Heslo Rychetský
SLOVNÍK
NAJÍT
ryby
Přehled zpráv, označených klíčovým slovem "ryby". Zprávu otevřete kliknutím na její úryvek. Heslo ryby je charakteristické pro obsah těchto zpravodajských sdělení. Seznam zpráv je seřazen od nejnovější po nejstarší zprávu. Limit zobrazení: 50 záznamů.
Izraelská společnost vypěstovala úhoří maso v laboratoři
Londýn 23. ledna (ČTK) - Izraelské firmě se jako první na světě podařilo laboratorně vypěstovat maso úhořů říčních. Uvedl to list The Guardian, podle kterého nadměrný rybolov způsobil, že populace těchto ryb prudce klesá, hrozí jim vyhynutí a jejich ceny rostou. Úhoří maso vyrobila společnost Forsea Foods v Izraeli z embryonálních kmenových buněk úhoře říčního. Společnost spolupracovala s japonským šéfkuchařem na vytvoření pokrmů unagi kabajaki, tedy marinovaného grilovaného úhoře s rýží, a unagi nigiri, což je druh sushi. Cílem společnosti je rozšířit svou činnost a uvést laboratorně vypěstovaného úhoře do prodeje přibližně do dvou let. Japonský premiér Fumio Kišida loni podpořil rozvoj průmyslu pěstovaného masa. Cena v restauracích v Japonsku se pohybuje kolem 250 dolarů za kilogram a společnost Forsea Foods očekává, že cena úhořího masa z laboratoře se vyrovná ceně volně lovené ryby. Nadměrný rybolov a znečištění přispěly k tomu, že se populace úhoře na celém světě zhroutily, a vedly k nelegálnímu obchodu s tímto druhem v hodnotě miliard dolarů. Spotřeba úhoře v Japonsku klesla od roku 2000 o 80 procent, uvedl Roee Nir, výkonný ředitel společnosti Forsea Foods: "Je to drahá ryba a není nikdo, kdo by ji dodával," dodal. "Má velmi jedinečnou chuť a strukturu - je velmi jemný a tučný, ale má také výjimečnou chuť umami a my se snažíme ji zachytit," řekl Nir. Současný prototyp podle něj projde ještě dalšími vylepšeními, než se dostane do prodeje. "Unagi je v Japonsku trvale oblíbený pokrm. Jeho nadčasová přitažlivost je však ovlivněna rostoucím povědomím o potřebě udržitelnějšího přístupu," řekl šéfkuchař Kacumi Kusumoto, který provozuje veganskou restauraci Saido v Tokiu. Strategií společnosti Forsea Foods je zaměřit se na druhy, kterým ve volné přírodě hrozí vyhynutí a které mají zároveň vysokou cenu v restauracích a obchodech, přičemž úhoř splňuje obě kritéria. Velmi složitý životní cyklus úhořů, který zahrnuje dlouhou migraci z řek do oceánu a několik odlišných životních fází, znamená, že je není možné chovat jako některé ryby. Kultivovaný úhoř byl získán pomocí takzvaných organoidů, malých svazků tkáně, které byly původně vyvinuty pro použití v lékařském výzkumu. Organoidy jsou vyrobeny z embryonálních kmenových buněk odebraných z oplozených vajíček úhoře. Tyto buňky se mohou vyvinout v jakýkoli druh tkáně a při růstu se samy uspořádají do struktury skutečného masa. Výsledný produkt obsahuje také některé rostlinné složky. Tato technika je podle Nira vhodná zejména pro ryby a mořské plody, jejichž maso je na rozdíl například od mramorovaného hovězího poměrně homogenní. Očekává se, že kultivované maso bude mít mnohem nižší ekologickou stopu než maso z hospodářských zvířat. Vědci tvrdí, že vyhýbání se konvenčnímu masu a mléčným výrobkům je jediným způsobem, jak snížit dopad na životní prostředí na planetě. ban mkaAP: Američané přišli na chuť rybičkám v konzervě, objevili i něco víc než tuňáka
