Vlček: Automobilky mají mít prostředky na inovace, pokuty nejsou správnou cestou
Brusel 28. listopadu (zpravodajka ČTK) - Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to, že neprodávají dostatečný počet elektromobilů, není správná cesta. Vlček to dnes řekl českým novinářům po skočení jednání unijních ministrů průmyslu v Bruselu. Česko na schůzce spolu s Itálií představilo takzvaný non-paper, tedy neformálního dokument, ve kterém vyzvalo ke zmírnění těchto pokut.
"Pojďme ten systém pokut zrevidovat, ale zároveň chtějme jasné záruky od průmyslu, že prostředky, které v odvětví zůstanou, budou opravdu investovány do inovací, do nových technologií a budou plnit cíl, který by měly, a to je zvyšování konkurenceschopnosti," řekl Vlček. Zmínil, že odlétá z Bruselu spokojen, protože česko-italská výzva rozpoutala na zasedání ministrů "velmi důležitou a intenzivní debatu, do které se zapojilo více než 20 států".
Za silný signál považuje český ministr i středeční prohlášení šéfky nové Evropské komise (EK) Ursuly von der Leyenové. Ta totiž prohlásila, že se hodlá agendě automobilového průmyslu a problémům, kterým nyní automobilky čelí, věnovat osobně. Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.
"Konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu musí zůstat ústředním bodem politiky EU," uvádí se ve dvoustránkovém materiálu, který dnes Česko a Itálie představily a který podpořily rovněž Rakousko, Bulharsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko.
Dnešní debata podle Vlčka potvrdila to, co se říká v Draghiho zprávě o konkurenceschopnosti EU i to, co uvádí řada členských států včetně Česka. Tedy, že "revize určitých cílů je opravdu nasnadě, pokud chceme evropský průmysl udržet konkurenceschopný ve světě a zajistit velký počet pracovních míst".
"Já jsem dneska absolvoval i řadu bilaterálních jednání, s Němci, s Francouzi, nebo samozřejmě s našimi italskými partnery. Ti, kteří se v debatě jasně vyjádřili spíše odmítavě jsou Dánové, Irové a Švédové," uvedl český ministr. "Němci se vyjádřili, že tu debatu vítají," dodal s tím, že pozice Německa a Francie bude hrát do budoucna velmi významnou roli.
"Současné cíle pro osobní automobily, které mají být vymáhány od roku 2025, znamenají riziko uložení pokut výrobcům, kteří nejsou schopni splnit tyto přísné požadavky kvůli zpomalujícímu se přechodu na elektromobily. Takové sankce by vážně omezily schopnost průmyslu reinvestovat do inovací a rozvoje, což by poškodilo konkurenceschopnost Evropy na globální scéně," uvádí se ve společné česko-italském dokumentu. "Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) na tyto obavy upozornila a my podporujeme potřebu naléhavých vhodných opatření a dostatečných finančních prostředků na úrovni EU, včetně případného krátkodobého balíčku, který by usnadnil spravedlivou transformaci, jež nebude dále podkopávat evropskou konkurenceschopnost," dodává non-paper.
Jak již dříve uvedl český ministr dopravy Martin Kupka, Česko chce usilovat také o odložení platnosti zákazu spalovacích motorů u nově prodávaných aut, který má platit od roku 2035. Evropská unie by měla nastavení tohoto cíle zhodnotit v roce 2026, podle Kupky chce Česko diskusi vést už v příštím roce. I o tomto požadavku hovoří společná iniciativa Itálie a Česka.
"Velmi silnou roli v tom bude hrát samozřejmě i Evropský parlament, byl jsem několikrát v kontaktu s naší europoslankyní Danuší Nerudovou, která se toto téma snaží tlačit i po své linii. Ten tlak nesmí ustat a musí být přenesen z Rady EU do Evropské komise a podporován českými europoslanci," uvedl Vlček.
Česká europoslankyně se v souvislosti s tím účastnila minulý týden i setkání s řediteli největších evropských automobilek a vedením frakce Evropské lidové strany (EPP). "Mezi účastníky byli ředitelé Volskwagenu, BMW, Renaultu i Škody. Diskutovali jsme o tom, jak pomoci automobilovému průmyslu tak, aby úspěšně prošel transformací směrem k uhlíkové neutralitě v osobní automobilové dopravě," popsala jednání Nerudová. "Hlavním tématem je najít řešení, aby automobilky nemusely v následujících letech platit prémiové platby za překročení emisních limitů a abychom ochránili pracovní místa v regionech. To nejdůležitější nyní je pomoci automobilkám, aby mohly platné cíle splnit," dodala.
