Analýza: Světový obchod poroste tempem 2,8 procenta ročně, pomaleji než HDP
Praha 21. února (ČTK) - Světový obchod se zbožím poroste do roku 2032 průměrným tempem 2,8 procenta ročně, zatímco tempo růstu hrubého domácího produktu (HDP ve stejném období globálně dosáhne 3,1 procenta. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla společnost Boston Consulting Group (BCG). Nastává tak podle ní zásadní odklon od trendu posledních dvaceti let, který spočíval v tom, že hnacím motorem globalizace je právě obchod.
"Globální obchod se mění a kdysi známá mapa se nyní překresluje. Mění se rovnováha v dodavatelských řetězcích a sousední země upevňují své regionální obchodní vztahy. Proto očekáváme, že se toky zboží po celém světě navždy změní,“ uvedl výkonný ředitel BCG Nikolaus Lang.
Například obchodní cesty mezi Čínou a Spojenými státy nebo Čínou a Evropskou unií, které bývaly vždy stabilní a rychle se rozvíjely, nyní pomalu zastiňuje vznik a rostoucí význam regionálních obchodních koridorů.
Globální obchod bude v nadcházejícím desetiletí definovat dynamika obchodu s Čínou. Přetrvávající obchodní napětí a rostoucí regulace obchodu mezi Čínou a Západem způsobují zpomalení obchodu. Předpokládaný pokles obchodu mezi USA a Čínou je proto jednou z nejvýznamnějších událostí na nově vznikající mapě světového obchodu. Obchod mezi Čínou a EU bude sice i nadále růst, ale pomaleji než celosvětový průměr.
Spojené státy, Kanada a Mexiko budou těžit z dohody nazývané USMCA, kterou mezi sebou tyto tři státy uzavřely. Státy jihovýchodní Asie patří k největším vítězům nového uspořádání světového obchodu. Země se stávají klíčovou destinací pro společnosti, které se u výroby a zásobování snaží snížit závislost na Číně. Indie těží z nízkých nákladů, stále schopnější pracovní síly a zlepšující se logistiky. Obchod s Ruskem se vydá protichůdnými směry. Velká část ruského obchodu se přesouvá do spřátelených zemí BRICS, tedy Brazílie, Číny, Indie a Jihoafrické republiky, obchod s EU se naopak sníží.
"Jedním z hlavních faktorů, které k těmto změnám přispívají, je tzv. jednotková ekonomika, ale jasným katalyzátorem je také geopolitika,“ uvedl partner BCG a spoluautor zprávy Marc Gilbert.
V roce, kdy se čeká mnoho klíčových voleb po celém světě a volit se chystá téměř polovina světové populace, Gilbert očekává, že se průmyslová politika bude i nadále zaměřovat na národní ekonomickou bezpečnost, tvorbu pracovních míst a na takzvanou zelenou energii. Jedním z důsledků bude podle něj posílení regionálních obchodních uskupení zejména v Severní Americe, EU a zemích ASEAN. To sdružuje Brunej, Filipíny, Indonésii, Kambodžu, Laos, Malajsii, Singapur, Thajsko a Vietnam.
