Reuters: Čínské módní e-shopy mění pravidla letecké nákladní dopravy
Šanghaj 21. února (ČTK/Reuters) - Rychlý růst čínských internetových obchodů s levnou módou, jako je Shein a Temu, hýbe globálním odvětvím letecké nákladní dopravy. Tyto obchody se totiž snaží získat stále více prostoru pro leteckou přepravu svého zboží, aby přilákaly spotřebitele na rychlé dodání. Kapacita v nákladní letecké dopravě je však omezená, napsala s odkazem na zdroje z odvětví agentura Reuters.
Na základě toho, co jsme viděli, není tento model (leteckého) internetového obchodu udržitelný, a to ani z hlediska zisku ani z hlediska životního prostředí...
"Největším trendem, který nyní ovlivňuje nákladní leteckou dopravu, není Rudé moře, ale čínské společnosti zabývající se internetovým obchodem, jako je Shein nebo Temu," řekl šéf čínských aktivit spediční společnosti Bollore Logistics Basile Richard.
Shein, Temu ze skupiny PDD a TikTok Shop patřící firmě ByteDance posílají většinu svých výrobků zákazníkům přímo z továren v Číně letecky, v individuálně adresovaných balíčcích. Jejich rostoucí popularita zvyšuje náklady na leteckou dopravu z asijských dopravních uzlů, jako je Kanton a Hongkong. V současnosti tak skoro mizí období mimo špičku a kapacita přestává stačit, varují zdroje.
Zpráva amerického Kongresu z loňského června ukázala, že firmy Shein a Temu posílají do USA denně dohromady téměř 600.000 balíčků. Údaje shromážděné konzultační firmou Cargo Facts Consulting ukázaly, že Temu přepravuje denně asi 4000 tun zboží, Shein 5000 tun, firma Alibaba 1000 tun a TikTok 800 tun. To odpovídá přibližně 108 nákladním letadlům Boeing 777 denně.
Společnost Coresight Research odhadla, že firma Shein se díky vysoké poptávce po svém levném oblečení podílí na celosvětovém trhu s rychlou módou jednou pětinu a že podporuje růst čínského odvětví tzv. e-commerce. Rychlá móda, tedy trendové oblečení za relativně nízkou cenu, nyní tvoří polovinu všech čínských zásilek posílaných z internetových obchodů do zahraničí a zabírá přibližně třetinu celosvětové kapacity letadel pro přepravu zboží na dlouhé vzdálenosti, uvedla mediální firma Baixiao.com.
Obchody Shein a Temu díky svému růstu zabraly prostor v nákladních letadlech v době, kdy se globální firmy snaží najít alternativní možnosti přepravy kvůli narušení provozu v Rudém moři. "Když udeřila (krize) v Suezském průplavu, nebyla žádná kapacita, kterou by bylo možné koupit, protože internetové obchody ji koupily celou," řekl jeden z vedoucích pracovníku velkého leteckého nákladního dopravce, který si přál zůstat v anonymitě.
Poptávka po letecké přepravě rychlé módy začala dramaticky růst ve druhé polovině loňského roku, uvedlo několik zdrojů. Podle jednoho z nich, který se pohybue v německé logistice, i velké technologické firmy, jako je například Apple, přepravují denně maximálně 1000 tun. Rostoucí poptávka z odvětví rychlé módy by tak v rámci boje o omezenou kapacitu letecké dopravy mohla vytlačit tradiční dlouhodobé zákazníky. Někteří dopravci reagovali na zvýšenou poptávku dodatečnou charterovou kapacitou, ta je ale už dlouhodobě silně obsazena, dodal mluvčí německé logistické firmy Schenker.
Náhlý prudký růst poptávky po rychlé módě ale také zvýšil ceny za leteckou přepravu z Číny a vyvolává obavy z dlouhodobého nedostatku kapacit. "Na základě toho, co jsme viděli, není tento model (leteckého) internetového obchodu udržitelný, a to ani z hlediska zisku ani z hlediska životního prostředí," upozornil ředitel firmy Cargo Facts Consulting Guillermo Ochovo. Firmy Shein a Temu se nyní podle něj kvůli vysokým nákladům na leteckou dopravu více zaměřují na námořní přepravu a zvažují otevření skladů mimo Čínu, aby zkrátily dobu přepravy do jiných regionů.
