The Guardian: Pod hotelem Grand v Tchaj-peji se skrývají tunely a skluzavka
Tchaj-pej 3. září 2023 (ČTK/The Guardian) - O tajných tunelech pod tchajpejským hotelem Grand se v průběhu let vyprávělo mnoho pověstí. Podle některých se jednalo o tajné chodby do pět kilometrů vzdáleného prezidentského úřadu. Jiní tvrdí, že vedly na letiště Songshan nebo na tajnou vojenskou základnu. A nyní mají tyto tunely sloužit jako úkryt, pokud by na město zaútočila čínská armáda, napsal zpravodajský server The Guardian.
Tunely byly vybudovány v 70. letech 20. století v rámci rozsáhlé rekonstrukce hotelu a jejich vznik podnítily obavy ze studené války a útoku pevninské Číny. Byly navržené tak, aby umožnily únik Čankajškovi, stárnoucímu autoritářskému vůdci Tchaj-wanu, a všem světovým hodnostářům, kteří by sem náhodou zavítali. Stavba byla dokončena v roce 1973, pouhé dva roky před Čankajškovou smrtí.
Existence tunelů byla dlouho utajována dokonce i před zaměstnanci hotelu, ale poté, co v polovině 90. let 20. století zničil část hotelu požár, byly znovu objeveny spolu s kuriózním doplňkem - 20 metrů dlouhou skluzavkou, která vede po okraji jednoho z tunelů.
Na konci mramorového schodiště s červeným kobercem, za velkými dřevěnými dveřmi, začíná 87 metrů dlouhý západní tunel. Cestou dolů se kroutí a spirálovitě stáčí; to je záměr, který má zabránit pronásledovatelům, aby měli jasný výhled na prchající osoby.
Ocelové kruhové dveře ústí na silnici a dávají uprchlíkům na výběr, zda se vydají na sever k přístavu, nebo na jih k letišti. Východ je před zraky běžných pozorovatelů skrytý devadesát centimetrů silnou stěnou, která splývá se skálou obklopující obvod hotelu.
Dobrovolná průvodkyně Tracy Čchouová říká, že skluzavka byla do tunelu přidána speciálně s ohledem na Čankajška. Když byly tunely postaveny, bylo mu už 80 let a jeho zdraví se zhoršovalo po prodělané autonehodě. Skluzavka je úzká, dodává Čchouová, protože byla navržena pro štíhlou a křehkou postavu tchajwanského nacionalistického vůdce.
Skluzavka je však také zrádně strmá, prudce zahýbá v zatáčkách tunelu a pak náhle končí. Kdyby se tchajwanský vůdce musel evakuovat, pomáhali by mu tři členové ochranky - jeden by ho zezadu objal při klouzání dolů a další dva by vlastním tělem zbrzdili jeho pád. Čchouová předvádí, jak by se jeden z nešťastných strážců krčil na konci skluzavky a čekal na náraz do zad.
Skluzavka vypadá jako poněkud nepatřičný prvek při představě útěku na život a na smrt útrobami hotelu. Dnes na ni nikdo nesmí, i když se na to téměř každý ptá. Je však příliš strmá, příliš rychlá a příliš nebezpečná, říká Čchouová.
Naposledy se po ní jezdilo při akci pro média před více než deseti lety. Čchouová a ostatní dobrovolníci se stále dobře baví při vzpomínce na zděšené výkřiky novinářů, kteří si ji vyzkoušeli, včetně jedné reportérky, jejíž televizní reportáž pobavila celý svět.
Tchajwanci se sem mohli podívat až v roce 2019, kdy byl východní tunel otevřen pro prohlídky pro veřejnost pod vedením dobrovolníků. Tunely přilákaly během prvních tří měsíců 50.000 lidí a v roce 2020 dalších 170.000 lidí - přestože byl Tchaj-wan během pandemie uzavřený pro všechny kromě místních obyvatel. V loňském roce hotel otevřel západní tunel, ve kterém se nachází skluzavka.
'Tunely pomohly přilákat hosty během pandemie, lidé byli zvědaví na pověsti, že jsou propojené se sídlem prezidenta,' dodala Čchouová.
Tunely nikdy nebyly použité pro útěk hodnostářů, ale zůstávají mezi nouzovými východy z hotelu, a stejně jako většina podzemních prostor po celém městě by při případném útoku byly použity jako protiletecký kryt. 'Bůh žehnej Tchaj-wanu, doufám, že tento tunel v budoucnu nikdy nepoužijeme,' říká Čchouová.
