V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města
Berlín 27. prosince (zpravodaj ČTK) - V Německu po letech opět ožívají plány na výstavbu tratí pro vlaky levitující na magnetickém polštáři. Oproti kdysi zvažovaným vysokorychlostním trasám propojujících Německo se sousedními státy se nynější úvahy omezují na městský provoz. O magnetické dráze jako dalším typu městské hromadné dopravy uvažují Berlín, Norimberk či Hamburk. Zda takzvané maglevy v německých městech skutečně vyjedou, bude záviset především na penězích.
Chceme najít dobrou pilotní trasu, která bude smysluplná a která zůstane zachována, takže nebude po testování rozebrána...
Velkým příznivcem magnetické dráhy je bavorský premiér Markus Söder, který se na konci listopadu svezl maglevem na testovací trati v hornofalckém Sengenthalu, kde svůj dopravní systém vyvíjí společnost Max Bögl. S jízdou byl očividně spokojen. "Děkuji za působivou jízdu! Rychlé, tiché a ekologické, to je pohled do budoucnosti," prohlásil. "S maximální rychlostí až 150 kilometrů v hodině je to navrženo speciálně pro regionální veřejnou dopravu," dodal.
Tento měsíc pak Söder v projevu k poslancům zemského sněmu oznámil, že chce prověřit možnost výstavby magnetické dráhy v Norimberku, kde by propojila centrum města, hlavní nádraží, výstaviště a technickou univerzitu.
Norimberk je k takovému návrhu otevřený. Pro uvažovanou trasu město původně zamýšlelo prodloužit stávající tramvajovou linku. Německá média poznamenávají, že ochota Norimberku postavit magnetickou dráhu souvisí s tím, že část nákladů by převzal bavorský stát. Radnice již naznačila, že by mohla zaplatit nejvýše částku odpovídající výstavbě tramvajové trati, více prostředků by ale v městské rozpočtu najít nedokázala.
Plány pro Norimberk vyvolávají vzpomínky na neuskutečněnou stavbu magnetické dráhy mezi mnichovským hlavním nádražím a letištěm. Projekt, který podporoval někdejší bavorský premiér Edmund Stoiber, sliboval překonat zhruba 40kilometrovou vzdálenost mezi centrem Mnichova a letištěm za deset minut. V roce 2008 ale od plánu Německo kvůli předpokládaným příliš vysokým nákladům definitivně upustilo. Ukázalo se totiž, že stavba by vyšla na 3,4 miliardy eur (84 miliard Kč), což byl dvojnásobek odhadu z roku 2002.
Náklady na norimberskou magnetickou dráhu zveřejněny nebyly, podle bavorské vlády jsou ale s mnichovským projektem nesrovnatelné. To uvedla i společnost Max Bögl, která poznamenala, že její systém je určen pro provoz městské hromadné dopravy, zatímco v Mnichově byla plánována vysokorychlostní trať pro magnetické vlaky Transrapid.
Jako o součásti městské hromadné dopravy uvažuje o magnetické dráze Berlín. Už v červnu 2020 někdejší šéf berlínské organizace Křesťanskodemokratické unie (CDU) Kai Wegner navrhoval propojit maglevem nové městské části a také nové letiště, které stojí na pomezí Berlína a Braniborska. Wegner se letos stal primátorem Berlína a s koaličními sociálními demokraty (SPD) se domluvil, že projekt metropole zváží.
Šéf frakce CDU v berlínské Poslanecké sněmovně Dirk Stettner počítá s tím, že za 80 milionů eur (dvě miliardy Kč) vznikne zkušební linka o délce zhruba sedmi kilometrů. "Chceme najít dobrou pilotní trasu, která bude smysluplná a která zůstane zachována, takže nebude po testování rozebrána," řekl v pořadu metropolitní zpravodajské televize rbb24. Termín možného začátku stavby nezmínil, město ale spolupracuje s výše zmíněnou společností Max Bögl.
Stettner magnetickou dráhu považuje ve srovnání s metrem za výhodnější nejen finančně, ale také časově, protože stavba může být hotová rychleji. Soupravy budou jezdit autonomně, takže se obejdou bez personálu. Dráhu by mohla využívat i nákladní doprava. Podle Stettnera by Berlín na vybudování magnetické dráhy mohl použít peníze z klimatického fondu, který Německo zřídilo na přechod ke klimaticky neutrálnímu hospodářství.
Magnetická dráha by pro Berlín nebyla novinkou, protože takový druh dopravy měl Berlín od roku 1984. Linka, která pro osobní dopravu fungovala mezi lety 1989 až 1991, byla dlouhá 1,6 kilometru a vedla od budovy filharmonie u parku Tiergarten přes Postupimské náměstí k přestupní stanici Gleisdreieck. Po sjednocení Německa a spojení Berlína ovšem magnetická dráha ustoupila metru.
O magnetické dráze debatuje také severoněmecký Hamburk, kde by maglev mohl zajistit dopravu na stadion fotbalového klubu HSV a sousední Barclays arény od nedaleké zastávky městské železnice Stellingen. Autobusy, které tuto zhruba kilometrovou trasu nyní obsluhují, jezdí během akcí zcela přeplněné. Původní návrhy vybudovat zde magnetickou dráhu do evropského fotbalového šampionátu v roce 2024, který Německo hostí, jsou nyní nereálné. Důvodem jsou především peníze, protože Hamburk rozšiřuje městskou železnici S-Bahn a metro. Metro povede i ke stadionu a aréně, ale až v příštím desetiletí.
