WP: Vědci přišli s překvapivým vysvětlením homosexuálního chování mezi savci
Madrid 8. října 2023 (ČTK/The Washington Post) - Stejnopohlavní sexuální aktivity nejsou ve zvířecí říši ničím ojedinělým. Pozorovány byly u nejméně 1500 druhů od cvrčků přes racky po tučňáky, stále však nejsou objasněným jevem. Nová studie nabízí vysvětlení, že sexuální styky mezi dvěma samci či dvěma samicemi mohou pomáhat savcům navazovat a udržovat sociální vazby nebo potlačovat konflikty, píše deník The Washington Post (WP).
V sociálně vypjatých situacích podle všeho sexuální chování mezi stejnopohlavními partnery funguje jako způsob snížení onoho napětí...
Článek, který vyšel v odborném časopise Nature Communications, navazuje na rostoucí poznatky o zvířecí sexualitě. Vědci dlouho na homosexuální aktivity nahlíželi jako na evoluční paradox, neboť zvířata stojí cenný čas, který by mohla trávit hledáním partnera opačného pohlaví, s nímž by se mohla rozmnožovat.
Někteří tento jev považovali za tzv. neadaptivní chování, které nepomáhá danému živočichovi přežít, zároveň však nepodkopává jeho reprodukční úspěšnost. Jiní na něj nahlíží jako na dědictví nahodilých sexuálních styků našich nejjednodušších předchůdců, tedy jako na součást normy, nikoli anomálii.
Nová studie vypracovaná výzkumníky ze Španělské národní vědecké rady (CSIC) a Granadské univerzity naznačuje, že tento jev se u savců postupně vyvíjel a nemusí souviset s oním primitivním způsobem páření, který nedělal rozdíly. Jejich analýza naopak našla spojitost mezi stejnopohlavním sexuálním chováním a poklidným soužitím.
Autoři výzkumu nepozorovali zvířata v jejich přirozeném prostředí. Profesor ekologie José María Gómez a jeho kolegové místo toho analyzovali databázi existujících informací o stejnopohlavních stycích a zrekonstruovali vývojové stromy s cílem zjistit, zda existují vazby mezi těmito aktivitami a mezi společenským chováním savců.
Závěr je takový, že sexuální chování zahrnující zvířata stejného pohlaví se zdá být častější u společenských zvířat, jako jsou primáti, která potřebují utvářet komunity, chtějí-li přežít a rozmnožovat se. Dané chování se podle vědců mohlo vyvinout za účelem posílení sociálních vazeb a snížení agrese mezi zástupci stejného pohlaví.
Závěry studie jsou v souladu se zjištěními dalších badatelů. "V sociálně vypjatých situacích podle všeho sexuální chování mezi stejnopohlavními partnery funguje jako způsob snížení onoho napětí," uvedla odbornice na primáty z Harvardovy univerzity Christine Webbová, která se španělským týmem nespolupracovala. Podle ní dává smysl, že i zvířatům slouží sex na různé účely, vzhledem k tomu, z jakých různých důvodů jej mohou mít lidé.
Pro zvířata může být způsobem, jak rozptylovat konflikty, nebo i předehrou ke sdílení potravy, míní Christine Wilkinsonová, která se zabývá ochranou životního prostředí na Kalifornské univerzitě v Berkeley a rovněž nepatří k autorům nového článku. "Lví samci v Africe se přesouvají spolu a pomáhají si přežít. Také po sobě lezou a utužují vztahy více tělesnými způsoby, protože se navzájem potřebují," vysvětluje.
Jon Richardson, který zkoumá homosexuální chování u hmyzu na Minnesotské univerzitě, poznamenal, že veřejnost často hledá jedno univerzálně platné vysvětlení tohoto jevu, ovšem jeho výzkum týkající se cvrčků nasvědčuje jinému mechanismu. Také odrazoval od vyvozování závěrů ohledně lidského chování z výzkumu o zvířecí říši.
Skutečnost, že nejnovější studie se týká savců, může znamenat, že má potenciál napovědět něco i o naší evoluci, ovšem stejnopohlavní sexuální aktivity u zvířat nejsou stejné jako lidská homosexualita. Ve většině případů se nezdá, že by zvířata vykazovala trvalou preferenci pro stejné pohlaví, nýbrž jakousi sexuální flexibilitu.