Podle představitelů některých nákladních dopravců se internetové obchody také snaží zajistit si větší kapacitu přímo u leteckých společností. "Jak jsme se dozvěděli, Temu si chce pronajmout 12 velkých nákladních letadel. Zkoumají trh a hledají jakákoliv letadla, která mohou najít. Dokonce jsme dostali žádost na naše internetové stránky," řekl agentuře Reuters výkonný viceprezident pro leteckou nákladní dopravu ve firmě Unique Logistics Marc Schlossberg. Vliv nových čínských gigantů v oblasti internetového obchodu podle něj mění pravidla hry.
"Stávají se tou nejdůležitější hnací silou v tomto odvětví," říká Schlossberg.
irl spr - sdílejte článek
Následuje: Operační skupina deseti zemí rozbila jádro hackerského projektu LockBit
Londýn/Washington 21. února (ČTK) - Mezinárodní operační skupina z deseti zemí světa rozbila hackerský projekt LockBit, který umožňoval zločineckým organizacím mámit z obětí peníze pomocí stejnojmenného vyděračského softwaru (ransomwaru). Takzvané Operace Cronos, o jejímž výsledku informovala skupina v úterý, se zúčastnily mimo jiné americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) nebo britský Národní kriminální úřad (NCA), na evropské úrovni akci zaštiťoval Europol. Vyšetřovatelé proti hackerům použili jejich vlastní metodu vydírání, když ovládli jejich technickou infrastrukturu a na jejich vlastní web vyvěsili odpočet s výhrůžkou, že zveřejní osobní údaje hackerů, až číslo dojde na nulu, píše agentura Reuters. Se stejným pohledem se setkávaly oběti LockBitu. Vůdce skupiny, v internetovém prostředí známý pod přezdívkou LockbitSupp, si byl tak jistý svojí nedotknutelností, že před časem na internetu nabídl deset milionů dolarů (asi 235 milionů korun) tomu, kdo ho dokáže identifikovat, uvedla NCA. Jindy zase skupina LockBit slíbila poslat 1000 dolarů (23.500 korun) každému, kdo si nechá vytetovat její logo. Policisté zatkli několik lidí spojených se skupinou na Ukrajině a v Polsku a další mezinárodní zatykače a obvinění nyní platí ve francouzské a americké jurisdikci. (pokračování...)
Londýn/Washington 21. února (ČTK) - Mezinárodní operační skupina z deseti zemí světa rozbila hackerský projekt LockBit, který umožňoval zločineckým organizacím mámit z obětí peníze pomocí stejnojmenného vyděračského softwaru (ransomwaru). Takzvané Operace Cronos, o jejímž výsledku informovala skupina v úterý, se zúčastnily mimo jiné americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) nebo britský Národní kriminální úřad (NCA), na evropské úrovni akci zaštiťoval Europol. Vyšetřovatelé proti hackerům použili jejich vlastní metodu vydírání, když ovládli jejich technickou infrastrukturu a na jejich vlastní web vyvěsili odpočet s výhrůžkou, že zveřejní osobní údaje hackerů, až číslo dojde na nulu, píše agentura Reuters. Se stejným pohledem se setkávaly oběti LockBitu. Vůdce skupiny, v internetovém prostředí známý pod přezdívkou LockbitSupp, si byl tak jistý svojí nedotknutelností, že před časem na internetu nabídl deset milionů dolarů (asi 235 milionů korun) tomu, kdo ho dokáže identifikovat, uvedla NCA. Jindy zase skupina LockBit slíbila poslat 1000 dolarů (23.500 korun) každému, kdo si nechá vytetovat její logo. Policisté zatkli několik lidí spojených se skupinou na Ukrajině a v Polsku a další mezinárodní zatykače a obvinění nyní platí ve francouzské a americké jurisdikci. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Čínské módní e-shopy mění pravidla letecké nákladní dopravy' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Doprava (dpr) - Obchod (obo) - Lehký průmysl (prm) - Textil, oděvy (tok) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix). ID zprávy: T2024022101964|509015. Vydána 21.02.2024 11:11:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Reuters: Čínské módní e-shopy mění pravidla letecké nákladní dopravy' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Doprava (dpr) - Obchod (obo) - Lehký průmysl (prm) - Textil, oděvy (tok) - Magazínový servis (mag) - Mix zajímavostí (mix). ID zprávy: T2024022101964|509015. Vydána 21.02.2024 11:11:03. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.