Umělá inteligence pravděpodobně vyřešila záhadu Raffaelova obrazu Madona s růží
Londýn 28. prosince 2023 (ČTK) - Kunsthistorikům se s pomocí umělé inteligence (AI) zřejmě povedlo rozluštit záhadu týkající se slavného obrazu renesančního mistra Raffaela, který má ve sbírkách madridské muzeum Prado. Odborníci se léta nemohli shodnout na tom, zda některé části olejomalby nazvané Madona s růží nejsou dílem jiného malíře. Algoritmus vyvinutý vědci z univerzity v britském Bradfordu nyní tuto verzi potvrdil - podle něj postavu svatého Josefa namalovala jiná ruka než Raffaelova, napsal deník The Guardian.
Počítač zkoumá malby v obrovském detailu. Nejde jen o obličeje, (AI) studuje všechny části a učí se o barevnosti, odstínech, sytosti i tazích štětce. Porozumí obrazu na takřka mikroskopické úrovni, a takto nastudovala klíčové charakteristiky Raffaelova rukopisu...
O Raffaelově autorství celého obrazu se začalo pochybovat už v 19. století, protože z výjevu s Pannou Marií, malým Ježíškem a Janem Křtitelem se vydělovala postava svatého Josefa v pozadí. Někteří znalci dospěli k závěru, že Raffael obraz namaloval jen částečně - spekulovalo se, že jiného autora má nejen malba svatého Josefa, ale i část obrazu v popředí s ležícím květem růže.
Tým pod vedením Hassana Ugaila použil pro novou analýzu umělou inteligenci, která měla k dispozici detailní data o 49 obrazech, u nichž je Raffaelovo autorství jisté.
"Počítač zkoumá malby v obrovském detailu. Nejde jen o obličeje, (AI) studuje všechny části a učí se o barevnosti, odstínech, sytosti i tazích štětce. Porozumí obrazu na takřka mikroskopické úrovni, a takto nastudovala klíčové charakteristiky Raffaelova rukopisu," řekl Ugail.
AI určila, že Raffael nenamaloval obličej svatého Josefa, argumenty odborníci shrnuli v článku pro odborný časopis Heritage Science. "Analýza pomocí umělé inteligence prokazatelně určila, že zatímco postavy Panny Marie, Ježíše a Jana Křtitele bezpochyby namaloval Raffael, postavu svatého Josefa nikoli, tu vytvořil někdo jiný," uvedl další ze spoluautorů studie Howell Edwards.
lep lcm - sdílejte článek
Následuje: The Guardian: Videohry a muzikály - nejméně očekávaná spolupráce roku 2023
Londýn 28. prosince (ČTK/The Guardian) - Letošní rok přinesl pozoruhodné prolnutí počítačových her a hudby, od postav herních "záporáků" pějících ódy na sebe samé, po interaktivní skladby ve hrách, píše list The Guardian. Ke konci Baldur's Gate 3, většinou uznávané jako nejvýznačnější hra roku, můžete doslova jít do pekla. Pokud se tak rozhodnete, utkáte se v souboji s postavou ďábla - charismatického, leč démonického podvodníka, který si říká Raphael. Je to jeden z nejtvrdších a nejdramatičtějších střetů celého příběhu, vyvrcholení 150 hodin dlouhé hry. Vývojáři v Larian Studios přirozeně chtěli, aby zážitek byl monumentální. Rozhodli proto, že bitvu by měla doprovodit píseň a že Raphael