lex mka - sdílejte článek
Následuje: CNBC: Růst prodeje elektromobilů si vyžádá změnu parkovacích garáží
Londýn 8. října (ČTK/CNBC) - Řízení se mění. Po celém světě se běžnou záležitostí stávají hybridní a čistě elektrické vozy a celková velikost a hmotnost automobilů, nejen elektrických, ale i těch se spalovacím motorem, se zvyšuje. Nové designy a technologie již vytvořily řadu problémů, které bude třeba v následujících letech řešit, od dostupnosti dobíjecích míst pro elektromobily až po úroveň hluku. Jednou z oblastí, na kterou rozšíření elektromobilů a větších vozidel bude mít velký dopad, jsou parkovací garáže, upozornil zpravodajský server CNBC. Začátkem tohoto roku zveřejnila londýnská profesní organizace zaměřená na stavební inženýrství Institution of Structural Engineers aktualizované pokyny pro navrhování parkovišť. Rozsáhlý dokument se týká všech staveb, kde mohou parkovat automobily, včetně vícepodlažních a podzemních garáží či garáží v obytných a kancelářských budovách, a zaměřuje se na způsoby jejich navrhování, výstavby a údržby. Jeden z vážných problémů se týká hmotnosti vozů. Podle organizace se průměrná hmotnost vozů v letošním roce zvýšila na dvě tuny z 1,5 tuny v roce 1974. Důvodem jsou podle ní baterie v elektromobilech a hybridních vozech a celkově rostoucí zájem o větší automobily. Toto dodatečné zatížení a měnící se požadavky na požární bezpečnost jsou faktory, které je třeba brát v úvahu nejen u nových parkovišť, ale také u stávajících. Člen Institution of Structural Engineers Chris Whapples, který se na nových pokynech podílel, řekl CNBC, že některé velké manažerské vozy nebo sportovně-užitkové vozy mají nyní váhu přes tři tuny. Zveřejněné pokyny tak věnují velkou pozornost možnému kolapsu některých parkovišť pod váhou těžších vozidel. "Je to něco, co musíme vzít v úvahu, ale není třeba příliš panikařit," řekl Whapples CNBC. Většina vozů je podle něj stále v rámci konstrukčních možností parkovišť, i když jsou těžší než před 40 lety. Nicméně trend větších vozidel zatím neustupuje. "V současné době vidíme stále větší počet vozů SUV, velkých manažerských vozů - jak na fosilní paliva, tak na baterie - a pickupů, které jsou nesmírně těžké," dodal. Kumulativní zatížení garáží těmito vozy by mohlo za určitých okolností představovat problém. "Pokud je jeden pickup výrazně přetížen a parkoviště je slabé, může se stát katastrofa," řekl Whapples. (pokračování...)
Londýn 8. října (ČTK/CNBC) - Řízení se mění. Po celém světě se běžnou záležitostí stávají hybridní a čistě elektrické vozy a celková velikost a hmotnost automobilů, nejen elektrických, ale i těch se spalovacím motorem, se zvyšuje. Nové designy a technologie již vytvořily řadu problémů, které bude třeba v následujících letech řešit, od dostupnosti dobíjecích míst pro elektromobily až po úroveň hluku. Jednou z oblastí, na kterou rozšíření elektromobilů a větších vozidel bude mít velký dopad, jsou parkovací garáže, upozornil zpravodajský server CNBC. Začátkem tohoto roku zveřejnila londýnská profesní organizace zaměřená na stavební inženýrství Institution of Structural Engineers aktualizované pokyny pro navrhování parkovišť. Rozsáhlý dokument se týká všech staveb, kde mohou parkovat automobily, včetně vícepodlažních a podzemních garáží či garáží v obytných a kancelářských budovách, a zaměřuje se na způsoby jejich navrhování, výstavby a údržby. Jeden z vážných problémů se týká hmotnosti vozů. Podle organizace se průměrná hmotnost vozů v letošním roce zvýšila na dvě tuny z 1,5 tuny v roce 1974. Důvodem jsou podle ní baterie v elektromobilech a hybridních vozech a celkově rostoucí zájem o větší automobily. Toto dodatečné zatížení a měnící se požadavky na požární bezpečnost jsou faktory, které je třeba brát v úvahu nejen u nových parkovišť, ale také u stávajících. Člen Institution of Structural Engineers Chris Whapples, který se na nových pokynech podílel, řekl CNBC, že některé velké manažerské vozy nebo sportovně-užitkové vozy mají nyní váhu přes tři tuny. Zveřejněné pokyny tak věnují velkou pozornost možnému kolapsu některých parkovišť pod váhou těžších vozidel. "Je to něco, co musíme vzít v úvahu, ale není třeba příliš panikařit," řekl Whapples CNBC. Většina vozů je podle něj stále v rámci konstrukčních možností parkovišť, i když jsou těžší než před 40 lety. Nicméně trend větších vozidel zatím neustupuje. "V současné době vidíme stále větší počet vozů SUV, velkých manažerských vozů - jak na fosilní paliva, tak na baterie - a pickupů, které jsou nesmírně těžké," dodal. Kumulativní zatížení garáží těmito vozy by mohlo za určitých okolností představovat problém. "Pokud je jeden pickup výrazně přetížen a parkoviště je slabé, může se stát katastrofa," řekl Whapples. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'WP: Vědci přišli s překvapivým vysvětlením homosexuálního chování mezi savci' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní prostředí (ekl) - Věda a technika (vat) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023100406433|507365. Vydána 08.10.2023 10:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'WP: Vědci přišli s překvapivým vysvětlením homosexuálního chování mezi savci' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Životní prostředí (ekl) - Věda a technika (vat) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023100406433|507365. Vydána 08.10.2023 10:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.