Rybník Rožmberk původně nevznikal jako významné vodohospodářské dílo
Třeboň (Jindřichohradecko) 19. září (ČTK) - Rybník Rožmberk na Jindřichohradecku, který dokáže zadržet mimořádně miliony krychlových metrů vody, nevznikal jako významné vodohospodářské dílo. Stavitel Jakub Krčín jej v 16. století zhotovil proto, aby do historie zapsal šlechtický rod Rožmberků a také sám sebe, řekl ČTK Ján Regenda z fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity.
Bylo to možná složitější než stavba celého Rožmberka. Krčín musel v močálech najít gravitační cestu pro řeku, aby odtékala. Moc dobře ale věděl, že pokud by část vody z Lužnice neodvedl, hráz Rožmberka by mohla prasknout...
"A to, že bude mít Rožmberk významnou úlohu zadržování vody při povodních, bylo vedlejší. Krčín jej kvůli tomu nestavěl. Chtěl jen vybudovat největší rybník a zavděčit se tím Rožmberkům. A protože byl Krčín takový lišák, tak věděl, že se do historie zapíše i on sám," uvedl Regenda.
Retenční schopnosti Rožmberka se projevily i při současné povodni. Rybník, kterým protéká řeka Lužnice, na několik dní zadržel miliony krychlových metrů vody. Mezi tím začala mírně opadat hladina Nežárky, která se pod Rožmberkem do Lužnice vlévá ve Veselí nad Lužnicí. Pokud by se obě řeky ve městě střetly na svém průtokovém vrcholu, hrozilo by, že by voda zaplavila část města.
Regenda dodal, že při povodních v roce 2002 zachránil Rožmberk Prahu, kterou by jinak zasáhla ničivější vlna. "Rožmberk za pomocí rybníku v soustavě jako jsou Spolí nebo Svět zadržel tehdy více vody než vltavská kaskáda. Přehrady byly při povodních v roce 2002 plné. Rožmberk na pár dní podržel vysoké množství vody, které by jinak mířilo na Prahu a ta by plavala mnohem víc," uvedl.
Krčín stavěl Rožmberk v 16. století. Před tím vybudoval Novou řeku, která odvádí část vody před Rožmberkem do Nežárky. "Bylo to možná složitější než stavba celého Rožmberka. Krčín musel v močálech najít gravitační cestu pro řeku, aby odtékala. Moc dobře ale věděl, že pokud by část vody z Lužnice neodvedl, hráz Rožmberka by mohla prasknout," uvedl Regenda.
Nová řeka tak stále před Rožmberkem na rozvodí odklání část vody z Lužnice do Nežárky. Pod Rožmberkem se pak voda do Lužnice na soutoku s Nežárkou vrací. I přes vybudování Nové řeky však rybník při prvním napuštění neobstál. "Prosakovala totiž hráz. Krčín ji ale nechal opravit a od té doby zadržuje vodu. Funguje tak více než 400 let," řekl.
Současná rozloha Rožmberka je 647 hektarů. Původně však měla kolem 1000 hektarů a dosahovala až k Třeboni. Ve městě však voda z rybníku působila problémy, proto se postupně plocha zmenšila. Regenda dodal, že z hlediska rybářského jde o rybník spíše podprůměrný. "Už po jeho vybudování se obyvatelé Třeboně při výlovu divili, že je tam tak málo ryb. A z různých důvodů to přetrvává doposud," uvedl. Jedním z nich je třeba to, že Rožmberkem protéká Lužnice a odnáší plankton, kterým se ryby živí. "Ale přesto je Rožmberk pro rybáře symbol. A jeho hlavní význam a přínos je především v oblasti vodohospodářství," řekl Regenda.
