Upozornění: Provozní doba během vánočních svátků a na přelomu roku. Máme omezený provoz. Více na otevírací doba.
Zlatovna Zlato Zprávy Politika

Metodika k postupu při zajištění voleb do zastupitelstev krajů a do Senátu

Praha 19. září (ČTK) - v obcích postižených povodněmi Možné problémy v souvislosti s povodněmi a návrhy řešení O jakékoli mimořádnosti při organizaci voleb, která dopadá na voliče (zejména změna volební místnosti), musí být voliči v maximální možné míře ze strany obce informováni, a to všemi v obci dostupnými prostředky (úřední deska, internetové stránky obce, místní rozhlas, SMS zprávy apod.). Volební orgány by i v náročných podmínkách měly vyvíjet maximální snahu o dodržení zákonných parametrů volebního procesu. I. nedostupnost volební místnosti 1. do 5. září (nejpozději) měl starosta obce povinnost informovat voliče o době a místě konání voleb, a to včetně adres volebních místností v obci 2. nelze vyloučit, že v souvislosti s aktuální situací nebude možné zajistit hlasování v původně oznámené volební místnosti/místnostech Doporučení: 1. budovu lze využít, ale není možné konat volby v plánované místnosti, může dojít k přesunu do jiné místnosti v téže budově 2. pokud to není možné, je třeba přesunout volební místnost do jiného objektu - volební zákon nestanovuje striktně, že by bylo nutné, aby se volební místnost nacházela na území volebního okrsku, pro který byla zřízena, zákonným požadavkem je dostupnost z pohledu průměrného voliče - volební zákon nestanovuje standardy pro místnost ve smyslu, že má jít o nějakou konferenční místnost o určité minimální ploše a určeným mobiliářem, tedy je možné volební místnost umístit i do kanceláře, bytu apod. - v krajním případě si lze představit i umístění volební místnosti na katastrálním území sousední obce ve stejném kraji, je-li zachována dostupnost 3. nelze-li najít vhodnou místnost v zastřešeném objektu, je možno zřídit volební místnost i v alternativních prostorech – unimobuňka, stan či altán, nebo zcela v otevřeném venkovním prostoru – i v takových prostorech lze umístit vybavení volební místnosti, které vyžaduje volební zákon, zákonnost voleb nebude ohrožena, pokud bude státní znak a státní vlajka umístěna alternativně podle charakteru. 4. jako řešení krajní, pokud výše uvedené možnosti nejsou objektivně realizovatelné, nebo by nešlo z hlediska voličů o dostupnou alternativu, je možno zajistit volby na území volebního okrsku zcela do přenosné volební schránky – v takovém případě je třeba informovat voliče všemi dostupnými prostředky a zajistit funkční systém „objednávek“ a vzájemné kontroly výpisů ze seznamu voličů mezi členy okrskové volební komise v otázce zamezení dvojího hlasování. Nezbytné však bude zajistit prostor pro sčítání hlasů po ukončení hlasování. - V případě krizové situace je na místě možnosti alternativního zajištění volebních místností řešit přímo s odborem voleb Ministerstva vnitra na k tomu zřízené a zveřejněné krizové telefonní lince: 974 817 360, které zprostředkuje součinnost a výpomoc od HZS. - Náklady spojené s případným pronájmem prostorů je možno hradit z prostředků státního rozpočtu dle příslušné směrnice Ministerstva financí. II. rezignace členů okrskových volebních komisí - v postižených oblastech lze očekávat, že s ohledem na primární zájem členů okrskových volebních komisí zajistit ochranu svého majetku dojde k rezignacím členů a okrsková volební komise poklesne pod počet určený jako minimální starostou obce - nelze spoléhat na to, že jmenovaní členové budou aktivně sdělovat starostovi svou rezignaci – je třeba se snažit je aktivně kontaktovat telefonicky nebo jinak s dotazem, zda do komise přijdou - pokud se nedaří člena komise ani kontaktovat, lze předpokládat, že se do komise ve dny voleb nedostaví, a v takovém případě je zapotřebí hledat člena náhradního - pokud by se nakonec do komise dostavil i původní člen, nevadí, zůstane jich v komisi více, případně lze dojmenovaného člena přesunout do jiného okrsku, kde je členů nedostatek (ve jmenování se opraví jen číslo okrsku, do kterého byl jmenován) - pokud starosta obce stanovil minimální počet členů komise na vyšší úroveň, než stanoví volební zákon (6 členů a u okrsků do 300 voličů 4 členové), je třeba primárně zajistit alespoň minimální zákonné hranice - v případě poklesu pod zákonnou hranici má starosta obce povinnost dojmenovat členy (vzor jmenování k využití je v příloze této metodiky). Průkaz člena okrskové volební komise není třeba v těchto případech vyhotovovat. Doporučení: 1. primárně by měl