fd spr - sdílejte článek
Následuje: Reuters: Čínské módní e-shopy mění pravidla letecké nákladní dopravy
Šanghaj 21. února (ČTK/Reuters) - Rychlý růst čínských internetových obchodů s levnou módou, jako je Shein a Temu, hýbe globálním odvětvím letecké nákladní dopravy. Tyto obchody se totiž snaží získat stále více prostoru pro leteckou přepravu svého zboží, aby přilákaly spotřebitele na rychlé dodání. Kapacita v nákladní letecké dopravě je však omezená, napsala s odkazem na zdroje z odvětví agentura Reuters. "Největším trendem, který nyní ovlivňuje nákladní leteckou dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se internetovým obchodem, jako je Shein nebo Temu," řekl šéf čínských aktivit spediční společnosti Bollore Logistics Basile Richard. Shein, Temu ze skupiny PDD a TikTok Shop patřící firmě ByteDance posílají většinu svých výrobků zákazníkům přímo z továren v Číně letecky, v individuálně adresovaných balíčcích. Jejich rostoucí popularita zvyšuje náklady na leteckou dopravu z asijských dopravních uzlů, jako je Kanton a Hongkong. V současnosti tak skoro mizí období mimo špičku a kapacita přestává stačit, varují zdroje. Zpráva amerického Kongresu z loňského června ukázala, že firmy Shein a Temu posílají do USA denně dohromady téměř 600.000 balíčků. Údaje shromážděné konzultační firmou Cargo Facts Consulting ukázaly, že Temu přepravuje denně asi 4000 tun zboží, Shein 5000 tun, firma Alibaba 1000 tun a TikTok 800 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním letadlům Boeing 777 denně. Společnost Coresight Research odhadla, že firma Shein se díky vysoké poptávce po svém levném oblečení podílí na celosvětovém trhu s rychlou módou jednou pětinu a že podporuje růst čínského odvětví tzv. e-commerce. Rychlá móda, tedy trendové oblečení za relativně nízkou cenu, nyní tvoří polovinu všech čínských zásilek posílaných z internetových obchodů do zahraničí a zabírá přibližně třetinu celosvětové kapacity letadel pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti, uvedla mediální firma Baixiao.com. Obchody Shein a Temu díky svému růstu zabraly prostor v nákladních letadlech v době, kdy se globální firmy snaží najít alternativní možnosti přepravy kvůli narušení provozu v Rudém moři. (pokračování...)
Šanghaj 21. února (ČTK/Reuters) - Rychlý růst čínských internetových obchodů s levnou módou, jako je Shein a Temu, hýbe globálním odvětvím letecké nákladní dopravy. Tyto obchody se totiž snaží získat stále více prostoru pro leteckou přepravu svého zboží, aby přilákaly spotřebitele na rychlé dodání. Kapacita v nákladní letecké dopravě je však omezená, napsala s odkazem na zdroje z odvětví agentura Reuters. "Největším trendem, který nyní ovlivňuje nákladní leteckou dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se internetovým obchodem, jako je Shein nebo Temu," řekl šéf čínských aktivit spediční společnosti Bollore Logistics Basile Richard. Shein, Temu ze skupiny PDD a TikTok Shop patřící firmě ByteDance posílají většinu svých výrobků zákazníkům přímo z továren v Číně letecky, v individuálně adresovaných balíčcích. Jejich rostoucí popularita zvyšuje náklady na leteckou dopravu z asijských dopravních uzlů, jako je Kanton a Hongkong. V současnosti tak skoro mizí období mimo špičku a kapacita přestává stačit, varují zdroje. Zpráva amerického Kongresu z loňského června ukázala, že firmy Shein a Temu posílají do USA denně dohromady téměř 600.000 balíčků. Údaje shromážděné konzultační firmou Cargo Facts Consulting ukázaly, že Temu přepravuje denně asi 4000 tun zboží, Shein 5000 tun, firma Alibaba 1000 tun a TikTok 800 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním letadlům Boeing 777 denně. Společnost Coresight Research odhadla, že firma Shein se díky vysoké poptávce po svém levném oblečení podílí na celosvětovém trhu s rychlou módou jednou pětinu a že podporuje růst čínského odvětví tzv. e-commerce. Rychlá móda, tedy trendové oblečení za relativně nízkou cenu, nyní tvoří polovinu všech čínských zásilek posílaných z internetových obchodů do zahraničí a zabírá přibližně třetinu celosvětové kapacity letadel pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti, uvedla mediální firma Baixiao.com. Obchody Shein a Temu díky svému růstu zabraly prostor v nákladních letadlech v době, kdy se globální firmy snaží najít alternativní možnosti přepravy kvůli narušení provozu v Rudém moři. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Světový obchod poroste tempem 2,8 procenta ročně, pomaleji než HDP' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Makroekonomika (mak) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024022102840|509016. Vydána 21.02.2024 13:19:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Analýza: Světový obchod poroste tempem 2,8 procenta ročně, pomaleji než HDP' je zařazena do kategorií Obchod (obo) - Makroekonomika (mak) - Bohemika (bos). ID zprávy: T2024022102840|509016. Vydána 21.02.2024 13:19:22. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.