V Česku se ročně prodá přes 500 auto veteránů, ceny dosahují milionů
Praha 20. května 2022 (ČTK) - V Česku se ročně prodá více než 500 automobilových veteránů, jejich ceny mnohdy dosahují milionových hodnot. Největší zájem je o české značky Škoda, Praga nebo Aero, ze zahraničních pak o Porsche, BMW či Mercedesy. ČTK to řekl předseda Klubu historických vozidel Praha Bedřich Danda. Nejdražším autem světa se stal tento týden mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955, který se na soukromé aukci prodal za 135 milionů eur (3,3 miliardy Kč).
Náš Klub historických vozidel Praha pořádal v dřevních dobách historicky první aukci v ČR v Praze na Žofině 9. června 1990. Měli jsme tam 48 položek, prodaly se tři položky, ale po skončení aukce se začalo prodávat mezi vlastníky a zájemci a odhaduji, že se tam prodalo více než dalších deset strojů. Aukci jsme zopakovali v roce 1996 v hotelu Hilton, bohužel se stejným způsobem a i prodělkem. Asi jsme byli moc napřed...
Zřejmě nejdražším historickým vozem v Česku je unikátní závodní Mercedes W154 ze sbírek Národního technického muzea, se kterým ve 30. letech závodil slavný Rudolf Caracciola. V současnosti jde o jediný původní exemplář na světě a jeho cena se podle motoristického experta Františka Dvořáka odhaduje na několik miliard Kč. Již v 90. letech za něj muzeu zahraniční zájemci nabízeli přibližně miliardu korun. W154 je někdy označován za nejlepší závodní auto všech dob.
V Česku je podle Dandy registrovaných okolo 25.000 historických vozidel a dalších zhruba 10.000 aut bez registrace se nachází ve stodolách či garážích majitelů nebo prochází renovací v dílnách. "Trh s historickými vozidly je přiměřený naší velikosti, proto nelze srovnávat s trhem například v USA nebo v Německu. Přesto si ale myslím, že nejsme zase tak malí," podotkl.
Ceny veteránů se podle Dandy od sametové revoluce výrazně zvýšily. Vozy se prodávají buď přes specializované firmy, přes inzerci nebo na aukcích. Na webech tak lze najít Lancii Beta Spyder Zagato z roku 1977 za 100 milionů Kč, Alfu Romeo 6C z roku 1930 za 84 milionů nebo Mercedes-Benz 500 Special Roadster za 35 milionů Kč.
"Náš Klub historických vozidel Praha pořádal v dřevních dobách historicky první aukci v ČR v Praze na Žofině 9. června 1990. Měli jsme tam 48 položek, prodaly se tři položky, ale po skončení aukce se začalo prodávat mezi vlastníky a zájemci a odhaduji, že se tam prodalo více než dalších deset strojů. Aukci jsme zopakovali v roce 1996 v hotelu Hilton, bohužel se stejným způsobem a i prodělkem. Asi jsme byli moc napřed," dodal Danda.
V současnosti je největší podobnou akcí aukce na výstavišti v Lysé nad Labem. Například hned při tamní první aukci se vydražil vůz Škoda 100 za 1,8 milionu Kč. Při letošní aukci se podařilo vydražit vůz Tatra 13 valníček za stejnou sumu.
Investiční veterány prodává například firma The Art of Performance sběratele a investora Filipa Turka, Scuderia Praha nebo Mototechna Classic skupiny Aures Holdings.
jsa jw - sdílejte článek
Následuje: Svaz: Současná krize může posílit Evropu, neměla by rušit fungující systémy
Praha 20. května (ČTK) - Současná energetická krize by stejně jako předchozí krizová období mohla podle Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP) posunout evropskou integraci a posílit Evropu. Žádná krize by ale neměla zcela rušit fungující systémy. Novinářům to dnes řekl viceprezident svazu Radek Špicar. Zároveň představil tři pilíře pro předsednictví České republiky v Radě Evropské unie, které začne za šest týdnů. Pilíře SP stojí podle Špicara na otevřené a odolné EU, která bude také konkurenceschopná a udržitelná s dynamickým trhem práce. Špicar uvedl, že pilíře do značné míry odrážejí pracovní materiál vlády k předsednictví, což je podle něj velmi dobrá zpráva. Kabinet konečné priority představí podle vyjádření ministrů těsně před zahájením předsednictví. Špicar věří, že snahy o rozrůznění dodavatelských tras pro zemní plyn a ropu, jež urychlil rusko-ukrajinský konflikt, může v konečném výsledku přinést pro všechny evropské země výhody. Finanční krize mezi lety 2008 a 2009 jasně podle Špicara ukázala, že na problém takového rozsahu unie nebyla připravená. To stejné se stalo v roce 2015 při migrační krizi a následně v souvislosti s pandemií koronaviru. Nepotvrdily se ale černé scénáře, že takto složité období povede ke zhroucení EU, naopak se podařilo fungování posunout kupředu, řekl Špicar. Zajištění energetické bezpečnosti a posun ke klimatické neutralitě Evropy ale musí podle SP zohledňovat dopady na konkurenceschopnost průmyslu. (pokračování...)
Praha 20. května (ČTK) - Současná energetická krize by stejně jako předchozí krizová období mohla podle Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP) posunout evropskou integraci a posílit Evropu. Žádná krize by ale neměla zcela rušit fungující systémy. Novinářům to dnes řekl viceprezident svazu Radek Špicar. Zároveň představil tři pilíře pro předsednictví České republiky v Radě Evropské unie, které začne za šest týdnů. Pilíře SP stojí podle Špicara na otevřené a odolné EU, která bude také konkurenceschopná a udržitelná s dynamickým trhem práce. Špicar uvedl, že pilíře do značné míry odrážejí pracovní materiál vlády k předsednictví, což je podle něj velmi dobrá zpráva. Kabinet konečné priority představí podle vyjádření ministrů těsně před zahájením předsednictví. Špicar věří, že snahy o rozrůznění dodavatelských tras pro zemní plyn a ropu, jež urychlil rusko-ukrajinský konflikt, může v konečném výsledku přinést pro všechny evropské země výhody. Finanční krize mezi lety 2008 a 2009 jasně podle Špicara ukázala, že na problém takového rozsahu unie nebyla připravená. To stejné se stalo v roce 2015 při migrační krizi a následně v souvislosti s pandemií koronaviru. Nepotvrdily se ale černé scénáře, že takto složité období povede ke zhroucení EU, naopak se podařilo fungování posunout kupředu, řekl Špicar. Zajištění energetické bezpečnosti a posun ke klimatické neutralitě Evropy ale musí podle SP zohledňovat dopady na konkurenceschopnost průmyslu. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Česku se ročně prodá přes 500 auto veteránů, ceny dosahují milionů' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2022052004221|502893. Vydána 20.05.2022 14:06:40. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Česku se ročně prodá přes 500 auto veteránů, ceny dosahují milionů' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2022052004221|502893. Vydána 20.05.2022 14:06:40. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.