ČSÚ: Tradiční kultura v Česku přišla za covidu o víc než 3,7 miliardy korun
Praha 2. června 2023 (ČTK) - Tradiční kultura v Česku přišla během pandemie koronaviru o víc než 3,7 miliardy korun. O tuto sumu byl nižší výsledek hospodaření muzeí a galerií, památek, knihoven, divadel a dalších kulturních zařízení očištěný o dotace během let 2020 a 2021 v porovnání s rokem 2019. Návštěvnost kulturních zařízení v roce 2021 ve srovnání s rokem 2019 klesla o více než polovinu, meziročně však stoupla téměř o šest procent. Na svém webu to dnes oznámil Český statistický úřad. Vládní protiepidemická opatření zahrnovala uzavření divadel, kin, muzeí i dalších kulturních zařízení.
"Opatření proti šíření pandemie covid-19 dopadla nejvíce na tradiční kulturu, zejména pak na scénické umění a kulturní dědictví," uvedl ČSÚ. Tyto dvě oblasti, kam spadají právě muzea a galerie, památky, knihovny či divadla, byly v roce 2019 v zisku téměř 375 milionů korun, naopak v pandemických letech 2020 a 2021 se propadly do stamilionových ztrát.
Provozní dotace sice byly vyšší, třeba v roce 2020 vzrostly meziročně o 1,7 miliardy korun, bez nich ale scénické umění a kulturní dědictví přišly o miliardy. "Tato částka, tj. 3766 milionů Kč, představuje skutečný ekonomický dopad dvou let pandemie do hospodaření kulturních institucí v oblasti kulturního dědictví a scénického umění," doplnil ČSÚ.
Důsledky pandemie zasáhly také pracovníky v kultuře. "Netýkalo se to výdělku stálých zaměstnanců, jejichž průměrné nominální mzdy během dvou let pandemie o 9,9 procenta vzrostly, ale pracovníků na základě dohod a dále účinkujících a autorů pobírajících honoráře," uvedl Jaroslav Novák z Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS). Objem honorářů podle ČSÚ poklesl o víc než miliardu korun, z toho o 586 milionů ve scénickém umění a o 439 milionů ve vydavatelské činnosti.
Po výrazném poklesu v prvním pandemickém roce návštěvnost kulturních institucí v roce 2021 meziročně stoupla o 5,8 procenta. "Oproti roku 2020 vzrostla v roce 2021 nejvýrazněji návštěvnost kulturních domů, historických památek, kin a divadel. Pokles naopak zaznamenaly například knihovny, které se však dlouhodobě potýkají s úbytkem fyzických návštěv," doplnil Ivo Krobot z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Kulturní představení vláda v boji proti šíření koronaviru omezovala kvůli tomu, že se na nich shromažďuje větší množství lidí. Restrikce byly v obou pandemických letech mírnější v letních měsících a pro akce pořádané venku, roli v nich hrálo také nošení respirátorů nebo to, zda účastníci byli očkovaní proti koronaviru. Omezení počtu lidí na hromadných akcích úplně skončilo až loni na počátku března.
dvd rot - sdílejte článek
Následuje: Média: Šéf francouzské firmy na prodej luxusního zboží LVMH se chystá do Číny
Peking 1. června (ČTK) - Šéf francouzského podniku na prodej luxusního zboží LVMH a druhý nejbohatší člověk na světě Bernard Arnault se tento měsíc chystá navštívit Čínu. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Prodej luxusního zboží na jednom z největších spotřebitelských trhů na světě utlumila pandemie, nadnárodní společnosti ale pečlivě sledují, jak se druhá největší ekonomika světa zotavuje. Tento týden se do Číny vydali zástupci několika velkých společností. Server americké televize CNN v této souvislosti zmiňuje šéfa automobilky Tesla Elona Muska, ředitele investiční banky JPMorgan Chase & Co Jamieho Dimona a šéfa řetězce kaváren Starbucks Laxmana Narasimhana. Před nimi se do Číny vydali zástupci společností Apple, Samsung či Saudi Aramco, dále z koncernu Volkswagen, z banky HSBC či z firmy Kering, která prodává luxusní doplňky. Zdroje neuvedly důvod Arnaultovy cesty ani to, které části země navštíví. Šéf LVMH se v dubnu v Paříži setkal s čínským ministrem obchodu Wang Wen-tchaoem ve vlajkové prodejně značky Christian Dior na Avenue Montaigne. Schůzky se zúčastnila Arnaultova dcera Delphine, generální ředitelka značky Dior, a další zástupci LVMH, kteří přislíbili účast na mezinárodním veletrhu Import Expo v Číně. (pokračování...)
Peking 1. června (ČTK) - Šéf francouzského podniku na prodej luxusního zboží LVMH a druhý nejbohatší člověk na světě Bernard Arnault se tento měsíc chystá navštívit Čínu. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Reuters. Prodej luxusního zboží na jednom z největších spotřebitelských trhů na světě utlumila pandemie, nadnárodní společnosti ale pečlivě sledují, jak se druhá největší ekonomika světa zotavuje. Tento týden se do Číny vydali zástupci několika velkých společností. Server americké televize CNN v této souvislosti zmiňuje šéfa automobilky Tesla Elona Muska, ředitele investiční banky JPMorgan Chase & Co Jamieho Dimona a šéfa řetězce kaváren Starbucks Laxmana Narasimhana. Před nimi se do Číny vydali zástupci společností Apple, Samsung či Saudi Aramco, dále z koncernu Volkswagen, z banky HSBC či z firmy Kering, která prodává luxusní doplňky. Zdroje neuvedly důvod Arnaultovy cesty ani to, které části země navštíví. Šéf LVMH se v dubnu v Paříži setkal s čínským ministrem obchodu Wang Wen-tchaoem ve vlajkové prodejně značky Christian Dior na Avenue Montaigne. Schůzky se zúčastnila Arnaultova dcera Delphine, generální ředitelka značky Dior, a další zástupci LVMH, kteří přislíbili účast na mezinárodním veletrhu Import Expo v Číně. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČSÚ: Tradiční kultura v Česku přišla za covidu o víc než 3,7 miliardy korun' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Zdravotnictví (zdr) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2023060202192|506167. Vydána 02.06.2023 10:57:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'ČSÚ: Tradiční kultura v Česku přišla za covidu o víc než 3,7 miliardy korun' je zařazena do kategorií Kultura (kul) - Zdravotnictví (zdr) - Makroekonomika (mak). ID zprávy: T2023060202192|506167. Vydána 02.06.2023 10:57:55. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
Český statistický úřad (ČSÚ)
zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a poskytuje statistické informace státním orgánům, orgánům územní samosprávy, veřejnosti a do zahraničí. Zajišťuje vzájemnou srovnatelnost statistických informací ve vnitrostátním i mezinárodním měřítku.