BBC: Proč byly tvůrkyně filmu Barbie opomenuty při nominacích na Oscara
Los Angeles 24. ledna (ČTK/BBC) - Mnohé šokovala skutečnost, že americká filmová akademie při nominacích na Oscara neocenila práci Grety Gerwigové a Margot Robbieové - co za tím ale skutečně stojí? To, že je film založen na panence, Barbie na Oscarech opravdu uškodilo. Přestože byl snímek nominován na nejlepší film, Gerwigová byla vynechána jako režisérka a Robbieová v kategorii nejlepší herečka, což vyvolalo na internetu i u jejich kolegů vlnu pobouření. Agentura AP označila vynechání Gerwigové za "jeden z největších šoků poslední doby", napsal dnes server BBC News.
Někteří fanoušci se obořili na Kena. Jak upozornil deník USA Today, který citoval jednoho z uživatelů sociální sítě X, nominace Ryana Goslinga v kategorii nejlepší herec ve vedlejší roli, zatímco Gerwigová a Robbieová byly vynechány, "tak trochu dokazuje pointu filmu", tedy že patriarchát je stále mezi námi.
"Bez Grety Gerwigové a Margot Robbieové, dvou lidí, kteří jsou nejvíce zodpovědní za tento historický, celosvětově proslulý film, by žádný snímek o Barbie neexistoval," podotkl představitel Kena.
Přetrvávající sexismus ve filmovém průmyslu byl možná jedním z faktorů, ale ten jen přispěl k zásadnímu problému. Navzdory tomu, že členové akademie kývli na nominaci za nejlepší film, nebrali snímek založený na hračkách vážně, ignorovali, jak je vynalézavý, a odmítli ho jako miliardovou popcornovou komedii, i když je zároveň zábavnou, převratnou kulturní výpovědí.
Podkopává stereotypy o ženách, ale halí to do veselého, cukrkandlového obláčku. Oscaroví hlasující nemohli nebo nechtěli nahlédnout pod tento povrch, aby viděli, jak nápaditý a podstatný film to je a jak pečlivě ho Gerwigová zaranžovala.
Vzhledem k tomu, že na nejlepší film je nominováno deset snímků a režiséři mají jen pět míst, musí některé filmy přistát v kategorii "musely se zrežírovat samy". Je však nápadné, že Gerwigovou jako by vytlačili nominovaní, kteří natočili menší, střízlivé filmy: Justine Trietová, která si zasloužila překvapivou nominaci za napínavou Anatomii pádu (a zachránila kategorii před čistě mužským obsazením), a Jonathan Glazer, který byl za drama o holocaustu Zájmová oblast vším, jen ne jistotou. Odlehčená komedie Gerwigové jim zjevně nemohla konkurovat.
A ještě před vyhlášením nominací se objevily náznaky, že originalita Barbie bude podceněna. První přišel, když akademie rozhodla, že scénář Gerwigové a Noaha Baumbacha patří do kategorie adaptací (kde získal nominaci), a nikoliv do kategorie originálů. Další nápověda přišla na Zlatých glóbech. Barbie sice nezískala cenu za nejlepší komedii nebo muzikál, ale odešla s lacinou, nově vymyšlenou cenou za filmový kasovní úspěch, cenou útěchy za to, že je populární a vydělává peníze.
Vztah filmu k penězům a firemní kultuře byl od počátku problematický. Příběh kritizuje společnost Mattel, která prodává všechny barbíny, jako tupou a patriarchální, ale samotný film je velkou studiovou produkcí s licencí této hračkářské firmy. Když byl film uveden do kin, The New York Times poukázaly na rozporuplné názory kritiků na to, zda je "brilantně převratný, nebo nevyhnutelně korporátní".
Hlasující na Oscarech se zřejmě rozhodli vnímat jej jako další studiový trhák. To odráží nedávný vzorec, kdy se do boje o nejlepší film dostaly velké komerční filmy a jejich režiséři byli ignorováni, včetně snímků Duna, Top Gun: Maverick a Avatar s podtitulem The Way of Water. Žádný z nich však neměl takovou kulturní odezvu nebo svěžest jako Barbie.
Nejotevřenější sociální poselství filmu vychází z postavy Ameriky Ferreraové, tedy Glorie, hlavního člověka v Barbielandu. Ferreraová byla vítaným, ale překvapivým způsobem nominována jako herečka ve vedlejší roli, a to, jak se dá předpokládat, hlavně díky jejímu vášnivému monologu o očekáváních kladených na ženy, jako například: Buďte štíhlé, ale předstírejte, že je to proto, že chcete být zdravé. Je to vyčerpávající," říká Gloria. "Musíte mít peníze, ale nemůžete si o ně říct, protože je to neomalené," dodává.
