Studie: Starší lidé mají peníze, přesto je obchodníci přehlížejí
Praha 14. září 2023 (ČTK) - Dnešní padesátníci a šedesátníci mají peníze a nebojí se je utrácet. Přesto je většina firem, které se zaměřují na prodej spotřebního zboží, přehlíží. Vyplývá to ze studie Boston Consulting Group na vzorku 18.000 spotřebitelů ve věku 50 až 70 let ve světě, podle které jsou tito lidé zodpovědní přibližně za třetinu veškerých útrat.
"Ať se na tuto skupinu podíváme z jakéhokoli pohledu, vždy nám z toho vyjde, že její ekonomický potenciál je mnohem vyšší, než jaký je jí přisuzován. Především šedesátníci jsou v Česku trochu stranou zájmu, přitom jde o lidi, kteří se už mnohdy zvládli ekonomicky zajistit a teď mají čas a chuť své peníze utrácet,“ uvedl David Antoš ze společnosti BCG, který se specializuje na maloobchod a e-commerce.
Hlavním důvodem, proč jsou padesátníci a šedesátníci mnohými značkami přehlížení, je podle studie jejich dlouhodobé nepochopení. Firmy o nich mají často zkreslené představy, které vedou k tomu, že se na ně buď vůbec nezaměřují, nebo že nevolí správné strategie k jejich získání.
Jednou z mylných představ je například to, že jsou méně aktivní v on-line světě a na sociálních sítích. "On-line nákupy využívají všechny věkové skupiny, včetně té nejstarší generace, která často začala nakupovat on-line během koronavirové pandemie. Ne všechny značky si například uvědomují, kolik času starší zákazníci tráví na sociálních sítích a jak dobře je tímto kanálem mohou oslovit,“ upozornil Antoš.
Další mylnou představou je, že padesátníci a šedesátníci nejsou pro firmy tak hodnotní jako mladí spotřebitelé. Podle průzkumu BCG je to v řadě případů opačně. Podle studie je totiž za většinu výdajů ve skupině mezi 50 a 70 lety zodpovědná jen pětina spotřebitelů. Konkrétně na ni připadá zhruba 50 až 60 procent všech útrat, v závislosti na tom, o jakou kategorii zboží se jedná. Tito lidé jsou pro značky třikrát až čtyřikrát hodnotnější než mladší zákazníci, a to nejen díky ochotě utrácet vyšší částky, ale také díky jejich loajalitě.
Studie zjistila, že zralí spotřebitelé výrazně ovlivňují nákupní chování mladší generace a zároveň ve svých preferencích nejsou touto generací sami příliš ovlivnění. Například třetina mladých spotřebitelů je těmi staršími ovlivněna při nákupu automobilu či u doplňků stravy, čtvrtina potom u kategorií, jako je oblečení či cestování. Naopak mladší generace dokáže ovlivnit v rozhodování pouze zhruba 15 procent padesátníků a šedesátníků.
fd rot - sdílejte článek
Následuje: Nadšenci dokončují repliku vikingské lodě, koncem roku plánují křest na Oslavě
Oslavany (Brněnsko) 14. září (ČTK) - Do konce roku by měla být hotová replika vikingské lodě Gislinge z 11. století, kterou vyrábí Dan Juríček se dvěma kamarády pod střechou zámku v Oslavanech na Brněnsku. Zbývají podle něj už jen tři drobnosti, a když to vyjde, ještě koncem roku by se mohl uskutečnit křest na řece Oslavě, řekl Juríček ČTK. S kamarády šermíři má v plánu udělat akci pro veřejnost, při níž by loď svezla i první pasažéry. Když se stavbou na jaře roku 2020 nadšenci začínali, Juríček řekl, že jednou by chtěl na lodi doplout po Odře do polského Wolinu. Město leží u Baltu severně od Štětína a konají se tam vikingské slavnosti, na nichž bývají i lodě. "Kdysi jsem to plácl, je to takový sen, ale je fakt, že se mi sny plní. I když samotná výprava by trvala asi dva měsíce, a jen tak si vzít z práce volno není jednoduché. Když už bychom jeli, tak bych chtěl, aby z toho vznikl filmový dokument. Ale plány zatím nemáme," řekl Juríček. Představu ale má. Snoubí se s jeho druhým koníčkem, jímž jsou břidlicové doly. Proto by chtěl v břidlicových dolech v okolí Budišova nad Budišovkou vzít břidlici, udělat z ní brousky a od pramenu Odry se plavit na voru za Opavu, kde by čekala vikingská loď a na ní plout až do Wolinu. "Takto se z břidlicových dolů brousky ve středověku skutečně dovážely k Baltu," vysvětlil záměr Juríček. Na lodi zbývá dodělat kormidlo, stěžeň a havlinky, což jsou držáky na vesla. "Původně jsme myslel, že nám to bude trvat rok, ale scházíme se v úterý po práci a ta si vyžaduje svůj postup," řekl Juríček, který se snaží většinu práce dělat tak, jak ji dělali středověcí stavitelé. (pokračování...)
Oslavany (Brněnsko) 14. září (ČTK) - Do konce roku by měla být hotová replika vikingské lodě Gislinge z 11. století, kterou vyrábí Dan Juríček se dvěma kamarády pod střechou zámku v Oslavanech na Brněnsku. Zbývají podle něj už jen tři drobnosti, a když to vyjde, ještě koncem roku by se mohl uskutečnit křest na řece Oslavě, řekl Juríček ČTK. S kamarády šermíři má v plánu udělat akci pro veřejnost, při níž by loď svezla i první pasažéry. Když se stavbou na jaře roku 2020 nadšenci začínali, Juríček řekl, že jednou by chtěl na lodi doplout po Odře do polského Wolinu. Město leží u Baltu severně od Štětína a konají se tam vikingské slavnosti, na nichž bývají i lodě. "Kdysi jsem to plácl, je to takový sen, ale je fakt, že se mi sny plní. I když samotná výprava by trvala asi dva měsíce, a jen tak si vzít z práce volno není jednoduché. Když už bychom jeli, tak bych chtěl, aby z toho vznikl filmový dokument. Ale plány zatím nemáme," řekl Juríček. Představu ale má. Snoubí se s jeho druhým koníčkem, jímž jsou břidlicové doly. Proto by chtěl v břidlicových dolech v okolí Budišova nad Budišovkou vzít břidlici, udělat z ní brousky a od pramenu Odry se plavit na voru za Opavu, kde by čekala vikingská loď a na ní plout až do Wolinu. "Takto se z břidlicových dolů brousky ve středověku skutečně dovážely k Baltu," vysvětlil záměr Juríček. Na lodi zbývá dodělat kormidlo, stěžeň a havlinky, což jsou držáky na vesla. "Původně jsme myslel, že nám to bude trvat rok, ale scházíme se v úterý po práci a ta si vyžaduje svůj postup," řekl Juríček, který se snaží většinu práce dělat tak, jak ji dělali středověcí stavitelé. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Starší lidé mají peníze, přesto je obchodníci přehlížejí' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2023091402303|507107. Vydána 14.09.2023 10:23:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Starší lidé mají peníze, přesto je obchodníci přehlížejí' je zařazena do kategorií Makroekonomika (mak) - Obchod (obo) - Sociální problematika (sop). ID zprávy: T2023091402303|507107. Vydána 14.09.2023 10:23:32. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.