ČNB vydává zlatou minci s motivy historického jádra Moravské Třebové
Moravská Třebová (Svitavsko) 1. října (ČTK) - Česká národní banka (ČNB) vydává zlatou minci v nominální hodnotě 5000 korun s motivy historického jádra Moravské Třebové. Pětitisícikoruna z cyklu Městské památkové rezervace je v prodeji od 1. října, uvedla banka v tiskové zprávě. Mince inspirovaná Moravskou Třebovou vychází jako osmá v pořadí. Nominální hodnota 5000 korun není totožná s prodejní cenou, která je výrazně vyšší a zohledňuje mimo jiné aktuální cenu zlata a náklady spojené s výrobou.
"Moravská Třebová se v období renesance stala natolik významným střediskem humanistické vzdělanosti, že se jí začalo přezdívat Moravské Athény. Dodnes se pyšní zachovalými pozůstatky nejstarších renesančních památek v Česku. Vydání zlaté mince věnované Moravské Třebové proto vnímám jako symbolické ocenění historického významu tohoto malebného města," uvedl guvernér České národní banky Aleš Michl.
Na zlaté minci jsou ztvárněné hlavní dominanty památkové rezervace. Na lícní straně je průčelí budovy radnice a v pozadí věž renesančního zámku včetně arkád na jeho nádvoří. Na rubové straně mince se v horní části nachází koláž gotických a renesančních měšťanských domů. Ve spodní části je pak vyobrazena silueta věže barokního kostela Nanebevzetí Panny Marie, pod kterou je sgrafitová omítka z roku 1565 ve dvorním traktu radnice a také detail kašny na zámeckém nádvoří i morový sloup z roku 1718. Podobu mince pro ČNB navrhl Zbyněk Fojtů.
ČNB vydává 15.000 mincí ze zlata o ryzosti 999,9, z toho 4750 je v běžném a 10.250 ve špičkovém provedení. Obě varianty se od sebe liší povrchovou úpravou a zpracováním hrany. Ta je v běžném provedení vroubkovaná, ve zvláštním provedení hladká. Mince vyrazila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.
Cyklus Městské památkové rezervace v letech 2021 až 2025 postupně představuje deset historických měst České republiky. Vlastní minci už kromě Moravské Třebové mají Cheb, Jihlava, Mikulov, Litoměřice, Kroměříž, Hradec Králové a Olomouc. V roce 2025 cyklus uzavřou města Štramberk a Tábor. Více informací o numizmatických emisích je na webu ČNB.
dos hj - sdílejte článek
Následuje: Polákům vadí, že s nimi Draghi nemluvil při psaní zprávy o zaostávání Evropy
Varšava 1. října (ČTK) - Poláci si stěžují, že s nimi bývalý šéf Evropské centrální banky (ECB) Mario Draghi nemluvil při psaní své zprávy o zaostávání Evropy. Mohl se při hledání receptu na zvýšení konkurenceschopnosti unijní ekonomiky inspirovat rychlým hospodářským růstem Polska, píše na svém webu polský deník Rzeczpospolita. To, že se bývalý italský premiér Draghi neobrátil na polskou vládu, není podle listu samo o sobě nic šokujícího, protože nehovořil ani s žádným jiným kabinetem ze sedmadvacítky. Je ale zarážející, že z regionu střední a východní Evropy nepochází žádný z 22 ekonomů, kteří s ním spolupracovali, píše Rzeczpospolita. Draghi sice může argumentovat, že data z polské ekonomiky vyhodnocují instituce jako Světová banka (SB), Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) nebo různé podnikatelské svazy, na něž se obrátil. Polský list ale konstatuje, že rychlý hospodářský růst Polska v posledních dvou desetiletích pro něj nebyl intelektuálně zajímavý. Nebo ho v každém případě nezaujal natolik, aby ho inspiroval k úvahám o zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. "Draghiho zprávě by prospělo, kdyby s námi její autor zahájil hloubkový rozhovor, neboť náš region rostl nejrychleji," domnívá se náměstek polského ministra pro rozvoj a technologie Ignacy Niemczycki, který se minulý týden v Bruselu zúčastnil zasedání Rady EU pro konkurenceschopnost. Ze stejného důvodu zprávu kritizovali ministři některých dalších zemí regionu. Nedostatečná otevřenost Draghiho vůči zkušenostem lidí ze střední a východní Evropy také pobouřila Marcina Piontkowského, který vyučuje na Akademii Leona Koźmińského ve Varšavě a je autorem knihy "Zlatý věk. Jak se Polsko stalo evropským lídrem růstu a jaká je jeho budoucnost". Piontkowski na síti X připomněl, že Polsko od roku 1990 zvýšilo hrubý domácí produkt (HDP) v paritě kupní síly (počítáno podle kupní síly zlotého) třiapůlkrát, tedy více než kdokoli jiný v Evropě a na světě přinejmenším od roku 1992. Svědčí to o ignoranci Západoevropanů a zjevné bezvýznamnosti Východoevropanů, domnívá se ekonom a dodává, že země střední a východní Evropy by měly sepsat vlastní zprávu o konkurenceschopnosti. (pokračování...)
