Experti: Pokles stavebnictví není překvapivý, letos produkce začne růst
Praha 8. ledna (ČTK) - Opětovný pokles stavební produkce v listopadu, o kterém dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ), je očekávaným zklamáním. Na vině je ochlazení poptávky ze strany investorů, které je způsobeno makroekonomickými vlivy i vyšší cenou stavebních prací a materiálů. Na poklesu se negativně podepsalo také špatné počasí, které bylo podle statistiků nejdeštivější od roku 1961. ČTK to řekli oslovení experti. V letošním roce by se situace měla zlepšit a produkce by se měla dostat do růstu.
"Stavebnictví dlouhodobě trpí nízkou investiční aktivitou. Roli hrají vysoké náklady financování a neposlední řadě i vysoké ceny stavebních prací a materiálů, které není slabá koupěschopná poptávka ochotná akceptovat. S oživením lednové ekonomické aktivity, investic a postupného snižování úrokových sazeb předpokládáme, že se letos stavební produkce vrátí k reálnému růstu," uvedl ekonom Komerční banky Jan Vejmělek. Podle dat z konce října předpokládal celoroční snížení produkce o 1,6 procenta. Za prvních 11 měsíců roku 2023 přitom pokles činil 2,4 procenta.
Situace by se měla podle experta na stavebnictví z KPMG Josefa Kupce měla zlepšit v druhé polovině letošního roku. "Stavebnictví má jednu z největších setrvačností ze všech průmyslových odvětví, a tak se na něm propad poptávky projevuje až se zpožděním. U pozemního stavitelství lze zpomalení pozorovat prakticky ve všech hlavních segmentech. Výstavba kancelářských objektů se od dob pandemie prakticky zastavila, nová bytová výstavba je ovlivněna nejnižší poptávkou za posledních deset let a výstavba nových logistických objektů se po rekordním roce 2022 vrátila ke svému dlouhodobému průměru," dodal Kupec.
Na vývoj ve stavebnictví má podle vedoucího vnějších vztahů ve stavební firmě Skanska Ondřeje Šucha pozitivní vliv investice státu do infrastruktury. Zvýšit by se ale měl objem krajských investic do novostaveb a oprav. "Zatímco donedávna byly příčinou hlavně vliv inflace na krajské rozpočty, nyní se k poklesu přidaly i plánované vládní úspory. Klíčovou informací pro celý trh bude objem peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury i v dalších letech a ochota krajů k investicím a opravám i s nižšími státními příspěvky," sdělil Šuch.
Listopadový pokles se dal očekávat také podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiřího Nouzy. "Neočekávám, že by čísla za prosinec nějak pozitivně překvapila i s ohledem na vánoční svátky, kdy se stavební produkce víceméně na dobu minimálně dvou týdnů v podstatě zastaví," řekl Nouza.
Podle ČSÚ stavební výroba v Česku zrychlila meziroční pokles. Loni v listopadu se snížila o 6,5 procenta, v říjnu klesla o 0,9 procenta. Výroba v pozemním stavitelství, což jsou stavby budov, se oproti stejnému období předchozího roku snížila o 7,7 procenta. Inženýrské stavitelství, kam spadá budování cest nebo telekomunikačních a energetických sítí, meziročně kleslo o 3,9 procenta. Meziměsíčně byla stavební produkce v ČR nižší o 3,8 procenta.
jbr rdo
Bloomberg: Přechod k elektromobilům ohrožuje dodavatele v Česku a na Slovensku
Bratislava 8. ledna (ČTK) - Přechod automobilového průmyslu k elektromobilům ohrožuje dodavatele automobilových součástek v České republice a na Slovensku. Píše o tom dnes agentura Bloomberg. Upozorňuje přitom, že výroba automobilů v Česku a na Slovensku je v přepočtu na obyvatele nejvyšší na světě.
Dodavatelé podle agentury čelí problémům v důsledku toho, že elektromotory mají mnohem méně součástek než spalovací motory. "V České republice a na Slovensku jsou roztroušeny stovky firem vyrábějících pro automobilky. Tyto firmy se teď snaží udržet zakázky a pracovní místa," píše Bloomberg.
Agentura také poukazuje na riziko, že Česká republika a Slovensko zaostanou v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Upozorňuje, že v Maďarsku a Polsku už řada takových továren stojí nebo je ve výstavbě. Bývalý slovenský ministr hospodářství Vazil Hudák, který je nyní místopředsedou bratislavského institutu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohly novou výrobu umisťovat do blízkosti dodavatelů baterií.
Automobilky po celém světě nyní do přechodu k elektromobilům výrazně investují. Německý koncern Volkswagen hodlá na Slovensku po roce 2025 zahájit výrobu sportovně-užitkových vozů (SUV) s elektrickým pohonem, zatímco švédská automobilka Volvo Cars buduje nedaleko od Košic továrnu na výrobu elektromobilů, která by měla zahájit provoz v roce 2026.
Volkswagen loni ve své bratislavské továrně spustil výrobu nejnovějších verzí modelů VW Passat a Škoda Superb, je však možné, že to budou poslední modely se spalovacími motory vyráběné v tomto závodě. "Problémem je, co se stane s rozsáhlou sítí dodavatelů, kteří tvoří páteř průmyslu a udržují ekonomiku v chodu," píše Bloomberg v souvislosti s přechodem výroby z automobilů se spalovacími motory na elektromobily na Slovensku.
Podle studie institutu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci přechodu k elektromobilům zaniknout až 85.000 pracovních míst. "Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností," uvedl šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Výrobci automobilů a dodavatelé automobilových součástek na Slovensku zaměstnávají celkově kolem 260.000 lidí. V České republice je počet pracovníků v tomto odvětví téměř dvojnásobný, píše Bloomberg.
Obavy ohledně budoucnosti má teď například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. "Z rozhovorů s dodavateli vím, že jsou připraveni se přizpůsobit, ale jsou závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci," uvedl starosta Ján Prílepok. "Považujeme to za vážnou hrozbu," dodal.
Ve městě působí například rakouská společnost Miba, která dodává automobilkám součástky pro spalovací motory a převodovky. Podle šéfa tamního závodu společnosti Miba Vladimíra Tomana ale není jisté, zda si podnik bude moci zachovat všech svých 750 zaměstnanců. "Situace na trhu se dramaticky mění," prohlásil.
pmh spr