Google ve Francii zaplatí pokutu za upřednostňování vlastní reklamy
Paříž/Praha 7. června 2021 (ČTK) - Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil dnes francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
"Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které on-line reklama spoléhá,“ uvedla ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová. Dodala, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl. Detaily ale neupřesnila. Google se podle francouzského úřadu proti rozhodnutí odvolávat nebude.
Google se s touto výzvou popasoval způsobem, který zpětně můžeme hodnotit známkou nedostatečně. Neodolal vábení a stihl jej trest. Francie je známá tvrdou politikou v ochraně svého vlastního trhu a svých vlastních zájmů. Reklamní byznys, ať už on-line nebo ten v reálném světě, je vždy postaven na důvěře všech zúčastněných stran, a proto je důležité snažit se o maximální transparentnost...
"Změny budeme v příštích měsících testovat a dál vyvíjet, než je zavedeme v širším měřítku, některé i celosvětově," uvedl dnes Google. Závazek firmy změnit praktiky ohledně reklamy platí pouze ve Francii. Může se z něj ale stát vzor, jak by firma mohla nakládat s podobnými stížnostmi vydavatelů v jiných zemích, uvedl list The Wall Street Journal (WSJ).
"Google se choval při upřednostňování své vlastní reklamy úplně stejně ve Francii jako v Česku, nebo jinde ve světě. Jediným důvodem, proč neplatí Google pokutu také do českého státního rozpočtu, je proto především dosavadní nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud bychom srovnávali velikosti trhů podle hrubého domácího produktu (HDP), tak v Česku by srovnatelná pokuta musela být stanovena v řádu desítek až stovek milionů Kč,“ sdělila ČTK česká Unie vydavatelů. "Poškozenými přitom nejsou pouze spotřebitelé v členských zemích EU, ale především všichni vydavatelé, kteří o přímou inzerci od zadavatelů on-line reklamních kampaní dlouhodobě přicházejí, neboť ti byli donuceni chováním společnosti Google přesměrovat své inzertní mediální investice právě ke společnosti Google," uvedl k případu výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.
Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se postupem Googlu nezabýval a neobdržel ani žádný podnět, který by na něj upozorňoval, uvedl v prohlášení pro ČTK předseda ÚOHS Petr Mlsna. Upozornil, že francouzský případ je unikátní, protože zde byly poprvé posuzovány algoritmické procesy využívané digitální platformou a vyhodnocen jejich dopad na hospodářskou soutěž. "Úřad se nyní bude informovat o detailech případu a bude sledovat, zda společnost Google upraví v souvislosti s tímto případem svou obchodní politiku i v ostatních členských státech EU," uvedl Mlsna. Úřad si je podle něj dobře vědom síly digitálních platforem a aktivně se účastní příprav nové unijní legislativy, která má právě digitální trhy a služby regulovat.
Mateřská společnost Googlu, firma Alphabet, měla v letošním prvním čtvrtletí tržby 55,31 miliardy dolarů (1,16 bilionu Kč). Hlavní podíl na tom měla právě internetová reklama. Alphabet čelí soudním sporům kvůli porušování pravidel hospodářské soutěže ve více zemích.
Rozhodnutí francouzského úřadu představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z reklamy těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku. Úřad zároveň uvedl, že jeho rozhodnutí otevírá cestu vydavatelům, kteří se cítí Googlem poškozeni. Nyní se na firmu mohou obracet se žádostmi o odškodné.
Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.
Každá technologická firma stojí podle IT experta Radka Šalomona ze společnosti AD24 v určitý moment svého růstu a vývoje před výzvou, jak naloží s možnostmi, které jí dává složitá, mocná a velmi často neprůhledná technologie, která pohání její vlastní růst a rozvoj. "Google se s touto výzvou popasoval způsobem, který zpětně můžeme hodnotit známkou nedostatečně. Neodolal vábení a stihl jej trest. Francie je známá tvrdou politikou v ochraně svého vlastního trhu a svých vlastních zájmů. Reklamní byznys, ať už on-line nebo ten v reálném světě, je vždy postaven na důvěře všech zúčastněných stran, a proto je důležité snažit se o maximální transparentnost," sdělil ČTK Šalomon.
Pokuta od francouzského úřadu je nejnovějším pokusem ze série snah evropských zemí zasáhnout proti tržní síle velkých amerických firem. Minulý týden začal německý antimonopolní úřad vyšetřovat podmínky fungování služby Google News Showcase, v rámci které Google platí médiím za zobrazování jejich zpravodajského obsahu. Provozovatele sociální sítě Facebook pak EU a Británie vyšetřují ohledně zacházení s některými informacemi od inzerentů.
irl ska jsa vjn ank - sdílejte článek
Následuje: V Británii našli tělo spoutaného otroka z dob římské okupace před 2000 let
Londýn 7. června (ČTK) - Archeologové v Británii učinili objev "mezinárodního významu", když vykopali pozůstatky otroka z dob římské okupace stále ještě spoutaného v železech. O otroctví v době římské nadvlády nad Británií na začátku našeho letopočtu již vědci vědí, ale poprvé se jim do rukou dostává hmatatelný důkaz, jehož studium navíc nejspíš přinese další nové poznatky, píše list The Guardian. Nalezená mužská kostra měla těžké železné okovy se zámkem okolo kotníků, muže kolem třicítky jeho věznitelé po jeho smrti nejspíš jen hodili do příkopu. Tam kostru v roce 2015 objevili dělníci, když budovali altánek na zahradě domu v hrabství Rutland. (pokračování...)
Londýn 7. června (ČTK) - Archeologové v Británii učinili objev "mezinárodního významu", když vykopali pozůstatky otroka z dob římské okupace stále ještě spoutaného v železech. O otroctví v době římské nadvlády nad Británií na začátku našeho letopočtu již vědci vědí, ale poprvé se jim do rukou dostává hmatatelný důkaz, jehož studium navíc nejspíš přinese další nové poznatky, píše list The Guardian. Nalezená mužská kostra měla těžké železné okovy se zámkem okolo kotníků, muže kolem třicítky jeho věznitelé po jeho smrti nejspíš jen hodili do příkopu. Tam kostru v roce 2015 objevili dělníci, když budovali altánek na zahradě domu v hrabství Rutland. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Google ve Francii zaplatí pokutu za upřednostňování vlastní reklamy' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Obchod (obo) - Média a reklama (med) - Kriminalita a právo (zak) - Firmy (efm). ID zprávy: T2021060706862|500549. Vydána 07.06.2021 18:29:14. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Google ve Francii zaplatí pokutu za upřednostňování vlastní reklamy' je zařazena do kategorií Telekomunikace a IT (pit) - Obchod (obo) - Média a reklama (med) - Kriminalita a právo (zak) - Firmy (efm). ID zprávy: T2021060706862|500549. Vydána 07.06.2021 18:29:14. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.