Bohatství českých domácností loni sice stouplo, nárůst ale nepřevýšil inflaci
Praha 26. září 2023 (ČTK) - Bohatství českých domácností, to znamená hodnota majetku, se loni zvýšilo o 5,7 procenta, což jen mírně zaostává za růstem o 6,3 procenta v předchozím roce. Nárůst ale zdaleka nepřevýšil průměrnou inflaci, která loni v ČR činila 15,1 procenta. Vyplývá to z aktuální studie Allianz Global Wealth Report, která analyzuje úspory a dluhy v 60 zemích světa.
Pokles byl nejvýraznější v Severní Americe (o 6,2 procenta), následované západní Evropou (o 4,8 procenta). Naproti tomu Asie, s výjimkou Japonska, zaznamenávala relativně silná tempa růstu. Robustně rostla i čínská finanční aktiva, která stoupla o 6,9 procenta...
Hrubé bohatství, tedy hrubá finanční aktiva, zahrnují hodnotu veškerého movitého i nemovitého majetku průměrného občana. Čistá hodnota finančního bohatství představuje veškerý movitý i nemovitý majetek minus dluhy.
Čistý finanční majetek na obyvatele v ČR dosáhl 26.960 eur (asi 621.160 Kč) a země tak postoupila o jednu příčku na 26. místo v žebříčku nejbohatších zemí, když předstihla Slovinsko. První je USA (251.860 eur), následované Švýcarskem (238.780 eur) a Dánskem (193.830 eur).
Hlavní hnací silou růstu byly podle studie v ČR cenné papíry, které vzrostly o 9,5 procenta. Třída aktiv pojištění a penze naopak klesla o 0,5 procenta a růst bankovních vkladů výrazně zpomalil na 3,8 procenta ze 6,7 procenta v roce 2021. Roli podle Allianz hraje změna chování ve spoření. Zatímco čeští střadatelé omezili umísťování peněz do vkladů u bank o 39,2 procenta, celkové úspory klesly pouze o 9,9 procenta. Nákupy cenných papírů se více než zdvojnásobily.
Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 jsou podle studie Češi bohatší o 24,1 procenta, nicméně pouze v nominálních hodnotách. Po očištění o inflaci se nárůst jejich bohatství smrskl na 0,6 procenta za tři roky, ukázala data.
Finanční majetek domácností ve světě loni klesl o 2,7 procenta, což je největší snížení od doby celosvětové finanční krize v roce 2008. Tempa poklesu a růstu tří hlavních tříd aktiv se však výrazně lišila. Zatímco cenné papíry klesly o 7,3 procenta a pojištění a penze o 4,6 procenta, bankovní vklady vykázaly silný šestiprocentní růst, vyplývá ze studie.
"Pokles byl nejvýraznější v Severní Americe (o 6,2 procenta), následované západní Evropou (o 4,8 procenta). Naproti tomu Asie, s výjimkou Japonska, zaznamenávala relativně silná tempa růstu. Robustně rostla i čínská finanční aktiva, která stoupla o 6,9 procenta," uvedla Allianz.
Navzdory ztrátám se globální finanční aktiva domácností na konci loňského roku stále nacházela nominálně 19 procent nad úrovní před pandemií covid 19. Po očištění o inflaci padly za oběť rostoucích cen téměř dvě třetiny nominálního růstu, což snížilo reálný růst na 6,6 procenta za tři roky. Zatímco většina regionů si dokázala zachovat alespoň nějaký reálný růst bohatství, v západní Evropě se reálné bohatství proti roku 2019 snížilo o 2,6 procenta.
"Střadatelé si léta stěžovali na nulové úrokové sazby. Ale skutečným nepřítelem střadatelů je inflace, a to nejen od jejího prudkého nárůstu po pandemii covid-19. Například v Česku se aktiva na obyvatele před inflací za posledních 20 let zečtyřnásobila. Po započtení inflace je však nárůst jen o 77 procent," řekl hlavní ekonom Allianz Ludovic Subran.
