Reuters: Turisté utrácející v Japonsku působí luxusním značkám problémy
Tokio 3. srpna (ČTK/Reuters) - Zástupy turistů cestují do Japonska, aby nakoupili luxusní oblečení a kabelky, jejichž cena se výrazně snížila v důsledku oslabení jenu. Podniky vyrábějící luxusní zboží, jako je LVMH, mateřská společnost firmy Louis Vuitton, by ale byly raději, kdyby turisté zůstali ve svých zemích a nakupovali tam, napsala agentura Reuters.
Japonská měna se v minulém měsíci dostala vůči dolaru na nejnižší hodnotu za posledních 38 let, než opět o něco posílila, což vyvolalo nebývalý růst turismu a přilákalo do Japonska zákazníky z Asie i odjinud. Světové značky luxusního zboží vývoj nevítají, jelikož je jejich zboží, od značkových tenisek po whisky, nyní v Japonsku v dolarech levnější než jinde, což snižuje jejich zisky.
Někteří turisté, zejména Číňané, odkládají nákupy značkového zboží doma a utrácejí v Japonsku. Proměnlivost kurzu jenu znamená, že společnosti nemohou snadno zvyšovat ceny tak, aby přesně odrážely kurz měny, takže v Japonsku zůstávají s nižšími maržemi, alespoň dokud je kurz jenu slabý.
Čang Lej, devětadvacetiletý DJ z čínské jižní provincie Chu-nan, byl v Japonskou poprvé, ale řekl, že chce zemi navštívit znovu.
"Je to levnější," řekl Čang, který si v tokijské luxusní čtvrti Ginza v ruce nesl dvě nákupní tašky z butiku Louis Vuitton a jednu od značky sportovního oblečení Onitsuka Tiger. Poblíž stálo ve frontě do butiku Louis Vuitton asi 15 lidí, kteří se v úmorném vedru ovívali.
Vlna turistů překvapila francouzského luxusního giganta LVMH, který vlastní také značky Dior a Fendi.
"Skutečně jsme zaznamenali velký přesun obchodů z Asie do Japonska," řekl finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony. Podle něj to má deflační dopad na podnikání LVMH v Číně, protože zákazníci se zdržují nákupů doma, což vytváří značný tlak na marže.
Vyjádřil se také o obtížích způsobených nestálostí měn, jejichž pohyby se mohou velmi rychle otočit zpět. To se výrazně projevilo tento týden, když kurz jenu prudce vzrostl poté, co japonská centrální banka ve středu zvýšila úrokové sazby.
Oblíbená kabelka Alma BB značky Louis Vuitton se v Číně prodává za 14.800 jüanů, což odpovídá 2050 dolarům (asi 48.090 korun). V Japonsku se kabelka prodává za 279.400 jenů, tedy 1875 dolarů. Minulý měsíc, kdy byl jen nejslabší, by byla k dostání již za 1725 dolarů (necelých 41.000 korun).
Japonská měna by musela posílit na přibližně 136 jenů za dolar, aby se cena kabelky v Japonsku vyrovnala její ceně v Číně. Měna se ve čtvrtek nacházela k dolaru na úrovni 149,30, což je téměř nejsilnější hodnota za poslední čtyři a půl měsíce.
Čínští turisté v Japonsku také zvyšují prodej luxusních lihovin, uvedl výrobce nápojů Rémy Cointreau. Japonsko vykázalo silný růst tržeb, které se zvýšily díky turismu a slabému jenu, řekl Luca Marotta, finanční ředitel této francouzské skupiny. Tržby byly s nižší marží, dodal.
Švýcarská luxusní skupina Richemont, která vlastní značku Cartier, zaznamenala v prvním čtvrtletí nárůst prodeje v Japonsku o téměř 60 procent, k čemuž přispěli turisté z Číny, jihovýchodní Asie a Ameriky.
"Nakupování, nakupování a nakupování," řekla o svých plánech turistka z Indonésie Fumiko Annisaová. "Luxusní značky jsou zde levné," uvedla. "Budeme nakupovat u Diora, ale nejdříve jdeme do Chanelu," řekla Annisaová.
Japonsko v červnu podle oficiálních údajů navštívilo rekordních 3,1 milionu zahraničních návštěvníků a země je na cestě k překonání rekordu téměř 32 milionů zahraničních návštěvníků z roku 2019, než pandemie nemoci covid-19 zastavila cestování na celém světě.
Podle japonské vlády, která považuje cestovní ruch za vzácnou hnací sílu růstu ekonomiky dlouhodobě brzděné stárnutím obyvatelstva, dosáhnou výdaje turistů v letošním roce osm bilionů jenů (1,26 bilionu korun).