oslovovat fyzické osoby v rámci obce a okolí splňující zákonné podmínky (občan ČR starší 18 let a svéprávný; nemůže jít o kandidáta v daném kraji či daném senátním volebním obvodu) 2. dále je možno se obrátit s žádostí o možné zájemce do komise hierarchicky dle struktury úřadů v území (sousední obec, obec s pověřeným obecním úřadem, obec s rozšířenou působností, krajský úřad) 3. možností je oslovení spolků působících v obci či regionu 4. v případě marného vyčerpání těchto možností je možno kontaktovat odbor voleb Ministerstva vnitra, který by se též pokusil oslovit možné zájemce o členství v komisi a zprostředkoval kontakt 5. v krajním případě je možné i to, že pro určitý okrsek bude jmenována komise, která je personálně totožná s komisí, která je schopna v obci fungovat a zajišťuje jiný okrsek – zůstanou dva okrsky se dvěma komisemi, avšak oba okrsky budou obsluhovány toutéž komisí v jedné volební místnosti [losování předsedy a místopředsedy se provede za každý okrsek zvlášť; mohou tak být dva (místo)předsedové, kteří postupují ve vzájemné součinnosti, nebo může být za oba okrsky vylosována stejná osoba]. Stačí jeden prostor pro úpravu hlasovacího lístku, ale musí být k dispozici dvě volební schránky, dva výpisy ze seznamu voličů. Komise musí pečlivě dbát, aby volič vhodil hlas do správné volební schránky podle okrsku, do kterého patří. Následně se budou vyhotovovat dva zápisy o výsledku voleb – za každý okrsek zvlášť. Ještě jednou se v této souvislosti zdůrazňuje, že je třeba maximálně dbát na oddělenost jednotlivých okrsků v intencích níže uvedeného. Členům, kteří zastávají funkci ve dvou komisích současně, vzniká nárok na odměnu za činnost v obou komisích. 6. jako krajní řešení se jeví zajištění hlasování i v menším, než zákonném počtu členů komisí – vždy platí, že je lépe hlasování pro občany zajistit i s tím, že bude snížen zákonný standard, než místnost neotevřít
Klíčová slova - ČR - volby - senát - záplavy - kraje -
7. pokud by členové komise museli zajistit hlasování u voliče do přenosné volební schránky a současně by nezbyl žádný člen komise ve volební místnosti, lze pro daný čas na nezbytně nutnou dobu přerušit hlasování (v případě personální krize je třeba upřednostnit, aby v místnosti zůstali alespoň 2 členové komise a s přenosnou schránkou by byl vyslán třetí člen samostatně – nedoporučuje se tedy, aby ve volební místnosti zůstal pouze jeden člen komise) 8. v případě poklesu členů komise pod zákonem stanovené hranice bude třeba tuto skutečnost zaznamenat do poznámek k zápisu o výsledku hlasování v okrsku III. zničení sad hlasovacích lístků určených do volební místnosti - nelze vyloučit, že došlo k poničení dodaných sad hlasovacích lístků - nelze vyloučit, že voliči v zasažených oblastech budou ve větší možnosti vzít si sadu hlasovacích lístků přímo ve volební místnosti Doporučení: 1. Krajský úřad Moravskoslezského kraje a vybraná distribuční místa při ORP v Olomouckém kraji obdržel/obdrží dodatečnou rezervu sad hlasovacích lístků a úředních obálek 2. doporučujeme se obrátit přímo na příslušný krajský úřad, případně na odbor voleb MV IV. nedostupný seznam voličů - obec nemá k dispozici seznam voličů, a to ani v elektronické ani v papírové podobě a příslušná osoba z obecního úřadu nemá možnost znovu požádat přes CzechPOINT@office o výdej nového seznamu voličů (v obci není elektřina ani připojení k internetu, chybí počítač) Doporučení: Kontaktovat Ministerstvo vnitra na tel.: 974 817 360, které se výdej seznamu voličů pokusí zajistit. Ministerstvo vnitra se rovněž pokusí zajistit, aby byl seznam voličů dotčené obci doručen i v případě, že obec nebude mít možnost vybírat si datovou schránku. ČTK - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Metodika k postupu při zajištění voleb do zastupitelstev krajů a do Senátu' je zařazena do kategorií Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Parlamenty a vlády (for) - Počasí (met). ID zprávy: T2024091903882|511521. Vydána 19.09.2024 12:19:28. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Metodika k postupu při zajištění voleb do zastupitelstev krajů a do Senátu


Nedělní volby v Braniborsku budou zkouškou pro kancléře Scholze, vyhrát může AfD
Plán lídra republikánů na financování vlády USA selhal, další vývoj je nejasný
Přesně za rok se otevře zapečetěná obálka s posledními slovy T. G. Masaryka
Muž ve zlatnictví ukradl prsten, policie po něm pátrá
Reuters: Olivové pecky pohánějí španělské domácnosti i průmysl, zájem o ně roste

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.