Los Angeles 25. listopadu (ČTK/AP) - Sardinky naložené v citronové šťávě, makrela v kari omáčce, grilované olihně v inkoustu. Tyto pochoutky, které jsou už dlouho oblíbené v Evropě, se nyní dostávají i na menu gastronomických podniků ve Spojených státech. Americké firmy vyrábějící konzervy s rybami a plody moře rozšiřují nabídku nad rámec tradičního tuňáka určeného do sendvičů. Jde o trend, který se zrodil během covidových lockdownů, kdy Američané chtěli něco nového, píše agentura AP. Od té doby tento segment trhu roste i díky influencerům, kteří na sociálních sítích vychvalují přínos těchto potravin bohatých na bílkoviny a prodávaných v barevných konzervách. Na tiktokovém účtu Tinned-Fishionado Kris Wilson sdílí recepty na rychlá jídla s využitím například rýže, sójové omáčky, avokáda, vajíčka na hniličku a konzervy uzených slávek od jedné dánské firmy. Rybičky v konzervě se ve Spojených státech nyní pravidelně objevují na menu vinných barů od San Franciska po Houston a New York, kde si hosté na obsahu pochutnávají přímo z konzervy. Dokonce existují kluby milovníků ryb v konzervě, které napodobují vinné kluby a svým členům každý měsíc posílají různé druhy rybiček a plodů moře v různých druzích koření, olejů a omáček. Videa týkající se ryb z plechovky, ať už jde o jejich chuť nebo všelijaké praktické rady, mají na tiktoku desítky milionů zhlédnutí. Zatímco v roce 2018 se ve Spojených státech prodaly rybí konzervy za 2,3 miliardy dolarů (51,6 miliardy korun), letos je to podle firmy Circana zabývající se výzkumem trhu už 2,7 miliardy dolarů. Becca Millsteinová v roce 2020 v Los Angeles založila obchod s rybičkami v konzervě. Tento podnikatelský nápad dostala díky tomu, co jedla během pandemických uzávěr. "Když jsme byli všichni doma v karanténě a připravovali jsme vlastnoručně všechna jídla, zabralo to dost času," říká Millsteinová. "U mě to dopadlo tak, že jsem jedla spoustu ryb z konzervy, ale zároveň jsem zjistila, že nabídka v obchodech s potravinami není nijak skvělá," dodává tato žena, která v minulosti studovala ve Španělsku a pobývala i v Portugalsku. Jde o země, kde ryby z konzerv jsou běžnou součástí jídelníčku, takže věděla, jak dobré věci se v nich mohou skrývat. "Jedla jsem ty samé rybičky z konzervy, jako moje babička Rose jídávala ve 30. letech v Brooklynu," říká Millsteinová. "Přišlo mi to opravdu vtipné," dodala. Její firma Fishwife Tinned Seafood se zaměřuje na vysoce kvalitní ryby a mořské plody, které pocházejí z udržitelného rybolovu. Říká, že chce nabízet "více než jen tuňákové sendviče". Při ceně od 7,99 do 10,99 dolaru za plechovku jsou výrobky od Fishwife myšleny především jako lahůdky. V období 2021 až 2022 se objem prodeje firmy zvýšil o 250 procent, letos zřejmě vzroste o 150 procent. V nabídce má například ančovičky z Kantábrijského moře naložené v extra panenském oleji od farmářů v jižním Španělsku. Tuňák křídlatý, který se prodává v plechovkách uzený, je lovený tak, aby nepřišli k úhoně další mořští živočichové. "Jde o výrobky určené třeba pro případ, že máte návštěvu," tvrdí Millsteinová. "Není to něco, co chcete jen s něčím dalším smíchat, abyste připravili levné jídlo s obsahem bílkovin," dodala. Simi Grewalová, zakladatelka vinotéky DECANTsf v San Francisku, říká, že její podnik po rybích konzervách sáhl částečně kvůli tomu, že nemá kuchyni vhodnou k vaření. "Jsou naprosto všestranné, hlavně když jde o párování s víny," pochvaluje si. Ve vinotéce se prodávají konzervy od osmi do 36 dolarů. "Lidé si často myslí, že ryby v konzervě jsou levnou záležitostí, ale my je pečlivě vybíráme," podotýká Grewalová. "Měsíčně trávím řadu hodin výběrem toho nejnovějšího, co se objevilo," uvádí. Podle kuchařky a spisovatelky Marie Finnové jsou ryby v konzervě