Zábřeh stvrdil partnerství s Dawson City, domovem Jana Eskymo Welzla
Zábřeh (Šumpersko) 24. února (ČTK) - Rodiště a bydliště cestovatele, zlatokopa a náčelníka eskymáků Jana Eskymo Welzla symbolicky propojilo partnerství, které stvrdil Zábřeh na Šumpersku s kanadským městem Dawson City v Yukonu. Obě města vzdálená od sebe více než 7000 kilometrů spojila právě osoba nejslavnějšího českého dobrodruha, který se v Zábřehu narodil a v Dawson City žil v letech 1929 až 1948 a je zde také pohřben. Jeho odkaz je připomínán v obou městech a stal se také součástí jejich společného Memoranda o porozumění, informovala dnes ČTK mluvčí radnice Lucie Mahdalová.
Dohodu o partnerství, která podtrhuje historické vazby obou měst, podepsali závěrem týdne představitelé obou radnic při on-line ceremonii. "Město Dawson City je známé z životopisů Jana Eskymo Welzla či Jacka Londona. S námětem uzavřít partnerství přišel dawsonský radní Patrik Pikálek. Partnerství má pro Zábřeh žijící Welzlovým odkazem především symbolický význam," uvedl starosta Zábřehu František John (KDU-ČSL). "Dawson dodnes žije odkazem zlatokopů i prospektorů a bydlí zde lidé s podobnou živelnou náturou, jakou měl Jan Eskymo Welzl," uvedl při podpisu memoranda starosta Dawsonu William Kendrick.
Welzlův odkaz je dodnes připomínán v obou městech. V Zábřehu je po něm pojmenována jedna z ulic, v roce 1998 zde byla odhalena Welzlova socha od Stanislava Lacha, o dva roky později byl jmenován čestným občanem města. Od května 2020 je v zábřežském muzeu nová expozice J. E. Welzla. Každoročně se v Zábřehu na počátku roku koná festival Welzlování. Připomínkou putování zábřežského rodáka je pro všechny účastníky také dubnový pochod Po stopách Eskymo Welzla a letní závod Welzlův kvadriatlon. Městem vede také naučná Welzlova stezka, připomněla mluvčí radnice.
Partnerství mezi Zábřehem a Dawson City ležícího na soutoku řek Yukon a Klondike a známého unikátní architekturou z dob zlaté horečky si podle zástupců radnice klade za cíl také podpořit různé společné aktivity v oblastech kultury, vzdělávání, turismu a místního rozvoje. To bude zahrnovat například partnerství mezi muzei, studentské výměny a propagační aktivity.
Jan Eskymo Welzl se narodil v roce 1868 v Zábřehu. Byl topičem, strojníkem, stavitelem transsibiřské magistrály, polárním lovcem, zlatokopem, charismatickým vypravěčem a především cestovatelem a dobrodruhem. Ve svých 35 letech byl zvolen na Novosibiřských ostrovech v Severním ledovém oceánu náčelníkem a nejvyšším soudcem. Usadil se nakonec v kanadském Dawsonu, kde také 18. září 1948 zemřel. Je pochován na dawsonském hřbitově, na náhrobku má vytesáno: "Kde domov můj, kde domov můj...".
