eriocheir sinensis) jsou hroziví. Jejich tmavě hnědé tělo může dorůst až do velikosti osmi centimetrů a s nataženými klepety mají rozpětí zhruba o velikosti talíře. Tito tvorové, kteří jsou zařazeni mezi 100 nejhorších invazních cizích druhů na světě, jsou téměř nezničitelní: živí se téměř vším, dokáží přežít na souši, ve sladké i slané vodě a rychle se reprodukují - samice kladou 250.000 až jeden milion vajíček na jedno tření. Vědci po celé Evropě hledají způsoby, jak populaci tohoto kraba snížit, a tím ochránit původní ekosystémy, které tento invazní druh ničí, napsal server CNN. V Evropě byli tito krabi poprvé spatřeni před více než sto lety v řece poblíž německých Brém. Je pravděpodobné, že z rodné Asie se sem dostali lodním transportem. Od té doby jejich populace na celém kontinentu prudce vzrostly. V současné době se vyskytují v 18 z 27 členských států Evropské unie a jsou zařazeni na seznam invazních nepůvodních druhů, které vzbuzují obavy. Dokument uvádí, že negativní dopady těchto živočichů zahrnují narušení vodního potravního řetězce, přenos račího moru a zvýšení eroze hrází a břehů. Zatím nejúspěšnější strategií je past vyvinutá Antverpskou univerzitou a belgickou Agenturou pro životní prostředí ve Flandrech. Podle Jonase Schoelyncka, profesora vodní ekologie na Antverpské univerzitě, byly od roku 2018 v zemi nainstalovány tři takové pasti, které zachytily odhadem tři miliony krabů. Napříč řekou je instalován kovový kanál, do kterého krabi padají, když se pohybují podél koryta řeky. Protože nemohou vyplavat jako jiné vodní druhy, jsou nuceni plazit se trubkami vedoucími ke klecím na obou březích, kde jsou shromážděni a zlikvidováni. Další past stejné konstrukce byla loni instalována v Británii a skupina je plánuje v příštích letech rozmístit na dalších místech v Belgii, Německu, Francii a Švédsku. Pasti se zaměří na oblasti, kterými projde velké množství krabů. Na podzim dospělí jedinci migrují ze sladkých vod do moře, kde vypouštějí vajíčka, a na jaře mladí krabi putují z moře po řekách. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Generace Z v zoufalství ze svých ekonomických vyhlídek utrácí za luxus' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2024020301530|508776. Vydána 03.02.2024 9:47:46. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Generace Z v zoufalství ze svých ekonomických vyhlídek utrácí za luxus' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2024020301530|508776. Vydána 03.02.2024 9:47:46. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.