Interfax: Lukoil žádá o povolení odkupu akcií od zahraničních investorů
Moskva 22. srpna 2023 (ČTK) - Ruská ropná společnost Lukoil žádá ruské úřady o povolení odkupu až 25 procent svých akcií od zahraničních investorů se slevou nejméně 50 procent. Informovala o tom dnes agentura Interfax s odvoláním na své zdroje. Podnik se k věci odmítl vyjádřit. Podle výpočtů agentury Reuters odpovídá 25 procent kapitálu Lukoilu přibližně 173 milionům akcií, které mají nyní tržní hodnotu kolem 1,1 bilionu rublů (přes 258 miliard Kč).
Akcie firmy po zprávě stouply na 18měsíční maximum, kolem 16:45 SELČ na burze v Moskvě přidávaly přes pět procent. Firma hodlá odkup platit ze zahraničních účtů skupiny, čímž by se vyhnula ruskému devizovému trhu. Transakce by pak neměla zvýšit tlak na pokles kurzu rublu, což by mohlo zvýšit šance na získání souhlasu ruských úřadů.
Ruské ministerstvo financí na konci minulého roku oznámilo, že investoři z takzvaných nikoli přátelských zemí mohou prodat svá ruské aktiva za poloviční či nižší cenu. Po ruské invazi na Ukrajinu a následných sankcích Západu přišlo mnoho zahraničních investorů o možnost obchodovat s ruskými cennými papíry. Někteří z nich jsou podle agentury Reuters připraveni tato aktiva prodat i se slevou.
Nabídka Lukoilu přichází po podobném kroku ruského maloobchodního řetězce Magnit, který odkup svých akcií dokončil na začátku srpna. Magnit vzhledem k silné poptávce zahraničních investorů po zveřejnění nabídky objem původní nabídky ztrojnásobil.
Mezi deset největších investorů Lukoilu patří podle údajů společnosti Refinitiv čtyři divize společnosti Blackrock s celkovým podílem 2,18 procenta akcií. V první desítce jsou dále společnosti GQG Partners (0,39 procenta), Geode Capital Management (0,19 procenta) a Pictet Asset Management s podíly (0,16 procenta).
Lukoil bude muset odvést do státního rozpočtu přibližně deset procent konečné částky transakce, jak požadují úřady, připomíná Interfax.
lsk jrm - sdílejte článek
Následuje: Průzkum: Zboží, které viděli na sociálních sítích, si koupí zhruba 28 pct Čechů
Praha 22. srpna (ČTK) - Zboží, které viděli na sociálních sítích, si pořídí zhruba 28 procent Čechů. Nejvyužívanější je v tomto ohledu facebook, následuje instagram a youtube. Rovnou z platformy k nákupu přejde 40 procent Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Klarna. Na e-shopu podle něj minimálně jednou týdně nakoupí 27 procent dotázaných. Na inspiraci nebo nový produkt na facebooku narazí 64 procent respondentů, v případě sociálních sítí instragram a youtube je to shodně 32 procent. Tiktok k nákupu využívá 14 procent dotázaných, pinterest pak skončil s podílem devíti procent a snapchat se čtyřmi procenty, vyplývá z průzkumu. Preference se liší také podle věku, například facebook vede hlavně mezi generací X, tedy těmi, kteří se narodili v letech 1966 až 1979. Příslušníci generace Z, do které spadají lidé s datem narození mezi roky 1995 a 2003, podle průzkumu zboží nakupují především z instagramu, roste ale i jejich obliba tiktoku. Na internetu si alespoň jednou týdně nový produkt objedná 27 procent Čechů. Nejčastěji nakupují na počítači, takovou odpověď uvedlo 59 procent z nich, pro mobilní telefon se naopak vyslovilo 35 procent dotázaných. Za jednu z největších výhod nákupu on-line 81 procent Čechů vidí nižší ceny než v kamenných prodejnách, shodně 87 procent jich pak zvolilo jednodušší možnost porovnání cen a úsporu času. (pokračování...)
Praha 22. srpna (ČTK) - Zboží, které viděli na sociálních sítích, si pořídí zhruba 28 procent Čechů. Nejvyužívanější je v tomto ohledu facebook, následuje instagram a youtube. Rovnou z platformy k nákupu přejde 40 procent Čechů, vyplývá z průzkumu společnosti Klarna. Na e-shopu podle něj minimálně jednou týdně nakoupí 27 procent dotázaných. Na inspiraci nebo nový produkt na facebooku narazí 64 procent respondentů, v případě sociálních sítí instragram a youtube je to shodně 32 procent. Tiktok k nákupu využívá 14 procent dotázaných, pinterest pak skončil s podílem devíti procent a snapchat se čtyřmi procenty, vyplývá z průzkumu. Preference se liší také podle věku, například facebook vede hlavně mezi generací X, tedy těmi, kteří se narodili v letech 1966 až 1979. Příslušníci generace Z, do které spadají lidé s datem narození mezi roky 1995 a 2003, podle průzkumu zboží nakupují především z instagramu, roste ale i jejich obliba tiktoku. Na internetu si alespoň jednou týdně nový produkt objedná 27 procent Čechů. Nejčastěji nakupují na počítači, takovou odpověď uvedlo 59 procent z nich, pro mobilní telefon se naopak vyslovilo 35 procent dotázaných. Za jednu z největších výhod nákupu on-line 81 procent Čechů vidí nižší ceny než v kamenných prodejnách, shodně 87 procent jich pak zvolilo jednodušší možnost porovnání cen a úsporu času. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Interfax: Lukoil žádá o povolení odkupu akcií od zahraničních investorů' je zařazena do kategorií Energie (ene) - Suroviny, nerosty (sur) - Burzy komoditní (buk) - Burzy (bur) - Firmy (efm) - Burzy akciové = kapit. (bua). ID zprávy: T2023082205485|506904. Vydána 22.08.2023 17:37:52. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Interfax: Lukoil žádá o povolení odkupu akcií od zahraničních investorů' je zařazena do kategorií Energie (ene) - Suroviny, nerosty (sur) - Burzy komoditní (buk) - Burzy (bur) - Firmy (efm) - Burzy akciové = kapit. (bua). ID zprávy: T2023082205485|506904. Vydána 22.08.2023 17:37:52. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.