fd rdo - sdílejte článek
Následuje: Jourová: Internetové platformy musí aktivněji bojovat s dezinformacemi
Brusel 26. září (zpravodajka ČTK) - Internetové platformy musí zvýšit své úsilí, pokud jde o boj s dezinformacemi. V Bruselu to dnes uvedla místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. Velkým testem, který ukáže, zda úsilí internetových společností při odstraňování nezákonného obsahu funguje, budou podle eurokomisařky sobotní volby na Slovensku a poté i volby do Evropského parlamentu v červnu příštího roku. Signatáři unijního kodexu o dezinformacích, kterých je přes 40 a mezi které patří velké společnosti, jako je Meta, Google či Microsoft, připravili obsáhlou zprávu o tom, jak jejich boj s dezinformacemi během posledních šest měsíců vypadal. Společnost X, dříve Twitter, mezi signatáři kodexu není. "Cením si jejich úsilí, ale očekávám, že vyvinou ještě větší," komentovala zprávu platforem eurokomisařka Jourová. "Ruská propaganda je na internetových platformách stále velmi výrazně přítomná. Kreml bojuje bombami na Ukrajině, pomocí slov pak všude jinde, včetně Evropské unie," dodala. Velké internetové společnosti by se nyní podle ní měly soustředit na zvýšení svého úsilí a rovněž na investic do ověřování faktů. To znamená i zapojení více lidí, kteří budou informace prověřovat a kteří budou hovořit více jazyky. Podle nedávných informací měla například síť Facebook jen jediného člověka, který ověřoval fakta a prověřoval informace a hovořil slovensky. Tato situace se podle Jourové zlepšila. Eurokomisařka se nedávno setkala se zástupci této sociální sítě, kteří podle Jourové slíbili, že budou pracovat na zvýšení kapacit. Zpráva monitorující úsilí internetových platforem po dobu šesti měsíců má podle Jourové stovky stránek. V souvislosti s tématem války na Ukrajině například společnost Google informovala, že mezi lednem a dubnem 2023 server YouTube zrušil více než 400 kanálů napojených na aktivity ruské Agentury pro výzkum internetu, které se přezdívá "ruská trollí farma" a která šíří propagandu Kremlu. Meta, pod kterou patří Facebook, pak uvedla, že rozšířila své partnerství s 26 společnostmi, které pracují na ověřování faktů, a pokrývají tak společně 22 jazyků v EU. TikTok zase dokáže ověřovat informace z ruštiny, ukrajinštiny, běloruštiny a ze 17 dalších evropských jazyků. "Dezinformace nejsou ničím novým a nešíří se pouze na internetu. S rostoucí digitalizací ale získali útočníci nový způsob, jak se mohou pokusit podkopat naši demokracii," uvedla Jourová. Jak řekla, jedním z jejích hlavních vzkazů signatářům kodexu je "uvědomit si souvislosti". (pokračování...)
Brusel 26. září (zpravodajka ČTK) - Internetové platformy musí zvýšit své úsilí, pokud jde o boj s dezinformacemi. V Bruselu to dnes uvedla místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová. Velkým testem, který ukáže, zda úsilí internetových společností při odstraňování nezákonného obsahu funguje, budou podle eurokomisařky sobotní volby na Slovensku a poté i volby do Evropského parlamentu v červnu příštího roku. Signatáři unijního kodexu o dezinformacích, kterých je přes 40 a mezi které patří velké společnosti, jako je Meta, Google či Microsoft, připravili obsáhlou zprávu o tom, jak jejich boj s dezinformacemi během posledních šest měsíců vypadal. Společnost X, dříve Twitter, mezi signatáři kodexu není. "Cením si jejich úsilí, ale očekávám, že vyvinou ještě větší," komentovala zprávu platforem eurokomisařka Jourová. "Ruská propaganda je na internetových platformách stále velmi výrazně přítomná. Kreml bojuje bombami na Ukrajině, pomocí slov pak všude jinde, včetně Evropské unie," dodala. Velké internetové společnosti by se nyní podle ní měly soustředit na zvýšení svého úsilí a rovněž na investic do ověřování faktů. To znamená i zapojení více lidí, kteří budou informace prověřovat a kteří budou hovořit více jazyky. Podle nedávných informací měla například síť Facebook jen jediného člověka, který ověřoval fakta a prověřoval informace a hovořil slovensky. Tato situace se podle Jourové zlepšila. Eurokomisařka se nedávno setkala se zástupci této sociální sítě, kteří podle Jourové slíbili, že budou pracovat na zvýšení kapacit. Zpráva monitorující úsilí internetových platforem po dobu šesti měsíců má podle Jourové stovky stránek. V souvislosti s tématem války na Ukrajině například společnost Google informovala, že mezi lednem a dubnem 2023 server YouTube zrušil více než 400 kanálů napojených na aktivity ruské Agentury pro výzkum internetu, které se přezdívá "ruská trollí farma" a která šíří propagandu Kremlu. Meta, pod kterou patří Facebook, pak uvedla, že rozšířila své partnerství s 26 společnostmi, které pracují na ověřování faktů, a pokrývají tak společně 22 jazyků v EU. TikTok zase dokáže ověřovat informace z ruštiny, ukrajinštiny, běloruštiny a ze 17 dalších evropských jazyků. "Dezinformace nejsou ničím novým a nešíří se pouze na internetu. S rostoucí digitalizací ale získali útočníci nový způsob, jak se mohou pokusit podkopat naši demokracii," uvedla Jourová. Jak řekla, jedním z jejích hlavních vzkazů signatářům kodexu je "uvědomit si souvislosti". (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bohatství českých domácností loni sice stouplo, nárůst ale nepřevýšil inflaci' je zařazena do kategorií Finance (fin). ID zprávy: T2023092604993|507288. Vydána 26.09.2023 16:09:19. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Bohatství českých domácností loni sice stouplo, nárůst ale nepřevýšil inflaci' je zařazena do kategorií Finance (fin). ID zprávy: T2023092604993|507288. Vydána 26.09.2023 16:09:19. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.