Bloomberg: Skrytá inflace, aneb proč je můj oblíbený nanuk menší?
Londýn 4. června 2022 (ČTK/Bloomberg) - Potraviny jsou čím dál tím dražší. Ale lidé si možná nevšimli, že se také zmenšují. Pokud potravinářská firma uvede na trh například menší skleničku džemu, může si účtovat vyšší jednotkovou cenu, a přitom se opticky vyhnout "zdražení", které by snížilo prodej.
Není to nová taktika, napsal zpravodajský server Bloomberg, ale inflační zmenšování je nyní opět v módě, protože průmysl se potýká s prudkým růstem nákladů na vše od pšenice přes rostlinné oleje po energii.
1. Kdy to začalo?
Americký novinář a humorista Art Buchwald byl jedním z prvních, kdo na tuto praktiku upozornil ve sloupku nazvaném "Balíčková inflace", který vyšel v roce 1969. Rozšířila se v 70. letech, kdy výrobci hledali kreativní způsoby, jak ochránit své ziskové marže před růstem nákladů a stagnací růstu.
V současnosti můžeme být svědky jevu nazývaného anglickým termínem shrinkflation (složeným ze slov shrink - zmenšit se a inflation - inflace), kdekoli od Austrálie po Indii a Británii.
Během let následujících po hlasování o brexitu zaznamenal britský statistický úřad řadu příkladů zmenšování výrobků, včetně těch od společnosti Mondelez International Inc., která snížila hmotnost některých svých čokoládových tyčinek značky Toblerone. Ovšem po protestech spotřebitelů se opět vrátily na původní velikost.
2. Jakých druhů zboží se to týká?
Čehokoli od čokolády přes chipsy, cereálie až po polévku, a dokonce i krmiva pro psy a pracího prášku. Cokoli se prodává v jakémkoli balení, může být zmenšeno. Někdy zůstane cena menšího produktu stejná, jindy je snížena neúměrně poklesu velikosti nebo hmotnosti, takže si zákazníci hůře uvědomují, že za své peníze dostávají méně.
Podle britského internetového obchodu Britsuperstore, který analyzoval údaje na internetových stránkách Money Saving Expert Martina Lewise, si zákazníci v tomto ohledu nejvíce stěžují na čokoládu, dále pak na sýry a mléko.
3. Které značky jsou nejhoršími provinilci?
Dělá to většina velkých výrobců potravin, od společnosti Nestlé SA až po Mondelez, který nedávno sklidil kritiku za snížení hmotnosti tyčinky Cadbury Dairy Milk z 200 gramů na 180 gramů. Německý výrobce mléčných výrobků Müller zmenšil své jogurty Corner ze 130 gramů na 124 gramů, zatímco britská společnost Burton's Biscuit Company snížila balení čokoládových sušenek Maryland z 230 gramů na 200 gramů.
V USA společnost PepsiCo Inc. snížila počet chipsů ve svých baleních Doritos a Domino's Pizza Inc. zařadila do své nabídky méně kuřecích křidélek.
4. Můžu s tím něco udělat?
V dnešním světě baleného spotřebního zboží je těžké se tomu vyhnout, pokud si nenajdete obchod, který prodává zboží na váhu. Spotřebitelé mohou porovnávat ceny na internetu pomocí srovnávacích stránek a kupovat spíše zboží prodávané pod značkami supermarketů, než od velkých značek, aby získali nejlepší poměr ceny a kvality.
5. Co říká potravinářský průmysl?
Společnosti uvádějí různá vysvětlení pro snížení velikosti produktů. Některé tvrdí, že zákazníci raději nakupují o něco méně, pokud je to stále cenově dostupné, jiné uvádějí, že je to způsob, jak splnit cíle v oblasti veřejného zdraví nebo chránit životní prostředí.
Společnost Mondelez uvedla, že je to poprvé za posledních deset let, co zmenšila velikost svých tyčinek Dairy Milk, a že tak učinila, aby si udržela konkurenceschopnost.
Podle průzkumu společnosti Shopmate, která provozuje pokladní systém pro obchody se smíšeným zbožím, přibližně polovina britských maloobchodníků uvedla, že pro jejich tržby je lepší snížit velikost balení než zvýšit ceny.
dk jrm - sdílejte článek
Následuje: Desetidukát ze 17. století se v aukci prodal za 10,26 mil Kč
Praha 4. června (ČTK) - Desetidukát z pražské mincovny za vlády Fridricha Falckého z počátku 17. století se dnes v aukci v Praze prodal za více než deset milionů korun. ČTK to za pořádající společnost Aurea Numismatika řekl Roman Veselý. Vyvolávací cena mince byla dva miliony korun, na sále se prodala za 8,55 milionu korun a včetně přirážky 20 procent na ni kupec zaplatí 10,26 milionu korun. Dukát se vydražil v první části dnešní aukce, která nesla podtitul 100 rarit. Celkově se na ní prodaly mince za 65,23 milionu korun. Vzácná pražská ražba podle katalogu nese na líci obraz stojícího krále ve zbroji mezi českým a falckým znakem, na rubu je dělený pětidílný znak v kruhovém poli. Produkce pražské mincovny za vlády Fridricha Falckého byla podle odborníků nominálově nejpestřejší z českých mincoven. Ražba ve jménu krále započala v Praze až v roce 1620, na rozdíl od Kutné Hory. Za 6,66 milionu včetně přirážky se prodal desetidukát Ferdinand II. z počátku 17. století vyvolávaný za milion korun. Za 2,76 milionu našla kupce medaile vycházející k miléniu sv. (pokračování...)
Praha 4. června (ČTK) - Desetidukát z pražské mincovny za vlády Fridricha Falckého z počátku 17. století se dnes v aukci v Praze prodal za více než deset milionů korun. ČTK to za pořádající společnost Aurea Numismatika řekl Roman Veselý. Vyvolávací cena mince byla dva miliony korun, na sále se prodala za 8,55 milionu korun a včetně přirážky 20 procent na ni kupec zaplatí 10,26 milionu korun. Dukát se vydražil v první části dnešní aukce, která nesla podtitul 100 rarit. Celkově se na ní prodaly mince za 65,23 milionu korun. Vzácná pražská ražba podle katalogu nese na líci obraz stojícího krále ve zbroji mezi českým a falckým znakem, na rubu je dělený pětidílný znak v kruhovém poli. Produkce pražské mincovny za vlády Fridricha Falckého byla podle odborníků nominálově nejpestřejší z českých mincoven. Ražba ve jménu krále započala v Praze až v roce 1620, na rozdíl od Kutné Hory. Za 6,66 milionu včetně přirážky se prodal desetidukát Ferdinand II. z počátku 17. století vyvolávaný za milion korun. Za 2,76 milionu našla kupce medaile vycházející k miléniu sv. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bloomberg: Skrytá inflace, aneb proč je můj oblíbený nanuk menší?' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2022060105766|503006. Vydána 04.06.2022 14:14:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bloomberg: Skrytá inflace, aneb proč je můj oblíbený nanuk menší?' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2022060105766|503006. Vydána 04.06.2022 14:14:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.