by měl být tím, kdo ji bude zpívat. "Myšlenka, že zpívat by měl sám Raphael přišla od našeho ředitele Swena Vinckeho asi půl roku před vydáním hry. Tým si ten nápad okamžitě zamiloval," řekl Borislav Slavov, hudební ředitel vývoje Baldur's Gate 3. Baldur's Gate 3 má velký orchestrální soundtrack, jak byste očekávali u velkolepého fantasy příběhu. Raphael je však víc než jen mocným protivníkem. Je jízlivý, úskočný a narcisistický a má cit pro pompu. Slavov, milovník divadla v londýnském West Endu, se zamýšlel, zda neexistuje jiný způsob, jak k této konkrétní části hudebního doprovodu přistoupit. "Ve chvíli, kdy jsem dostal na stůl text, napadlo mě to - hudební číslo se vším všudy!" popsal Slavov. Výsledkem je Raphaelovo Poslední dějství, dvouminutová óda na Raphaelovu moc a hráčovu blížící se zkázu, v níž se mísí plíživá varhanní melodie s velkolepými projevy orchestru a panovačná, posměšná slova, která částečně zpívá hlasový herec mluvící Raphaelovu postavu (perličkou je, že když na Raphaela během souboje sešlete kouzlo umlčení, jeho zpěv z hudby zmizí). Ve hře, jež byla vytvořená proto, aby v ní hráč prožil zapamatovatelné okamžiky, Raphaelovo Poslední dějství vystupuje z řady ostatních zážitků. Larian nicméně není jediným vývojářem, který se letos inspiroval muzikály. Ke zvýraznění klíčových momentů využilo hudební vystoupení hned několik velkých herních titulů. Je to fascinující trend, který prokazuje sebevědomí současných vývojářů, protože ze všech vyprávěcích způsobů hudební čísla dávají jejich tvůrcům nejméně prostoru, aby se za svá díla schovali. Rozšíření Phantom Liberty pro hru Cyberpunk 2077 je špionážní thriller odehrávající se v Dogtownu, ostře hlídané čtvrti města Night City. Hráč má za úkol vysvobodit prezidentova agenta ze spárů vojenského diktátora. Mise hráče zavede na blyštivou párty v nejvyšším patře mrakodrapu, na kterou se musí infiltrovat. Ústředním prvkem scény je Delicate Weapon (Delikátní zbraň), píseň, kterou na pódiu zpívá fiktivní popová hvězda Cypberpunku Lizzy Wizzy, ve skutečnosti napsaná a nahraná zpěvačkou Grimes. "Když jsme tuhle misi psali, měli jsme na paměti kultovní klasiky žánru špionážního thrilleru. Takovou atmosféru jsme chtěli navodit - nóbl párty, na kterých se mísí krásní lidé a znuděnými hlasy se baví o ohromně důležitých věcech," popsal Kondrad Chlasta, koordinátor designu misí ve studiu CD Projekt Red. "Bylo nám jasné, že hudba je naprosto klíčová. Každá píseň v takovýchto ikonických scénách je příběhem sama o sobě". CD Projekt chtěl vytvořit hudební číslo, které hráče vtáhne, podtrhne nebezpečí situace, v níž se jako narušitelé na scéně nacházejí. Jenže vytvořit "živé" hudební vystoupení ve videohře není jednoduchý kousek. Nejen že sama píseň musí být přesvědčivá, ale i vystoupení musí působit reálně, což je nesnadné dát dohromady s animacemi v reálném čase. (pokračování...)
