Zlatovna Zlato Zprávy Ekonomika

Řetězce reagují akcemi na změny DPH, podle analytika je to hlavně marketing

Praha 14. prosince 2023 (ČTK) - Některé obchodní řetězce již nyní reagují na plánované změny v DPH na potraviny akcemi, které do cen promítají snížení sazby z 15 na 12 procent, které bude od ledna. Podle analytika společnosti XTB Jiřího Tylečka zprávy o zlevnění určitého zboží jsou hlavně dílem marketérů firem a nejde o závazek, který by znamenal dlouhodobé zlevnění. Po několika týdnech mohou opět ceny růst, navíc sleva se má týkat jen určitého množství produktů, takže jiné naopak mohou zdražit, sdělil ČTK. "Z posledního prohlášení řetězců cítím, že jsou pod tlakem. Na jedné straně se očekává zlevnění po poklesu DPH, snížení cen v obchodech, na stranu druhou však dodavatelům i obchodníkům objektivně rostou náklady, které chtěli promítnout od ledna do cen. Po posledním koordinovaném prohlášení řetězců se vzedmula vlna kritiky, kterou je nyní třeba uhasit," uvedl Tyleček. Minulý týden oznámil ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) po jednání se zástupci obchodních řetězců a Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR), že od ledna by měly potraviny zdražit. Prezident svazu Tomáš Prouza poté uvedl, že důvodem je zvyšování cen dodavatelů. Prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová dnes řekla, že členové komory sice jako každý rok rozesílají nové ceníky, ale nemohou řetězcům oznámit, že zdraží s tím, že obchodníci to bez výhrad přijmou. "Pokud je pustí do nějakého zdražení, tak to budou jednotky procent," uvedla. Jednání dodavatelů s obchodníky jsou podle ní velmi tvrdá. "Máme i signály o tom, že řada řetězců trvá na zlevnění," doplnila. Řetězec Penny Market koncem listopadu oznámil, že do cen vybraných produktů promítne snížení DPH již od 1. prosince. Sleva se odečítá u pokladny držitelům zákaznické karty, kteří předloží kupon z letáku, aplikace nebo dalších médií. "Jsme rádi, že nás ostatní řetězce následují. K cenám po 1. lednu 2024, kdy dojde k úpravě cen všech produktů dle platných sazeb, pak můžeme našim zákazníkům slíbit, že i přes nejrůznější informace o zdražování v průběhu ledna neplánujeme zvyšování cen potravin, a to ani v souvislosti se zdražováním energií nebo na základě rostoucích dodavatelských cen," sdělil dnes ČTK mluvčí společnosti Tomáš Kubík. Tesco minulý týden oznámilo, že od tohoto týdne u stovky potravin snižuje ceny tak, aby odpovídaly poklesu sazby DPH. "Po Novém roce budeme v této aktivitě pokračovat a chceme našim zákazníkům nižší sazbu DPH promítnout do cen dalších výrobků," uvedl produktový ředitel společnosti pro ČR Pavol Halász. Lidl dnes v tiskové zprávě uvedl, že do cen více než 1000 produktů promítne snížení DPH dvojnásobně a ceny budou od ledna na úrovni, jako kdyby sazba daně klesla o šest procent. Podle analytiky Capitalinked Radima Dohnala jsou všechna prohlášení ohledně cen potravin hlavně pokusem o důkaz síly. "Vypadá to, že stát tentokrát vyhrál či vyhraje. Řetězce cítí silnou mediální ofenzivu proti nim, uvědomují si, jak dopadly v Maďarsku. Tak horký brambor negativní publicity raději přehrály na výrobce potravin," uvedl. Řetězcům se podle něj vyplatí podpořit klesající poptávku domácností cenou. "Výsledkem takové iniciativy může být to, že podíl nákupů ve slevách v ČR po nějaké době klesne, tedy lidé začnou méně sledovat akce. A po nějaké době, až se spotřebitelská poptávka napraví, svoje marže zvýšit," doplnil.
Klíčová slova - ČR - trh - daně - potraviny - analytici -
Stát by podle něj měl místo současného tlaku uvolnit podmínky pro obchod, a lákat tak nové řetězce. Zmínil například dobu povolování staveb nebo uvolnění pravidel pro zahraniční zaměstnance. Usnadnit vstup nových hráčů na trh by měl stát i podle Tylečka. zaz ktp - sdílejte článek
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Řetězce reagují akcemi na změny DPH, podle analytika je to hlavně marketing' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Makroekonomika (mak) - Potravinářství (ptr). ID zprávy: T2023121405549|508214. Vydána 14.12.2023 17:37:17. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.

Řetězce reagují akcemi na změny DPH, podle analytika je to hlavně marketing


Papež vyzval k mezinárodní regulaci AI a varoval před technologickou diktaturou
Službu plateb na kontakt si za měsíc aktivovalo přes 400.000 lidí
Bloomberg: Miliardář Vítek založil společnosti v emirátu Abú Zabí
Banky začaly snižovat sazby hypoték, pokles oznámily Moneta, KB i Raiffeisenbank
Na Ukrajině bojuje 617.000 ruských vojáků, své pozice zlepšují, řekl Putin

Tip k listování
Klávesa šipka vpravo zobrazí list s následující zprávou,
klávesa šipka vlevo listuje zpět v otevřených zprávách.
F11 Opakovaným stisknutím klávesy se otevře/zavře celoplošný náhled.

Najít ve zprávách
NEAKTIVNÍ COOKIES Vypnuté cookies nám nedovolují ladit tyto stránky dle vašich preferencí. Jejich aktivací nám umožníte lépe pečovat o vaše pohodlí. Více o cookies.
ODEBÍREJTE ZPRAVODAJ
Je zdarma. Zasíláme upozornění, které jsou pro vás důležité. Vaše schránka bude obsahovat vždy klíčové informace. Ve svém mobilním zařízení budete mít k novinkám přístup kdekoliv budete. S námi budete mít rychle přehled o všem co se děje. Náš zpravodaj odebírá 60.000 investorů v Čechách i na Slovensku. Zařaďte se mezi ně. Odběr lze kdykoliv odhlásit.