Vydělala Gerwigová jednoduše příliš mnoho peněz? Možná. Buďte ženou režisérkou, ale neukazujte mužům, že vyděláváte víc než oni. Tohle klidně mohlo být součástí Gloriina proslovu.
Robbieová byla také podceněna. Ferreraové naštvaný, upřímný monolog má v sobě přímočarost, která se na Oscarech často objevuje. To, co musela udělat Robbieová, bylo jemnější, hůře ocenitelné. Když Gloriin výbuch probudí v jiné Barbie pocit vlastní hodnoty, probudí se i Barbie ztvárněná Robbieovou. "Tím, že jsi dala hlas rozporuplnému nesouladu, který vyžaduje být ženou v patriarchátu, jsi ho připravila o jeho sílu," říká jí Robbieová a pronáší tyto věty lehkým tónem, který říká, že myšlenka je pravdivá, ale také trochu nabubřelá. Gerwigová a Robbieová, obě nominované jako producentky filmu, tento rozpor obratně vyjádřily, což je možná důvod, proč jim unikly nominace, které jim měly patřit.
ban mka - sdílejte článek
Následuje: CVVM: Většina lidí se domnívá, že politiky zajímají jejich hlasy, nikoliv názory
Praha 24. ledna (ČTK) - Výrazná většina Čechů se domnívá, že politiky zajímají jen jejich hlasy, nikoliv ale názory. Myslí si to 85 procent lidí. Téměř tři pětiny české společnosti podle svého mínění dobře rozumí důležitým problémům země a více než polovina se považuje za dostatečně způsobilou k účasti na politickém dění. O politiku se ale obecně zajímá méně než polovina veřejnosti. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Volby považuje 56 procent dotázaných za účinný způsob, jak mohou lidé ovlivnit činnost politiků. Pouze necelá pětina Čechů ale souhlasí s tvrzením že "Lidé jako já mají možnost ovlivnit to, co dělají zvolení politici". Méně skeptičtí jsou v postojích k jednotlivým otázkám lidé, kteří se obecně zajímají o politiku. "Jedinou výjimkou je přesvědčení, že politickým stranám jde více o hlasy voličů než o jejich názory, kdy se s tímto postojem dotázaní ztotožňují bez ohledu na to, jak moc se o politiku zajímají," uvedlo CVVM. Více přesvědčeni o své způsobilosti k účasti na politickém dění či o své informovanosti a porozumění politickým problémům jsou muži. Ženy naopak častěji souhlasí s tím, že politika je někdy tak složitá, že je nemožné ji zcela porozumět. S tímto výrokem také častěji souzní mladí lidé ve věku 15 až 19 let. Od posledního stejného průzkumu v únoru 2020 nejvíce vzrostl podíl těch, kteří se považují za dostatečně způsobilé k účasti na politickém dění. (pokračování...)
Praha 24. ledna (ČTK) - Výrazná většina Čechů se domnívá, že politiky zajímají jen jejich hlasy, nikoliv ale názory. Myslí si to 85 procent lidí. Téměř tři pětiny české společnosti podle svého mínění dobře rozumí důležitým problémům země a více než polovina se považuje za dostatečně způsobilou k účasti na politickém dění. O politiku se ale obecně zajímá méně než polovina veřejnosti. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Volby považuje 56 procent dotázaných za účinný způsob, jak mohou lidé ovlivnit činnost politiků. Pouze necelá pětina Čechů ale souhlasí s tvrzením že "Lidé jako já mají možnost ovlivnit to, co dělají zvolení politici". Méně skeptičtí jsou v postojích k jednotlivým otázkám lidé, kteří se obecně zajímají o politiku. "Jedinou výjimkou je přesvědčení, že politickým stranám jde více o hlasy voličů než o jejich názory, kdy se s tímto postojem dotázaní ztotožňují bez ohledu na to, jak moc se o politiku zajímají," uvedlo CVVM. Více přesvědčeni o své způsobilosti k účasti na politickém dění či o své informovanosti a porozumění politickým problémům jsou muži. Ženy naopak častěji souhlasí s tím, že politika je někdy tak složitá, že je nemožné ji zcela porozumět. S tímto výrokem také častěji souzní mladí lidé ve věku 15 až 19 let. Od posledního stejného průzkumu v únoru 2020 nejvíce vzrostl podíl těch, kteří se považují za dostatečně způsobilé k účasti na politickém dění. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'BBC: Proč byly tvůrkyně filmu Barbie opomenuty při nominacích na Oscara' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Kultura (kul) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024012405880|508663. Vydána 24.01.2024 16:51:01. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'BBC: Proč byly tvůrkyně filmu Barbie opomenuty při nominacích na Oscara' je zařazena do kategorií Monitor (mnt) - Kultura (kul) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024012405880|508663. Vydána 24.01.2024 16:51:01. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.