Londýn 28. prosince (ČTK/The Guardian) - Letošní rok přinesl pozoruhodné prolnutí počítačových her a hudby, od postav herních "záporáků" pějících ódy na sebe samé, po interaktivní skladby ve hrách, píše list The Guardian. Ke konci Baldur's Gate 3, většinou uznávané jako nejvýznačnější hra roku, můžete doslova jít do pekla. Pokud se tak rozhodnete, utkáte se v souboji s postavou ďábla - charismatického, leč démonického podvodníka, který si říká Raphael. Je to jeden z nejtvrdších a nejdramatičtějších střetů celého příběhu, vyvrcholení 150 hodin dlouhé hry. Vývojáři v Larian Studios přirozeně chtěli, aby zážitek byl monumentální. Rozhodli proto, že bitvu by měla doprovodit píseň a že Raphael by měl být tím, kdo ji bude zpívat. "Myšlenka, že zpívat by měl sám Raphael přišla od našeho ředitele Swena Vinckeho asi půl roku před vydáním hry. Tým si ten nápad okamžitě zamiloval," řekl Borislav Slavov, hudební ředitel vývoje Baldur's Gate 3. Baldur's Gate 3 má velký orchestrální soundtrack, jak byste očekávali u velkolepého fantasy příběhu. Raphael je však víc než jen mocným protivníkem. Je jízlivý, úskočný a narcisistický a má cit pro pompu. Slavov, milovník divadla v londýnském West Endu, se zamýšlel, zda neexistuje jiný způsob, jak k této konkrétní části hudebního doprovodu přistoupit. "Ve chvíli, kdy jsem dostal na stůl text, napadlo mě to - hudební číslo se vším všudy!" popsal Slavov. Výsledkem je Raphaelovo Poslední dějství, dvouminutová óda na Raphaelovu moc a hráčovu blížící se zkázu, v níž se mísí plíživá varhanní melodie s velkolepými projevy orchestru a panovačná, posměšná slova, která částečně zpívá hlasový herec mluvící Raphaelovu postavu (perličkou je, že když na Raphaela během souboje sešlete kouzlo umlčení, jeho zpěv z hudby zmizí). Ve hře, jež byla vytvořená proto, aby v ní hráč prožil zapamatovatelné okamžiky, Raphaelovo Poslední dějství vystupuje z řady ostatních zážitků. Larian nicméně není jediným vývojářem, který se letos inspiroval muzikály. Ke zvýraznění klíčových momentů využilo hudební vystoupení hned několik velkých herních titulů. Je to fascinující trend, který prokazuje sebevědomí současných vývojářů, protože ze všech vyprávěcích způsobů hudební čísla dávají jejich tvůrcům nejméně prostoru, aby se za svá díla schovali. Rozšíření Phantom Liberty pro hru Cyberpunk 2077 je špionážní thriller odehrávající se v Dogtownu, ostře hlídané čtvrti města Night City. Hráč má za úkol vysvobodit prezidentova agenta ze spárů vojenského diktátora. Mise hráče zavede na blyštivou párty v nejvyšším patře mrakodrapu, na kterou se musí infiltrovat. Ústředním prvkem scény je Delicate Weapon (Delikátní zbraň), píseň, kterou na pódiu zpívá fiktivní popová hvězda Cypberpunku Lizzy Wizzy, ve skutečnosti napsaná a nahraná zpěvačkou Grimes. "Když jsme tuhle misi psali, měli jsme na paměti kultovní klasiky žánru špionážního thrilleru. Takovou atmosféru jsme chtěli navodit - nóbl párty, na kterých se mísí krásní lidé a znuděnými hlasy se baví o ohromně důležitých věcech," popsal Kondrad Chlasta, koordinátor designu misí ve studiu CD Projekt Red. "Bylo nám jasné, že hudba je naprosto klíčová. Každá píseň v takovýchto ikonických scénách je příběhem sama o sobě". CD Projekt chtěl vytvořit hudební číslo, které hráče vtáhne, podtrhne nebezpečí situace, v níž se jako narušitelé na scéně nacházejí. Jenže vytvořit "živé" hudební vystoupení ve videohře není jednoduchý kousek. Nejen že sama píseň musí být přesvědčivá, ale i vystoupení musí působit reálně, což je nesnadné dát dohromady s animacemi v reálném čase. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Umělá inteligence pravděpodobně vyřešila záhadu Raffaelova obrazu Madona s růží' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Magazínový servis (mag) - Věda a technika (vat) - Telekomunikace a IT (pit). ID zprávy: T2023122102727|508344. Vydána 28.12.2023 6:17:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Umělá inteligence pravděpodobně vyřešila záhadu Raffaelova obrazu Madona s růží' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Magazínový servis (mag) - Věda a technika (vat) - Telekomunikace a IT (pit). ID zprávy: T2023122102727|508344. Vydána 28.12.2023 6:17:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.