V Německu se dlouhodobě magnetická dráha testovala v oblasti Emsland v Dolním Sasku. Na tamní více než třicetikilometrové trati se v září roku 2006 odehrálo dosud největší neštěstí na magnetické dráze, když pokusný vlak narazil do železničního vozidla. Nehoda si vyžádala 23 mrtvých. Zkušební středisko je nyní uzavřené.
Aleš Zápotocký ank - sdílejte článek
Následuje: Politico: Francie se snaží zachránit kolabující běžné oděvní značky
Paříž 27. prosince (ČTK/Politico) - Když byla Justine ještě náctiletá, nejčastěji nosila oblečení, co jí koupila matka v obchodech oblíbených francouzských značek jako jsou Camaieu nebo La Halle. Tato móda střední cenové kategorie dominovala na začátku tisíciletí francouzskému módnímu trhu, píše list Politico. Podobné obchody ovšem teď, když je Justine 35, zavírají. Pro Francouzku to ale nepředstavuje takový problém, protože většinou nakupuje z pohodlí pohovky, kde dokola prochází nabídky na aplikaci Vinted. Zdá se, že zánik módních značek z jejího dospívání Justine netrápí - zato pro francouzskou vládu to představuje zásadní problém. Francouzské obchody se zbožím střední kategorie, které byly po desetiletí součástí každodenního života Francouzů, čelí obrovské krizi: v posledních dvou letech zavřely stovky obchodů a tisíce lidí se ocitly bez práce. Kabinet se je nyní snaží zachránit a oživit ducha francouzské módy. Francie chce od nového roku představit "plán pro módu a oděvy", uvedl nejmenovaný úředník z úřadu francouzské ministryně Olivie Grégoireové, která má ve vládě na starosti malé a střední podniky a cestovní ruch. Plán je zatím v rané fázi příprav. Zatímco legendární francouzské značky jako Louis Vuitton nebo Hermes rostou, běžné francouzské značky bojují o přežití. Utiskuje je hlavně konkurence levnějších obchodů a on-line platforem, jako je litevský projekt na prodej oblečení z druhé ruky Vinted nebo čínský, ultra levný Shein. "Změnu pozorujeme i ve společnosti samé. Prémiové a luxusní značky získávají stále větší podíl na trhu, vstupní kategorie také, ale v té střední máme výrazný pokles," uvedl vládní úředník, který si přál zůstat v anonymitě. Stále víc francouzských značek nyní zavírá své kamenné prodejny. Letos musely restrukturalizovat své podniky oděvní a obuvní značky včetně Naf Naf, Kookai, André nebo Minelli. Oděvní gigant Camaieu loni propustil přes 2000 zaměstnanců. Naopak Vinted nebo Shein dobývají francouzský trh. Klesající kupní síla a vzestup on-line nakupování jsou hlavními důvody krize tradičních francouzských značek, shodují se odborníci. (pokračování...)
Paříž 27. prosince (ČTK/Politico) - Když byla Justine ještě náctiletá, nejčastěji nosila oblečení, co jí koupila matka v obchodech oblíbených francouzských značek jako jsou Camaieu nebo La Halle. Tato móda střední cenové kategorie dominovala na začátku tisíciletí francouzskému módnímu trhu, píše list Politico. Podobné obchody ovšem teď, když je Justine 35, zavírají. Pro Francouzku to ale nepředstavuje takový problém, protože většinou nakupuje z pohodlí pohovky, kde dokola prochází nabídky na aplikaci Vinted. Zdá se, že zánik módních značek z jejího dospívání Justine netrápí - zato pro francouzskou vládu to představuje zásadní problém. Francouzské obchody se zbožím střední kategorie, které byly po desetiletí součástí každodenního života Francouzů, čelí obrovské krizi: v posledních dvou letech zavřely stovky obchodů a tisíce lidí se ocitly bez práce. Kabinet se je nyní snaží zachránit a oživit ducha francouzské módy. Francie chce od nového roku představit "plán pro módu a oděvy", uvedl nejmenovaný úředník z úřadu francouzské ministryně Olivie Grégoireové, která má ve vládě na starosti malé a střední podniky a cestovní ruch. Plán je zatím v rané fázi příprav. Zatímco legendární francouzské značky jako Louis Vuitton nebo Hermes rostou, běžné francouzské značky bojují o přežití. Utiskuje je hlavně konkurence levnějších obchodů a on-line platforem, jako je litevský projekt na prodej oblečení z druhé ruky Vinted nebo čínský, ultra levný Shein. "Změnu pozorujeme i ve společnosti samé. Prémiové a luxusní značky získávají stále větší podíl na trhu, vstupní kategorie také, ale v té střední máme výrazný pokles," uvedl vládní úředník, který si přál zůstat v anonymitě. Stále víc francouzských značek nyní zavírá své kamenné prodejny. Letos musely restrukturalizovat své podniky oděvní a obuvní značky včetně Naf Naf, Kookai, André nebo Minelli. Oděvní gigant Camaieu loni propustil přes 2000 zaměstnanců. Naopak Vinted nebo Shein dobývají francouzský trh. Klesající kupní síla a vzestup on-line nakupování jsou hlavními důvody krize tradičních francouzských značek, shodují se odborníci. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023122105436|508337. Vydána 27.12.2023 9:00:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'V Německu ožívají plány na výstavbu magnetických tratí, zájem mají města' je zařazena do kategorií Doprava (dpr) - Politika (pol) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2023122105436|508337. Vydána 27.12.2023 9:00:00. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.