Návštěvníci stojí ve frontě, aby si mohli tunely prohlédnout. Většina z nich jsou dospělí Tchajwanci, kteří se chtějí pokochat kouskem historie své země. Ale plouží se mezi nimi i několik dětí, které se s toužebným pohledem v očích neustále ohlížejí na prázdnou skluzavku.
dk jrm - sdílejte článek
Následuje: BBC: Putinovi influenceři díky reklamě vydělávají na válečné propagandě
Moskva 2. září (ČTK) - Ruští prováleční influenceři generují velké příjmy z reklamy na sociálních sítích, zjistila BBC. Vedle každodenního přídělu hrůzných videí z útoků dronů a nepravdivých tvrzení o ukrajinském prezidentovi Volodymyru Zelenském sdílejí reklamy na cokoli od kryptoměn po módu. Často jsou zapojeni do ruské armády a zveřejňují záběry z frontové linie, kde vyzývají mladé Rusy, aby narukovali. Od zahájení invaze získali tito influenceři miliony sledujících na sociální síti telegram, na kterou se mnoho Rusů obrátilo poté, co prezident Vladimir Putin zakázal instagram, facebook a twitter. Exploze uživatelů vedla k prudkému nárůstu reklamního trhu na telegramu. Váleční influenceři toho využili a prodávají reklamní plochy společnostem, které chtějí oslovit mladé publikum. Aby zjistili, kolik si účtují, vydávali se redaktoři BBC za majitele hotelů, kteří mají zájem o umístění reklamy na jejich kanálech, a oslovili některé z nejvýznamnějších hráčů. Jedním z nich byl Alexandr Koc, zkušený korespondent provládních novin, který se stal válečným influencerem a na telegramu má více než 600.000 sledujících. Dalším byl pravděpodobně nejznámější proválečný bloger Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, který má více než 1,3 milionu sledujících. Koc uvedl, že za jeden příspěvek na jeho kanálu se platí 48.000-70.000 rublů (11.000 až 16.000 Kč) v závislosti na tom, jak dlouho se reklama udrží v horní části telegramu. WarGonzo uvedl 1550 liber (přes 43.000 Kč) za příspěvek. Nejlepší váleční influenceři zveřejňují minimálně jednu reklamu denně, takže jejich potenciální příjem dalece převyšuje průměrnou měsíční mzdu v Rusku, která činí 66.000 rublů (přes 15.000 Kč). (pokračování...)
Moskva 2. září (ČTK) - Ruští prováleční influenceři generují velké příjmy z reklamy na sociálních sítích, zjistila BBC. Vedle každodenního přídělu hrůzných videí z útoků dronů a nepravdivých tvrzení o ukrajinském prezidentovi Volodymyru Zelenském sdílejí reklamy na cokoli od kryptoměn po módu. Často jsou zapojeni do ruské armády a zveřejňují záběry z frontové linie, kde vyzývají mladé Rusy, aby narukovali. Od zahájení invaze získali tito influenceři miliony sledujících na sociální síti telegram, na kterou se mnoho Rusů obrátilo poté, co prezident Vladimir Putin zakázal instagram, facebook a twitter. Exploze uživatelů vedla k prudkému nárůstu reklamního trhu na telegramu. Váleční influenceři toho využili a prodávají reklamní plochy společnostem, které chtějí oslovit mladé publikum. Aby zjistili, kolik si účtují, vydávali se redaktoři BBC za majitele hotelů, kteří mají zájem o umístění reklamy na jejich kanálech, a oslovili některé z nejvýznamnějších hráčů. Jedním z nich byl Alexandr Koc, zkušený korespondent provládních novin, který se stal válečným influencerem a na telegramu má více než 600.000 sledujících. Dalším byl pravděpodobně nejznámější proválečný bloger Semjon Pegov, známý jako WarGonzo, který má více než 1,3 milionu sledujících. Koc uvedl, že za jeden příspěvek na jeho kanálu se platí 48.000-70.000 rublů (11.000 až 16.000 Kč) v závislosti na tom, jak dlouho se reklama udrží v horní části telegramu. WarGonzo uvedl 1550 liber (přes 43.000 Kč) za příspěvek. Nejlepší váleční influenceři zveřejňují minimálně jednu reklamu denně, takže jejich potenciální příjem dalece převyšuje průměrnou měsíční mzdu v Rusku, která činí 66.000 rublů (přes 15.000 Kč). (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'The Guardian: Pod hotelem Grand v Tchaj-peji se skrývají tunely a skluzavka' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Politika (pol) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2023082804709|506984. Vydána 03.09.2023 4:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'The Guardian: Pod hotelem Grand v Tchaj-peji se skrývají tunely a skluzavka' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Magazínový servis (mag) - Politika (pol) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz). ID zprávy: T2023082804709|506984. Vydána 03.09.2023 4:12:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.