Tereza Šupová spr jd - sdílejte článek
Následuje: Pokles kurzu rublu vůči dolaru není důvodem k panice, řekl Putin
Moskva 28. listopadu (ČTK) - Pokles kurzu rublu z posledních dnů není důvodem k panice. Občasné prudké výkyvy ruské měny souvisejí s rozpočtovými platbami a sezonními změnami, řekl podle agentury Reuters prezident Vladimir Putin. Rubl ve středu oslabil o více než sedm procent, prolomil hranici 110 rublů za dolar a dostal se až na 114 rublů. Dnes jeho kurz zpevnil. Zotavení kurzu rublu přišlo poté, co ruská centrální banka intervenovala na devizovém trhu, aby měnu podpořila. Banka oznámila, že do konce roku přestane nakupovat devizy, aby stabilizovala trhy. "Pokud jde o výkyvy kurzu rublu, souvisí to nejen s inflačními procesy, ale i s platbami do rozpočtu a s cenami ropy," řekl Putin po skončení bezpečnostního summitu v Kazachstánu. "Jde zde řada sezonních faktorů. Takže celkově je podle mého názoru situace pod kontrolou a není absolutně žádný důvod k panice," dodal. Putin a další ruští představitelé se od pádu rublu snaží šířit klid na ruských finančních trzích. Ministr hospodářství Maxim Rešetnikov obvinil z poklesu rublu globální sílu dolaru. Analytici a ekonomové částečně přičítají pokles kurzu rublu rostoucímu geopolitickému napětí od chvíle, kdy západní země umožnily minulý týden Ukrajině vypálit rakety dlouhého doletu hlouběji do ruského území a Rusko odpovědělo vypálením nové rakety na Ukrajinu. Vliv podle nich měly i nové americké sankce uvalené minulý týden na ruský finanční ústav Gazprombank. Finanční ředitel banky VTB Dmitrij Pjanov uvedl, že sankce vůči Gazprombank vyvolaly panické nákupy na měnovém trhu a způsobily pokles rublu. (pokračování...)
Moskva 28. listopadu (ČTK) - Pokles kurzu rublu z posledních dnů není důvodem k panice. Občasné prudké výkyvy ruské měny souvisejí s rozpočtovými platbami a sezonními změnami, řekl podle agentury Reuters prezident Vladimir Putin. Rubl ve středu oslabil o více než sedm procent, prolomil hranici 110 rublů za dolar a dostal se až na 114 rublů. Dnes jeho kurz zpevnil. Zotavení kurzu rublu přišlo poté, co ruská centrální banka intervenovala na devizovém trhu, aby měnu podpořila. Banka oznámila, že do konce roku přestane nakupovat devizy, aby stabilizovala trhy. "Pokud jde o výkyvy kurzu rublu, souvisí to nejen s inflačními procesy, ale i s platbami do rozpočtu a s cenami ropy," řekl Putin po skončení bezpečnostního summitu v Kazachstánu. "Jde zde řada sezonních faktorů. Takže celkově je podle mého názoru situace pod kontrolou a není absolutně žádný důvod k panice," dodal. Putin a další ruští představitelé se od pádu rublu snaží šířit klid na ruských finančních trzích. Ministr hospodářství Maxim Rešetnikov obvinil z poklesu rublu globální sílu dolaru. Analytici a ekonomové částečně přičítají pokles kurzu rublu rostoucímu geopolitickému napětí od chvíle, kdy západní země umožnily minulý týden Ukrajině vypálit rakety dlouhého doletu hlouběji do ruského území a Rusko odpovědělo vypálením nové rakety na Ukrajinu. Vliv podle nich měly i nové americké sankce uvalené minulý týden na ruský finanční ústav Gazprombank. Finanční ředitel banky VTB Dmitrij Pjanov uvedl, že sankce vůči Gazprombank vyvolaly panické nákupy na měnovém trhu a způsobily pokles rublu. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Vlček: Automobilky mají mít prostředky na inovace, pokuty nejsou správnou cestou' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Evropská unie - zprávy (eur) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024112806104|512321. Vydána 28.11.2024 16:52:07. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Vlček: Automobilky mají mít prostředky na inovace, pokuty nejsou správnou cestou' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Makroekonomika (mak) - Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Evropská unie - zprávy (eur) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024112806104|512321. Vydána 28.11.2024 16:52:07. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.