Olympiáda sklízí pozitivní ohlasy, podle médií dokázala Francouze okouzlit
Paříž 11. srpna (ČTK) - Organizátoři končících letních her v Paříži proměnili francouzskou metropoli ve velké hřiště, kam jsou všichni zváni, a vlili novou krev do žil olympijské značky, napsala dnes agentura Reuters. Pozitivní ohlasy sklízí akce i v dalších velkých médiích, která uvádějí, že olympiáda překonala očekávání a nakonec strhla i Francouze. Některé analýzy však upozorňují i na přetrvávající problémy Paříže a výzvy, jako je například udržení spolehlivosti hromadné dopravy i po skončení her.
"Navzdory všem předpokladům se pařížská olympiáda povedla," píše na úvod svého textu Reuters. Deník The New York Times (NYT) v titulku dnešního článku označuje hry za "triumf ambice", který pozvedl Francii z pošmourné nálady. Podle časopisu The Economist si zase Paříž za svou "úchvatnou vizi" zaslouží zlatou medaili.
Světová média připomínají, že před zahájením her panovaly silné pochybnosti ohledně jejich hladkého průběhu. Francie za sebou měla nečekané parlamentní volby, které ji zanechaly v politickém patu. Války na Ukrajině či v Pásmu Gazy přiživovaly obavy z násilností. A Francouzi dávali najevo nezájem o domácí olympiádu.
"Jakmile ale hry odstartovaly, začali Francouzi bláznit," píše The Economist. "Věci fungovaly, párty rostla, lidé se uvolnili. Lhostejné francouzské pokrčení rameny a (citoslovce) 'bof' nahradila všeobecná usměvavost," uvádí NYT. Podobně situaci komentují i některé francouzské listy, podle deníku Libération olympiáda pobídla mnohé Pařížany ke znovuobjevování města, které přehlíželi.
Média si také všímají jiného přístupu francouzských organizátorů, kteří se vyhnuli nákladným novým projektům a vybudovali dočasná sportoviště poblíž některých z nejznámějších památek metropole. Reuters hovoří o "olympijském hřišti pod otevřeným nebem", deník NYT zase o proměně Paříže v "okázalý, efektivní stadion".
"Jak řekla členka pařížského organizačního výboru Marie Barsacqová: 'Éra gigantismu skončila.' V souladu s tímto novým duchem plánuje (dějiště příští letní olympiády) Los Angeles uspořádat hry, aniž by postavilo jediné nové trvalé sportoviště," napsal The Economist.
Jiná média popisovala 33. letní hry také jako návrat k plné slávě po olympiádách v Tokiu a Pekingu v letech 2021 a 2022, které silně poznamenala opatření proti šíření covidu-19. Letos si opět mohli návštěvníci užívat plné tribuny a domy jednotlivých výprav a jakkoli i v Paříži někteří sportovci měli pozitivní testy na koronavirus, soutěže to výrazněji nenarušilo, uvedla televize NBC News.
Pokud nenastanou žádné problémy při dnešním večerním závěrečném ceremoniálu, pařížská olympiáda se také obejde bez větších bezpečnostních incidentů. Ministr vnitra Gérald Darmanin už vyhlásil, že bezpečnostní složky za svou práci dostávají "krásnou zlatou medaili". Jak popisuje deník The Guardian, na bezpečnost v Paříži dohlížely desetitisíce policistů, vojáků a pracovníků soukromých agentur.
Kromě ozbrojených útoků panovaly před hrami také obavy z toho, zda znečištění Seiny nepřekazí plánovaná plavecká klání v řece protékající centrem metropole. Sportovci po nákladných intervencích úřadů a dlouhých nejasnostech nakonec v jejích vodách plavali, práce na vyčištění Seiny ale zdaleka nejsou u konce, napsala agentura AP.
Paříž bude mít před sebou po hrách i další výzvy, jako je pomoc lidem žijícím na ulici, které se úřady před olympiádou snažily nastěhovat do ubytoven v hlavním městě i mimo něj. V metropoli vytvořily něco přes 200 nových míst pro jejich trvalé ubytování, aktivista zapojený do podpory bezdomovců Paul Alauzy ale deníku Le Monde řekl, že po hrách to budou mít v metropoli ještě těžší. Stejný list o víkendu analyzoval také dobré fungování hromadné dopravy během olympiády a apeloval, že stejnou kvalitu služeb jako návštěvníci her si zaslouží také místní.