dobrou volbou pro labužníky vyhledávající něco nového i pro ty, kdo si doma dělají zásoby pro případ živelné katastrofy. "Říkám si, že pokud vás má něco udržet dlouho naživu, pak je to konzerva sardinek v olivovém oleji," směje se. Kalifornské město Monterey bývalo kdysi sídlem prosperujících továren vyrábějících sardinky v plechovkách, což inspirovalo spisovatele Johna Steinbecka, který tam zasadil děj románu Na plechárně. Toto odvětví ale už před desítkami let upadlo, protože výrazně ubylo ryb. Místo továren vznikly hotely, restaurace a prodejny suvenýrů. Podle Johna Fielda, biologa z amerického úřadu pro mořské zdroje, velké továrny už znovu nevzniknou, současný trend ale nahrává malým místním konzervárnám a udržitelnému rybolovu. Připouští ovšem, že si není jistý, zda by ho na jídelním lístku v restauraci zlákala právě rybí konzerva. "Když bych šel na drahou večeři, dal bych si raději čerstvou rybu než tu z konzervy," říká. hab mka
Výlov Bohdanečského rybníka na Pardubicku doprovází nabídka rybích specialit
Lázně Bohdaneč (Pardubicko) 25. října (ČTK) - Výlov Bohdanečského rybníka na Pardubicku opět nabídne návštěvníkům řadu rybích specialit. Letos ochutnají uzeného a grilovaného kapra, pstruha na grilu či rybí polévku a nově budou k dostání rybí klobásy, kapří paštika a pikantní směs na topinky. NYT: Tunisané milují tuňáka, ale ten je čím dál tím nedostupnější
Tunis 24. července (ČTK/The New York Times) - Možná patříte mezi více než 5000 odběratelů e-mailového zpravodaje "Otevírání plechovek" (Popping Tins), který se věnuje výhradně konzervovaným mořským plodům. Chudé africké Lesotho objevilo v chovu pstruhů nový exportní poklad
Maseru 24. října (ČTK) - Chudé hornaté království na jihu Afriky Lesotho v posledních letech ve svých četných řekách objevilo nový poklad. Místní lidé začali ve velkém chovat sladkovodní pstruhy, které dosud solili a sušili na slunci jen pro vlastní potřebu. Vsetínská Irisa připravila s rybáři benefiční projekt Ryba pro Bečvu
Vsetín 16. června (ČTK) - Vsetínské výrobní družstvo Irisa, které je tradičním výrobcem skleněných vánočních ozdob, připravilo společně s rybáři benefiční projekt Ryba pro Bečvu. Cílem je podpořit oživení řeky Bečvy, která byla loni v září postižena ekologickou katastrofou.
Lázně Bohdaneč (Pardubicko) 25. října (ČTK) - Výlov Bohdanečského rybníka na Pardubicku opět nabídne návštěvníkům řadu rybích specialit. Letos ochutnají uzeného a grilovaného kapra, pstruha na grilu či rybí polévku a nově budou k dostání rybí klobásy, kapří paštika a pikantní směs na topinky. NYT: Tunisané milují tuňáka, ale ten je čím dál tím nedostupnější
Tunis 24. července (ČTK/The New York Times) - Možná patříte mezi více než 5000 odběratelů e-mailového zpravodaje "Otevírání plechovek" (Popping Tins), který se věnuje výhradně konzervovaným mořským plodům. Chudé africké Lesotho objevilo v chovu pstruhů nový exportní poklad
Maseru 24. října (ČTK) - Chudé hornaté království na jihu Afriky Lesotho v posledních letech ve svých četných řekách objevilo nový poklad. Místní lidé začali ve velkém chovat sladkovodní pstruhy, které dosud solili a sušili na slunci jen pro vlastní potřebu. Vsetínská Irisa připravila s rybáři benefiční projekt Ryba pro Bečvu
Vsetín 16. června (ČTK) - Vsetínské výrobní družstvo Irisa, které je tradičním výrobcem skleněných vánočních ozdob, připravilo společně s rybáři benefiční projekt Ryba pro Bečvu. Cílem je podpořit oživení řeky Bečvy, která byla loni v září postižena ekologickou katastrofou.
JÁ ZLATOVNA .CZ