Zlínská galerie vystavuje cyklus grafických listů, který vytvořil Francisco Goya
Zlín 25. ledna 2022 (ČTK) - Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně ode dneška vystavuje cyklus grafických listů, který vytvořil španělský malíř Francisco Goya. Cyklus představuje širokou škálu námětů a je považován za jedno z jeho vrcholných děl se satirickým tónem kritizujícím dobovou společnost, uvedla galerie v tiskové zprávě. Výstava nazvaná "Francisco Goya: Caprichos – Rozmary (1793 – 1799), cyklus grafických listů" potrvá do 1. května.
"Francisco de Goya tvořil na rozhraní dvou epoch – doby absolutismu a osvícenství. Jeho umělecká tvorba je nejprve pokračováním tradičního způsobu malby a grafiky, postupně se však osvobozuje a prezentuje novou osvícenskou filozofii. Svým charakterem předznamenává umění romantismu, impresionismu i expresionismu. Je jedním z mála umělců historie, kteří se na vysoké úrovni věnovali několika výtvarným oborům současně," uvedla kurátorka výstavy Ladislava Horňáková.
"Jedinečnost Goyovy grafické tvorby vidíme v její technické vyspělosti, ve volbě techniky v závislosti na zobrazovaném a tematické sepjatosti s aktuálním děním, autorovým životem i jeho dalším uměleckým působením. Goya o sérii Los Caprichos řekl, že se mu podařilo zachytit pozorování, jaká obvykle neumožňují objednaná díla, a v nichž rozmar a fantazie nemají mezí," uvedla kurátorka. Cyklus obsahuje motivy nočních můr, neřestí a výstředností.
První vydání Los Caprichos vyšlo v roce 1799 v nákladu 267 výtisků. "Jednu sadu, zřejmě přímo ve Španělsku, získal Felix Maria Vincenc, od roku 1845 IV. kníže Lichnowsky, hrabě z Werdenbergu, svobodný pán z Voštic, majitel panství Hradec nad Moravicí. Státní zámek Hradec nad Moravicí představil tento nejvýznačnější soubor své grafické sbírky zatím třikrát, a to v roce 1965, 1996 a 2019," uvedla galerie v tiskové zprávě. Zámek soubor nyní zapůjčil do zlínské galerie.
jmk kš
- sdílejte článek
Následuje: Výstavu falzifikátů uměleckých děl doplní nejslavnější padělek v dějinách
Praha 25. ledna (ČTK) - Výstava Falza? Falza!, která ve Šternberském paláci na pražských Hradčanech ukazuje české i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl, bude doplněná o další artefakty. Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegerena z roku 1937. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí pořádající Národní galerie Praha Eva Sochorová. Druhým nově vystaveným dílem je kuriózní kopie falza Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner. Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 rotterdamské Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera van Delft. Odborníci na holandskou malbu 17. století tehdy uváděli, že jde o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest děl vydávaných za Vermeerova, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho padělků Vermeera nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství. (pokračování...)
Praha 25. ledna (ČTK) - Výstava Falza? Falza!, která ve Šternberském paláci na pražských Hradčanech ukazuje české i zahraniční falzifikáty významných uměleckých děl, bude doplněná o další artefakty. Jedním z nich je nejznámější falzum v dějinách malířství, Emauzští učedníci od Hana van Meegerena z roku 1937. V tiskové zprávě to dnes uvedla mluvčí pořádající Národní galerie Praha Eva Sochorová. Druhým nově vystaveným dílem je kuriózní kopie falza Emauzských učedníků, kterou nevědomě vytvořil malíř Josef Steiner. Obraz Emauzští učedníci zakoupilo roku 1938 rotterdamské Museum Boijmans Van Beuningen jako pravé mistrovské dílo Johannese Vermeera van Delft. Odborníci na holandskou malbu 17. století tehdy uváděli, že jde o chybějící článek mezi umělcovými historickými a žánrovými kusy. Han van Meegeren, povzbuzen úspěchem při prodeji Emauzských učedníků, následně namaloval dalších šest děl vydávaných za Vermeerova, mezi nimi také plátno Kristus a cizoložnice, které je již k vidění ve Šternberském paláci. Během soudního procesu krátce po druhé světové válce se van Meegeren přiznal, že všechny tyto obrazy pocházejí od něj. Emauzští učedníci jsou ze všech jeho padělků Vermeera nejzdařilejší; jde patrně o nejslavnější padělek v dějinách malířství. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zlínská galerie vystavuje cyklus grafických listů, který vytvořil Francisco Goya' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2022012504323|502016. Vydána 25.01.2022 12:35:14. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zlínská galerie vystavuje cyklus grafických listů, který vytvořil Francisco Goya' je zařazena do kategorií Kultura (kul). ID zprávy: T2022012504323|502016. Vydána 25.01.2022 12:35:14. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.