Uzavření vzdušného prostoru je dalším náporem na globální dodavatelské řetězce
Londýn 1. března 2022 (ČTK) - Globální dodavatelské řetězce, které už tvrdě zasáhla pandemie covidu-19, čelí dalšímu problému. Uzavření vzdušného prostoru po ruské invazi totiž dopadá i na leteckou nákladní dopravu a zvyšuje jí náklady. Přeprava mezi Evropou a severoasijskými destinacemi, jako je Japonsko, Jižní Korea a Čína, se zproblematizovala kvůli vzájemným zákazům. Ty evropským dopravcům zakazují létat nad Sibiří a ruským leteckým společnostem komplikují cestu do Evropy.
Celkově by se mohlo stát, že čtvrtina leteckého nákladu mezi Asií a Evropou bude muset hledat alternativní způsoby přepravy...
Zmíněné zákazy se týkají leteckých společností, které přepravují asi pětinu světového leteckého nákladu, řekl agentuře Reuters Frederic Horst, který vede poradenskou společnost Cargo Facts Consulting.
Letecké společnosti Lufthansa, Air France-KLM, Finnair a Virgin Atlantic už zrušily kvůli problémům s uzavřeným vzdušným prostorem nákladní lety do severní Asie. Velcí asijští dopravci, jako je Korean Air a japonská společnost ANA Holdings, i nadále ruský vzdušný prostor využívají, stejně jako blízkovýchodní aerolinky.
Zákazy vstupu do vzdušného prostoru se vztahují i na čistě nákladní dopravce, jako jsou ruské AirBridgeCargo Airlines či lucemburský Cargolux, což by mohlo vést k dalšímu nárůstu sazeb za leteckou nákladní dopravu. Ty jsou už tak vysoké kvůli nedostatku kapacity pro cestující za pandemie. Jen ruská společnost AirBridgeCargo přepravuje necelá čtyři procenta celosvětového mezinárodního leteckého nákladu, z toho většinu mezi Evropou a Asií, uvedl Horst z Cargo Facts Consulting.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) byly v prosinci sazby za leteckou nákladní dopravu o 150 procent vyšší než v roce 2019, což přispělo k inflaci, která ovlivňuje průmyslová odvětví a ekonomiky po celém světě.
"Celkově by se mohlo stát, že čtvrtina leteckého nákladu mezi Asií a Evropou bude muset hledat alternativní způsoby přepravy," řekl Horst. "Tržby jsou dostatečně vysoké, takže delší trasa přes jihovýchodní Asii, jižní Asii nebo Blízký východ je jednou z možností, ale i tak to z trhu odčerpá kapacitu," dodal.
Poptávka po letecké nákladní dopravě loni podle sdružení IATA byla o 6,9 procenta vyšší než v roce 2019. Za pandemie totiž prudce vzrostl internetový prodej a nedostatek přepravních kontejnerů a zablokované přístavy vedly k tomu, že se více produktů přepravovalo letecky.
Podle analytiků se očekává, že nákladní trasy mezi Asií a Severní Amerikou budou ovlivněny méně než trasy evropské, protože mnoho dopravců už využívá letiště ve městě Anchorage na Aljašce jako nákladní uzel a místo pro mezipřistání.
lsk spr - sdílejte článek
Následuje: Analytik: Česká měna by mohla kvůli situaci na Ukrajině velmi rychle oslabovat
Praha 1. března (ČTK) - Česká měna by mohla velmi rychle oslabovat. ČTK to dnes řekl analytik obchodníka s měnami Purple Trading Jaroslav Tupý. Situace na Ukrajině totiž podle něj znamená pro globální finanční trhy velkou nejistotu a averzi vůči riziku. Koruna patří spolu s dalšími středoevropskými měnami k rizikovým aktivům, uvedl. Averze vůči riziku se podle něj projevuje posilováním zlata a růstem poptávky po amerických vládních dluhopisech. "Aktuálně jsou bezpečnými přístavy měny jako americký dolar, japonský jen nebo švýcarský frank, rizikovými aktivy jsou kryptoměny, akciové indexy a středoevropské měny jako polský zlotý, maďarský forint nebo česká koruna," upozornil Tupý. Zatímco na začátku února se koruna vůči euru obchodovala za 24,32 Kč/EUR, o měsíc později je to 24,95 Kč/EUR, což je pokles o 2,6 procenta. Vůči americkému dolaru koruna v průběhu února oslabila z 21,65 na 22,30 Kč/USD, tedy o celá tři procenta. Naopak koruna významně posílila k ruskému rublu, který se výrazně propadl po tvrdých sankcích uvalených ze strany západu na ruský bankovní sektor a ruskou ekonomiku obecně, upozornil analytik investiční společnosti Wood Company Vojtěch Boháč. Především kvůli skokovému oslabení poslední den v měsíci ke koruně celkem oslabil rubl o více než 17 procent, uvedl. "Česká koruna je sice chráněna vysokým úrokovým diferenciálem, protože Česká národní banka (ČNB) v posledním půlroce agresivně zvyšovala sazby, zatímco Evropská centrální banka ponechala sazby na nule. (pokračování...)
Praha 1. března (ČTK) - Česká měna by mohla velmi rychle oslabovat. ČTK to dnes řekl analytik obchodníka s měnami Purple Trading Jaroslav Tupý. Situace na Ukrajině totiž podle něj znamená pro globální finanční trhy velkou nejistotu a averzi vůči riziku. Koruna patří spolu s dalšími středoevropskými měnami k rizikovým aktivům, uvedl. Averze vůči riziku se podle něj projevuje posilováním zlata a růstem poptávky po amerických vládních dluhopisech. "Aktuálně jsou bezpečnými přístavy měny jako americký dolar, japonský jen nebo švýcarský frank, rizikovými aktivy jsou kryptoměny, akciové indexy a středoevropské měny jako polský zlotý, maďarský forint nebo česká koruna," upozornil Tupý. Zatímco na začátku února se koruna vůči euru obchodovala za 24,32 Kč/EUR, o měsíc později je to 24,95 Kč/EUR, což je pokles o 2,6 procenta. Vůči americkému dolaru koruna v průběhu února oslabila z 21,65 na 22,30 Kč/USD, tedy o celá tři procenta. Naopak koruna významně posílila k ruskému rublu, který se výrazně propadl po tvrdých sankcích uvalených ze strany západu na ruský bankovní sektor a ruskou ekonomiku obecně, upozornil analytik investiční společnosti Wood Company Vojtěch Boháč. Především kvůli skokovému oslabení poslední den v měsíci ke koruně celkem oslabil rubl o více než 17 procent, uvedl. "Česká koruna je sice chráněna vysokým úrokovým diferenciálem, protože Česká národní banka (ČNB) v posledním půlroce agresivně zvyšovala sazby, zatímco Evropská centrální banka ponechala sazby na nule. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Uzavření vzdušného prostoru je dalším náporem na globální dodavatelské řetězce' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Doprava (dpr) - Politika (pol). ID zprávy: T2022030101976|502268. Vydána 01.03.2022 10:34:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Uzavření vzdušného prostoru je dalším náporem na globální dodavatelské řetězce' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Doprava (dpr) - Politika (pol). ID zprávy: T2022030101976|502268. Vydána 01.03.2022 10:34:06. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.