Studie: Magnety z dovolené slouží jako skvělá pomůcka při vybavování vzpomínek
Londýn 25. března (ČTK) - Magnety na lednici jsou vysoce užitečné suvenýry z dovolené, ať už jde o přidržení nákupních seznamů nebo narychlo načmáraných vzkazů. Tyto drobnosti ale mohou sloužit i jako prostředek pro zpřístupnění šťastných - i méně šťastných - vzpomínek na minulé cesty, napsal list The Guardian s odkazem na studii Liverpoolské univerzity.
Jakkoli jsou suvenýry rozšířené, podle deníku se překvapivě málo výzkumů zabývalo tím, co se s nimi děje po skončení dovolené. Ještě méně se jich zaměřilo na magnetky na lednici, přestože s nimi lidé přichází do styku téměř každý den.
Aby lépe pochopili vztah lidí k magnetům z dovolené, provedli autoři studie hloubkové rozhovory - často přímo v kuchyni, na dohled od ledničky - s 19 Brity, kteří vlastnili alespoň 20 suvenýrů tohoto typu.
Magnety mohou pomoci uchovat vzpomínky a vyvolat emocionální reakce. Někteří účastníci tvrdili, že magnetky na ledničce jsou pro ně důležitější než fotografie, uvedl výzkum publikovaný v odborném časopise Annals of Tourism Research.
'Když jedete na nějaké místo, je jasné, že za den můžete pořídit 50 až 100 fotografií. Zatímco teď nemám tendenci nic fotit... nakonec si pořídím jen magnetku na ledničku,' uvedl jeden z účastníků.
Zapomenout na nákup magnetu se ale může stát zdrojem úzkosti a stresu. Jedna žena uvedla, že kvůli tomu musela provést unáhlený nákup na letišti, což ji nepotěšilo. A když autor studie John Byrom nedávno prezentoval svá zjištění na semináři, jedna účastnice popsala, že si tento suvenýr pořídila on-line a nechala si ho poslat z místa dovolené, jakmile se vrátila domů.
'Bylo jasné, že když lidé vyprávěli o tom, co pro ně jejich magnetky znamenají, dokázali velmi snadno vyvolat tyto vzpomínky a reakce na velmi konkrétní události nebo lidi, včetně docela dojemných příkladů dovolených, které prožili s lidmi, kteří zemřeli, nebo s dětmi, které vyrostly a odstěhovaly se,' řekl Byrom.
'Bylo také velmi zajímavé, jak lze magnetky na ledničku použít jako prostředek k zapomenutí na věci, které byly v životě špatné, a k zamyšlení nad tím, jak se zlepšily,' uvedl Byrom.
Například jedna účastnice má na své ledničce magnetku z nejhorší dovolené svého života - výletu do Španělska, na který nechtěla jet - jako připomínku toho, jak hrozné věci se v tomto období jejího života děly.
Byrom uvedl, že ho výzkum přiměl k tomu, aby se více věnoval prohlížení svých vlastních magnetek na lednici. 'Nemám jich moc, asi tak deset, které jsem si náhodně pořídil. Začal jsem ale přemýšlet o těch, které mám, jako je například magnet s vlajkami Karibiku. Ten mě vrací do doby, kdy jsem byl po narození druhého dítěte na sdílené rodičovské dovolené. Dívám se na ni a vzpomínám na pláž na Grenadinách, kde jsme byli, a podobné věci. Myslím, že přítomnost těchto věcí je vlastně docela významná,' uzavřel.