rek gcm - sdílejte článek
Následuje: Metodika k postupu při zajištění voleb do zastupitelstev krajů a do Senátu
Praha 19. září (ČTK) - v obcích postižených povodněmi Možné problémy v souvislosti s povodněmi a návrhy řešení O jakékoli mimořádnosti při organizaci voleb, která dopadá na voliče (zejména změna volební místnosti), musí být voliči v maximální možné míře ze strany obce informováni, a to všemi v obci dostupnými prostředky (úřední deska, internetové stránky obce, místní rozhlas, SMS zprávy apod.). Volební orgány by i v náročných podmínkách měly vyvíjet maximální snahu o dodržení zákonných parametrů volebního procesu. I. nedostupnost volební místnosti 1. do 5. září (nejpozději) měl starosta obce povinnost informovat voliče o době a místě konání voleb, a to včetně adres volebních místností v obci 2. nelze vyloučit, že v souvislosti s aktuální situací nebude možné zajistit hlasování v původně oznámené volební místnosti/místnostech Doporučení: 1. budovu lze využít, ale není možné konat volby v plánované místnosti, může dojít k přesunu do jiné místnosti v téže budově 2. pokud to není možné, je třeba přesunout volební místnost do jiného objektu - volební zákon nestanovuje striktně, že by bylo nutné, aby se volební místnost nacházela na území volebního okrsku, pro který byla zřízena, zákonným požadavkem je dostupnost z pohledu průměrného voliče - volební zákon nestanovuje standardy pro místnost ve smyslu, že má jít o nějakou konferenční místnost o určité minimální ploše a určeným mobiliářem, tedy je možné volební místnost umístit i do kanceláře, bytu apod. - v krajním případě si lze představit i umístění volební místnosti na katastrálním území sousední obce ve stejném kraji, je-li zachována dostupnost 3. nelze-li najít vhodnou místnost v zastřešeném objektu, je možno zřídit volební místnost i v alternativních prostorech – unimobuňka, stan či altán, nebo zcela v otevřeném venkovním prostoru – i v takových prostorech lze umístit vybavení volební místnosti, které vyžaduje volební zákon, zákonnost voleb nebude ohrožena, pokud bude státní znak a státní vlajka umístěna alternativně podle charakteru. 4. jako řešení krajní, pokud výše uvedené možnosti nejsou objektivně realizovatelné, nebo by nešlo z hlediska voličů o dostupnou alternativu, je možno zajistit volby na území volebního okrsku zcela do přenosné volební schránky – v takovém případě je třeba informovat voliče všemi dostupnými prostředky a zajistit funkční systém „objednávek“ a vzájemné kontroly výpisů ze seznamu voličů mezi členy okrskové volební komise v otázce zamezení dvojího hlasování. Nezbytné však bude zajistit prostor pro sčítání hlasů po ukončení hlasování. - V případě krizové situace je na místě možnosti alternativního zajištění volebních místností řešit přímo s odborem voleb Ministerstva vnitra na k tomu zřízené a zveřejněné krizové telefonní lince: 974 817 360, které zprostředkuje součinnost a výpomoc od HZS. - Náklady spojené s případným pronájmem prostorů je možno hradit z prostředků státního rozpočtu dle příslušné směrnice Ministerstva financí. II. rezignace členů okrskových volebních komisí - v postižených oblastech lze očekávat, že s ohledem na primární zájem členů okrskových volebních komisí zajistit ochranu svého majetku dojde k rezignacím členů a okrsková volební komise poklesne pod počet určený jako minimální starostou obce - nelze spoléhat na to, že jmenovaní členové budou aktivně sdělovat starostovi svou rezignaci – je třeba se snažit je aktivně kontaktovat telefonicky nebo jinak s dotazem, zda do komise přijdou - pokud se nedaří člena komise ani kontaktovat, lze předpokládat, že se do komise ve dny voleb nedostaví, a v takovém případě je zapotřebí hledat člena náhradního - pokud by se nakonec do komise dostavil i původní člen, nevadí, zůstane jich v komisi více, případně lze dojmenovaného člena přesunout do jiného okrsku, kde je členů nedostatek (ve jmenování se opraví jen číslo okrsku, do kterého byl jmenován) - pokud starosta obce stanovil minimální počet členů komise na vyšší úroveň, než stanoví volební zákon (6 členů a u okrsků do 300 voličů 4 členové), je třeba primárně zajistit alespoň minimální zákonné hranice - v případě poklesu pod zákonnou hranici má starosta obce povinnost dojmenovat členy (vzor jmenování k využití je v příloze této metodiky). (pokračování...)