ham jrm - sdílejte článek
Následuje: BBC: Čínské finanční centrum Šanghaj je městem kaváren
Šanghaj 3. srpna (ČTK/BBC) - Při procházce ulicemi Šanghaje člověk zjistí, že místní kavárenská kultura je nepřehlédnutelná. V některých oblastech narazíte na novou malou kavárnu prakticky na každém rohu. V čínském finančním centru je tolik kaváren, že jich má teď Šanghaj podle tvrzení vlády nejvíce ze všech měst na světě. Napsal to server BBC. Kavárenská kultura se ve městě rozvíjí už léta. Když se ale město po pandemii nemoci covid-19 otevřelo, zažívá tato kultura skutečný rozmach. Místní obyvatelé si totiž oblíbili život pod širým nebem a hledají místa, kde by se mohli setkávat s přáteli a rodinou. S tolika novými podniky se ale boj o zákazníky stal opravdu tvrdý. A spousta majitelů kaváren si myslí, že všechny podniky nemohou přežít. Podle šanghajských úředníků je ve městě více než 8000 kaváren. Zpráva Šanghajského mezinárodního festivalu kultury kávy uvádí, že na konci loňského roku tam bylo 9553 kaváren. A není to jen počet provozoven, co Šanghaj odlišuje. Zatímco v jiných čínských městech dominují velké kavárenské řetězce, jako je Starbucks a jeho místní konkurent Luckin, za explozí kaváren v Šanghaji stojí z velké části specializované a nezávislé provozovny, jako je Hidden Track. Majitelka Hidden Track Tung Siao-li říká, že "neměla jinou možnost", než se po hlavně vrhnout do tohoto odvětví, protože káva je její velkou vášní. Dodává ale, že to nebylo snadné. Na otázku, jakou radu by dala někomu, kdo by se chtěl vydat v jejích stopách, odpovídá se smíchem: "Řekla bych mu, aby to nedělal." Dodává, že je potřeba velkých investic, ale jejich návratnost je zdlouhavá. "Musíte koupit drahé stroje a dát spoustu peněz do výzdoby. A to vyděláváte jen malé částky v porovnání s jinými obory," říká. Aby člověk na tomto přeplněném trhu uspěl a dokázal přilákat zákazníky, je také důležité mít specifickou atmosféru. Být viděn v kavárně se v Šanghaji považuje za moderní a městské. To do kaváren přivedlo i mladé zákazníky. Sejít se v kavárně na kávu a popovídat si je považováno za společenskou událost, na kterou se řada mladých slavnostně oblékne. Obyvatelé Šanghaje jsou také na svoji kavárenskou kulturu hrdí. "Šanghaj byla dlouho mezinárodním obchodním městem: kávu jsme začali pít už dávno," říká jeden muž sedící v kavárně. (pokračování...)
Šanghaj 3. srpna (ČTK/BBC) - Při procházce ulicemi Šanghaje člověk zjistí, že místní kavárenská kultura je nepřehlédnutelná. V některých oblastech narazíte na novou malou kavárnu prakticky na každém rohu. V čínském finančním centru je tolik kaváren, že jich má teď Šanghaj podle tvrzení vlády nejvíce ze všech měst na světě. Napsal to server BBC. Kavárenská kultura se ve městě rozvíjí už léta. Když se ale město po pandemii nemoci covid-19 otevřelo, zažívá tato kultura skutečný rozmach. Místní obyvatelé si totiž oblíbili život pod širým nebem a hledají místa, kde by se mohli setkávat s přáteli a rodinou. S tolika novými podniky se ale boj o zákazníky stal opravdu tvrdý. A spousta majitelů kaváren si myslí, že všechny podniky nemohou přežít. Podle šanghajských úředníků je ve městě více než 8000 kaváren. Zpráva Šanghajského mezinárodního festivalu kultury kávy uvádí, že na konci loňského roku tam bylo 9553 kaváren. A není to jen počet provozoven, co Šanghaj odlišuje. Zatímco v jiných čínských městech dominují velké kavárenské řetězce, jako je Starbucks a jeho místní konkurent Luckin, za explozí kaváren v Šanghaji stojí z velké části specializované a nezávislé provozovny, jako je Hidden Track. Majitelka Hidden Track Tung Siao-li říká, že "neměla jinou možnost", než se po hlavně vrhnout do tohoto odvětví, protože káva je její velkou vášní. Dodává ale, že to nebylo snadné. Na otázku, jakou radu by dala někomu, kdo by se chtěl vydat v jejích stopách, odpovídá se smíchem: "Řekla bych mu, aby to nedělal." Dodává, že je potřeba velkých investic, ale jejich návratnost je zdlouhavá. "Musíte koupit drahé stroje a dát spoustu peněz do výzdoby. A to vyděláváte jen malé částky v porovnání s jinými obory," říká. Aby člověk na tomto přeplněném trhu uspěl a dokázal přilákat zákazníky, je také důležité mít specifickou atmosféru. Být viděn v kavárně se v Šanghaji považuje za moderní a městské. To do kaváren přivedlo i mladé zákazníky. Sejít se v kavárně na kávu a popovídat si je považováno za společenskou událost, na kterou se řada mladých slavnostně oblékne. Obyvatelé Šanghaje jsou také na svoji kavárenskou kulturu hrdí. "Šanghaj byla dlouho mezinárodním obchodním městem: kávu jsme začali pít už dávno," říká jeden muž sedící v kavárně. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Turisté utrácející v Japonsku působí luxusním značkám problémy' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Obchod (obo) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024080105339|510933. Vydána 03.08.2024 9:07:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Turisté utrácející v Japonsku působí luxusním značkám problémy' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Obchod (obo) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Burzy (bur) - Burzy peněžní (bup) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024080105339|510933. Vydána 03.08.2024 9:07:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.