Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2
Amsterodam/Brusel 20. června (ČTK) - Dodatečná prozatímní cla, která chce Evropská unie zavést na dovoz elektromobilů z Číny, by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza, kterou ve středu zveřejnila nizozemská banka ING.
Plán zakázat prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 se podle autorů i bez nového opatření potýkal se zásadními překážkami. Podíl bateriových elektromobilů na trhu s novými automobily například podle dnešního sdělení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v květnu klesl na 12,5 procenta z dubnových 13,8 procenta.
Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo...
"Dodatečné poplatky za dovoz čínských elektromobilů by mohly dostupnost většího množství cenově dostupnějších modelů v Evropě ještě více oddálit," píší analytici banky. A dodávají, že elektromobily jsou pro průměrného spotřebitele v EU stále příliš drahé.
Například nový elektromobil MG4 od čínské automobilky SAIC vyjde německého spotřebitele na 34.900 eur (téměř 870.000 Kč), zatímco v Číně stejný vůz vyjde na 109.800 jüanů (350.000 Kč). Nicméně i více než dvojnásobná pořizovací cena čínského modelu v Německu je výrazně pod průměrem EU, kde většina prodávaných elektromobilů stále patří do kategorie prémiových vozů.
"Na cenově dostupnější elektromobily stále čeká velká skupina soukromých spotřebitelů. Nová opatření nepomůžou ani podpoře stále pomalého nárůstu přijímání elektromobilů, ani snaze vyrovnat podmínky pořízení elektromobilů s vozy se spalovacími motory," dodali autoři. Pokud se cena ještě zvýší, nástup elektromobilů se podle nich ještě více zpomalí.
Nová cla přitom podle analýzy ani nezabrání zaplavení unijního trhu čínskými bateriovými vozy. Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. "Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo," uvedli analytici.
Postupně ale roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Cla sice růst jejich zastoupení na trhu zpomalí, ale rozhodně ho podle autorů nezastaví. "Vzhledem k vysokým maržím, které mohou dosahovat 40 až 50 procent, mají stále prostor snižovat ceny," domnívají se.
Evropská komise (EK) zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Po osmiměsíčním vyšetřování EK 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta.
Částka stanoveného cla se v EU bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí, které čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů a které podle EK deformují unijní trh. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají.
boz spr - sdílejte článek
Následuje: Arcibiskup Graubner: Ve světě je krize vnímání člověka jako muže a ženy
Praha 20. června (ČTK) - Změna pohlaví je podle arcibiskupa Jana Graubnera "tak trochu nedomyšlená móda", která má svá rizika. Ve svém dnešním prohlášení před novináři také řekl, že lidé jsou svědky globální krize vnímání člověka jako muže a ženy, které odlišuje pohlaví. Změna pohlaví se podle Graubnera v západní společnosti stále častěji představuje jako adekvátní řešení některých osobních problémů, které však podle něj mrzačí zdravá lidská těla v honbě za pokojem. Ústavní soud (ÚS) v květnu zrušil s platností od poloviny roku 2025 současnou právní úpravu, která podmiňovala úřední změnu pohlaví operací. "Člověk se uskutečňuje buď jako muž, nebo jako žena, přičemž tato okolnost je každému dána, není předmětem jeho volby a ani jinak není v jeho dispozici. Řečeno jinými slovy: své pohlaví nemůže nikdo změnit," uvedl Graubner. Podle něj není člověk mužem, nebo ženou, protože se pro to rozhodne, ale protože jím jednoduše je. "Rozhodnout se můžu pouze pro to, jakým způsobem své mužství, nebo ženství budu prožívat. Současně nelze popřít, že jsme svědky globální krize takového chápání člověka," řekl. Podle arcibiskupa je nutné poskytnout péči a odbornou pomoc lidem, kteří trpí genderovou dysforií, tedy rozporem mezi biologickým pohlavím a pohlavím, se kterým se identifikují. Zároveň uvedl, že změna pohlaví je podle něj "tak trochu nedomyšlená móda". "Když mi řekne ředitel školy, že ve třídě tři děvčata neví, jestli jsou děvčata, tak to ukazuje nějaké nezdravé procento. (pokračování...)
Praha 20. června (ČTK) - Změna pohlaví je podle arcibiskupa Jana Graubnera "tak trochu nedomyšlená móda", která má svá rizika. Ve svém dnešním prohlášení před novináři také řekl, že lidé jsou svědky globální krize vnímání člověka jako muže a ženy, které odlišuje pohlaví. Změna pohlaví se podle Graubnera v západní společnosti stále častěji představuje jako adekvátní řešení některých osobních problémů, které však podle něj mrzačí zdravá lidská těla v honbě za pokojem. Ústavní soud (ÚS) v květnu zrušil s platností od poloviny roku 2025 současnou právní úpravu, která podmiňovala úřední změnu pohlaví operací. "Člověk se uskutečňuje buď jako muž, nebo jako žena, přičemž tato okolnost je každému dána, není předmětem jeho volby a ani jinak není v jeho dispozici. Řečeno jinými slovy: své pohlaví nemůže nikdo změnit," uvedl Graubner. Podle něj není člověk mužem, nebo ženou, protože se pro to rozhodne, ale protože jím jednoduše je. "Rozhodnout se můžu pouze pro to, jakým způsobem své mužství, nebo ženství budu prožívat. Současně nelze popřít, že jsme svědky globální krize takového chápání člověka," řekl. Podle arcibiskupa je nutné poskytnout péči a odbornou pomoc lidem, kteří trpí genderovou dysforií, tedy rozporem mezi biologickým pohlavím a pohlavím, se kterým se identifikují. Zároveň uvedl, že změna pohlaví je podle něj "tak trochu nedomyšlená móda". "Když mi řekne ředitel školy, že ve třídě tři děvčata neví, jestli jsou děvčata, tak to ukazuje nějaké nezdravé procento. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Obchod (obo) - Politika (pol) - Životní prostředí (ekl) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024062004424|510466. Vydána 20.06.2024 14:38:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Obchod (obo) - Politika (pol) - Životní prostředí (ekl) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024062004424|510466. Vydána 20.06.2024 14:38:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.