V budoucí exopozici Archeoparku Všestary je ode dneška člun z expedice Monoxylon
Všestary (Hradecko) 8. ledna (ČTK) - Replika pravěkého člunu známá z expedic Monoxylon je ode dneška v přestavované budově Archeoparku pravěku Všestary, kde vznikne nová expozice a plavidlo bude jejím největším exponátem. Specializovaná firma jej za pomocí techniky umístila do budovy, zjistila na místě ČTK. Plavidlo bylo přes rok v budově v deset kilometrů vzdálené obci Hořiněves. Člun se účastnil dvou expedic Monoxylon.
"Je to druhý člun, který byl na expedicích dvě a tři, tedy v roce 1998 a 2019. Urazili jsme na něm po moři celkem 1200 kilometrů," řekl dnes ČTK ředitel archeoparku a organizátor expedic Monoxylon Radomír Tichý.
V nové expozici má být zavěšený v úrovni ochozu prvního patra, takže návštěvníci jej uvidí nejen zespodu, ale i tak, jako by byl v blízkosti mola.
"Expozice související s přestavbou jedné budovy archeoparku ještě není stavebně dokončena, ale právě v této fázi bylo nutné do budovy nastěhovat nejrozměrnější exponát, kterým je dlabaný člun. Jde o druhý ze tří člunů, které pluly po moři v expedici Monoxylon. Velikostí je druhý nejdelší, na délku má 9,2 metru a hmotnost 1360 kilogramů," řekl Tichý.
Námořními expedicemi Monoxylon se všestarští experimentální archeologové ve člunech vydlabaných z jednoho kusu dřeva - monoxylech snaží přispět k poznání šíření raných forem zemědělství ve Středomoří. Zatím poslední expedice Monoxylon IV v roce 2023 navázala na námořní výpravy v dlabaných člunech z let 1995, 1998 a 2019.
Právě plavidlo z expedice Monoxylon IV, které pojme 20 pádlujících a kormidelníka a má na délku 11,5 metru a široké je až 120 centimetrů, je největším ze člunů, které všestarští experimentální archeologové vyrobili. Podle Tichého by na něm mohli podniknout další námořní výpravu, expedici Monoxylon V, o které uvažují. Mohla by se odehrát v létě roku 2026. Plavit by se měla opět v Egejském moři, jako plavby v letech 1995, 2019 a 2023, ale s tím rozdílem, že trasa by měla vést v jeho severní části z východu na západ. Předlohou plavidla je 8000 let staré neolitické plavidlo s plochým dnem objevené v roce 1994 v jezeře Bracciano u Říma. Ode dneška jsou tak v areálu archeoparku všechny čluny z expedic Monoxylon.
Stavební práce na rozšíření expozic archeoparku začaly v prosinci 2023 a jejich podstatou je vybudování nástavby a přístavby schodiště k objektu sousedícímu s parkovištěm, v němž se konají praktické ukázky experimentálních archeologů. V přízemí bude foyer, přednáškový a výstavní sál, v nové půdní nástavbě dílny, galerie s expozicí a výstavní sál včetně sociálního zázemí. Náklady na projekt včetně vybavení jsou přes 23 milionů korun bez DPH. Investorem je kraj, 21,6 milionu korun činí dotace.
Zřizovatelem archeoparku je Královéhradecký kraj s Univerzitou Hradec Králové. Archeopark od roku 2013 seznamuje návštěvníky s životem v pravěku prostřednictvím tzv. živé archeologie. Na metodách názornosti je založena atraktivita areálu. Je tam desítka replik pravěkých objektů.