Alena Horáková gcm - sdílejte článek
Následuje: Vzrostl zájem Čechů o letenky do exotických a vzdálených destinací, o pětinu
Praha 24. února (ČTK) - Češi na letošní rok koupili meziročně o pětinu více letenek do exotických a více než 4000 kilometrů vzdálených destinací. Vyplývá to z informací prodejců letenek oslovených ČTK. Prodejci srovnávali letenky na letošní rok nakoupené loni a letos do 20. února. Nejčastěji hlásili zvýšení zájmu o lety do Spojených států, Vietnamu, Thajska nebo Austrálie. Převážná část letů, zhruba 70 procent, ale podle většiny prodejců stále směřuje do Evropy. Průměrná délka pobytů ve vzdálených destinacích je podle prodejců více než dva týdny. Podle ředitele portálu Letuška.cz Josefa Trejbala se poměr cest do Evropy a mimo ni mění také sezonně. V zimě podle něj mimo Evropu směřuje 40 procent letů jejich klientů, v létě méně, 25 procent. Průměrně 70 procent letů prodejce Pelikán míří do Evropy. Do Asie Pelikán prodá 17 procent všech letenek. 'Právě Asie loni vzrostla o 60 procent oproti roku 2022,' uvedla mluvčí prodejce Pelikán Katarína Šuchterová. V Kiwi.com je zatím 77 procent koupených letenek do evropských destinací. Výjimkou je prodejce Student Agency Travel. 'Z letenek zakoupených letos do úterý 20. února směřuje do Evropy 40 procent klientů, do dálkových destinací 45 procent klientů a zbylých 15 procent do destinací Blízkého a Středního východu,' řekla ČTK ředitelka prodeje Student Agency Travel Martina Hrnčířová. Do destinací vzdálených více než 4000 kilometrů prodal portál Letuška.cz meziročně o 20 procent letenek více, prodejce Pelikán o 30 procent a Student Agency Travel o sedm procent. Nárůst Trejbal přičítá navýšení kapacit například u aerolinek Qatar Airways a novým spojům, které spustily China Airlines. Mezi cestujícími, kteří nakoupili letenky přes Kiwi.com, meziročně nejvíce vzrostl zájem o ostrov Mauricius, o více než 127 procent. O více než 80 procent vzrostl prodejci prodej letenek na Maledivy, do Kambodži a Saúdské Arábie. O polovinu letenek více prodala společnost také na Srí Lanku. U společnosti Student Agency Travel meziročně nejvíce vzrostl zájem o Nepál, o 155 procent. (pokračování...)
Praha 24. února (ČTK) - Češi na letošní rok koupili meziročně o pětinu více letenek do exotických a více než 4000 kilometrů vzdálených destinací. Vyplývá to z informací prodejců letenek oslovených ČTK. Prodejci srovnávali letenky na letošní rok nakoupené loni a letos do 20. února. Nejčastěji hlásili zvýšení zájmu o lety do Spojených států, Vietnamu, Thajska nebo Austrálie. Převážná část letů, zhruba 70 procent, ale podle většiny prodejců stále směřuje do Evropy. Průměrná délka pobytů ve vzdálených destinacích je podle prodejců více než dva týdny. Podle ředitele portálu Letuška.cz Josefa Trejbala se poměr cest do Evropy a mimo ni mění také sezonně. V zimě podle něj mimo Evropu směřuje 40 procent letů jejich klientů, v létě méně, 25 procent. Průměrně 70 procent letů prodejce Pelikán míří do Evropy. Do Asie Pelikán prodá 17 procent všech letenek. 'Právě Asie loni vzrostla o 60 procent oproti roku 2022,' uvedla mluvčí prodejce Pelikán Katarína Šuchterová. V Kiwi.com je zatím 77 procent koupených letenek do evropských destinací. Výjimkou je prodejce Student Agency Travel. 'Z letenek zakoupených letos do úterý 20. února směřuje do Evropy 40 procent klientů, do dálkových destinací 45 procent klientů a zbylých 15 procent do destinací Blízkého a Středního východu,' řekla ČTK ředitelka prodeje Student Agency Travel Martina Hrnčířová. Do destinací vzdálených více než 4000 kilometrů prodal portál Letuška.cz meziročně o 20 procent letenek více, prodejce Pelikán o 30 procent a Student Agency Travel o sedm procent. Nárůst Trejbal přičítá navýšení kapacit například u aerolinek Qatar Airways a novým spojům, které spustily China Airlines. Mezi cestujícími, kteří nakoupili letenky přes Kiwi.com, meziročně nejvíce vzrostl zájem o ostrov Mauricius, o více než 127 procent. O více než 80 procent vzrostl prodejci prodej letenek na Maledivy, do Kambodži a Saúdské Arábie. O polovinu letenek více prodala společnost také na Srí Lanku. U společnosti Student Agency Travel meziročně nejvíce vzrostl zájem o Nepál, o 155 procent. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zábřeh stvrdil partnerství s Dawson City, domovem Jana Eskymo Welzla' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024022402088|509058. Vydána 24.02.2024 12:03:18. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Zábřeh stvrdil partnerství s Dawson City, domovem Jana Eskymo Welzla' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod). ID zprávy: T2024022402088|509058. Vydána 24.02.2024 12:03:18. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.