Praha 19. září (ČTK) - v obcích postižených povodněmi Možné problémy v souvislosti s povodněmi a návrhy řešení O jakékoli mimořádnosti při organizaci voleb, která dopadá na voliče (zejména změna volební místnosti), musí být voliči v maximální možné míře ze strany obce informováni, a to všemi v obci dostupnými prostředky (úřední deska, internetové stránky obce, místní rozhlas, SMS zprávy apod.). Volební orgány by i v náročných podmínkách měly vyvíjet maximální snahu o dodržení zákonných parametrů volebního procesu. I. nedostupnost volební místnosti 1. do 5. září (nejpozději) měl starosta obce povinnost informovat voliče o době a místě konání voleb, a to včetně adres volebních místností v obci 2. nelze vyloučit, že v souvislosti s aktuální situací nebude možné zajistit hlasování v původně oznámené volební místnosti/místnostech Doporučení: 1. budovu lze využít, ale není možné konat volby v plánované místnosti, může dojít k přesunu do jiné místnosti v téže budově 2. pokud to není možné, je třeba přesunout volební místnost do jiného objektu - volební zákon nestanovuje striktně, že by bylo nutné, aby se volební místnost nacházela na území volebního okrsku, pro který byla zřízena, zákonným požadavkem je dostupnost z pohledu průměrného voliče - volební zákon nestanovuje standardy pro místnost ve smyslu, že má jít o nějakou konferenční místnost o určité minimální ploše a určeným mobiliářem, tedy je možné volební místnost umístit i do kanceláře, bytu apod. - v krajním případě si lze představit i umístění volební místnosti na katastrálním území sousední obce ve stejném kraji, je-li zachována dostupnost 3. nelze-li najít vhodnou místnost v zastřešeném objektu, je možno zřídit volební místnost i v alternativních prostorech – unimobuňka, stan či altán, nebo zcela v otevřeném venkovním prostoru – i v takových prostorech lze umístit vybavení volební místnosti, které vyžaduje volební zákon, zákonnost voleb nebude ohrožena, pokud bude státní znak a státní vlajka umístěna alternativně podle charakteru. 4. jako řešení krajní, pokud výše uvedené možnosti nejsou objektivně realizovatelné, nebo by nešlo z hlediska voličů o dostupnou alternativu, je možno zajistit volby na území volebního okrsku zcela do přenosné volební schránky – v takovém případě je třeba informovat voliče všemi dostupnými prostředky a zajistit funkční systém „objednávek“ a vzájemné kontroly výpisů ze seznamu voličů mezi členy okrskové volební komise v otázce zamezení dvojího hlasování. Nezbytné však bude zajistit prostor pro sčítání hlasů po ukončení hlasování. - V případě krizové situace je na místě možnosti alternativního zajištění volebních místností řešit přímo s odborem voleb Ministerstva vnitra na k tomu zřízené a zveřejněné krizové telefonní lince: 974 817 360, které zprostředkuje součinnost a výpomoc od HZS. - Náklady spojené s případným pronájmem prostorů je možno hradit z prostředků státního rozpočtu dle příslušné směrnice Ministerstva financí. II. rezignace členů okrskových volebních komisí - v postižených oblastech lze očekávat, že s ohledem na primární zájem členů okrskových volebních komisí zajistit ochranu svého majetku dojde k rezignacím členů a okrsková volební komise poklesne pod počet určený jako minimální starostou obce - nelze spoléhat na to, že jmenovaní členové budou aktivně sdělovat starostovi svou rezignaci – je třeba se snažit je aktivně kontaktovat telefonicky nebo jinak s dotazem, zda do komise přijdou - pokud se nedaří člena komise ani kontaktovat, lze předpokládat, že se do komise ve dny voleb nedostaví, a v takovém případě je zapotřebí hledat člena náhradního - pokud by se nakonec do komise dostavil i původní člen, nevadí, zůstane jich v komisi více, případně lze dojmenovaného člena přesunout do jiného okrsku, kde je členů nedostatek (ve jmenování se opraví jen číslo okrsku, do kterého byl jmenován) - pokud starosta obce stanovil minimální počet členů komise na vyšší úroveň, než stanoví volební zákon (6 členů a u okrsků do 300 voličů 4 členové), je třeba primárně zajistit alespoň minimální zákonné hranice - v případě poklesu pod zákonnou hranici má starosta obce povinnost dojmenovat členy (vzor jmenování k využití je v příloze této metodiky). (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Rybník Rožmberk původně nevznikal jako významné vodohospodářské dílo' je zařazena do kategorií Počasí (met) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Zemědělství (zem) - Energie (ene). ID zprávy: T2024091904674|511522. Vydána 19.09.2024 13:57:17. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Rybník Rožmberk původně nevznikal jako významné vodohospodářské dílo' je zařazena do kategorií Počasí (met) - Politika (pol) - Politika domácí (pod) - Zemědělství (zem) - Energie (ene). ID zprávy: T2024091904674|511522. Vydána 19.09.2024 13:57:17. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Profimédia
Profimedia nabízí uživatelům snímky z celého světa ze všech oblastí: ilustrační fotografie, zpravodajství, celebrity, móda, jídlo, zahrada, portréty, historické, reportáže, umění, hudba, filmové záběry. Profimedia nabízí své fotografie ve třinácti zemích střední a jihovýchodní Evropy.