ban kpc - sdílejte článek
Následuje: Psi chápou význam podstatných jmen, zjistil nový výzkum
Londýn 25. března (ČTK) - Psi chápou, co znamenají určitá slova, zjistili vědci, kteří jim ukazovali míče, pantofle, vodítka a další známé předměty, zatímco sledovali jejich mozkovou aktivitu. Informoval o tom list The Guardian. Studie podle něj dokazuje, že tito domácí mazlíčci dokáží pochopit víc než jen jednoduché povely, alespoň pokud jde o věci, na kterých jim záleží. 'Myslím, že tuto schopnost mají všichni psi,' řekla Marianna Borosová, která pomáhala s provedením studie na budapešťské Univerzitě Loránda Eötvöse. 'To mění naše chápaní evoluce jazyka a toho, co je je jedinečně lidské,' dodala. Vědce již dlouho fascinuje otázka, zda se psi skutečně mohou naučit význam slov, a shromáždili důkazy, které toto podezření potvrzují. Průzkum z roku 2022 zjistil, že majitelé těchto domácích mazlíčků věří, že jejich chlupatí společníci reagují na 15 až 215 slov. Přímější důkaz kognitivní zdatnosti psů přišel již v roce 2011, kdy psychologové z Jižní Karolíny oznámili, že po třech letech intenzivního výcviku se border kolie jménem Chaser naučila názvy více než 1000 předmětů, včetně 800 látkových hraček, 116 míčků a 26 létajících talířů. Výzkumy se ale dosud příliš nezabývaly tím, co se děje v psím mozku, když zpracovává slova. Aby to Borosová a její kolegové zjistili, vyzvali 18 majitelů psů, aby své mazlíčky přivedli do jejich laboratoře společně s pěti předměty, které zvířata dobře znala. Byly mezi nimi míče, bačkory, létající talíře, gumové hračky, vodítka a další věci. (pokračování...)
Londýn 25. března (ČTK) - Psi chápou, co znamenají určitá slova, zjistili vědci, kteří jim ukazovali míče, pantofle, vodítka a další známé předměty, zatímco sledovali jejich mozkovou aktivitu. Informoval o tom list The Guardian. Studie podle něj dokazuje, že tito domácí mazlíčci dokáží pochopit víc než jen jednoduché povely, alespoň pokud jde o věci, na kterých jim záleží. 'Myslím, že tuto schopnost mají všichni psi,' řekla Marianna Borosová, která pomáhala s provedením studie na budapešťské Univerzitě Loránda Eötvöse. 'To mění naše chápaní evoluce jazyka a toho, co je je jedinečně lidské,' dodala. Vědce již dlouho fascinuje otázka, zda se psi skutečně mohou naučit význam slov, a shromáždili důkazy, které toto podezření potvrzují. Průzkum z roku 2022 zjistil, že majitelé těchto domácích mazlíčků věří, že jejich chlupatí společníci reagují na 15 až 215 slov. Přímější důkaz kognitivní zdatnosti psů přišel již v roce 2011, kdy psychologové z Jižní Karolíny oznámili, že po třech letech intenzivního výcviku se border kolie jménem Chaser naučila názvy více než 1000 předmětů, včetně 800 látkových hraček, 116 míčků a 26 létajících talířů. Výzkumy se ale dosud příliš nezabývaly tím, co se děje v psím mozku, když zpracovává slova. Aby to Borosová a její kolegové zjistili, vyzvali 18 majitelů psů, aby své mazlíčky přivedli do jejich laboratoře společně s pěti předměty, které zvířata dobře znala. Byly mezi nimi míče, bačkory, létající talíře, gumové hračky, vodítka a další věci. (pokračování...)
Česká tisková kancelář (ČTK)
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Magnety z dovolené slouží jako skvělá pomůcka při vybavování vzpomínek' je zařazena do kategorií Věda a technika (vat) - Sociální problematika (sop) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024031805430|509419. Vydána 25.03.2024 6:15:50. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.
(anglicky: Czech News Agency nebo Czech Press Agency) je česká zpravodajská agentura. Jejím posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů. Výběr zpráv ekonomického zpravodajství vám usnadní rychlou orientaci ve světě financí a drahých kovů. Zpráva 'Studie: Magnety z dovolené slouží jako skvělá pomůcka při vybavování vzpomínek' je zařazena do kategorií Věda a technika (vat) - Sociální problematika (sop) - Cestovní ruch (tur) - Služby (slz) - Magazínový servis (mag). ID zprávy: T2024031805430|509419. Vydána 25.03.2024 6:15:50. Jakékoli publikování nebo další šíření obsahu ČTK je bez písemného souhlasu zakázáno.