Zlatovna Zlato Zprávy Politika

Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2

Amsterodam/Brusel 20. června (ČTK) - Dodatečná prozatímní cla, která chce Evropská unie zavést na dovoz elektromobilů z Číny, by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza, kterou ve středu zveřejnila nizozemská banka ING. Plán zakázat prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 se podle autorů i bez nového opatření potýkal se zásadními překážkami. Podíl bateriových elektromobilů na trhu s novými automobily například podle dnešního sdělení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v květnu klesl na 12,5 procenta z dubnových 13,8 procenta.
Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo...
"Dodatečné poplatky za dovoz čínských elektromobilů by mohly dostupnost většího množství cenově dostupnějších modelů v Evropě ještě více oddálit," píší analytici banky. A dodávají, že elektromobily jsou pro průměrného spotřebitele v EU stále příliš drahé. Například nový elektromobil MG4 od čínské automobilky SAIC vyjde německého spotřebitele na 34.900 eur (téměř 870.000 Kč), zatímco v Číně stejný vůz vyjde na 109.800 jüanů (350.000 Kč). Nicméně i více než dvojnásobná pořizovací cena čínského modelu v Německu je výrazně pod průměrem EU, kde většina prodávaných elektromobilů stále patří do kategorie prémiových vozů. "Na cenově dostupnější elektromobily stále čeká velká skupina soukromých spotřebitelů. Nová opatření nepomůžou ani podpoře stále pomalého nárůstu přijímání elektromobilů, ani snaze vyrovnat podmínky pořízení elektromobilů s vozy se spalovacími motory," dodali autoři. Pokud se cena ještě zvýší, nástup elektromobilů se podle nich ještě více zpomalí. Nová cla přitom podle analýzy ani nezabrání zaplavení unijního trhu čínskými bateriovými vozy. Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. "Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo," uvedli analytici. Postupně ale roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Cla sice růst jejich zastoupení na trhu zpomalí, ale rozhodně ho podle autorů nezastaví. "Vzhledem k vysokým maržím, které mohou dosahovat 40 až 50 procent, mají stále prostor snižovat ceny," domnívají se.
Klíčová slova - EU - Čína - automoto - clo - diplomacie - ovzduší -
Evropská komise (EK) zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Po osmiměsíčním vyšetřování EK 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta. Částka stanoveného cla se v EU bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí, které čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů a které podle EK deformují unijní trh. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají. boz spr - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2' je zařazena do kategorií Strojírenství (str) - Automobilový průmysl (aut) - Obchod (obo) - Politika (pol) - Životní prostředí (ekl) - Evropská unie - zprávy (eur). ID zprávy: T2024062004424|510466. Vydána 20.06.2024 14:38:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Evropská komise (EK)
Evropská komise je výkonný orgán Evropské unie, který iniciuje legislativu. Je tvořena 27 komisaři (jedním z každé členské země) a v jejím čele je předseda Evropské komise. V širším významu označuje kolegium s celým administrativním aparátem, který čítá až 32 tisíc zaměstnanců.

Analýza ING: Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2


Arcibiskup Graubner: Ve světě je krize vnímání člověka jako muže a ženy
Britská centrální banka podle očekávání ponechala úroky beze změny
Švýcarská centrální banka snížila základní úrok o čtvrt bodu na 1,25 procenta
Salesiáni v Teplicích otevřeli Živý dům, komunitní centrum pro děti a mládež
Do kostela svatého Jakuba v Brně se po opravách vrátí věřící i turisté

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.