Podle deníku NYT si Francie z her odnese nové sebevědomí, jakkoli existující problémy nikam nezmizí. "I kdyby se politické problémy v nejbližších týdnech opět vyostřily, jakože se téměř jistě vyostří, základní hrdost z úctyhodného počinu, který by nebyl možný bez přispění všech vrstev společnosti, se jeví jako přínos, který pravděpodobně vydrží dlouho," napsal list.
lex ank - sdílejte článek
Následuje: Chodské kroje, keramika, koláče, pivo a medovina jsou žádaným zbožím slavnosti
Domažlice 11. srpna (ČTK) - Chodské kroje, keramika, koláče, pivo a produkty z medu jsou vyhlášeným zbožím, jež nabízí třídenní národopisný festival Chodské slavnosti, který dnes končí. Ve stáncích i obchodech v Domažlicích je nakupují hlavně lidé ze vzdálenějších částí republiky a cizinci, zejména z Bavorska. Chodské koláče si ale odnáší z trhů téměř každý, prodejci je tak vyprodají za několik hodin, zjistila ČTK na trzích v centru města. Z chodské keramiky šly nejvíce na odbyt hrnky, vázy, džbány, slánky a křížky. "Lidé to chtějí. Měli k tomu nějaký vztah, měli to jejich babičky, dědové nebo to mají na chalupě a něco si dokoupí. Převážně je to hodně regionální, ale často si někdo něco objedná do zahraničí jako typicky české zboží - teď třeba do Mexika, Austrálie a Ameriky," řekl Jan Koreček, syn Květy Korečkové, která vyrábí a maluje chodskou bílou i černou keramiku. Vzory vycházejí z chodských krojů a ty zase z přírody - z rostlin. "Naši předkové se inspirovali tím, co viděli kolem sebe. Postupně to zlidovělo. Nejdřív to bylo na krojích a poté na keramice, jak se kolem roku 1900 s rozvojem dopravy lidí po železnici začala inovovat, aby se turistům více zalíbila," řekla Korečková. Podle ní jsou na Chodsku jen čtyři malí výrobci. (pokračování...)
Domažlice 11. srpna (ČTK) - Chodské kroje, keramika, koláče, pivo a produkty z medu jsou vyhlášeným zbožím, jež nabízí třídenní národopisný festival Chodské slavnosti, který dnes končí. Ve stáncích i obchodech v Domažlicích je nakupují hlavně lidé ze vzdálenějších částí republiky a cizinci, zejména z Bavorska. Chodské koláče si ale odnáší z trhů téměř každý, prodejci je tak vyprodají za několik hodin, zjistila ČTK na trzích v centru města. Z chodské keramiky šly nejvíce na odbyt hrnky, vázy, džbány, slánky a křížky. "Lidé to chtějí. Měli k tomu nějaký vztah, měli to jejich babičky, dědové nebo to mají na chalupě a něco si dokoupí. Převážně je to hodně regionální, ale často si někdo něco objedná do zahraničí jako typicky české zboží - teď třeba do Mexika, Austrálie a Ameriky," řekl Jan Koreček, syn Květy Korečkové, která vyrábí a maluje chodskou bílou i černou keramiku. Vzory vycházejí z chodských krojů a ty zase z přírody - z rostlin. "Naši předkové se inspirovali tím, co viděli kolem sebe. Postupně to zlidovělo. Nejdřív to bylo na krojích a poté na keramice, jak se kolem roku 1900 s rozvojem dopravy lidí po železnici začala inovovat, aby se turistům více zalíbila," řekla Korečková. Podle ní jsou na Chodsku jen čtyři malí výrobci. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Olympiáda sklízí pozitivní ohlasy, podle médií dokázala Francouze okouzlit' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Sociální problematika (sop) - Sport (spo). ID zprávy: T2024081102314|511081. Vydána 11.08.2024 14:35:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Olympiáda sklízí pozitivní ohlasy, podle médií dokázala Francouze okouzlit' je zařazena do kategorií Životní styl (spl) - Magazínový servis (mag) - Sociální problematika (sop) - Sport (spo). ID zprávy: T2024081102314|511081. Vydána 11.08.2024 14:35:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.