ku hj - sdílejte článek
Následuje: FT: Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě, mohou levněji létat přes Rusko
Londýn/Hongkong 8. ledna (ČTK) - Tři největší letecké společnosti v Číně, nad nimiž má kontrolu vláda v Pekingu, rychle expandují na evropském trhu. Využívají toho, že mohou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko, zatímco evropským dopravcům ve využití stejné cesty brání sankce. Napsal to dnes britský list Financial Times (FT). Sankce jsou výsledkem sporu mezi západními státy a Ruskem kvůli válce na Ukrajině. Západní dopravci omezili přímé lety do Číny a například aerolinky Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways a Virgin Atlantic se loni rozhodly některé lety do pevninské Číny úplně zrušit. Zdůvodňují to právě dopadem sankcí, kvůli nimž jsou čínští rivalové schopni nabídnout cestujícím cenově výhodnější letenky. Moskva zakázala většině evropských leteckých společností vstup do ruského vzdušného prostoru v roce 2022. Reagovala tak na sankce, které západní státy uvalily na Rusko za jeho vojenskou invazi na Ukrajinu z února téhož roku. Výsledkem je, že evropským aerolinkám trvá cesta do Číny déle, když musejí oblétávat Rusko, nemluvě o vyšších nákladech na palivo. "Evropští dopravci prostě nejsou konkurenceschopní,“ řekl David Yu, který se na New York University v Šanghaji specializuje na odvětví letecké dopravy. Tři největší čínské aerolinky - Air China, China Eastern a China Southern - ale navzdory posílení letů pořád hlásí ztráty. Jejich souhrnná přepravní kapacita mezi Čínou a západní Evropou přitom loni v říjnu byla proti stejnému měsíci v roce 2019 vyšší o 18 procent, upozornil analytik společnosti DBS Jason Sum. Uvedené tři čínské aerolinky za devět měsíců loňského roku ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 prudce zvýšily pravidelné lety do Británie, Španělska a do Itálie. Poradenská společnost Ishka uvádí, že jde o nárůst o 25 až 45 procent. Analytik švýcarské banky UBS Eric Lin pak upozornil, že čínští dopravci jsou schopni také nabídnout na trasách mezi Čínou a západní Evropou letenky o pět až 35 procent levněji než jejich evropští rivalové. (pokračování...)
Londýn/Hongkong 8. ledna (ČTK) - Tři největší letecké společnosti v Číně, nad nimiž má kontrolu vláda v Pekingu, rychle expandují na evropském trhu. Využívají toho, že mohou na trasách mezi Evropou a Čínou využívat nejkratší cesty přes Rusko, zatímco evropským dopravcům ve využití stejné cesty brání sankce. Napsal to dnes britský list Financial Times (FT). Sankce jsou výsledkem sporu mezi západními státy a Ruskem kvůli válce na Ukrajině. Západní dopravci omezili přímé lety do Číny a například aerolinky Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways a Virgin Atlantic se loni rozhodly některé lety do pevninské Číny úplně zrušit. Zdůvodňují to právě dopadem sankcí, kvůli nimž jsou čínští rivalové schopni nabídnout cestujícím cenově výhodnější letenky. Moskva zakázala většině evropských leteckých společností vstup do ruského vzdušného prostoru v roce 2022. Reagovala tak na sankce, které západní státy uvalily na Rusko za jeho vojenskou invazi na Ukrajinu z února téhož roku. Výsledkem je, že evropským aerolinkám trvá cesta do Číny déle, když musejí oblétávat Rusko, nemluvě o vyšších nákladech na palivo. "Evropští dopravci prostě nejsou konkurenceschopní,“ řekl David Yu, který se na New York University v Šanghaji specializuje na odvětví letecké dopravy. Tři největší čínské aerolinky - Air China, China Eastern a China Southern - ale navzdory posílení letů pořád hlásí ztráty. Jejich souhrnná přepravní kapacita mezi Čínou a západní Evropou přitom loni v říjnu byla proti stejnému měsíci v roce 2019 vyšší o 18 procent, upozornil analytik společnosti DBS Jason Sum. Uvedené tři čínské aerolinky za devět měsíců loňského roku ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 prudce zvýšily pravidelné lety do Británie, Španělska a do Itálie. Poradenská společnost Ishka uvádí, že jde o nárůst o 25 až 45 procent. Analytik švýcarské banky UBS Eric Lin pak upozornil, že čínští dopravci jsou schopni také nabídnout na trasách mezi Čínou a západní Evropou letenky o pět až 35 procent levněji než jejich evropští rivalové. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V budoucí exopozici Archeoparku Všestary je ode dneška člun z expedice Monoxylon' je zařazena do kategorií Magazínový servis (mag) - Kultura (kul) - Věda a technika (vat) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2025010703595|512829. Vydána 08.01.2025 13:14:12. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V budoucí exopozici Archeoparku Všestary je ode dneška člun z expedice Monoxylon' je zařazena do kategorií Magazínový servis (mag) - Kultura (kul) - Věda a technika (vat) - Stavebnictví a reality (sta). ID zprávy: T2025010703595|512829. Vydána 08.01.2025 13:14:12. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.