Varšava 1. října (ČTK) - Poláci si stěžují, že s nimi bývalý šéf Evropské centrální banky (ECB) Mario Draghi nemluvil při psaní své zprávy o zaostávání Evropy. Mohl se při hledání receptu na zvýšení konkurenceschopnosti unijní ekonomiky inspirovat rychlým hospodářským růstem Polska, píše na svém webu polský deník Rzeczpospolita. To, že se bývalý italský premiér Draghi neobrátil na polskou vládu, není podle listu samo o sobě nic šokujícího, protože nehovořil ani s žádným jiným kabinetem ze sedmadvacítky. Je ale zarážející, že z regionu střední a východní Evropy nepochází žádný z 22 ekonomů, kteří s ním spolupracovali, píše Rzeczpospolita. Draghi sice může argumentovat, že data z polské ekonomiky vyhodnocují instituce jako Světová banka (SB), Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) nebo různé podnikatelské svazy, na něž se obrátil. Polský list ale konstatuje, že rychlý hospodářský růst Polska v posledních dvou desetiletích pro něj nebyl intelektuálně zajímavý. Nebo ho v každém případě nezaujal natolik, aby ho inspiroval k úvahám o zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky. "Draghiho zprávě by prospělo, kdyby s námi její autor zahájil hloubkový rozhovor, neboť náš region rostl nejrychleji," domnívá se náměstek polského ministra pro rozvoj a technologie Ignacy Niemczycki, který se minulý týden v Bruselu zúčastnil zasedání Rady EU pro konkurenceschopnost. Ze stejného důvodu zprávu kritizovali ministři některých dalších zemí regionu. Nedostatečná otevřenost Draghiho vůči zkušenostem lidí ze střední a východní Evropy také pobouřila Marcina Piontkowského, který vyučuje na Akademii Leona Koźmińského ve Varšavě a je autorem knihy "Zlatý věk. Jak se Polsko stalo evropským lídrem růstu a jaká je jeho budoucnost". Piontkowski na síti X připomněl, že Polsko od roku 1990 zvýšilo hrubý domácí produkt (HDP) v paritě kupní síly (počítáno podle kupní síly zlotého) třiapůlkrát, tedy více než kdokoli jiný v Evropě a na světě přinejmenším od roku 1992. Svědčí to o ignoranci Západoevropanů a zjevné bezvýznamnosti Východoevropanů, domnívá se ekonom a dodává, že země střední a východní Evropy by měly sepsat vlastní zprávu o konkurenceschopnosti. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČNB vydává zlatou minci s motivy historického jádra Moravské Třebové' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Magazínový servis (mag) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024100104781|511640. Vydána 01.10.2024 14:10:27. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČNB vydává zlatou minci s motivy historického jádra Moravské Třebové' je zařazena do kategorií Finance (fin) - Magazínový servis (mag) - Firmy (efm). ID zprávy: T2024100104781|511640. Vydána 01.10.2024 14:10:27. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Česká národní banka (ČNB)
Centrální banka České republiky. Orgán, který vykonává dohled nad finančním trhem v zemi. Hlavním cílem její činnosti je péče o cenovou stabilitu. Vydává bankovky a mince v měně České republiky, jíž je koruna česká.